bron: De Volkskrantquote:Toelating toptalent versoepeld
DEN HAAG - Nederland gaat zijn toelatingsbeleid voor getalenteerde en hooggekwalificeerde migranten verder versoepelen. Het kabinet, dat hierover vandaag besluit, onderkent dat er ondanks een eerdere verruiming van de regels nog allerlei knelpunten zijn bij de internationale uitwisseling van getalenteerde studenten en hooggekwalificeerde werknemers.
Het oplossen daarvan is volgens D66-minister Brinkhorst van Economische Zaken van groot belang voor de kenniseconomie en de concurrentiepositie van Nederland. ‘Nederland heeft kennismigranten nodig’, beklemtoonde Brinkhorst gisteren in de Tweede Kamer. ‘Daarom moeten wij de belemmeringen voor hen wegnemen.’
Buitenlandse studenten en assistenten- en onderzoekers-in-opleiding die in Nederland bij een universiteit of hogeschool terechtkunnen, zullen straks eenvoudiger een (tijdelijke) verblijfsvergunning kunnen krijgen. Dat geldt ook voor veelbelovende buitenlandse stagiaires en voor studenten geneeskunde die in Nederland als co-assistent aan de slag willen.
Buitenlandse ondernemers die in Nederland een bedrijf willen beginnen, mogen eveneens rekenen op snellere behandeling van hun visumaanvragen.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:48 schreef SjonLok het volgende:
Het kabinet is goed bezig door aan de ene kant de instroom van laag opgeleiden en kansarmen te beperken en aan de andere kant de deur verder open te zetten voor mensen die van waarde zijn voor de Nederlandse samenleving.
bron: volkskrant 24 maartquote:Het nieuwe, strengere immigratiebeleid schrikt buitenlandse studenten en onderzoekers af. Volgens studentenorganisaties en universiteiten is Nederland inmiddels berucht om de ingewikkelde toelatingsprocedures, dure visa en lange wachttijden voor verblijfsvergunningen.
De universiteiten maken zich grote zorgen. 'Het moet niet veel langer zo doorgaan, anders droogt de stroom onderzoekers en studenten op', zegt David Bohmert, beleidsadviseur van de vereniging van universiteiten (VSNU). 'Het is eigenlijk bijzonder dat ondanks alle gedoe hier nog buitenlandse studenten en onderzoekers komen.'
Het slechte imago dat Nederland over de grenzen heeft, is een van de belangrijkste obstakels, menen de VSNU, het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studenten Vakbond LSVb.
Buitenlandse studenten en onderzoekers moeten hoge barrières nemen voor ze Nederland in kunnen. De strenge immigratieregels doen hun toestroom stokken. Het is duur, neemt maanden in beslag, en is ongelooflijk ingewikkeld. De scherpe immigratieprocedures hebben Nederland een slecht imago opgeleverd bij buitenlandse studenten en onderzoekers. 'Het beleid heeft grote gevolgen voor de komst van onderzoekers en studenten', constateert David Bohmert, beleidsadviseur internationale zaken van de VSNU, de vereniging van universiteiten
Bohmert: 'Op beurzen in het buitenland waar Nederland wordt gepromoot, vragen studenten of ze het land echt zo moeilijk binnenkomen.'
'De immigratieprocedures zijn heel complex', zegt Maureen Bergman van Nuffic. 'Alles hangt met alles samen.'
Bovendien correspondeert de IND in het Nederlands. Begripsverwarring is volgens Bergman aan de orde van de dag. 'Gebruik je per ongeluk de verkeerde term, dan krijg je een heel ander antwoord dan wanneer je het juiste woord kent.'
Studenten uit de meeste landen van buiten de EU die in Nederland willen studeren, vragen afhankelijk van de geplande verblijfsduur een machtiging tot voorlopig verblijf aan (mvv), of een visum kort verblijf. Beide heten in de volksmond visa. Vervolgens moet een verblijfsvergunning bij de gemeente worden aangevraagd.
Ook kan het gebeuren dat studenten van tevoren aan de IND een bewijs van inschrijving aan de universiteit moeten overhandigen, terwijl dat pas kan als zij al in Nederland zijn.
Kweenie maar een hoogopgeleide, aantrekkelijke Taiwanese of Japanese mag me mailen om een poging te wagen geimporteerd te wordenquote:
Meneer Bohmert moet niet zo zeuren. Het feit dat er bijna niemand meer wil promoveren heeft er meer mee te maken dat de salarissen voor promovendi laag zijn, ze slechts een tijdelijk contract krijgen, en juridisch gezien een zwakke positie krijgen. Daarbij komt dan nog dat het er op lijkt dat buitenlandse onderzoekers voorrang krijgen boven nederlandse onderzoekers. Mijns inziens gaat het niet om de nationaliteit van de onderzoekers maar om de inhoud van het onderzoek. Maar ja, een hoop buitenlandse onderzoekers staat natuurlijk interessanter in onderwijsland.quote:De universiteiten maken zich grote zorgen. 'Het moet niet veel langer zo doorgaan, anders droogt de stroom onderzoekers en studenten op', zegt David Bohmert, beleidsadviseur van de vereniging van universiteiten (VSNU). 'Het is eigenlijk bijzonder dat ondanks alle gedoe hier nog buitenlandse studenten en onderzoekers komen.'
Sorry hoor, maar spreek voor je eigen situatie. De vele nieuwe AiO die de laatste tijd bij mij in de buurt begonnen zijn zijn veelal van Nederlandse signatuur (80%). Ook de salarissen zijn redelijk tegenwoordig (was een paar jaar geleden wel anders) met 1800 (1e jaar) -2400 euro (4e jaar).quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:37 schreef nweenink het volgende:
[..]
Meneer Bohmert moet niet zo zeuren. Het feit dat er bijna niemand meer wil promoveren heeft er meer mee te maken dat de salarissen voor promovendi laag zijn, ze slechts een tijdelijk contract krijgen, en juridisch gezien een zwakke positie krijgen. Daarbij komt dan nog dat het er op lijkt dat buitenlandse onderzoekers voorrang krijgen boven nederlandse onderzoekers. ..knipje
Wat hij zegt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:36 schreef RedWind het volgende:
Ik denk, dat jouw beleving, je ideeen flink gekleurd heeft.
Dat snap ik dan ook niet.quote:
Vertel mij dan eens op welke "belachelijke premies" ze aanspraak kunnen maken.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:55 schreef TheThirdMark het volgende:
? Buitenlandse studenten kunnen belachelijke premies krijgen.
Dat ze daar dan geen aanspraak op doen is hun eigen schuld.
Kalou is een toptalent, die daardoor ook zeker wat kan toevoegen aan de staat middels belastingen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:50 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat snap ik dan ook niet.
Kalou is niet hoogopgeleid, kan niets toevoegen aan de Nederlandse staat, behalve dan de ervaring delen in het wegrennen voor Tijgers etc etc.
Daarnaast vraag ik me af waar Kalou ooit tijgers zou zijn tegengekomen, behalve bij zijn moeder in de buggy in de dierentuin.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Kalou is een toptalent, die daardoor ook zeker wat kan toevoegen aan de staat middels belastingen.
Hmn was vorige week nog in het nieuws dat Buitenlandse studenten al voorkeur hebben voor woningen in Nederland, diverse subsidies aan kunnen vragen etc etc.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:00 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vertel mij dan eens op welke "belachelijke premies" ze aanspraak kunnen maken.
Háárfijn.
Lolz idd Nederland heeft echt een spitsentekort ofzo.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Kalou is een toptalent, die daardoor ook zeker wat kan toevoegen aan de staat middels belastingen.
Geen schaarste, geen ambitie. (c) Montovquote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:50 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Lolz idd Nederland heeft echt een spitsentekort ofzo.
Welk geld?quote:Laat ze een Nederlander dat geld betalen, die betalen ook belasting...
Schoppen we daarom een VWO scholieren vlak voor het examen het land uit.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:48 schreef SjonLok het volgende:
[..]
bron: De Volkskrant
Kijk eens aan, dat is goed nieuws.
Het kabinet is goed bezig door aan de ene kant de instroom van laag opgeleiden en kansarmen te beperken en aan de andere kant de deur verder open te zetten voor mensen die van waarde zijn voor de Nederlandse samenleving.
Een SPer die zich tegen hoge lasten uitspreekt?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:51 schreef Floripas het volgende:
Als je ziet wat buitenlandse studenten allemaal voor ge- en verboden krijgen, wat ze moeten betalen, hoe lang ze moeten wachten, dat is werkelijk waar een grove schande.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Geen schaarste, geen ambitie. (c) Montov
[..]
Welk geld?
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Oh, zijn loon. Ja, zodra hij Nederlander wordt, dan geven we het aan een Nederlander.quote:
Of iemand met slechts een VWO opleiding nu direct een aanwinst is voor Nederland is discutiëerbaar.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Schoppen we daarom een VWO scholieren vlak voor het examen het land uit.
Hebben ze geen Schengen-visum dan?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:11 schreef du_ke het volgende:
Het is voor m'n Indonesische studiegenoten ook erg lastig om nu ze toch in Europa zijn een reisje te maken naar b.v. Parijs daar moeten ze allerlei vergunningen voor aanvragen.
.het is natuurlijk de bedoeling dat iedere Nederlander superslim wordt, de straat moet toch door iemand geveegd wordenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:09 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Of iemand met slechts een VWO opleiding nu direct een aanwinst is voor Nederland is discutiëerbaar.
Volgens mij klopt je zin niet helemaal.quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:44 schreef Tafkahs het volgende:
.het is natuurlijk de bedoeling dat iedere Nederlander superslim wordt, de straat moet toch door iemand geveegd worden
Het is dan ook een paradox he?quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:49 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Volgens mij klopt je zin niet helemaal.
Waarom moet hij Nederlander worden?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Oh, zijn loon. Ja, zodra hij Nederlander wordt, dan geven we het aan een Nederlander.
Er is geen hond die naar NL wil komen. Iedereen wil naar de VS. Waar talent ruimte en kansen krijgt, waar je na je studie kunt blijven wonen, waar echt onderzoek plaatsvindt. Waar het bedrijfsleven snel en dynamisch is, waar je aan het voorfront van je vakgebied werkt. Waar je scholarships krijgt. Waar de lonen hoog zijn en de belastingen laag. Waar je een bedrijf kunt opzetten zonder 10 jaar op alle vergunningen te moeten wachten en aan alle kanten genaaid te worden.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Alsof hooggetaleteerde toppers uit derde wereld landen nog naar het xenofobe en koude NL willen komen, waar de lasten hoog, de lonen laag, en het eten matig is...
Temper, temper. Amerika is inderdaad erg aantrekkelijk en staat wetenschappelijk op het hoogste niveau. Wat echter een veelgehoorde klacht is, is dat wetenschappers die daarnaartoe gaan verplicht worden een x aantal studies af te leveren per jaar. Een eis die elke serieuze wetenschapper in de wind slaat, uiteraard. Het competitieve element in de Amerikaanse samenleving werkt wat dat betreft op dit vlak niet uitsluitend positief.quote:Op zondag 2 april 2006 04:58 schreef StefanP het volgende:
[..]
Er is geen hond die naar NL wil komen. Iedereen wil naar de VS. Waar talent ruimte en kansen krijgt, waar je na je studie kunt blijven wonen, waar echt onderzoek plaatsvindt. Waar het bedrijfsleven snel en dynamisch is, waar je aan het voorfront van je vakgebied werkt. Waar je scholarships krijgt. Waar de lonen hoog zijn en de belastingen laag. Waar je een bedrijf kunt opzetten zonder 10 jaar op alle vergunningen te moeten wachten en aan alle kanten genaaid te worden.
Wat moet je nou in hemelsnaam in NL zeg. Kom op. Benauwd, beknepen en bekrompen.
Veel succes dus met de nieuwste golf aan maatregelen om NL aantrekkelijk te maken, wederom bij voorbaat gedoemd tot mislukking.
De mijne niet, ken verschillende mensen die hier zijn gebleven en het erg goed doen.quote:Op zondag 2 april 2006 10:28 schreef Napalm het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom het positief is dat buitenlanders hier komen studeren? Mijn ervaring is dat ze na hun studie / AIOschap toch weer retour thuisland gaan.
Dit is zeker goed nieuws. De kennismigrant laat Nederland namelijk links liggen omdat Nederland de kennismigrant veel te veel aan het frustreren is, hetzelfde geldt voor talentvolle studenten.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:48 schreef SjonLok het volgende:
[..]
bron: De Volkskrant
Kijk eens aan, dat is goed nieuws.
Ik hoop dat er hiermee ook voor gezorgd wordt dat immigranten sneller aan het werk mogen.
Is dan ook weer eens iets voor te zeggen.quote:Op zondag 2 april 2006 11:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dit is zeker goed nieuws. De kennismigrant laat Nederland namelijk links liggen omdat Nederland de kennismigrant veel te veel aan het frustreren is, hetzelfde geldt voor talentvolle studenten.
In principe zou je de deur open moeten zetten voor mensen die door hun uitzonderlijke talent zichzelf kunnen onderhouden (kennismigrant), mensen die hier door een werkgever naar toe worden gehaald en voor mensen die onderhouden kunnen worden door hun partner.
Al de rest zou linea recta afgewezen en teruggestuurd moeten worden.
Oh, je bent er zo eentje van Eigen Volk Eerst..quote:Op zondag 2 april 2006 14:06 schreef -scorpione- het volgende:
Laat NL eerst eens haar eigen talent een kans geven voor ze weer mensen uit het buitenland halen. Het beeld van de oudere generaties naar de jongeren in dit land is waardeloos, de jongeren zijn alleen goed om straks als werkslaafjes de wao op te hoesten. Kenniseconomie my ass, NL wordt toch geen koploper op het moment dat enkele grotere buitenlandse echt gaan investeren in kennisontwikkeling.
Hij is er zo eentje die lekker in de bijstand zit en op de bank steeds zit te zeuren dat hij maar geen kans krijgt.quote:Op zondag 2 april 2006 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, je bent er zo eentje van Eigen Volk Eerst..
quote:Op zondag 2 april 2006 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh nee hoor, maak je over mij geen zorgen.quote:Op zondag 2 april 2006 14:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij is er zo eentje die lekker in de bijstand zit en op de bank steeds zit te zeuren dat hij maar geen kans krijgt.
Oh, jij bent er zo eentje van eigen land eerst; laten we de 3e wereld beroven haar talenten; een Nederlandse braindrain instellen omdat we na het roven van hun grondstoffen, hun tot slavernij gebracht te hebben, nu een kans zien om het schaarse talent weg te kapen opdat ze daar arm&dom&hongerig moeten blijven zodat wij nog rijker mogen worden!quote:Op zondag 2 april 2006 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat klinkt toch verdomt veel naar xenofoob eigen volk eerst..quote:Op zondag 2 april 2006 14:18 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Heeft er helemaal niets mee te maken, en nee, zo ben ik absoluut niet.
Mijn punt is dat er genoeg talent in NL rondloopt maar dat daar veel te weinig mee wordt gedaan. Probeer dat eerst eens aan te pakken voordat je weer dure buitenlanders ophaalt.
Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen weten waar hij of zij het bestaan op wil bouwen.quote:Op zondag 2 april 2006 16:00 schreef Napalm het volgende:
[..]
Oh, jij bent er zo eentje van eigen land eerst; laten we de 3e wereld beroven haar talenten; een Nederlandse braindrain instellen omdat we na het roven van hun grondstoffen, hun slaven nu een kans zien om het schaarse talent weg te kapen, ze daar arm& hongerig moeten blijven zodat wij nog rijker mogen worden!
Dus de grenzen 100% open? Ookal wil dat zeggen dat binnen 2 weken er 150 miljoen mensen in Nederland wonen, de sociale zekerheid reddeloos verloren is, de salarissen zakken naar 10 cent per uur wegens een overschot aan werknemers, iedereen in een hokje van 2*2m moet wonen wegens ruimte gebrek, de zwakken dood vallen wegens gebrek aan schone lucht, etc?quote:Op zondag 2 april 2006 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen weten waar hij of zij het bestaan op wil bouwen.
Pffff, het gaat er hier helemaal niet om of je voor of tegen buitenlanders bent, het gaat hier op de invloed van buitenlandse arbeid op de economie en de maatschappij.quote:Op zondag 2 april 2006 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat klinkt toch verdomt veel naar xenofoob eigen volk eerst..
Helemaal geen probleem. Ik vraag me echter sterk af of in veel gevallen zo'n uitzonderlijk talent gewoon niet wat dichter bij huis gevonden kan worden. Ik mis een beetje het vertrouwen in de jeugd en het eigen onderwijssysteem. Dat is alles.quote:Op zondag 2 april 2006 16:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
In principe zou je de deur open moeten zetten voor mensen die door hun uitzonderlijke talent zichzelf kunnen onderhouden (kennismigrant), mensen die hier door een werkgever naar toe worden gehaald en voor mensen die onderhouden kunnen worden door hun partner.
Ik begrijp je niet.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:49 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Hmn was vorige week nog in het nieuws dat Buitenlandse studenten al voorkeur hebben voor woningen in Nederland, diverse subsidies aan kunnen vragen etc etc.
Omdat veel onderzoek gebaat is bij - en tegenwoordig zelfs afhankelijk is van - buitenlands talent.quote:Waarom zou je ze uberhaubt toelaten?
Men kijkt eerst hier. Is hier geen geschikt of betaalbaar toptalent gevonden, dan zal men elders gaan zoeken.quote:Op zondag 2 april 2006 16:29 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Helemaal geen probleem. Ik vraag me echter sterk af of in veel gevallen zo'n uitzonderlijk talent gewoon niet wat dichter bij huis gevonden kan worden. Ik mis een beetje het vertrouwen in de jeugd en het eigen onderwijssysteem. Dat is alles.
Hmn zal het niet zo zijn dat er subsidies zijn om mensen uit het buitenland aan te trekken?quote:Op maandag 3 april 2006 11:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Men kijkt eerst hier. Is hier geen geschikt of betaalbaar toptalent gevonden, dan zal men elders gaan zoeken.
In het bedrijfsleven zijn er genoeg interessante functies voor toptalent. Op het gebied van onderwijs wordt het toptalent te weinig uitgedaagd, dat is zo klaar als een klontje.
Fantastisch stereotyp antwoord.... Waar woon je, in je eigen veilig buitenwijkje in Emmer Compascuum?quote:Op zondag 2 april 2006 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fransen tellen niet, dat is EU. Het is niet eenvoudig om voor een Iraanse een beurs of een werkvergunning te regelen, terwijl de universiteit haar briljantie wel nodig heeft. Dat heb ik gisteren nog geprobeerd recht te zetten, en dat is niet gelukt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:06 schreef Bijsmaak het volgende:
Er wordt soms denk ik wel overdreven over hoe erg toptalenten hier geen kans hebben.
Bedrijven, universiteiten kunnen, als ze dat willen, gemakkelijk een buitenlander zelfs van buiten de EU hierheen halen. Bij mij op het werk zitten ook brazilianen en indiers. Laatst zat ik met een groep Franse IT-ers te praten over hoe gemakkelijk het hier wel niet is.
Zeg eens, doorluchtige breezerbubbel, ga eens elders je opzettelijke taalfouten spuien.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:31 schreef n00cL30n het volgende:
[..]
Fantastisch stereotyp antwoord.... Waar woon je, in je eigen veilig buitenwijkje in Emmer Compascuum?
LoLz...
Eerst eens leren wat serieus is en wat niet. Een heerlijk geval van, eerst je feiten op een rijtje hebben voordat je loopt te spuien.quote:[ Bericht 5% gewijzigd door n00cL30n op 04-04-2006 13:32 (En nee.. ik ben nu eens niet serieus.) ]
En Brazilianen en Indiers? Die toch wel?quote:Op woensdag 5 april 2006 10:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Fransen tellen niet, dat is EU. Het is niet eenvoudig om voor een Iraanse een beurs of een werkvergunning te regelen, terwijl de universiteit haar briljantie wel nodig heeft. Dat heb ik gisteren nog geprobeerd recht te zetten, en dat is niet gelukt.
I see.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:06 schreef n00cL30n het volgende:
Wauw. Een stinkende nagel met kopkaas heeft weer eens een geweldige opmerking. Ga bomenknuffelen badtegel.
En verwijzen naar spelfouten is wel heel erg makkelijk, als je weet dat je geen sterk argument hebt.
De spelling valt trouwens wel mee kwa fout gevoeiligheid, misschien moest je je eigen ondertitel en signature bekijken.
"..Den pot verwijt den ketel..."
Och ja, ik schreef kwa in plaats van qua. Een doodzonde. Grinnik.
Tweede leuke puntje van je post, je verwijst naar een almachtig weten, maar je vergeet een heel mooi sailliant detail:
[..]
Eerst eens leren wat serieus is en wat niet. Een heerlijk geval van, eerst je feiten op een rijtje hebben voordat je loopt te spuien.
Wat idd heel jammer is. Dat is een van die dingen die de US wél goed voor elkaar heeft.quote:Op woensdag 5 april 2006 18:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
En Brazilianen en Indiers? Die toch wel?
Fransen kunnen hier gemakkelijk werk krijgen, andersom denk ik niet. Dus het valt wel mee hoe erg het is hier in Nederland. een grote voordeel van Nederland is dat men niet de moedertaal hoeft te kennen om te overleven.
ik dacht even dat je het over duitsland hadquote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Alsof hooggetaleteerde toppers uit derde wereld landen nog naar het xenofobe en koude NL willen komen, waar de lasten hoog, de lonen laag, en het eten matig is...
Hooggeschoolde mensen met een werkvergunning hoeven niet eerst de taal te leren. Natuurlijk zien zij uiteindelijk zelf wel in dat als je verder willen komen, de Nederlandse taal nodig is.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:37 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Wat idd heel jammer is. Dat is een van die dingen die de US wél goed voor elkaar heeft.
Jij wilt hier komen werken? Eerst de taal leren, dan kijken we wel weer verder.
Op mijn werk wilt bijvoorbeeld iedereen wel Nederlands leren.quote:Op zaterdag 8 april 2006 14:08 schreef Floripas het volgende:
Anders Moberg spreekt ook nog steeds geen Nederlands.
Zeker nooit in duitsland geweest..quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:41 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik dacht even dat je het over duitsland had
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |