abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36760317
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 10:15 schreef Moonah het volgende:

...

Mijn gyn gaf ons heel verhelderende voorlichting: Al die prenatale chromosomale testen kunnen maar een fractie aantonen (of nog niet eens, soms alleen maar een kans...) van hetgeen je kindje zou kunnen gebeuren. De kans dat er tijdens de zwangerschap en/of geboorte iets anders gebeurt (niet chromosomaal en niet aantoonbaar met een test) is vele malen groter dan de kans op vooraf aantoonbare afwijkingen. 'Zelfs' voor mij als oudere moeder. Dat was voor ons zo'n enorme eye-opener.
...
Vertel mij wat. Ons oudste jochie heeft een vrij zware contact- en aandachtsstoornis (PDD-NOS). We hebben hem laten testen op mogelijke genetische defecten, chromosomale afwijkingen en stofwisselingsziekten. Uitkomst: niente. Een volkomen normaal kind, voor zover dat te testen is.

In mijn familie zitten legio van dat soort normale mensen . Het is hier dus een grote gok. Ik zal er ook niet gerust op zijn tot ik dit kindje in mijn armen heb en hetzelfde gevoel krijg als bij mijn jongste: klik. De jongste is "normaal", dus het kan.
Tevens heeft mijn oudste zoontje wel erg veel pech met eenopeenstapeling van stoornissen die nog niet vertoond is in mijn familie. Ik denk niet dat dit nog eens zal gebeuren, dus we zien wel. Alles is welkom, anders had ik niet zwanger proberen te worden. Maar ik hoop natuurlijk dat het goed zit
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:09:31 #102
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_36760513
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 10:15 schreef Moonah het volgende:
Mijn gyn gaf ons heel verhelderende voorlichting: Al die prenatale chromosomale testen kunnen maar een fractie aantonen (of nog niet eens, soms alleen maar een kans...) van hetgeen je kindje zou kunnen gebeuren. De kans dat er tijdens de zwangerschap en/of geboorte iets anders gebeurt (niet chromosomaal en niet aantoonbaar met een test) is vele malen groter dan de kans op vooraf aantoonbare afwijkingen. 'Zelfs' voor mij als oudere moeder. Dat was voor ons zo'n enorme eye-opener.
Klopt, maar toch ben ik zelfs nu blij dat ik het heb laten testen. Tuurlijk, lang niet alle 'afwijkingen' komen naar voren, maar wel een aantal belangrijke.
Nu vind ik het prettig dat ik me kan voorbereiden, al zal de schrik/schok nu of na de geboorte niet anders zijn, de eventuele diagnose blijft hetzelfde.
quote:
En dan het argument van "Je weet dan tenminste van tevoren dat je evt een gehandicapt/whatever kindje krijgt. Dan kun je je erop voorbereiden." Daar was mijn lief weer heerlijk nuchter in: Een kind krijgen is voor ons sowieso een heel nieuw spannend avontuur. We komen hoe dan ook voor zaken te staan waar we ons überhaupt nu nog geen voorstelling van kunnen maken, zelfs als we een gezond kindje krijgen. Alles is nieuw! Het gaat erom dat we ons kindje met liefde verwelkomen.
Een kindje is bij ons ook altijd welkom, met of zonder handicap. Wat we echter wel heel belangrijk vinden is de kwaliteit van leven voor het kindje zelf.
En daarbij, als je voorbereid bent, is dat niet alleen geestelijk. Ook dingen als opvang en eventueel werken ja of nee, ik denk dat je keuzes anders gaat maken op het moment dat je weet dat je kindje meer speciale zorg nodig zal hebben.

Ok, ik ben me er van bewust dat ik niet reageer zoals normaal, maar dat zal iedereen begrijpen!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:22:03 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36760766
*stofzuiger weer opgeborgen, keuken aan kant, jas al aan, tóch nog even Fok! checken...
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:09 schreef PM-girl het volgende:
Ok, ik ben me er van bewust dat ik niet reageer zoals normaal, maar dat zal iedereen begrijpen!
PM, alle begrip, ik vind je reactie trouwens heel 'normaal' hoor.
Excuus als mijn post bij jou de indruk heeft gewekt dat een kindje met handicap niet welkom zou zijn bij jullie. Dat heb ik geenszins bedoeld te zeggen.
En ik zal heel eerlijk zijn, jullie verhaal heeft me zelfs ernstig doen twijfelen. "Zouden we niet tóch...?"
Mijn post is puur persoonlijk en absoluut geen aanval naar jou of wie dan ook. Maar op een of andere manier zat het me hoog en wilde ik het vertellen.

*nu weg is
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:25:11 #104
94046 PM-girl
pi_36760847
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:22 schreef Moonah het volgende:
*stofzuiger weer opgeborgen, keuken aan kant, jas al aan, tóch nog even Fok! checken...
[..]

PM, alle begrip, ik vind je reactie trouwens heel 'normaal' hoor.
Excuus als mijn post bij jou de indruk heeft gewekt dat een kindje met handicap niet welkom zou zijn bij jullie. Dat heb ik geenszins bedoeld te zeggen.
En ik zal heel eerlijk zijn, jullie verhaal heeft me zelfs ernstig doen twijfelen. "Zouden we niet tóch...?"
Mijn post is puur persoonlijk en absoluut geen aanval naar jou of wie dan ook. Maar op een of andere manier zat het me hoog en wilde ik het vertellen.

*nu weg is
Nee hoor Moonah, ik wilde je absoluut niet aanvallen en andersom heb ik jouw verhaal niet zo ervaren. Excuses niet nodig hoor!
Ik denk dat ik hetzelfde heb als jij, ik wil graag mijn mening laten weten, waarom wij welke keus maken, dat doet ieder voor zich en dat is maar goed ook!
Gelukkig zijn er fora omdat te doen

Ik denk dat iedereen zelf voelt/weet wat het beste is voor de situatie waarin je zelf verkeert.

* PM-girl begint de tijd in uren in te delen, nog zoveel uur tot.....
*
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:42:39 #105
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_36761293
een verlate tvp.

ik heb eigenlijk niets bijzonders te vertellen, en ik zie dat het hier ook rustig voortkabbelt..

Cheqy, spannend he? nu komt het echt dichtbij !

Neuk , hartstikke fijn dat je een fijne echo had, dat zijn leuke dingen!

heeey! mijn virtuele beebie onderin mijn sig ligt op de kop vandaag!
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:13:19 #106
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_36762088
Moonah, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik zal proberen om wat te nuanceren.

Ik verbaasde me een beetje om Icicles nonchalante gedrag omtrent voeding en vergelijkbare zaken (foliumzuur dus). Dit klinkt misschien anders dan dat ik eerder zei, maar er zit voor mij wel een verschil in helemaal hyper doen over dingen die in normale hoeveelheden niet schadelijk zijn en er totaal niet opletten. Ik zit er zelf tussen; weet wat ik absoluut niet mag en heb netjes foliumzuur genomen toen dat nodig was. Je probeert toch datgene te doen wat goed is voor je kind. Maar ik weet ook dat zaken als leverpastei, kaneel, drop etc. niet per definitie schadelijk zijn en neem hier gerust wat van.

Icicle neemt rustig een broodje gerookte zalm (op de nono-lijst) en heeft geen foliumzuur geslikt. Dat zijn toch dingen waardoor het bij mij begint te knagen en dan vraag ik me dus af hoe zij verder met de zwangerschap is omgegaan. Ik weet het, ik ben te lui om terug te lezen, want ze zal het vast wel een keer verteld hebben. Maar ik heb momenteel ook een hoofd als een vergiet, dus sorry.
Maar er klinkt een bepaalde nonchalance in haar posts, misschien zie ik het helemaal verkeerd. En dat zou ik dus niet kunnen. Vandaar mijn vraag.

Maar ik weet idd hoe jij denkt over prenatale testen, die discussie hebben we al eens gevoerd. Ik onderschrijf precies datgene wat PM ook zegt. Maar dat wist je al .;)
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_36762103
Phhff voel me vandaag niet echt super lekker. De kleine schopt me overal waar ie me maar raken kan Het doet echt gewoon pijn!!!
Niet aan denken dan maar. We gaan zo ff naar de drukker om een paar boeken op te halen om een geboortekaartje uit te zoeken.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:15:15 #108
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_36762146
O ja... kaartjes....
Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:46:49 #109
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36762941
das toch leuk dutch?
tvp
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_36763423
zo hoorde ik de verloskundige tegen een aanstaande moeder zeggen dat ze misschien maar es wat minder moest gaan roken, omdat het de groei van haar ongeboren kindje nogal belemmert...
  zaterdag 8 april 2006 @ 13:44:04 #111
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_36764485
kaartjes leuk wij hebben ze al binnen, nu nog achter de pc kruipen om de tekst te verzinnen. eerst maar eens een naam hebben, hebben we nog steeds niet
pi_36764705
Oja, kaartjes, dat moet ook nog. We weten al welke we willen en zodra we ook weten wat de tekst moet worden (op de naam en datum na dan) ga ik naar een drukker voor proefdruk en bestellen.
  zaterdag 8 april 2006 @ 14:11:10 #113
94046 PM-girl
pi_36765192
Mmm, ben vandaag niet zo in een eet-stemming, niets smaakt me eigenlijk. Niet misselijk, maar meteen zo'n vol gevoel, zelfs bij de yoghurt met verse aardbeien!!
Zal wel een beetje tussen de oren zitten.

Mijn hele familie maakt zich inmiddels druk (behalve om de uitslag natuurlijk) om de verzekering, broer was bezorgd dat ik nu ineens mijn no claim kwijt was! Ik dacht van niet, omdat de vergoeding uit het basispakket komt?

Neuk,leuk dat je ouders zo blij waren! Was jouw naam niet eigenlijk Nuek trouwens?
*
pi_36765500
PM-girl, even opletten dat ze code 'zwangerschap' aangeven bij het declareren van de testen en controles. Dan hoort het geen invloed te hebben op je no-claim. Vergeten ze dat te doen dan krijg je inderdaad minder no-claim terug en ben je volgend jaar een tijdje aan het bellen om alles weer recht te zetten.
  zaterdag 8 april 2006 @ 14:55:08 #115
108648 cattie
lieve moeder
pi_36766275
Belana, doe het lekker rustig aan! Hoe moeilijk het misschien ook is, gewoon je rust pakken hoor. Toegeven aan je moeheid, is een advies wat ik veel heb gekregen.

De kaartjes... De trouwkaarten waren ook al zo'n drama (uiteindelijk zelf ontworpen, wat nogal duur was). De geboortekaartjes willen we niet te duur laten worden, maar zoals er al in zat zijn de enige kaartjes die we echt leuk vinden, zowat de duurste die er zijn. Ach ja, komen we ook wel weer over heen. De namen weten we gelukkig al , we zijn nu nog op zoek naar een leuk, origineel, pakkend, lief, tekstje voor op de kaart.
  zaterdag 8 april 2006 @ 15:08:39 #116
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36766588
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 14:55 schreef cattie het volgende:
(knip) we zijn nu nog op zoek naar een leuk, origineel, pakkend, lief, tekstje voor op de kaart.
Ooooh, dat hebben wij nou net al! Namen ook trouwens en het idee voor het kaartje ook! Leuk om mee bezig te zijn!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 8 april 2006 @ 15:22:14 #117
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36766859
Sugar! Je maakt me nieuwsgierig!
  zaterdag 8 april 2006 @ 18:23:24 #118
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36771384
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 14:11 schreef PM-girl het volgende:

Mijn hele familie maakt zich inmiddels druk (behalve om de uitslag natuurlijk) om de verzekering, broer was bezorgd dat ik nu ineens mijn no claim kwijt was! Ik dacht van niet, omdat de vergoeding uit het basispakket komt?
Ja,hou er maar wel rekening mee dat je je no claim kwijt bent over 2006.De no claim regeling geldt voor de basis verzekering...

