abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 19:53:31 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_36502122
ZEMBLA: 'Google geheimen'

Google is wereldwijd de populairste zoekmachine. Het begon als idealistische uitvinding van twee briljante studenten. Maar hoe idealistisch is Google nog? In 2004 ging het naar de beurs en inmiddels is Google al meer waard dan Time Warner. Maar de hoge winstverwachtingen moeten worden waargemaakt. De vraag is of en hoe Google de privacygevoelige databestanden daarvoor gaat gebruiken. ZEMBLA onderwerpt de zoekgigant aan een kritische blik en belicht de commerciële keerzijde van het succes.

Leerlingen op de basisschool werken al met Google, studenten maken hun scripties volledig op basis van Google en zelfs de privé-detective surft zijn onderzoek bij elkaar met behulp van de Amerikaanse zoekmachine. Maar critici/Google-kenners maken zich zorgen over de dominante Amerikaanse cultuur die de rangorde van de zoekresultaten bepaalt. In ZEMBLA vertellen zoekoptimalisatiebedrijven hoe ze website’s met diverse trucjes bovenaan in de toptien van Google krijgen. Bedrijven en overheden betalen steeds vaker veel geld om de zoekmachine te manipuleren. De objectiviteit van de zoekresultaten is hierdoor in het geding.

Google-Nederland directeur Marc Duindam zegt in ZEMBLA dat de ontwikkelingen in moordend tempo gaan. ,,De hoeveelheid producten die we lanceren, gaan met enorme snelheid. Ik heb niet de tijd dat bij te houden.’’ ZEMBLA kreeg de eerste presentatie van de nieuwste toepassing van Google waarmee overheden, bedrijven en ziekenhuizen makkelijker in privacygevoelige informatie kunnen zoeken. Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) ziet echter grote problemen als gevolg van al deze nieuwe Google-toepassingen. De privacywaakhond maakt zich zorgen over het op straat komen van persoonlijke gegevens van mensen.

Research: Marcel van Silfhout
Samenstelling en regie: Dirk Bayens

Donderdag 30 maart om 20.20 uur op Nederland 3.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 19:55:08 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_36502159
Ben benieuwd. Wereldwijd 4000 hits per seconde is niet niks.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 30 maart 2006 @ 19:58:19 #3
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_36502279
Klinkt wel intressant. Ik ga wel kijken
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
pi_36502363
Mwah,, ik de afgelopen paar jaren heb ik wel één ding geleerd.

De haat en ongeloof van een product groeit exponentieel met zijn populairiteit.
Dus dit zal wel weer een beetje aangedikt worden...
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_36502439
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:00 schreef Agiath het volgende:
Mwah,, ik de afgelopen paar jaren heb ik wel één ding geleerd.

De haat en ongeloof van een product groeit exponentieel met zijn populairiteit.
Dus dit zal wel weer een beetje aangedikt worden...
zou dit door microsoft gesponsort zijn ???
quote:
Microsoft CEO Steve Ballmer vowed to "kill" Google in an expletive-laced, chair-throwing tirade when a senior engineer told him he was leaving the company to go work for Google, the engineer claimed in court documents made public on Friday.
http://news.com.com/Court(...)-1014_3-5846243.html

ironisch dat ik deze link vond via google
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  Donald Duck held donderdag 30 maart 2006 @ 20:05:26 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36502468
Dat gaat weer zo'n zwaar aangedikte docu worden, met 'experts' die proberen angst te zaaien
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 30 maart 2006 @ 20:07:09 #7
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_36502525
Ik ben benieuwd of er andere dingen aan bod komen dan op Google watch.
Oh
pi_36502718
www.video.google.com is ook erg snel populair geworden...
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 20:21:18 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_36503039
Zo video loopt.

pi_36503351
lego
pi_36504729
Heb het zojuist bekeken. Was voornamelijk onder de indruk over het laatste onderdeel, een zoekmachine in staat om beschermde en geheime informatie te vinden. Sluit me volledig aan bij wat de voorzitter van de raad persoonsgegevens zei, namelijk dat het in veel gevallen in strijd is met het beroepsgeheim.
Maak me verder weinig druk om het 'optimaliseren' van websites, dat zal in mijn ogen wel meevallen. Het gaat puur om het feit boven aan te staan. Wanneer de consument de eerste informatie voor waar aanneemt is dat een fout bij de consument, en niet bij Google of andere 'optimaliserende' bedrijven.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  donderdag 30 maart 2006 @ 21:58:18 #12
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_36506758
Wat mij niet helemaal duidelijk werd was wie er allemaal toegang hebben tot die beschermde informatie. Als dit alleen binnen het ziekenhuis is zie ik het probleem niet want dan is het alleen maar een vervanging van het huidige database systeem. Als je er van buiten het ziekenhuis bij kunt word het natuurlijk een heel ander verhaal.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
  donderdag 30 maart 2006 @ 21:58:38 #13
83893 waterbed-o-loog
live fast, die young
pi_36506773
volgens mij zijn sommige onderwerpen een " één Aprilletje "

bijv. over die patienten en bank-gegevens die op zijn te zoeken
  Donald Duck held donderdag 30 maart 2006 @ 22:00:34 #14
46149 __Saviour__
pi_36506838
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:07 schreef Casparovvv het volgende:
Was voornamelijk onder de indruk over het laatste onderdeel, een zoekmachine in staat om beschermde en geheime informatie te vinden.
Google indexeert gewoon alles wat het vindt. Als er gegevens beschermd moeten worden, is het aan de webmaster van die site om zulke documenten goed af te schermen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_36507076
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:58 schreef BrainOverfloW het volgende:
Wat mij niet helemaal duidelijk werd was wie er allemaal toegang hebben tot die beschermde informatie. Als dit alleen binnen het ziekenhuis is zie ik het probleem niet want dan is het alleen maar een vervanging van het huidige database systeem. Als je er van buiten het ziekenhuis bij kunt word het natuurlijk een heel ander verhaal.
Volgens mij is dat de redactie van Zembla zelf ook niet helemaal duidelijk.

Op dat punt vond ik de docu slecht. Veel werd te dramatisch gebracht.
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 22:09:21 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_36507099
Ik kijk nu.Het komt over als een fascistoïde organisatie.

pi_36507108
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:00 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Google indexeert gewoon alles wat het vindt. Als er gegevens beschermd moeten worden, is het aan de webmaster van die site om zulke documenten goed af te schermen.
Maar sommige informatie is gewoon bij de wet vertrouwelijk. Dan kan Google wel leuk indexeren, maar dan is het wel illegaal ...
pi_36507138
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:09 schreef tong80 het volgende:
Ik kijk nu.Het komt over als een fascistoïde organisatie.

Inderdaad. Terwijl het een serieus probleem is, overschreeuwen ze het zo erg, dat het niet meer serieus te nemen is.
  Donald Duck held donderdag 30 maart 2006 @ 22:11:46 #19
46149 __Saviour__
pi_36507213
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:09 schreef MrBean het volgende:
Maar sommige informatie is gewoon bij de wet vertrouwelijk. Dan kan Google wel leuk indexeren, maar dan is het wel illegaal ...
De fout ligt dan nog altijd niet bij Google.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_36507234
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:07 schreef Casparovvv het volgende:
Heb het zojuist bekeken. Was voornamelijk onder de indruk over het laatste onderdeel, een zoekmachine in staat om beschermde en geheime informatie te vinden. Sluit me volledig aan bij wat de voorzitter van de raad persoonsgegevens zei, namelijk dat het in veel gevallen in strijd is met het beroepsgeheim.
Maak me verder weinig druk om het 'optimaliseren' van websites, dat zal in mijn ogen wel meevallen. Het gaat puur om het feit boven aan te staan. Wanneer de consument de eerste informatie voor waar aanneemt is dat een fout bij de consument, en niet bij Google of andere 'optimaliserende' bedrijven.
Google claimt dat de relevantste en belangrijkste hits boven aan staan. Je kunt dus niet de verantwoordelijkheid bij de consument leggen, want die weet niet dat er aan geoptimized is. Wél als het gewoon fatsoenlijk in zo'n "gesponsorde links" vakje staat. Dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument.
pi_36507274
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:58 schreef BrainOverfloW het volgende:
Ik gok dat ze zoiets hebben staan in dat ziekenhuis
http://www.google.nl/enterprise/mini/

Voor intern gebruik.
pi_36507289
Tot een paar jaar geleden was google best wel goed, de laatste tijd zijn er een hoop hits die nergens op slaan. Jammer, maar als iets goed is zijn er altijd parasieten die ervan willen profiteren.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36507406
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:11 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De fout ligt dan nog altijd niet bij Google.
Niet als het staatsgeheimen of medische geheimen zijn. Kijk maar naar Peter R. de Vries. Die had ook informatie gevonden, maar mocht niet álles naar buiten brengen. Zo ook als Google iets vindt. Als iemand achterhaalt dat ik een schizofrene stalker ben is zowel het onverantwoordelijke ziekenhuis als het sluwe Google fout bezig.
pi_36507454
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:13 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Ik gok dat ze zoiets hebben staan in dat ziekenhuis
http://www.google.nl/enterprise/mini/

Voor intern gebruik.
Dat ziet er gewoon uit als een zoekmachine voor intranet ...

Volgens mij heeft Zembla dit gedeelte van de docu opgeklopt.
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:17:12 #25
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_36507458
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:08 schreef MrBean het volgende:

[..]

Volgens mij is dat de redactie van Zembla zelf ook niet helemaal duidelijk.

Op dat punt vond ik de docu slecht. Veel werd te dramatisch gebracht.
Daarom vond ik het ook wel slecht dat ze dat aan die privacykenner voorlegde want zoals hij al zij heeft hij dus geen idee wat het precies is. Maar hij is vervolgens niet te beroerd om zijn mening te geven en te speculeren over artsen die voor het tuchtcollege worden gegooid.

Hoe kwam die detective trouwens die mail via google? lijkt me toch niet dat google email indexeerd en in de gewone zoekmachine gooit. En hoe achterhaalde hij nou dat adres van die vrouw?
Neil Degrasse Tyson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')