quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:08 schreef dutchie het volgende:Icicle, heb je wel een nekplooimeting gehad dan of de 20 weken echo?
Nu deden wij daarnet wel heel nonchalant over wat wel en net mag en dat we daar niet al te moeilijk over moeten doen.
Maar toch zijn een aantal basisdingen wel beter om te doen. Zoals dus het foliumzuur slikken. Of was het niet in je opgekomen?
Wij doen heel bewust geen nekplooimeting, geen tripletest, geen andere testen. Weloverwogen en in samenspraak met de gyn. Ik vind dat een totaal andere zaak dan opletten op wat je al dan niet eet en foliumzuur slikken.
Ik zal me maar meteen even 'verantwoorden'...
![]()
Als je oplet op hetgeen je eet en je slikt foliumzuur, sluit je zoveel mogelijk risico's uit. Vooraf, preventief. Testen kunnen niets meer voorkomen, alleen maar aantonen. Dan is 'het kwaad' om het zo maar even te noemen, al geschied. Wij hebben ervoor gekozen te accepteren wat er op ons pad komt. Dit kindje heeft
ons als ouders gekozen, daar ben ik heilig van overtuigd. Wij willen niet op de stoel van God zitten, jij mag wél komen, jij niet.
Mijn gyn gaf ons heel verhelderende voorlichting: Al die prenatale chromosomale testen kunnen maar een fractie aantonen (of nog niet eens, soms alleen maar een kans...) van hetgeen je kindje zou kunnen gebeuren. De kans dat er tijdens de zwangerschap en/of geboorte iets anders gebeurt (niet chromosomaal en niet aantoonbaar met een test) is vele malen groter dan de kans op vooraf aantoonbare afwijkingen. 'Zelfs' voor mij als oudere moeder. Dat was voor ons zo'n enorme eye-opener.
En dan het argument van "Je weet dan tenminste van tevoren dat je evt een gehandicapt/whatever kindje krijgt. Dan kun je je erop voorbereiden." Daar was mijn lief weer heerlijk nuchter in: Een kind krijgen is voor ons sowieso een heel nieuw spannend avontuur. We komen hoe dan ook voor zaken te staan waar we ons überhaupt nu nog geen voorstelling van kunnen maken, zelfs als we een gezond kindje krijgen. Alles is nieuw! Het gaat erom dat we ons kindje met liefde verwelkomen.
Zo. Dat zat me hoog geloof ik...
![]()
Trouwens, nog even, ik ben vaak heel fel (té..?) op mensen die het (in mijn ogen...) niet zo nauw nemen met voeding. Maar als mensen er wel voor kiezen om te testen heb ik daar alle respect voor. Bovenstaande is gewoon wat bij óns past.
En nu ga ik opschieten. Aardse zaken.
Kleding scoren, ik heb er zin in Snoopy!