Dan maar geen no claim toch?Tis jammer...maar helaas,ik zou me er niet te druk over maken.
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:29:15 #119
94046 PM-girl
pi_36773222
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 18:23 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Ja,hou er maar wel rekening mee dat je je no claim kwijt bent over 2006.De no claim regeling geldt voor de basis verzekering...

Dan maar geen no claim toch?Tis jammer...maar helaas,ik zou me er niet te druk over maken.
Nee doe ik ook niet, dat doet mijn familie wel! En ik denk dat er anders toch wel andere kosten komen zoals kraamzorg, maar ook andere dingen nog komend jaar!

Maar ik kan mijn familie dus uitsluitsel geven, hihi!
*
pi_36775113
Ha, de kaartjes! Ik heb beide keren zelf gemaakt en afgedrukt. Kost wat met goed papier en vooral moeite, maar ik vond bij de voorgedrukte geen enkele zitten die er echt uitsprong.
Deze keer heb ik wat minder vrije tijd en energie met mijn baan en 2 kinders, maar ik wil weer proberen zelf iets in elkaar te flansen

Weet je wat ik gruwelijk vind trouwens? Van die semi-lollige zelf in elkaar gedraaide rijmpjes met vergezochte rijmwoorden op die kaartjes.
(Gister lag ik nog navelstrengbloed te hijsen, vandaag lig ik aan mama's borst te krijsen, dat soort ongein).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zaterdag 8 april 2006 @ 20:37:01 #121
81992 Githa
pi_36775133
edit: lezen Githa lezen
  zaterdag 8 april 2006 @ 20:48:47 #122
24188 Belana
kloon van belana
pi_36775512
Net als de vorige keer maakt mijn moeder de kaartjes Het idee is er al gelukkig, zelfs de tekst, nu nog ff het goeie voorbeeld maken en dan kan de rest ook in elkaar
stormy waters...
sailin'
pi_36775625
Vind een gedichtje zoeken heel moeilijk. Wil een gedichtje die niet te tederig is maar ook niet een die te niet babyachtig is. Kaartje hebben we al uitgezocht, daar waren we het snel over eens
Liefde
pi_36776121
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 12:13 schreef dutchie het volgende:
Icicle neemt rustig een broodje gerookte zalm (op de nono-lijst) en heeft geen foliumzuur geslikt. Dat zijn toch dingen waardoor het bij mij begint te knagen en dan vraag ik me dus af hoe zij verder met de zwangerschap is omgegaan.
Ik voelde me hier gisteren in het hokje 'slechte moeder' geduwd door o.a. Sugar die een andere mening heeft dan ik. Vervolgens lees ik de (voor mij) ietwat nutteloze reacties dat men het ook met de mening van die ander eens is. Mag hoor.. maar dat kan ook op een andere manier gebracht worden

Daardoor mijn reactie dat ik nauwelijks foliumzuur geslikt heb, om het idee wat je (men) over mij heeft/had nog wat aan te sterken. Dat je daar dan van maakt dat ik géén foliumzuur heb geslikt bevestigd mijn gevoel van het bovenstaande hokje alleen maar.
Ik heb dan ook geen behoefte me verder publiekelijk te verantwoorden of op je post (of die vorige over nekplooimeting en 20-weken echo) te reageren. Mijn msn staat in m'n profiel, be my guest.

Ik probeer hier respect voor de mening van een ander, bijv. die van Moonah, te tonen. Maar ik ben toch vrij om een andere mening te hebben?
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_36776283
Hier ook geen foliumzuur geslikt hoor. Maar ja iedereen denkt daar anders over dus blijft een eindeloze discussie
Liefde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')