Er is een grote en toenemende vraag naar papaver om er morfine,codeine ed van te maken maar de teelt moet dan gereguleerd plaatsvinden wat in Afg. waarschijnlijk erg moeilijk zal zijn.
De taliban heeft trouwens op een bepaald moment de papaverteelt effectiver weten te bestrijden dan wie dan ook daarvoor.Ik heb wel mijn twijfels over hun bedoelingen destijds want prijsopdrijving voor smokkelwaren is natuurlijk erg interessant en wie weet hadden ze nog wat pakhuizen vol liggen om mee te speculeren.
Maar dat alles terzijde, drugs moeten gewoon volledig gelegaliseerd worden want:
a) het is overal te koop (waarbij restrictief beleid volstrekt niet beter werkt dan soepeler beleid(bv VS tov Nl))
b) een heel groot gedeelte van de criminaliteit is drugverwant
c) terrorisme wordt ook voor een groot gedeelte gefinancierd met drugshandel.
Het is op dit moment denk volstrekt contraproduktief om de papavervelden plat te branden daarmee jaag je de bevolking juist in de handen van de taliban, je neemt hun enige bron van inkomsten weg en zet daar dan waarschijnlijk tegenover dat je ze gaat steunen met voedselhulp ed.Nou denk ik dat de meeste Afghanen (terecht) wantrouwend kijken naar buitenlanders (trouwens waarschijnlijk naar iedereen) en er dus niet op zitten te wachten afhankelijk gemaakt te worden van diezelfde buitenlanders.
Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.