abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36556104
Welkom in het topic over Aotearoa!

Dit topic is het vervolg op het succesvolle eerste deel: Nieuw Zeeland In dit topic kan je terecht voor al je vragen, opmerkingen, tips, trucs, handigheidjes en andere zaken waarmee je andere users kan helpen!

Aotearoa is Maori voor Ao = cloud, tea = white and roa = long oftwel Land of the long white clouds. Maori is de taal van de inheemse vroegere bevolking en wordt nog steeds overal volop gesproken. De hoofdstad van Nieuw Zeeland is Wellington.

Grote steden in NZ
Auckland
Wellington
Hamilton
Christchurch
Queenstown
Dunedin
Napier

Feiten
Naam: Nieuw Zeeland
Hoofdstad: Wellington
Koningin: Queen Elizabeth II
Premier: Helen Clark
Bevolking: 4,1 miljoen.
Grootste stad: Auckland met 1,3 miljoen.
Tijdverschil: Half maart - Half oktober 10 uur. Half oktober - Half maart 12 uur.
Voltage: 230 volt en je bent een verloopstekkertje nodig.
Visum: Voor Nieuw Zeeland is geen visumplicht als je niet langer dan 90 dagen blijft. Wel dient je paspoort nog 6 maanden geldig te zijn na de datum van je terugreis.
Geld: Nieuw Zeelandse dollar. 1 NZD = 0,50 euro op het moment van schrijven.

Klimaat
NZ heeft een gematigd zeeklimaat in het zuiden en een subtropisch klimaat in het noorden. Hou er rekening mee dat de jaargetijden in NZ omgekeerd zijn. Tijdens de Nederlandse zomer kun je in NZ dus skiën. En tijdens de Nederlandse winter (jan/feb) is het in NZ overdag gemiddeld zo'n 25 graden. Het weer kan nogal eens omslaan. Four seasons in a day. Een regenjas in je tas kan handig zijn.

• Gemiddelde temperatuur jul/aug/sep 14 °C
  • Gemiddelde temperatuur jan/feb/mrt 24 °C

Eten en drinken
    De kiwi en appel uit Nieuw Zeeland kennen we natuurlijk allemaal. Daarnaast heeft de keuken veel overkomsten met de Britse keuken. Maar ook Aziatische gerechten zijn in opkomst. Of neem een visje uit de Grote Oceaan. Je kan het water uit de kraan drinken maar lekker is het niet.

Gebieden
    Bay Of Islands
    Coromandel
    Wairarapa
    Taranaki
    Hawke's Bay
    Southland
    Marborough
    Hamner Springs, Wairapa, Kaikoura
    Westcoast South Island
    Fjordland / Queenstown
    Stewart Island

Vliegen naar NZ
    Onderstaande maatschappijen vliegen op NZ. De goedkoopste bestemming is Auckland. Vanuit Christchurch en Wellington gaan er minder vluchten en is het duurder. Voor alle internationale vertrekken vanuit NZ betaal je 25 NZ$ vertrekbelasting op het vliegveld. Alle vluchten heb tenminste 1 overstap.

KLM (tot Kuala Lumpur, dan overstap op Malaysia Airlines.
    Malaysia Airlines
    Singapore Airlines
    Korean Airlines
    Lufthansa
    British Airways
    Qantas
    Cathay Pacific
    Thai Air
    Air New Zealand
    United Airlines

Vergeet ook niet te kijken bij Vluchtzoeker, Cheaptickets, Vliegwinkel, Skybreakers en Vliegtarieven.

Rondreizen in NZ
    Een reis door Nieuw Zeeland gaat prima met een auto (jeep of camper). Deze kun je kopen of huren. De wegen zijn goed, maar soms pittig door de bergen. Wel moet je links rijden.

Of reis met de populaire hop-on hop-off bus. Je stapt weer in wanneer jij dat wil. Via deze busmaatschappijen (Kiwi Experience, Magic of Intercity) leer je als backpacker snel mensen kennen, maak je stops in alle bezienswaardige gebieden en vertelt de buschauffeur veel informatie over het land. Bij sommige maatschappijen kan je uren inkopen.

Ook rijden er beperkt treinen. De prachtige TranzAlpine is de bekendste route. Sommige delen fietsen of wandelen is natuurlijk het mooiste. Nergens zijn zoveel tracks en hikingtochten dan hier. Binnenlandse vliegreizen zijn er eveneeens, maar zo zie je natuurlijk te weinig van Nieuw Zeeland. De veerboot biedt soms ook uitkomst (tussen het Noorder- en Zuider Eiland). Vrij camperen is toegestaan. Liften is populair maar wees op je hoede. Tip: boek je vliegreis vanuit Nederland naar Auckland (Noordereiland) en reis terug via Christchurch (Zuidereiland). Zo bespaar je eenmaal de ferry vanaf Wellington en hoef je niet helemaal terug naar Auckland. Je kan ook vliegen op Wellington maar dit is aanzienelijk duurder. Tevens kan je er ook voor kiezen om vanaf Christchurch terug te vliegen naar Auckland. Tickets kosten ongeveer 80 dollar - 40 euro per enkeltje incl taxes.

• Oppervlakte Nieuw Zeeland: Rond de 6.5 keer Nederland.
  • Afstand vanaf Nederland: Ongeveer 18800 km.
  • Maximale snelheid: 100 km per uur.

Intercity Coachlines
    Newmans Coachlines
    Kiwi Experience
    Stray Travel
    Magic Bus
    Interislander Ferry
    Tranz Scenic Train

Sightseeing Auckland
    SkyTower: Voor mooie uitzichten.
    Mount Eden: Voor een perfect zicht over de hele stad.
    Sailing cruise: Met Sail NZ zeilen door de baai.
    Auckland Domain: Groot park om te relaxen.
    Auckland Harbour Bridge: Maak een wandeling van 1,5 uur over de brug.
    Rangitoto Island: Ongerepte natuur, vulkaaneiland.
    Fietsen door Auckland: Huur een fiets en wees sportief!
    North Head (Devonport): Idyllisch dorpje op 12 minuten varen.
    Waitakere Ranges: Natuurgebied, populair bij wandelaars en hikers
    Stranden van Whatipu, Karekare, Anawhata, Piha en Bethells: Om te relaxen.
    Woodhill en Riverhead: Bossen om te fietsen
    Auckland Regional Botanic Gardens: Mooie tuinen.

Extreme Sports
    QT: Skydiven Tandemsprong
    TA: Huka Jet
    QT: Twin Rivers Jet
    CH: Kayaking Christchurch
    QT: Extreme sports in Queenstown
    WA: Waitomo Caves + glowworms
    TA: Bungyjump Taupo
    MC: Air Safaris Mount Cook
    WC: Fox Glacier
    WC: Franz Josef Glacier

QT = Queenstown
    TA = Taupo
    CH = Christchurch
    WA = Waitomo
    MC = Mount Cook
    WC = West Coast

Welkom in het mooiste land in de pacific!

Klik hier voor de OP voor het nieuwe topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jaguarized op 02-04-2006 06:51:38 ]
  • Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_36556116
    Excuus als ik cruciale informatie ben vergeten, het is hier 04.05 op het moment. Tijd om te gaan slapen.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      zaterdag 1 april 2006 @ 18:11:42 #3
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_36556271

nuttige OP
    The line is a dot to you!
    pi_36556607
    Ik heb de bungy gedaan in Taupo!
    Ze hebben me van het randje geduwd, ik heb het terug gezien op de video!
    Als je ooit een keer een bungy wil doen, doe het dan in Nieuw Zeeland. Daar zijn zulke mooie sprongen te maken, die vind je nergens anders.

Taupo is overigens ook een van de beste plekken om een skydive te doen, qua lokatie en prijs!
      zondag 2 april 2006 @ 05:46:27 #5
    37305 BushRanger
    in Wellington
    pi_36569732
    Nette OP!
      zondag 2 april 2006 @ 06:11:23 #6
    65103 Denocorp
    Fasten your seatbelts
    pi_36569841
    Wat een goed topic! Ik heb zelf 3 maanden door NZ gereisd, IMO het mooiste land ter wereld. Hoogtepunten: zwemmen met dolfijnen in Kaikoura, de glaciers, Fiordland NP, Stewart Island.

Als ik de OP lees wil ik meteen weer terug
    Bankiertje
      zondag 2 april 2006 @ 12:23:28 #7
    95236 marcb1974
    Dakshin Ray
    pi_36573058
    Mooie OP Jag
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_36573112
    Wat zou ik hier graag heen willen!

Nog even een paar jaartjes sparen
    pi_36599931
    Hele mooie openingspost! Jaguarized

Wij hebben de boeking rond. Voor ongeveer EUR 4.000 zitten wij in oktober 3 weken in NZ (en 2 dagen Hong Kong op de heenweg), inclusief autohuur, verblijf in Hong Kong en de eerste overnachting in Christchurch. Schrok wel van de luchthaven belasting, met z'n tweeën bijna EUR 700!!

Heb er super veel zin in en ben nu druk bezig uit te zoeken wat ik allemaal wil zien!
    Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
    ***Levi was here***
      maandag 3 april 2006 @ 09:32:27 #10
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36600032
    Via Londen en Hongkong? Of alleen Hongkong? Het is wel erg veel zeg, ik meende dat dat maar 200 euro was als je alleen Hongkong hebt, dus AMS-HKG-AKL. Vergeet ook niet dat als je hier weer vertrekt dat je dan ook nog eens 25 dollar per persoon moet betalen aan internationale vertrekbelasting.
    pi_36600279
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 09:32 schreef Jaguarized het volgende:
    Via Londen en Hongkong? Of alleen Hongkong? Het is wel erg veel zeg, ik meende dat dat maar 200 euro was als je alleen Hongkong hebt, dus AMS-HKG-AKL. Vergeet ook niet dat als je hier weer vertrekt dat je dan ook nog eens 25 dollar per persoon moet betalen aan internationale vertrekbelasting.
    We vliegen met British Airways/Qantas, de route is als volgt (hou je vast):
    Amsterdam - London, London - Hong Kong (2 nachten HK)
    Hong Kong - Sydney, Sydney - Auckland, Auckland - Christchurch. Da's heen....

Terug: Auckland - Sydney, Sydney - (tussenlanding Bangkok) - London, London - Amsterdam.

Tja, aanbiedingen, hè! Uiteindelijk dus een stuk minder goedkoop dan ik dacht, ik vind EUR 335 luchthaven belasting pp wel veel geld. Maar 't zijn ook nogal wat vliegvelden! Hong Kong betalen we trouwens 2 keer Lhb omdat we daar 't vliegveld een paar dagen verlaten.

Heb trouwens geboekt via HAT-reizen ben al 'ns eerder met hun moeder-organisatie naar de VS geweest. We betalen overigens niets extra's om in Christchurch te beginnen.
    ***Levi was here***
    pi_36600385
    Kon je geen aanbieding vinden met Cathay Pacific? Dit is flink aan de prijs en een flink onhandige route!
    pi_36600649
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 09:53 schreef Liejannuh het volgende:
    Kon je geen aanbieding vinden met Cathay Pacific? Dit is flink aan de prijs en een flink onhandige route!
    Het is een aanbieding van HAT-reizen, prijs is wel inclusief 22 dagen auto-huur (wagon-4wd). En de stay-over in Hong Kong.

Was de goedkoopste die ik kon vinden... Los boeken was overal duurder dan dit. We wilden ook een stay-over in het verre oosten en dat kreeg ik niet online geboekt via een van de ticket-sites. (maar dat ligt misschien wel aan mij...)

Anyway, het is geboekt en over de route ga ik me verder niet druk maken, heb ik in het vliegtuig nog meer dan genoeg tijd voor. Ik ga me nu vooral lekker bezig houden met het plannen van de overige dagen!
    ***Levi was here***
    pi_36600744
    Een 4WD huren is vrij prijzig, dus ik denk dat je dan best een goede deal hebt!
    Leuk! En Nieuw Zeeland is zoooooooo tof!
      maandag 3 april 2006 @ 10:18:05 #15
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36600810
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 09:45 schreef Levitation het volgende:

[..]

We vliegen met British Airways/Qantas, de route is als volgt (hou je vast):
    Amsterdam - London, London - Hong Kong (2 nachten HK)
    Hong Kong - Sydney, Sydney - Auckland, Auckland - Christchurch. Da's heen....

Terug: Auckland - Sydney, Sydney - (tussenlanding Bangkok) - London, London - Amsterdam.

Tja, aanbiedingen, hè! Uiteindelijk dus een stuk minder goedkoop dan ik dacht, ik vind EUR 335 luchthaven belasting pp wel veel geld. Maar 't zijn ook nogal wat vliegvelden! Hong Kong betalen we trouwens 2 keer Lhb omdat we daar 't vliegveld een paar dagen verlaten.

Heb trouwens geboekt via HAT-reizen ben al 'ns eerder met hun moeder-organisatie naar de VS geweest. We betalen overigens niets extra's om in Christchurch te beginnen.
    Moest je nog extra betalen voor de stopover? Het is wel heel veel geld voor de belastingen. Normaliter zijn deze voor die vlucht iets meer dan 200 euro pp.
      maandag 3 april 2006 @ 11:02:55 #16
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_36601978
    Tering wat een OP

Echt netjes
    Zo nog maar een paar uurtjes en dan ga ik weg uit dit land
    To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
    pi_36602455
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 10:18 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Moest je nog extra betalen voor de stopover? Het is wel heel veel geld voor de belastingen. Normaliter zijn deze voor die vlucht iets meer dan 200 euro pp.
    Stopover zit in de aanbieding, inclusief de overnachtingen in Hong Kong en de transfer van het vliegveld naar 't hotel. Je kon trouwens kiezen welke stopover je wilt, Singapore, Bangkok of Hong Kong. Bangkok zijn we al geweest en Hong Kong lijkt ons gewoon super gaaf. Ben gek op zwerven door grote steden, howel ik ook altijd blij dat ik er niet woon. Singapore komt ook nog wel een keertje (misschien ooit op weg naar Australië, staat ook nog op 't lijstje!).
    ***Levi was here***
      dinsdag 4 april 2006 @ 05:10:31 #19
    37305 BushRanger
    in Wellington
    pi_36630881
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 10:15 schreef Liejannuh het volgende:
    Een 4WD huren is vrij prijzig, dus ik denk dat je dan best een goede deal hebt!
    Leuk! En Nieuw Zeeland is zoooooooo tof!
    In NZ rijden veel Subaru's. Wagon 4WD is waarschijnlijk een stationwagon, zoals een Subaru Legacy of Outback.
    pi_36632335
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 05:10 schreef BushRanger het volgende:

[..]

In NZ rijden veel Subaru's. Wagon 4WD is waarschijnlijk een stationwagon, zoals een Subaru Legacy of Outback.
    Klopt inderdaad, had ik ook al op de site van Apollo gezien. Het is deze auto of gelijkwaardig:

Maar eigenlijk hoop ik toch stiekem op een Outback, die is net even wat stoerder. Dit lijkt net een gewone stationwagon. Maar 't is wel een 4wd en dat maakt een hoop goed .
    ***Levi was here***
      dinsdag 4 april 2006 @ 11:47:58 #21
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_36635358
    is het mogelijk om ergens in Auckland een soort van kluisje te huren? Want ik heb geen zin om met mijn laptop (en eventueel andere extra spullen) te gaan rondreizen na mijn stage. Is er een plek waar ik zulke dingen veilig kan opbergen voor een paar weken? (net zoiets als die boxen die je in Nederland kan huren?)
    The line is a dot to you!
      dinsdag 4 april 2006 @ 11:59:38 #22
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36635694
    Ik ga even informeren. Ik meende dat dat bij Auckland Central Backpackers kan.
      dinsdag 4 april 2006 @ 12:27:24 #23
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_36636508
    Zooo dat was Nieuw Zeeland nog ff snel de groeten doen en veel plezier voor de mensen die er nog steeds zijn of er heen gaan het is echt een mooi land!!
      dinsdag 4 april 2006 @ 12:28:36 #24
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_36636544
    Ajuus en veel plezier in Australie. Hoe lang daar?
      dinsdag 4 april 2006 @ 12:42:20 #25
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_36636907
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 12:28 schreef Jaguarized het volgende:
    Ajuus en veel plezier in Australie. Hoe lang daar?
    nog maar 1 maandje.. en dan zitten de 6 en halve maand er al weer op... tijd vliegt echt voorbij..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')