bronquote:'De Tao waarover gesproken kan worden, is niet de echte Tao.
De naam, die kan worden genoemd is niet de ware naam.'
Lao Tzu in de Tao te-Ching.
Waarin geloofde de Chinezen volgens jou dan wel?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:54 schreef Chello200 het volgende:
Je beseft wel dat alles wat in de Tao te Ching of Dao de Jing in klassiek chinees geschreven is en alles wat daarin staat onderhevig is aan je eigen interpretaties. En aangezien de chinezen niet geloofde in een God kan je die quote niet gebruiken voor je stelling.
Ja, god is een gecreerde entiteit om jezelf veilig en geborgen te voelen, en dat je niet meer eenzaam bent.quote:Mag ik hieruit concluderen dat de sleutel voor het benaderen van God bevind in het intellectueel vermogen?
Dat is een nogal gnostische kijk op zaken, dus waarom niet?quote:Op donderdag 6 april 2006 00:17 schreef bagelhole het volgende:
Mag ik hieruit concluderen dat de sleutel voor het benaderen van God bevind in het intellectueel vermogen?
Luidde de luidruchtige woorden van een fervente Fok'er veillig voelend achter zijn pc'tje in zijn gecreeerd sociaal leven het Fokquote:Op donderdag 6 april 2006 08:17 schreef masterdave het volgende:
[..]
Ja, god is een gecreerde entiteit om jezelf veilig en geborgen te voelen, en dat je niet meer eenzaam bent.
Als je niets zinnigs te melden hebt, meldt dan niets.quote:Op donderdag 6 april 2006 09:32 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Luidde de luidruchtige woorden van een fervente Fok'er veillig voelend achter zijn pc'tje in zijn gecreeerde sociaal leven het Fok![]()
Beste Doffy,quote:Op donderdag 6 april 2006 09:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat is een nogal gnostische kijk op zaken, dus waarom niet?
Nee, jou woorden zijn baanbrekend in deze thread. Jou woorden voegen iets toe???? Bij mijn weten luidt de stelling NIET: Waarom is 't fenomeen God uitgevonden?quote:Op donderdag 6 april 2006 09:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als je niets zinnigs te melden hebt, meldt dan niets.
En hoe zie jij het precies voor je, 'de waarneembare wereld accepteren zoals hij is zonder tussen komst van enig interpretatie van de hersenen'?quote:Op donderdag 6 april 2006 09:39 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Beste Doffy,
Gnostieke kijk op de zaken? De Gnostieke kijk op zaken is zoals in 't Boeddhisme, Taoisme, Hindoeisme ofwel alle sprituele stromingen een non-mind ervaren van de waarneembare wereld om ons heen! Met non-mind wil ik zeggen, de waarneembare wereld accepteren zoals hij is zonder tussen komst van enig interpretatie van de hersenen.
Bezint eer u begint pancake![]()
In dit forum discussieren wij op inhoud, en gaan wij elkaar niet voor rotte vis uitmaken, zoals jij blijkbaar wel nodig vindt om te doen.quote:Op donderdag 6 april 2006 09:42 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Nee, jou woorden zijn baanbrekend in deze thread. Jou woorden voegen iets toe???? Bij mijn weten luidt de stelling NIET: Waarom is 't fenomeen God uitgevonden?
niet alleen uit de bijbel. bv. Zeus was ook een God.quote:Op donderdag 6 april 2006 10:36 schreef MrBean het volgende:
God is een personage uit de bijbel.
Dan ben je niet bekend met het echte klassieke taoisme.quote:Op woensdag 5 april 2006 21:11 schreef Forno het volgende:
Een stevig stukje relativisme.
Verder doe je Tao enig onrecht aan door er een Goddelijke entiteit aan te koppelen.
Ik zou mezelf ook Tao-ist kunnen noemen en dan ben ik nog steeds een atheļst.
Gewoon als de waarneembare wereld zonder enig interpretatie van datgene in mijn bewustzijn tevoorschijn komt. Een boom verschijnt in mijn bewustzijn net zoals gedachten en emoties verschijnen. Bijvoorbeeld: Jaloezie observeer ik en doe niets anders dan er naar kijken en langzaam aan verdwijnt deze manifistatie weer. Wat er dan anders is als bij anderen. Een ander zal ' handelen' vanuit die emotie. Nagoed heb geen zin om 't allemaal te gaan uitleggen.quote:Op donderdag 6 april 2006 09:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
En hoe zie jij het precies voor je, 'de waarneembare wereld accepteren zoals hij is zonder tussen komst van enig interpretatie van de hersenen'?
Ik ervaar deze iig niet als een persoon (dit, omdat een enkeling al over de bijbelse God begonquote:Op donderdag 6 april 2006 00:17 schreef bagelhole het volgende:
Mijn vraag aan de TS is: wat is jou eigen 'ervaring' van het Gods 'Wezen'? Ervaar jij deze persoonlijk ook als iets en niet-iets?
Ik denk dat wij mensen nog niet echt veel voorstellen, qua verlicht inzicht. Door de jaren heen zijn er enkelingen geweest die het ons hebben proberen te laten zien (Boeddha, Jezus, Khrisna, Mohammed?!quote:Een andere vraag TS: Ben je persoonlijk van mening dat de Almachtige met logisch inzicht benaderd kan worden? Geldt dit ook voor 't hervinden van jeZelf?
Ik denk het wel ja. En daarbij wil ik er aan toevoegen dat het vooral om individueel intelectueel vermogen zou moeten gaan. 2000 jaar massareligie hebben alle problemen ook niet kunnen oplossen. De mens zou ten aller tijde moeten streven naar vooruitgang, want er valt elke dag bij te leren. Ik zie het bij mij voorlopig nog als zoektocht naar God; van binnen weet ik het misschien al wel, maar in mijn kop is het nog niet helemaal doorgedrongen. Maar wat is benaderen? Is dat contact hebben (of denken te hebben)? Ik denk dat God benaderen neer komt op het leven in zijn essentie te benaderen; begrip krijgen van de schepping en/of evolutie.quote:Mag ik hieruit concluderen dat de sleutel voor het benaderen van God bevind in het intellectueel vermogen?
Taoisme gaat juist uit van het innerlijke kind, waarbij onbevangen beleving centraal staat. Eigenlijk een tegenpool van intellectueel vermogen.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:34 schreef Boswachtertje het volgende:
Ik denk het wel ja. En daarbij wil ik er aan toevoegen dat het vooral om individueel intelectueel vermogen zou moeten gaan.
Ofwel IK ben mijn hersenen wil je zeggen? Heb je de topic bewustzjin gevolgd? Denk dat je daar wel al wat wijzer uit zult worden.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:22 schreef Doffy het volgende:
Wijs, 't zal wel, maar volgens mij is er niets dat jij waarneemt zonder interpretatie door de hersenen. Je hersenen zķjn je waarneming! Dus hoe wou jij iets waarnemen zonder interpretatie? Is waarneming niet bij definitie interpretatie?
Kun jij ook posts construeren waarin je niet mensen direct persoonlijk aanvalt? Ik kan het je aanraden, dan krijg je een stuk interessante discussies.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:39 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Ofwel IK ben mijn hersenen wil je zeggen? Heb je de topic bewustzjin gevolgd? Denk dat je daar wel al wat wijzer uit zult worden.
Jou waarneming is per definitie interpretatie klaarblijkelijk. Wat ik ervaar en hoe ik de waarneembare wereld waarneem weet jij geen kul van pancake! Of ga je nu zeggen dat jij alles EEN is? Door te zeggen dat jou manier van waarnemen geljik is aan de rest van de mensheid?
Ik denk eerder dat Doffy er op doelt dat je lichaam zorgt voor waarneming, en dat het zelfs zo is dat je zenuwen al prikkels filteren voordat ze bij de hersenen aankomen. Je hersenen filteren ook automatisch al veel er uit voordat je bewust bent van wat je waarneemt. Daardoor heb je hoe dan ook beperkingen bij waarneming.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:39 schreef bagelhole het volgende:
Wat ik ervaar en hoe ik de waarneembare wereld waarneem weet jij geen kul van pancake! Of ga je nu zeggen dat jij alles EEN is? Door te zeggen dat jou manier van waarnemen geljik is aan de rest van de mensheid?
MIsschien geloof ik dan meer in een synthese van beide ideeėn. Zit namelijk op de unversiteit (wat dus enigzins intellectueel vermogen aangeeft), maar mijn levensstijl is dat van een kind wat niet luisteren wil, eigenwijs is en heel nieuwsgierig.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:39 schreef Alicey het volgende:
Taoisme gaat juist uit van het innerlijke kind, waarbij onbevangen beleving centraal staat. Eigenlijk een tegenpool van intellectueel vermogen.
Waarom niet luisteren wil? Is dat niet juist een tegenstelling van die nieuwsgierigheid?quote:Op donderdag 6 april 2006 16:44 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
MIsschien geloof ik dan meer in een synthese van beide ideeėn. Zit namelijk op de unversiteit (wat dus enigzins intellectueel vermogen aangeeft), maar mijn levensstijl is dat van een kind wat niet luisteren wil, eigenwijs is en heel nieuwsgierig.
Dat kan ik hoe dan ook niet afraden.quote:En verder zou iedereen het kind in hem/haar eens wat vaker los moeten laten.. Zo heerlijk bevrijdend werkt het
bedoelde hier meer niet willen luisteren naar anderen, maar juist middels die nieuwsgierigheid je eigen weg ontdekken..quote:Op donderdag 6 april 2006 16:47 schreef Alicey het volgende:
Waarom niet luisteren wil? Is dat niet juist een tegenstelling van die nieuwsgierigheid?
Tja misschien is het verstand wel ondergeschikt aan onze kinderlijke wijsheden.. heb er af en toe ook wel last vanquote:Waar ik zelf precies sta weet ik trouwens niet. Ik heb wel de indruk dat om bepaalde dingen te kunnen begrijpen, juist het verstand in de weg zit..
In de praktijk is zoiets toch erg moeilijk.. Je wordt hoe dan ook door anderen beinvloed.. En om nou allemaal in een hutje op de hei te gaan zitten...quote:Op donderdag 6 april 2006 17:15 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
bedoelde hier meer niet willen luisteren naar anderen, maar juist middels die nieuwsgierigheid je eigen weg ontdekken..
Ik heb zelf wel de indruk dat er soms teveel waarde wordt gehecht aan kennis en ratio..quote:Tja misschien is het verstand wel ondergeschikt aan onze kinderlijke wijsheden.. heb er af en toe ook wel last vanHet leven draait uiteindelijk niet om de opgedane kennis, maar om de opgedane ervaringen, relaties, gebaren, gedachten, momenten. Alleen vergeten veel mensen dit nogal eens, heb ik zo het gevoel
![]()
Over bagelhole. Is een bad userquote:Op donderdag 6 april 2006 09:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als je niets zinnigs te melden hebt, meldt dan niets.
Ben eerder geinteresseerd in de waarheid van het leven..quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:55 schreef lasker het volgende:
als je in de onwaarheden van het christendom geintersseerd bent. de hele week op national geografic 21:00 the secret bible
Zeker, Het beeld hoe het christendom beinvloed is door allerlei heidense en Joodse sekten als:quote:Op dinsdag 25 april 2006 23:37 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ben eerder geinteresseerd in de waarheid van het leven..
En verder vind ik National Geographic niet meer zo interessant, sinds ik 'beter' weet (voor mijn gevoel dus..).. Maar is het wat?
En is de 'nieuwe' informatie een beetje interessant en/of betrouwbaar?
Die op hun beurt weer allemaal te herleiden zijn tot de overleveringen van de Soemeriėrs.quote:Op woensdag 26 april 2006 00:18 schreef lasker het volgende:
Zeker, Het beeld hoe het christendom beinvloed is door allerlei heidense en Joodse sekten als:
- Appollonius van Tyana
- Simon Magius
- Mitras verering
- Isis cultus
- Johannes de doper
- Simon Bar Kochba
Over de Tao praten, dat kan, maar niet over de oneindige Tao.quote:Op donderdag 6 april 2006 00:17 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Mag ik hieruit concluderen dat de sleutel voor het benaderen van God bevind in het intellectueel vermogen?
Wanneer je uit niets anders als liefde handeld zul je iets als jaloezie niet eens kennen.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:22 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Gewoon als de waarneembare wereld zonder enig interpretatie van datgene in mijn bewustzijn tevoorschijn komt. Een boom verschijnt in mijn bewustzijn net zoals gedachten en emoties verschijnen. Bijvoorbeeld: Jaloezie observeer ik en doe niets anders dan er naar kijken en langzaam aan verdwijnt deze manifistatie weer. Wat er dan anders is als bij anderen. Een ander zal ' handelen' vanuit die emotie. Nagoed heb geen zin om 't allemaal te gaan uitleggen.
Zelfonderzoek is de sleutel!
'Men Ken U Zelve' luidde de tekst boven de ingang van de inwijdingstempel van Delphi(van de Wijze Grieken). Wijze Grieken in mijn beleving!
Een grote kleine..quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:57 schreef Dani-L het volgende:
Wanneer je uit niets anders als liefde handeld zul je iets als jaloezie niet eens kennen.
Ik kan dat zeggen.
Het is slechts 1 stap verder, wel een hele grote.
Deze zaken zien we allemaal terug in de katholieke kerk, niet in de bijbel.quote:Op woensdag 26 april 2006 00:18 schreef lasker het volgende:
[..]
Zeker, Het beeld hoe het christendom beinvloed is door allerlei heidense en Joodse sekten als:
- Appollonius van Tyana
- Simon Magius
- Mitras verering
- Isis cultus
- Johannes de doper
- Simon Bar Kochba
is heel interessant. En ook hoe zij de christelijke gnostici onderspitten die een veel menselijker beeld van Jezus aanhingen.
En ook word verteld hoe het christendom kon uitgroeien tot de grootste religie dankzij de bemoeienis van de keizers. Eingelijk worden we al 2000 jaar ontzettend bij de neus genomen. De enige remedie tegen deze misleiding is de waaarheid onderzoeken en uitdragen en voorkomen dat fundi-christen ons weer de kerker van de gesloten geest inleiden. Anders zitten we zo weer op de brandstapel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |