quote:
Op zondag 2 april 2006 14:00 schreef Pappie_Culo het volgende:[..]
Ik erger me altijd aan moraalridders die denken dat ze de enige zijn die iemand kennen die aan kanker is overleden
Een woord is maar een woord, hoe je het ook wendt of keert. Van een woord zelf gaat geen enkele kracht uit, slechts van de context waarin en wijze waarop het wordt gebruikt.
Dat je je beledigd voelt door het gebruik van een woord dat op een hele andere manier is bedoeld dan de associatie die jij bij dat woord maakt... dat vind ik hoogst irrationeel. Een armlastige vorm van aandachtstrekkerij.
Nu jij weer.
Dus omdat jij het níet zo bedoeld moet de ander maar niet zeuren? We hebben het hier over referentiekaders, die van jou, maar óók die van de ander.
Zoals al eerder hier aangegeven heb ik zelf geen enkel probleem met het gebruik van het woord kanker als krachtterm. Mijn moeder echter kan er helemaal van door het lint gaan. Twee mensen die iemand verloren hebben aan kanker, maar toch een heel ander referentiekader hebben wat het woord betreft. Door er maar vanuit te gaan dat het 'aandachtstrekkerij' is om er moeite mee te hebben kom je aardig arrogant over eerlijk gezegd. Je stelt daarmee jouw referentiekader bóven het kader van een ander.
Ik ben het met je eens dat het gaat om de context en en de wijze van gebruik. Maar daarbij moet je nooit voorbij gaan aan de 'ontvanger'. Ik zeg overigens niet dat er niet meer gescholden mag worden, maar het valt me op dat mensen die aangeven dat ze moeite hebben met een woord en/of gebaar meteen maar de 'foute' partij zijn. Dat hoeft niet per definitie zo te zijn natuurlijk.....
Ik ben overigens absoluut geen moraalridder, maar ik denk dat het geen kwaad kan om af en toe eens rekening te houden met een ander. Het scheldwoord kanker is niet uit te bannen, tering en tyfes bestaan immers ook nog steeds... Wat wél te veranderen is, is de manier hoe mensen er mee omgaan. Zowel de gebruikers van het woord als de tegenstanders...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:flugeltje is een kloon van yvonne toch?