Alweer een probleem dat Balkenende II gefixt heeft!quote:Per dag zijn er 50.000 werknemers minder ziek, omdat werkgevers en personeel samen veel meer doen om verzuim tegen te gaan. Dat concludeert minister De Geus van Sociale Zaken donderdag op basis van onderzoek naar de werking van de Wet verbetering poortwachter.
De invoering van de wet per 1 april 2002 heeft volgens de bewindsman gezorgd voor een mentaliteitsverandering. Werknemers worden door deze wet verplicht hun best te doen om na ziekte zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Werkgevers moeten hen daarbij helpen.
Daling
Uit onderzoek blijkt dat het ziekteverzuim onder de circa 7 miljoen werknemers is gedaald van 5,3 procent in 2002 naar 4,6 procent in 2004. Het aantal toegekende uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid is in die jaren ook afgenomen en wel van 80.000 tot 48.000. Cijfers over het ziekteverzuim in 2005 en 2006 heeft De Geus nog niet, maar hij gaat er vanuit dat de daling zich voortzet.
Het beleid begint idd zijn vruchten af te werpen alleen weinig mensen zien dat.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:55 schreef more het volgende:
'Per dag 50.000 minder zieke werknemers'
[..]
Alweer een probleem dat Balkenende II gefixt heeft!![]()
bron
quote:Het beleid Survival of the fittest begint idd zijn vruchten af te werpen alleen weinig mensen zien dat.
Welk kabinet hadden we ook alweer op 1 april 2002?quote:De invoering van de wet per 1 april 2002 heeft volgens de bewindsman gezorgd voor een mentaliteitsverandering.
Wacht, om de doelgroep aan te spreken zal ik een hint geven: Het was Paars 2.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Welk kabinet hadden we ook alweer op 1 april 2002?
Alleen zijn de cijfers van 2002 tot 2004 waar het hier om gaat, en is het effect op het aantal arbeidsongeschikten nog niet te meten aangezien de uitstel tot toetreding tot de WAO inging voor mensen die pas daarna ziek werden.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:24 schreef Tikorev het volgende:
http://vakwijzer.adp.nl/dossiers/poortwachter/
Met ingang van 1 januari 2004 zijn de regels aangepast op de nieuwe situatie waarin de werkgever verplicht is ook gedurende het tweede ziektejaar het loon door te betalen.
Goed werk van Balkenende![]()
Niet 'tot', maar 'tot en met'....ik had het dan ook over 2004...quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:41 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Alleen zijn de cijfers van 2002 tot 2004 waar het hier om gaat,
Leg mij eens uit hoe het effect van het doorbetalen van langdurig zieken in het tweede jaar al direct in hetzelfde jaar effect hebben, terwijl die effecten niets meer is dan een doorgezette trend van een wet waar de nadruk lag op reintegratie door middel van strakkere controle?quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:44 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Niet 'tot', maar 'tot en met'....ik had het dan ook over 2004...![]()
Wat ben je weer heerlijk aan het draaikonten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:56 schreef Tikorev het volgende:
Misschien omdat bedrijven meteen vanaf begin 2004 de effecten merken van een zieke werknemer waardoor de instroom meteen sterk afnam...
Het zou misschien voor werkgevers nog wel uit kunnen om werknemers die zich door een conflict met de werkegever ziek melden, een jaar lang door te betalen. Twee jaar kost de werkgever veel meer, dus dan kan je maar beter werken aan een reïntegratietraject. Dat weet je al aan het begin dus het is niet uitgesloten dat dit besef heeft meegewerkt aan de totstandkoming van dit cijfer.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:53 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe het effect van het doorbetalen van langdurig zieken in het tweede jaar al direct in hetzelfde jaar effect hebben, terwijl die effecten niets meer is dan een doorgezette trend van een wet waar de nadruk lag op reintegratie door middel van strakkere controle?
Zo noem je dat altijd als je weerwoord krijgt waar je ongelijk uit blijkt...ik begin er al aan te wennen...quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Wat ben je weer heerlijk aan het draaikonten.
Misschien dat de wet al door paars is ingevoerd..quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:55 schreef more het volgende:
'Per dag 50.000 minder zieke werknemers'
[..]
Alweer een probleem dat Balkenende II gefixt heeft!![]()
bron
pronken met andermans veren... tsja als je niks hebt om zelf trots op te zijnquote:Op donderdag 30 maart 2006 22:28 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Misschien dat de wet al door paars is ingevoerd..
En dat balkenende er nu de vruchten van kan plukken.
De Geus deed op het journaal net of hij het bedacht had. Hij zei ook: Ik heb er keihard voor gewerkt. Dan denk ik, pardon Paars heeft het ingevoerd. Dus VVD en D66 mogen trots zijn, maar cda?
Ze hebben er een beetje bijgeschaafd, maar als je dit asl een succes wilt zien wat voor 80% door een ander kabinet is geregeld, ja dan heeft balkenenede nog wle succes behaald.
Weet iemand ook of het CDA toen der tijd voor/tegen de wet poortwachter heeft gestemd?
Herstel: Mag niemand meer ziek zijn...quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:19 schreef Zwansen het volgende:
Dan is er over 2 week dus niemand meer ziek?
Ik kan me herinneren dat ze niet al te positief erover waren, maar ik kan het mis hebben.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Weet iemand ook of het CDA toen der tijd voor/tegen de wet poortwachter heeft gestemd?
Dat het pamperen van langdurig zieken geen oplossing voor het ziekteverzuim is, hoef ik je toch niet uit te leggen aan iemand die zo tegen het pamperen is door de staat (alleen wanneer het hem dus uitkomt)?quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:05 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Zo noem je dat altijd als je weerwoord krijgt waar je ongelijk uit blijkt...ik begin er al aan te wennen...![]()
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat het pamperen van langdurig zieken geen oplossing voor het ziekteverzuim is, hoef ik je toch niet uit te leggen aan iemand die zo tegen het pamperen is door de staat (alleen wanneer het hem dus uitkomt)?
quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:19 schreef Zwansen het volgende:
Dan is er over 2 week dus niemand meer ziek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |