Vertel mij wat. Ons oudste jochie heeft een vrij zware contact- en aandachtsstoornis (PDD-NOS). We hebben hem laten testen op mogelijke genetische defecten, chromosomale afwijkingen en stofwisselingsziekten. Uitkomst: niente. Een volkomen normaal kind, voor zover dat te testen is.quote:Op zaterdag 8 april 2006 10:15 schreef Moonah het volgende:
...
Mijn gyn gaf ons heel verhelderende voorlichting: Al die prenatale chromosomale testen kunnen maar een fractie aantonen (of nog niet eens, soms alleen maar een kans...) van hetgeen je kindje zou kunnen gebeuren. De kans dat er tijdens de zwangerschap en/of geboorte iets anders gebeurt (niet chromosomaal en niet aantoonbaar met een test) is vele malen groter dan de kans op vooraf aantoonbare afwijkingen. 'Zelfs' voor mij als oudere moeder. Dat was voor ons zo'n enorme eye-opener.
...
Klopt, maar toch ben ik zelfs nu blij dat ik het heb laten testen. Tuurlijk, lang niet alle 'afwijkingen' komen naar voren, maar wel een aantal belangrijke.quote:Op zaterdag 8 april 2006 10:15 schreef Moonah het volgende:
Mijn gyn gaf ons heel verhelderende voorlichting: Al die prenatale chromosomale testen kunnen maar een fractie aantonen (of nog niet eens, soms alleen maar een kans...) van hetgeen je kindje zou kunnen gebeuren. De kans dat er tijdens de zwangerschap en/of geboorte iets anders gebeurt (niet chromosomaal en niet aantoonbaar met een test) is vele malen groter dan de kans op vooraf aantoonbare afwijkingen. 'Zelfs' voor mij als oudere moeder. Dat was voor ons zo'n enorme eye-opener.
Een kindje is bij ons ook altijd welkom, met of zonder handicap. Wat we echter wel heel belangrijk vinden is de kwaliteit van leven voor het kindje zelf.quote:En dan het argument van "Je weet dan tenminste van tevoren dat je evt een gehandicapt/whatever kindje krijgt. Dan kun je je erop voorbereiden." Daar was mijn lief weer heerlijk nuchter in: Een kind krijgen is voor ons sowieso een heel nieuw spannend avontuur. We komen hoe dan ook voor zaken te staan waar we ons überhaupt nu nog geen voorstelling van kunnen maken, zelfs als we een gezond kindje krijgen. Alles is nieuw! Het gaat erom dat we ons kindje met liefde verwelkomen.
PM, alle begrip, ik vind je reactie trouwens heel 'normaal' hoor.quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:09 schreef PM-girl het volgende:
Ok, ik ben me er van bewust dat ik niet reageer zoals normaal, maar dat zal iedereen begrijpen!
Nee hoor Moonah, ik wilde je absoluut niet aanvallen en andersom heb ik jouw verhaal niet zo ervaren. Excuses niet nodig hoor!quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:22 schreef Moonah het volgende:
*stofzuiger weer opgeborgen, keuken aan kant, jas al aan, tóch nog even Fok! checken...
[..]
PM, alle begrip, ik vind je reactie trouwens heel 'normaal' hoor.
Excuus als mijn post bij jou de indruk heeft gewekt dat een kindje met handicap niet welkom zou zijn bij jullie. Dat heb ik geenszins bedoeld te zeggen.
En ik zal heel eerlijk zijn, jullie verhaal heeft me zelfs ernstig doen twijfelen. "Zouden we niet tóch...?"
Mijn post is puur persoonlijk en absoluut geen aanval naar jou of wie dan ook. Maar op een of andere manier zat het me hoog en wilde ik het vertellen.
*nu weg is
Ooooh, dat hebben wij nou net al!quote:Op zaterdag 8 april 2006 14:55 schreef cattie het volgende:
(knip) we zijn nu nog op zoek naar een leuk, origineel, pakkend, lief, tekstje voor op de kaart.
Ja,hou er maar wel rekening mee dat je je no claim kwijt bent over 2006.De no claim regeling geldt voor de basis verzekering...quote:Op zaterdag 8 april 2006 14:11 schreef PM-girl het volgende:
Mijn hele familie maakt zich inmiddels druk (behalve om de uitslag natuurlijk) om de verzekering, broer was bezorgd dat ik nu ineens mijn no claim kwijt was! Ik dacht van niet, omdat de vergoeding uit het basispakket komt?
Nee doe ik ook niet, dat doet mijn familie wel! En ik denk dat er anders toch wel andere kosten komen zoals kraamzorg, maar ook andere dingen nog komend jaar!quote:Op zaterdag 8 april 2006 18:23 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Ja,hou er maar wel rekening mee dat je je no claim kwijt bent over 2006.De no claim regeling geldt voor de basis verzekering...
Dan maar geen no claim toch?Tis jammer...maar helaas,ik zou me er niet te druk over maken.
Ik voelde me hier gisteren in het hokje 'slechte moeder' geduwd door o.a. Sugar die een andere mening heeft dan ik. Vervolgens lees ik de (voor mij) ietwat nutteloze reacties dat men het ook met de mening van die ander eens is. Mag hoor.. maar dat kan ook op een andere manier gebracht wordenquote:Op zaterdag 8 april 2006 12:13 schreef dutchie het volgende:
Icicle neemt rustig een broodje gerookte zalm (op de nono-lijst) en heeft geen foliumzuur geslikt. Dat zijn toch dingen waardoor het bij mij begint te knagen en dan vraag ik me dus af hoe zij verder met de zwangerschap is omgegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |