Leuke gebouwtje inderdaad, maar de Erasmus brug vind ik toch iets meer hebben.quote:Rotterdammers kiezen moskee als mooiste gebouw
ANP
ROTTERDAM - De inwoners van Rotterdam hebben de Mevlana-moskee als mooiste gebouw van hun stad gekozen. Dat is de uitkomst van een publieksverkiezing georganiseerd door het City Informatiecentrum. De Erasmusbrug werd met een miniem verschil tweede.
De deelnemers aan de verkiezing vinden de moskee een tijdloos gebouw. Met zijn sierlijke vormen tekent het mooi af tegen de strakke stadse architectuur, aldus een reactie. Ook zien de Rotterdammers het gebouw ‘als een symbool van warmte en gastvrijheid’.
De moskee aan het Mevlanaplein ging in 2001 open. Het is een ontwerp van architect Bert Toorman. Het pastelkleurige gebouw met zijn hoge minaretten is een blikvanger langs de spoorlijn Rotterdam-Den Haag. In 2004, kort na de dood van cineast Theo van Gogh, probeerde een 25-jarige man uit Capelle aan den IJssel brand te stichten bij het gebedshuis. Hij kreeg twaalf maanden celstraf, waarvan zes voorwaardelijk.
Het Witte Huis bij de Oude Haven en het Stadhuis aan de Coolsingel eindigden bij de verkiezingen respectievelijk als nummer drie en vier. Beide gebouwen werden vooral geroemd vanwege hun historische waarde.
Ik vind die kleuren zijn erg ongebruikelijk voor een gebouw.quote:Op maandag 3 april 2006 12:56 schreef Monus het volgende:
Die binnenkant is wel mooi, maar de buitenkant is zo lelijk...
Je reinste wc-eend design. Wat een lelijk kutbruggeke.quote:Op maandag 3 april 2006 12:50 schreef Slayage het volgende:
Leuke gebouwtje inderdaad, maar de Erasmus brug vind ik toch iets meer hebben.
Op een een of andere manier was dat een modegril. Ik vind de russische orthodoxe kerk ook al zo Eftelingesque.quote:Op maandag 3 april 2006 13:00 schreef dVTB het volgende:
Laten we het er maar op houden dat smaak verschilt. Ik vind het een gebouw met een hoog Efteling-gehalte...
Als het er in het echt ook zo uit komt te zien zal dat zeker de mooiste van het land worden, maar dat valt nog te bezien natuurlijk.quote:Op maandag 3 april 2006 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Mooi van binnen. Walgelijk van buiten. Doen we straks ook een verkiezing mooiste gebouw in Amsterdam, als deze moskee klaar is:
[afbeelding]
Deze wordt pas echt mooi volgens mij.![]()
quote:De reguliere media (De Telegraaf en Algemeen Dagblad) doen er vandaag verslag van, zodat aangenomen mag worden dat het geen aprilgrap betreft.
Wat de kompel zegt -> mee eens.quote:Op maandag 3 april 2006 14:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Lelijk gebouw zeg, dan is die moskee die gebouwd gaat worden in Amsterdam wat mooier. Dit lijkt net een mislukte versie van de Efteling.
Het heeft wel iets, het is toch wel stukken beter dan die grote kale betonnen blokken in rotterdam.quote:Op maandag 3 april 2006 12:50 schreef Slayage het volgende:
[..]
Leuke gebouwtje inderdaad, maar de Erasmus brug vind ik toch iets meer hebben.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tsja, alles van waarde is nu eenmaal weerloos.quote:Op maandag 3 april 2006 15:52 schreef McCarthy het volgende:
ik vind het nationale nederlanden gebouw mooi
[afbeelding]
ben alleen bang dat ie omvalt, zo hoog
Dan heb je het over gebouwen uit de wederopbouwtijd, als je kijkt wat er nu neer wordt geplempt, dat zijn toch echt geen grauwe betonblokken hoor.quote:Op maandag 3 april 2006 15:52 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Het heeft wel iets, het is toch wel stukken beter dan die grote kale betonnen blokken in rotterdam.
Over Fok iddquote:
Nee, want dan snijden ze je keel open hoorde ik een keer .quote:Op maandag 3 april 2006 17:33 schreef cultheld het volgende:
Zou je daar fijn tegenaan kunnen pissen?
quote:Op maandag 3 april 2006 17:42 schreef lionsguy18 het volgende:
Je kan merken dat de PvdA gewonnen heeft in Rotterdam.
De verkiezing van een moskee als mooiste gebouw is het eerste voorbeeld daarvan.
Geen hond die het mooi vindt dus er is beslist met de uitslag geknoeid.
Het allochtonen knuffelen is begonnen.
quote:Op maandag 3 april 2006 17:42 schreef lionsguy18 het volgende:
De verkiezing van een moskee als mooiste gebouw is het eerste voorbeeld daarvan.
Delfsblauw !quote:
Volgens mijn hangt er een turkse en een nederlandse vlag voor die moskee. En bij mijn weten is het ook door de turkse gemeenschap betaald. Dus hoe jij aan de stempel Marokkaanse komt?quote:Op maandag 3 april 2006 17:27 schreef Meki het volgende:
een Marokkaanse moskee
Ohja joh, ga toch weg joh.quote:Op maandag 3 april 2006 17:42 schreef lionsguy18 het volgende:
ik heb gehoord dat er een nog grotere Marokkaanse Moskee in Rotterdam komtquote:Op maandag 3 april 2006 17:57 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Volgens mijn hangt er een turkse en een nederlandse vlag voor die moskee. En bij mijn weten is het ook door de turkse gemeenschap betaald. Dus hoe jij aan de stempel Marokkaanse komt?
En dan zou het witte huis zo hoog eindigen? Ik betwijvel of de allochtonen ueberhaubt ooit bij het City Informatiepunt binnenkomen.quote:Op maandag 3 april 2006 18:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Voor "Rotterdammers" moet je dan ook lezen "Allochtonen"
Als dit gebouw in een andere stad zou staan, niet in de randstad, zou het no way gewonnen hebben.
quote:Top 10
De top 10 ziet er als volgt uit:
* Mevlana Moskee
* Erasmusbrug
* Witte Huis
* 'Stadhuis
* De Kuip
* De Witte Keizer
* Het Kasteel
* Van Nelle
* Hotel New York
* World Trade Center
Je beantwoord mijn vraag niet, en ik betwijvel of die moskee ook word uitgeroepen tot mooiste gebouw in Rotterdam als ie klaar is.quote:Op maandag 3 april 2006 18:06 schreef Meki het volgende:
[..]
ik heb gehoord dat er een nog grotere Marokkaanse Moskee in Rotterdam komt
of de bouw is er aan begonne
hij zou bij de Kuip staan
Het is een Turkse moskee hoor.quote:Op maandag 3 april 2006 17:27 schreef Meki het volgende:
een Marokkaanse moskee
Nee.quote:Op maandag 3 april 2006 18:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Is hier nu de conclusie te trekken dat Rotterdam voor het merendeel uit Moslims bestaat?
Je kunt elke conclusie trekken. Of die ook op feiten is gebaseerd is een ander verhaal.quote:Op maandag 3 april 2006 18:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Is hier nu de conclusie te trekken dat Rotterdam voor het merendeel uit Moslims bestaat?
Dan had de zwaan niet op de tweede plaats gekomen, en de het stadhuis en het witte huis trouwens ook nietquote:Op maandag 3 april 2006 19:02 schreef Trancelocator het volgende:
Is het dan echt zo slecht gesteld met de architectuur in Rotterdam? De buitenkant van dit bouwwerk ziet er simpelweg kunstmatig en kitscherig uit. Of hebben ze alleen naar het interieur gekeken?
De Zwaan is zowat het icoon geworden van Rotterdam, opvallend dat die dan op nummer 2 eindigt.quote:Op maandag 3 april 2006 19:03 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Dan had de zwaan niet op de tweede plaats gekomen, en de het stadhuis en het witte huis trouwens ook niet
Niet voor rotterdammers hoor. het is meer de wankelbrug voor onsquote:Op maandag 3 april 2006 19:06 schreef Trancelocator het volgende:
[..]
De Zwaan is zowat het icoon geworden van Rotterdam, opvallend dat die dan op nummer 2 eindigt.
Ja, daar staat die brug wel om bekend. Heeft die eigenlijk nog een andere bijnaam?quote:Op maandag 3 april 2006 19:08 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Niet voor rotterdammers hoor. het is meer de wankelbrug voor ons
ja, de zwaan plus dan nog wat andere maar die zijn niet echt gangbaar.quote:Op maandag 3 april 2006 19:28 schreef Trancelocator het volgende:
[..]
Ja, daar staat die brug wel om bekend. Heeft die eigenlijk nog een andere bijnaam?
ZIe mijn opmerking over de zwaan en de gebouwen daar achter, nee dus.quote:Op maandag 3 april 2006 19:30 schreef SCH het volgende:
Hij is van binnen heel erg mooi, ik ben er wel eens geweest, telt het interieur ook mee?
Van buiten vind ik hem nogal lelijk eigenlijk.
Mij ook niet, denk dat de vraag alleen is gesteld aan mensen die het City Informatiepunt hebben bezocht. Vandaar ook mijn twijvel of er zoveel moslims hebben gestemd.quote:
Nee natuurlijk niet, dit is gewoon een hele doorzichtige poging om allochtonen blij te maken. Het werkt ook nog eens niet, het bestuur van de moskee wil de prijs helemaal niet in ontvangst nemen.quote:Op maandag 3 april 2006 19:30 schreef SCH het volgende:
Hij is van binnen heel erg mooi, ik ben er wel eens geweest, telt het interieur ook mee?
Dan zal het interieur echt onbeschrijvelijk mooi zijn, want nogmaals van de buitenkant ziet het eruit als een catalogusmoskee.quote:Op maandag 3 april 2006 19:30 schreef SCH het volgende:
Tuurlijk jong, tuurlijkquote:Op maandag 3 april 2006 19:33 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, dit is gewoon een hele doorzichtige poging om allochtonen blij te maken. Het werkt ook nog eens niet, het bestuur van de moskee wil de prijs helemaal niet in ontvangst nemen.
Ze bedoelden misschien dan ook bouwwerken.quote:Op maandag 3 april 2006 19:31 schreef SCH het volgende:
HOe kan een brug nou op 2 eindigen als mooiste gebouw
Geef jij eens aan wat het City Informatiecentrum met de PvdA of de andere linkse fracties te maken zou hebben, behalve dan dat ze een gemeente orgaan zijn?quote:Op maandag 3 april 2006 19:37 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Geef eens aan waarom ik ongelijk heb.
Natuurlijk tellen die dan wel mee, ik geloof alleen helemaal niet dat er veel moslims gestemd hebben.quote:Op maandag 3 april 2006 19:38 schreef SCH het volgende:
Als er wel veel moslims hebben gestemd, wat dan nog, dat zijn toch ook Rotterdammers of tellen ze met verkiezingen eigenlijk niet mee?
Het komt gewoon allemaal iets te goed uit waar het gaat om de bevordering van de integratie. "Kijk mensen Rotterdam kiest massaal voor een leuk multicultureel object." Dit soort gemeentelijke bureautjes wordt over het algemeen bemand door links georienteerde mensen, die niet vies zijn van een leugentje voor de goede zaak.quote:Op maandag 3 april 2006 19:40 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Geef jij eens aan wat het City Informatiecentrum met de PvdA of de andere linkse fracties te maken zou hebben, behalve dan dat ze een gemeente orgaan zijn?
Links georiënteerde mensen? Architecten die juist pleiten voor meer hoogbouw etc, voor meer dure appartementencomplexen in de binnenstad. Ik zie hem nog niet.quote:Op maandag 3 april 2006 19:49 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het komt gewoon allemaal iets te goed uit waar het gaat om de bevordering van de integratie. "Kijk mensen Rotterdam kiest massaal voor een leuk multicultureel object." Dit soort gemeentelijke bureautjes wordt over het algemeen bemand door links georienteerde mensen, die niet vies zijn van een leugentje voor de goede zaak.
Het is gewoon totaal ongeloofwaardig dat Rotterdammers, moslim of niet, in zo'n grote getale een wagelijk slechte smaak hebben.
Zat prachtige moskeeen maar deze dus echt niet.![]()
Het is geen architectuur centrum, meer een soort bezoekers centrum voor bouwen en wonen in rotterdam.quote:Op maandag 3 april 2006 19:53 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Links georiënteerde mensen? die juist pleiten voor meer hoogbouw etc, voor meer dure appartementencomplexen in de binnenstad. Ik zie hem nog niet.
quote:Op maandag 3 april 2006 20:21 schreef SCH het volgende:
Rotterdam heeft geen mooie gebouwen dus eigenlijk is het een onzinverkiezing.
Zover wilde ik niet gaan.quote:Op maandag 3 april 2006 20:21 schreef SCH het volgende:
Jou punt was dat er links rakkers de dienst uit zouden maken daar. Ik zeg dat dat lariekoek is.quote:Op maandag 3 april 2006 19:59 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het is geen architectuur centrum, meer een soort bezoekers centrum voor bouwen en wonen in rotterdam.
Maar ga eens op mijn punt in i.pv. steeds nieuwe zaken aan te voeren![]()
Ik in ieder geval niet.quote:Op maandag 3 april 2006 13:00 schreef __Saviour__ het volgende:
dat is alleen maar te danken aan de moslims die gestemd hebben.
ik kan me niet voorstellen dat autotochtone rotterdammers dat gebouw zo waarderen.
Sommige van de woontorens zijn ook wel mooi hoor. Tis een beetje jammer dat ze een beetje lukraak bouwstijlen door elkaar heen gooien.quote:Op maandag 3 april 2006 20:29 schreef Trancelocator het volgende:
[..]
Zover wilde ik niet gaan.
Ik vind zelf het nieuwe Luxor Theater wel een mooi gebouw, zowel van buiten als binnen.
Rotterdam is de architectuurstad van Nederland. Dat er veel lelijke goedkopen wederopbouw staat wil niet zeggen dat er ook genoeg mooie gebouwen te vinden zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 19:02 schreef Trancelocator het volgende:
Is het dan echt zo slecht gesteld met de architectuur in Rotterdam? De buitenkant van dit bouwwerk ziet er simpelweg kunstmatig en kitscherig uit. Of hebben ze alleen naar het interieur gekeken?
Whaha.quote:Op maandag 3 april 2006 20:21 schreef SCH het volgende:
Wipkipquote:Op maandag 3 april 2006 19:28 schreef Trancelocator het volgende:
[..]
Ja, daar staat die brug wel om bekend. Heeft die eigenlijk nog een andere bijnaam?
Hij is Utrecht gewend hequote:
Valt wel mee, over het algemeen gewoon mdoern.quote:Op maandag 3 april 2006 20:42 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Sommige van de woontorens zijn ook wel mooi hoor. Tis een beetje jammer dat ze een beetje lukraak bouwstijlen door elkaar heen gooien.
Ohw, sja als je alleen maar dezelfde historische grachtenpandjes gewend bent.quote:
Nou Utrecht heeft wel wat meer maar qua mooie panden zijn er genoeg andere steden.quote:Op maandag 3 april 2006 20:47 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ohw, sja als je alleen maar dezelfde historische grachtenpandjes gewend bent.
Moet je de nieuwe torens op het wijnhaveneiland zien, een complex supermooi afgewerkt, en de andere lijkt weer terug te grijpen op minimalistisch industrialisme ofzo. Ziet er naast elkaar niet uitquote:Op maandag 3 april 2006 20:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Valt wel mee, over het algemeen gewoon mdoern.
De hoflaan in kralingen staan echt super mooie pandenquote:Op maandag 3 april 2006 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Er staan ook prachtige oude grachtenpanden/herenhuizen in Rotterdam hoor.
Ga maar eens op het westplein kijken.
Zeker.quote:Op maandag 3 april 2006 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Er staan ook prachtige oude grachtenpanden/herenhuizen in Rotterdam hoor.
Ga maar eens op het westplein kijken.
nou, ik betwijfel of er een directe invloed is.quote:Op maandag 3 april 2006 20:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
Rotterdam is de architectuurstad van Nederland. Dat er veel lelijke goedkopen wederopbouw staat wil niet zeggen dat er ook genoeg mooie gebouwen te vinden zijn.
Overigens is deze verkiezing natuurlijk sterk beïnvloedt door de islamitische medemens. Niet dat daar wat mis mee is verder. Maar representatief is het niet.
Weet ik, maar er komt iig verandering in toch. Vergelijk Rotterdam eens met 20 jaar geleden.quote:Op maandag 3 april 2006 20:48 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Moet je de nieuwe torens op het wijnhaveneiland zien, een complex supermooi afgewerkt, en de andere lijkt weer terug te grijpen op minimalistisch industrialisme ofzo. Ziet er naast elkaar niet uit
Jah, maar zo mooi zijn die nou ook weer niet. Bovendien staan ze ook in Helmond ofzo.quote:Op maandag 3 april 2006 20:52 schreef cultheld het volgende:
Rotterdam staat toch ook bekend om haar kubuswoningen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |