Ik heb hier een laptop met een draadloos netwerk, en deze zit uiteraard gewoon aangesloten op mijn draadloze router. Echter, als ik met de laptop ga speuren naar draadloze netwerken, dan vind ik er nog 3. Daarvan zijn er 2 beveiligd, en eentje is open. Ik heb toen mijn kabelbedrijf opeens werkzaamheden ging uitvoeren toen ik om 2 uur s'nachts nog zat te internetten wel eens even de DSL lijn van mijn buren "geleend" voor een paar uurtjes.
![]()
Als ik de laptop meeneem naar mijn schoonmoeder, kan ik gratis en voor niets op de open router van haar buren! Sterker nog, als ik mijn laptop alleen al aanzet ziet ie het netwerk vanzelf en verbindt ie zonder dat ik iets hoef te doen.
Naast mijn werk zit een hotel. Dit hotel biedt gratis draadloos internet, en ik kan vanuit mijn kantoor met dat gratis netwerk verbinden, en het loopt ook nog redelijk vlot. Officieel is het "eerste 24 uur gratis" bij dit hotel, en het systeem onthoudt je Mac-adres, en dan kun je em een week niet gebruiken. Dat wil zeggen, na 24 krijg je vanzelf een scherm in je browser dat je eerste 24 uur op zijn, en dan moet je betalen met een credit card. Na een week kan het weer, dus het lijkt erop dat ie het Mac adres een week lang onthoudt.
Vrienden in Los Angeles (die trouwens alleen maar Macs hebben) wonen in een vrij compacte buurt (huizen dicht op elkaar) en ik vindt daar 3 open netwerken die mijn laptop zo oppakt. Weer gratis internet!
Mijn vrouw nam de laptop mee naar Canada, en omdat ze probleempjes hadden met de router van haar vriendin daar (deze was wel beveiligd, maar ze kreeg op een of andere manier geen verbinding) kon ze gratis en niets internetten bij de buurman.
![]()
Hoe zit dat tegenwoordig in Nederland? Het lijkt wel of je hier echt om de haverklap een router tegenkomt waar je heerlijk op kunt internetten zonder dat de eigenaar ervan weet. Onbeveiligde routers zie je overal, zo komen ze uit de doos, en zo worden ze geinstalleerd.
Hoe zijn jouw ervaringen met draadloos internet in je buurt, op school, werk, of gewoon op het dorpsplein?
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin