abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 maart 2006 @ 12:45:02 #1
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36489251
Dit topic gaat over een Christelijk onderwerp. Ik zou het op prijs stellen als er ook INHOUDELIJK over wordt gesproken. Ik kan me voorstellen dat je wilt reageren met
quote:
God bestaat niet. slotje
maar dan heb ik liever dat je dit topic links laat liggen.
Ik vind het een risico topic, dus misschien zouden de mods een beetje alert willen zijn.

Veel gereformeerde jongeren komen bij ons met een verlangen om te ontdekken wie God precies is en wat Hij voor hen kan betekenen (en andersom). Velen van hen worden daarin zeer gestimuleerd en zijn erg enthousiast, maar wat er dan gebeurt is dat ze zo gegrepen worden door het enthousiasme dat ze dit ook zoeken in hun kerk. Daarin raken ze teleurgesteld in de gereformeerde kerk en gaan ze naar meer evangelische (of baptisten) gemeenten (ook wel 'happy clappy' gemeenten genoemt). Deze kerken groeien dan ook erg hard (niet alleen met jongeren).

Nu begrijp ik de motivatie ook wel. Ik heb zelf ook zo twee jaar lang dat soort kerken bezocht. Toch ben ik steeds meer gaan beseffen dat de gereformeerde kerk zeer waardevol is (waarom dat is vind ik ff niet zo relevant). Toch lijken veel jonge gelovigen de (theologische) inhoud van de gereformeerde kerk maar te graag in willen ruilen voor het enthousiasme waarbij de inhoud zich meer toespitst op het actief Christen-zijn ipv theologie.

Mijn vraag is of dit een tijdelijke switch is in veel gevallen (zoals bij mij) of dat die bevlogen benadering (met wellicht minder nadruk op theologie) de toekomst is?

Ik kan er wel inkomen dat dit zo is. Op Opwekking Festival komen 2x zoveel bezoekers dan op PinkPop tijdens pinksteren, ook SoulSurvivor en de EO jongerendag blijven ongekend populair. Maar is het dan niet juist zaak om dit enthousiasme in de gereformeerde kerk te introduceren? Ik zie het mondjesmaat al gebeuren, maar het proces stagneert omdat veel jongeren weg trekken naar kerken waar ze zo lekker kunnen zingen. Waarom kiezen ze voor die makkelijke weg? Zien ze niet dat er zoveel te winnen is in de gereformeerde kerk?
Zullen alle gereformeerde kerken uiteindelijk plaatsmaken voor happy clappy kerken? of zullen de gereformeerde kerken hun theologie behouden maar qua beleving meer die kant op gaan? of zal er weinig veranderen?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36489501
Beste TO,

zelf ben ik gereformeerd vrijgemaakt en zoals je zelf zult weten, wordt er binnen de kerken ontzettend veel over dit onderwerp gesproken. Tot vervelens aan toe, wat mij betreft.

Ik vraag me af wat je met dit topic wilt bereiken? Het zullen vooral christenen zijn die reageren, en volgens mij heef iedereen er een eigen mening over. Maak maar eens een rondje met deze vragen bij je studentenvereniging.

Misschien ben je met een scriptie of zo bezig? In dat geval is je topic een stuk logischer.
Maar persoonlijk denk ik dat je geen antwoorden vindt hier.

Maar goed, wie ben ik. Veel succes ermee in ieder geval.
  donderdag 30 maart 2006 @ 12:57:39 #3
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36489613
gestart naar aanleiding van deze discussie

je kunt ook jouw visie geven....?
?Porque no te calles?
pi_36489619
Hey!

Ik kwam oorsprongelijk uit een Christelijk Gereformeerde kerk..
Nu ben ik lid van een Evangelische kerk.. want me 100x beter bevalt eigenlijk.

In de CGK was er niet echt een band tussen de mensen.. er waren zelfs mensen die niet teruggroeten op zondagochtend in de kerk..

Bij de evangelische kerk straalt het enthousiastme eraf.. er is een band tussen de mensen, mensen helpen elkaar en hebben wat voor elkaar over.

Wat ik ook wat minder vond was 'de wetjes', catechesatie stelde niet veel voor, beetje praten over wat wetjes enzo.. terwijl ik nu in een jeuggroep zit waar we voor elkaar bidden, waar we er voor elkaar zijn, dit is opbouwend, veel beter dus.

Happy clappy vind ik trouwens niet echt een fijn woord, want het is niet altijd happy clappy.. het is een onderdeel, in de bijbel staat ook dat we mogen klappen voor God, dus waarom zouden we dan altijd maar stijf blijven zitten met een orgeltje?

Dat was mijn mening
pi_36489698
Als je het in een algemeen-maatschappeljke trend van oppervlakkigheid, makkelijk vermaak en banalisering wilt zien, waaronder bijvoorbeeld ook commerciële televisie valt, popmuziek, acheruitgang van historisch besef, jaren negentig materialisme, et cetera, dan passen de kerken die jij noemt in zekere zin in dat straatje. In de VS heb je de mega-kerken, waarin met allerhande visuele en auditieve ondersteuning een ontzettende sfeer gecreëerd wordt van groepsgevoel en blijheid. Als je daarin meedoet (wat bijvoorbeeld ook de EO jongerendag zo populair maakt, of wat bijvoorbeeld de partijcongressen in Nürenberg van Nazi's zo intens maakte (niet dat ik die twee verder inhoudelijk wil vergelijken)) dan is dat ‘makkelijk’ geloven. Het geeft een goed gevoel, het geeft voldoening, wellicht geborgenheid – maar ik ben het met je eens dat het inhoudslozer is.

Wellicht komt er een kentering, en allicht zal er ook altijd wel een groep zijn die zich meer thuis voelt bij een iets contemplatievere en meer theologisch ondersteunde houding, zoals het sommigen behaagt na te denken over filosofie of documentaires te kijken of ‘literatuur’ te lezen.

Kortom, ik zou het proces dat jij beschrijft meer als onderdeel van een brede maatschappelijke trend zien, waar deze beweging een voorbeeld van is.
  donderdag 30 maart 2006 @ 12:59:57 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_36489700
Ik ben zelf lid van levend woord gemeente rotterdam. (ergens tussen christengemeente en berea in)

En ik kom uit ned. hervormd nest.

Traditionele kerken zijn passieloos. Ik twijfel soms of die mensen wel ECHT contact hebben met God.

Trqditionele kerken richten zich teveel op de theorie tradities die nergens op slaan en een strak stramien.

Ik denk dat als Jezus nu leefde dat hij in de meeste kerken gewoon niet welkom zou zijn.

Jezus was in zijn tijd nogal een oproer kraaier. En onze traditionele kerken hebben een hekel aan oproerkraaiers.

Zalving zegeningen tongen etc zijn dingen die onomstotelijk in de bijbel staan als gift aan christenen. en de traditionele kerk negeert dat gewoon.

Ik denk dat nieuwe christenen hunkeren naar dat persoonlijk contact met God.
En ik denk dat soulsurviver enzo je leert om echt persoonlijk contact met God te hebben.

Wat me wel opvalt is dat God voor elk soort van mensen een kerk heeft. Misschien heeft Hij daar wel zijn bedoelingen mee.
pi_36489737
Heel het geloof is een dwaling. Slotje.

zo goed?

Overigens, maakt het veel uit welk geloof je aanhangt? Het gaat toch allemaal over dezelfde god?
En waarom ben jij ervan overtuigd (gevaarlijke vraag aan een gelovige, die denken allemaal dat hun god de enige god is) dat het gereformeerd geloof beter / superieur is aan andere geloven?
Of vind jij dat plezier hebben (lekker kunnen zingen) en geloof niet bij elkaar horen?

Ik vind het dus heel relevant waarom jij juist dít geloof zo waardevol vindt.
Zoals je zult hebben begrepen ben ik zelf een overtuigd agnost (tegen atheïsme aan) maar dat wil niet zeggen dat ik de discussie niet interessant mag vinden, toch?
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 13:01:12 #8
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36489740
Ik moet opeens aan een uitspraak van een oudste van mijn gemeente denken:
In traditionele kerken weet men precies waar men vandaan komt. Tot in detail kan men over theologische verschillen vertellen, kerkgeschiedenis, afscheidingen en onenigheden. Maar vraag je waar je heen gaat met je geloof, dan staan ze met een mond vol tanden.
In charismatische gemeentes weet men precies waar men heen gaat met zijn/haar geloof. Een project hier, bidden daar, vasten zus en evangelisatie zo. Maar vraag je waar ze vandaan komen, dan hebben ze geen idee.

Dit geeft een beetje weer dat er een groot verschil is tussen de twee stromingen
Aan de ene kant heb je traditioneel (hervormd, protestants, gereformeerd, etc)
(let wel, ik maak het nu even heel zwart/wit en bevooroordeeld, maar dit is het algemene beeld)
-orgel
-'saaie' psalmen en gezangen
-formulierenen, leer en vooropgezette theologie
-inhoudsvolle preken
-kinderdoop
-weinig passie, saai

Aan de andere kant de charismatische/evangelische kerken:
-een band
-opwekking en andere 'vrolijke' liederen
-veel evangelisatie en uitreikende projecten
-'Coca-cola preken' met weinig inhoud, vaak geen duidelijke leer
-volwassendoop
-enthousiast

Het is niet meer dan normaal dat de jongeren aangetrokken worden door het enthousiasme wat de evangelische kerk uitdraagt. Maar daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat een kerk ook inhoud moet hebben. Dat er een leer is, en ook belangrijk, dat je je in die leer kan vinden.
Waarom is er geen middenweg? Die beiden heeft? Ik zie uit beide richtingen schoorvoetend beweging komen die kant op. Sommige gereformeerde kerken staan soms een band toe, of een opwekkingslied. Evangelische kerken worden inhoudsvoller. Maar dat er een probleem is hier is, werd ons (freecell en ik) wel duidelijk toen we samen een kerk zochten waar we ons thuis voelden. Freecell komt uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk. (Ik zelf ben met van alles (baptist, pinkster, hervormd) in aanraking gekomen en was niet meer kerkgaand).
Duidelijk is dat er vanuit beide richtingen nog genoeg werk te verrichten valt. Traditioneel moet meer doen met jongeren, enthousiasme, muziek en aanbidding. Evangelisch meer met Bijbelleer.

Wij zijn niet zomaar voor het enthousiasme gegaan en bijvoorbeeld bij de VBG (Vrije Baptisten Groningen) belandt. We hebben een weloverwogen keuze gemaakt (en zitten nu bij het Christelijk Centrum Groningen/CCG)
Bij ons was het geval dat we een kerk wilden waar we beiden konden groeien in geloof. En dat kon voor ons niet in de traditionele kerk, daar waren we snel genoeg achter.

[ Bericht 4% gewijzigd door TARAraboemdijee op 30-03-2006 13:14:52 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_36489795
Hoi, een collega navigator op Fok, wat leuk (ik zit bij NSZ)

Aan de ene kant kan ik je verhaal volgen. Ik ga zelf al zolang ik weet naar een evangelische gemeente (ik vind 'happy clappy' leuk gevonden ) en heb niets met wat voor gereformeerde gemeente dan ook. Toch merk ik dat bij mij zelf wat meer behoefte is aan wat jij theologie noemt. Voor mij is de stap naar een gereformeerde of vrijgemaakte gemeente te groot, ik kan me daar niet thuis voelen en dat is toch wel een belangrijke voorwaarde voor een gemeente.

Ik merk dat je een beetje terughoudend bent naar de evangelische hoek en dat is wel jammer. Ik merk bij mijzelf ook wel eens terughoudendheid naar de gereformeerde kerken, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Je hebt denk ik wel gelijk dat de gereformeerde kerk zich wat serieuzer moet richten op jongerenwerk en aanbidding. Tegelijkertijd zal de evangelische kerk zich wat meer moeten richten op meer diepgang in het bijbelonderwijs. Beide gemeentes kunnen heel veel van elkaar leren en naar elkaar toegroeien. Het is namenlijk heel raar dat er zoveel verschillende soorten gemeentes zijn terwijl we allemaal dezelfde God volgen.
pi_36489798
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:59 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben zelf lid van levend woord gemeente rotterdam. (ergens tussen christengemeente en berea in)

Traditionele kerken zijn passieloos. Ik twijfel soms of die mensen wel ECHT contact hebben met God.

Trqditionele kerken richten zich teveel op de theorie tradities die nergens op slaan en een strak stramien.

Ik denk dat als Jezus nu leefde dat hij in de meeste kerken gewoon niet welkom zou zijn.

Jezus was in zijn tijd nogal een oproer kraaier. En onze traditionele kerken hebben een hekel aan oproerkraaiers.

Zalving zegeningen tongen etc zijn dingen die onomstotelijk in de bijbel staan als gift aan christenen. en de traditionele kerk negeert dat gewoon.

En ik denk dat soulsurviver enzo je leert om echt persoonlijk contact met God te hebben.

Wat me wel opvalt is dat God voor elk soort van mensen een kerk heeft. Misschien heeft Hij daar wel zijn bedoelingen mee.
I like the way you think
Als je iets wil doen, doe het dan met passie en niet "omdat het zo hoort".
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_36489811
Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt opgevoed door mijn twee diepgelovige ouders
Een aantal van mijn broers zijn inderdaad baptist geworden. Daar ben ik dus vaak heengeweest. De kerk sprak me daar heel erg aan, vooral de vorm. Toen heb ik geconcludeerd dat je geen lid van een kerk moet worden omdat de vorm je aanspreekt. Dus: vrijgemaakt gebleven en het beste er van maken.
Toen kwam ik mijn vriend tegen. Hij was christen, maar vond kerken volledige onzin. Ik vond van niet
Na een tijdje snapte hij mijn punt heel goed en wilde best naar een kerk, maar in de vrijgemaakte kerk werd hij helemaal simpel. (opgevoed rondom baptisten en pinkstergemeenten).
Ik heb toen beloofd dat ik mijn wortels los zou laten, de bijbel zou pakken en er onbevooroordeeld in te gaan staan.
We zijn hier en daar geweest, maar óf het was de baptistenleer waar ik het nog steeds niet mee eens ben, óf het was iets wat erg veel op vrijgemaakt lijkt.
Jeruzalemkerk kwam er trouwens wel positief uit

We zijn toen op een gegeven ogenblik eens gaan kijken bij het CCG (Christelijk centrum Groningen, goede herder kerk). En daar zijn we gebleven. Het is een heel bijbelgetrouwe gemeente, charismatisch evangelisch, maar zónder de babtistenleer. Het ligt qua leer wat in tussen de vrijgemaakte en de baptistenleer.

Ik denk dat dit de plek is waar God wil dat wij christen zijn. De plek waar wij kunnen leven voor Hem. Voor mijn ouders is die plek de vrijgemaakte kerk. Voor mijn broers de baptistengemeente (VBG).
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:06:16 #12
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36489839
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:57 schreef joachim87 het volgende:
Hey!

Ik kwam oorsprongelijk uit een Christelijk Gereformeerde kerk..
Nu ben ik lid van een Evangelische kerk.. want me 100x beter bevalt eigenlijk.

In de CGK was er niet echt een band tussen de mensen.. er waren zelfs mensen die niet teruggroeten op zondagochtend in de kerk..

Bij de evangelische kerk straalt het enthousiastme eraf.. er is een band tussen de mensen, mensen helpen elkaar en hebben wat voor elkaar over.
elkaar niet groeten is wel HEEL karig... dat kan ik ook echt niet onderschrijven.
dat laatste herken ik wel, die verbondenheid. maar is dat niet ook in de CGK mogelijk? moet je je gelijk terugtrekken als het je niet aanstaat? of moet je er wat aan doen.
quote:
Wat ik ook wat minder vond was 'de wetjes', catechesatie stelde niet veel voor, beetje praten over wat wetjes enzo.. terwijl ik nu in een jeuggroep zit waar we voor elkaar bidden, waar we er voor elkaar zijn, dit is opbouwend, veel beter dus.
dit herken ik heel goed. maar dit is wel echt het EERSTE wat JIJ kan veranderen. of niet? denk je dat cgk jongeren er geen behoefte aan hebben? moet jij eens kijken! het is vooral zo dat de leiding gewoon niet weet wat ze moet doen (dat heeft heel gecomliceerde redenen waar ik liever nu niet op in ga). maar JIJ weet het wel. lijkt me een mooie kans, toch? bij de evangelische kerk heb je wat geleerd, is het niet tijd om daar iets mee te doen?
quote:
Happy clappy vind ik trouwens niet echt een fijn woord, want het is niet altijd happy clappy.. het is een onderdeel, in de bijbel staat ook dat we mogen klappen voor God, dus waarom zouden we dan altijd maar stijf blijven zitten met een orgeltje?
mee eens
quote:
Dat was mijn mening

aan je naam te zien ben je 18 ofzo dus ik kan me voorstellen dat je er nu zo instaat (met een meer consumptieve instelling). ik ben benieuwd hoe je er over 5 jaar in staat! ik begon namelijk toen ik wat ouder werd (je staat verbaasd van hoe je veranderd in 3 jaar studie) een hoop zaken uit de geref. kerk te waarderen. nu wil ik graag iets gaan toevoegen aan deze kerk (al kan dat nog niet echt, want ik ben nergens lid en ik ben over een jaar weer weg uit Groningen ofzo, dus ik hou het ff bij mijn vereniging).
?Porque no te calles?
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:09:57 #13
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36489948
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:05 schreef freecell het volgende:
Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt opgevoed door mijn twee diepgelovige ouders
Een aantal van mijn broers zijn inderdaad baptist geworden. Daar ben ik dus vaak heengeweest. De kerk sprak me daar heel erg aan, vooral de vorm. Toen heb ik geconcludeerd dat je geen lid van een kerk moet worden omdat de vorm je aanspreekt. Dus: vrijgemaakt gebleven en het beste er van maken.
Toen kwam ik mijn vriend tegen. Hij was christen, maar vond kerken volledige onzin. Ik vond van niet
Na een tijdje snapte hij mijn punt heel goed en wilde best naar een kerk, maar in de vrijgemaakte kerk werd hij helemaal simpel. (opgevoed rondom baptisten en pinkstergemeenten).
Ik heb toen beloofd dat ik mijn wortels los zou laten, de bijbel zou pakken en er onbevooroordeeld in te gaan staan.
We zijn hier en daar geweest, maar óf het was de baptistenleer waar ik het nog steeds niet mee eens ben, óf het was iets wat erg veel op vrijgemaakt lijkt.
Jeruzalemkerk kwam er trouwens wel positief uit

We zijn toen op een gegeven ogenblik eens gaan kijken bij het CCG (Christelijk centrum Groningen, goede herder kerk). En daar zijn we gebleven. Het is een heel bijbelgetrouwe gemeente, charismatisch evangelisch, maar zónder de babtistenleer. Het ligt qua leer wat in tussen de vrijgemaakte en de baptistenleer.

Ik denk dat dit de plek is waar God wil dat wij christen zijn. De plek waar wij kunnen leven voor Hem. Voor mijn ouders is die plek de vrijgemaakte kerk. Voor mijn broers de baptistengemeente (VBG).
grappig, ik ben ook een tijdje naar die kerk gegaan (en ik heb er maandag toevallig nog gekookt voor alpha ) maar ik had 1 heeeel groot probleem met de CCG. Die enthousiaste voorganger had mij na 5x niet veel nieuws meer te melden. Het blijft imo een beetje op een bedenkelijk niveau hangen. Verder is het een heel leuke gemeente!
?Porque no te calles?
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:12:41 #14
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490015
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:04 schreef Young_David het volgende:
Hoi, een collega navigator op Fok, wat leuk (ik zit bij NSZ)
quote:
Aan de ene kant kan ik je verhaal volgen. Ik ga zelf al zolang ik weet naar een evangelische gemeente (ik vind 'happy clappy' leuk gevonden ) en heb niets met wat voor gereformeerde gemeente dan ook. Toch merk ik dat bij mij zelf wat meer behoefte is aan wat jij theologie noemt. Voor mij is de stap naar een gereformeerde of vrijgemaakte gemeente te groot, ik kan me daar niet thuis voelen en dat is toch wel een belangrijke voorwaarde voor een gemeente.

Ik merk dat je een beetje terughoudend bent naar de evangelische hoek en dat is wel jammer. Ik merk bij mijzelf ook wel eens terughoudendheid naar de gereformeerde kerken, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Je hebt denk ik wel gelijk dat de gereformeerde kerk zich wat serieuzer moet richten op jongerenwerk en aanbidding. Tegelijkertijd zal de evangelische kerk zich wat meer moeten richten op meer diepgang in het bijbelonderwijs. Beide gemeentes kunnen heel veel van elkaar leren en naar elkaar toegroeien. Het is namenlijk heel raar dat er zoveel verschillende soorten gemeentes zijn terwijl we allemaal dezelfde God volgen.
helemaal mee eens
?Porque no te calles?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 13:12:43 #15
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36490016
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

grappig, ik ben ook een tijdje naar die kerk gegaan (en ik heb er maandag toevallig nog gekookt voor alpha ) maar ik had 1 heeeel groot probleem met de CCG. Die enthousiaste voorganger had mij na 5x niet veel nieuws meer te melden. Het blijft imo een beetje op een bedenkelijk niveau hangen. Verder is het een heel leuke gemeente!
Mijn ervaring is dat het heel wisselend is. Soms heb je echt preken waar je niets mee hebt (maar raakt anderen wel weer) en soms zijn ze gewoon geweldig. Net als het enthousisasme, soms is het er gewoonweg niet echt.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_36490023
Ja, het schijnt dat de wereld verandert.

Of is dit een open deur?
pi_36490048
Aanvulling: Ik heb in de vrijgemaakte kerk Jezus leren kennen, Hem leren liefhebben, geleerd om stille tijd te houden, je te verdiepen in de bijbel en niet klakkeloos de cathechismus te volgen.
Ik heb daar geleerd om in vertrouwen kind van God te zijn.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk een relatie met God ontwikkeld.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk, bij het orgel , met tranen in mijn ogen bepaalde liederen staan zingen. Ik heb in de vrijgemaakte kerk betrokkenheid meegemaakt en enthousiasme.

Ik denk dat anderen van mijn leeftijd dit soms wel, maar merendeels niet gevoeld hebben op deze manier. Het lag ook voor een groot deel aan mijn ouders, ik ben opgevoed op door een stel ouders die heel dicht bij God staan.

Je ziet heel vaak dat evangelische christenen die uit de vrijgemaakte kerk komen, ongelofelijk gaan schoppen tegen alles wat met vrijgemaakten te maken heeft. Dat is mijns inziens niet goed.

Bij mij in de gemeente weet driekwart niet wie Luther is
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 13:16:49 #18
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36490133
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:13 schreef freecell het volgende:
Iets waar ik nog altijd verbaasd over ben.
Ook onze huidige gemeente heeft nog een boel te leren

(Maar de volgorde van de Bijbelboeken in je hoofd stampen, of de preciese volgorde van de 10 geboden, da's ook weer niet nodig)
pi_36490181
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

We hebben een heleboel verschillende voorgangers
Het is inderdaad verschillend. De ene keer heb je een preek met heel veel diepgang, de andere keer een coca-cola-light preek. Daar word je na een aantal keer achter elkaar inderdaad wel eens zat van.
Al heb ik in de vrijgemaakte kerk een keer een prekenserie van 7! week over één van de kleine profeten (weet even niet meer welke) moeten aanhoren. En dan zonder link naar het christenzijn nu andere uiterste.
Alweer: de gulden middenweg. Af en toe een preek met veel diepgang is goed, af en toe een simpele preek is ook goed. Maar niet het ene uiterste of het andere.

(nog even iets spammen: http://www.brightfm.nl christelijke radiozender, soms heel zeikerig of zweverig, maar wel lekker om te luisteren)
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:19:59 #20
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490203
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:01 schreef SadKingBilly het volgende:
Heel het geloof is een dwaling. Slotje.

zo goed?

Overigens, maakt het veel uit welk geloof je aanhangt? Het gaat toch allemaal over dezelfde god?
En waarom ben jij ervan overtuigd (gevaarlijke vraag aan een gelovige, die denken allemaal dat hun god de enige god is) dat het gereformeerd geloof beter / superieur is aan andere geloven?
Of vind jij dat plezier hebben (lekker kunnen zingen) en geloof niet bij elkaar horen?
ik denk dat jij ietsje minder de nuance van het topic begrijpt. Ik stel namelijk helemaal niet dat mijn GELOOF beter. In tegendeel. Het IS dezelfde God. Wij zijn allemaal broeders in die zin. Het gaat mij meer om de trent die ik zie dat gereformeerde jongeren kiezen voor een benadering die meer charismatisch is. opzichzelf is dat prima, maar ik vraag me af of dit geen consumptief bedrag behelst. Lekker zingen en aanbidden is prima, super mooi zelfs. Ik doe het heel graag. Mijn 'ideale' kerk zou dan ook als benadering hebben dat 's ochtends er een meer traditionele dienst is (psalmen zijn ZOOOO mooi) en 's avonds een aanbiddingsdienst.
quote:
Ik vind het dus heel relevant waarom jij juist dít geloof zo waardevol vindt.
de waarde zit hem in de rijkdom van de theologie. er zit zoveel kennis achter. je hebt het over honderden jaren van gereformeerd denken (wat weer voortkomt uit de RK tradities van Thomas Aquinas en St Augustine, wat weer terug gaat op oa Plato).
quote:
Zoals je zult hebben begrepen ben ik zelf een overtuigd agnost (tegen atheïsme aan) maar dat wil niet zeggen dat ik de discussie niet interessant mag vinden, toch?
nee joh, super mooi zelfs!
?Porque no te calles?
pi_36490209
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Iets waar ik nog altijd verbaasd over ben.
Ook onze huidige gemeente heeft nog een boel te leren

(Maar de volgorde van de Bijbelboeken in je hoofd stampen, of de preciese volgorde van de 10 geboden, da's ook weer niet nodig)
Ben blij dat ik beiden ken
Heb alleen maar profijt van mijn vrijgemaakte opvoeding wat dat betreft. Al is mijn bijbelkennis dan wel weer wat lager als het over de Heilige Geest of over gaven gaat
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:26:12 #22
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490376
quote:
Het is niet meer dan normaal dat de jongeren aangetrokken worden door het enthousiasme wat de evangelische kerk uitdraagt. Maar daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat een kerk ook inhoud moet hebben. Dat er een leer is, en ook belangrijk, dat je je in die leer kan vinden.
Waarom is er geen middenweg? Die beiden heeft? Ik zie uit beide richtingen schoorvoetend beweging komen die kant op. Sommige gereformeerde kerken staan soms een band toe, of een opwekkingslied. Evangelische kerken worden inhoudsvoller. Maar dat er een probleem is hier is, werd ons (freecell en ik) wel duidelijk toen we samen een kerk zochten waar we ons thuis voelden. Freecell komt uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk. (Ik zelf ben met van alles (baptist, pinkster, hervormd) in aanraking gekomen en was niet meer kerkgaand).
Duidelijk is dat er vanuit beide richtingen nog genoeg werk te verrichten valt. Traditioneel moet meer doen met jongeren, enthousiasme, muziek en aanbidding. Evangelisch meer met Bijbelleer.
quote:
Aanvulling: Ik heb in de vrijgemaakte kerk Jezus leren kennen, Hem leren liefhebben, geleerd om stille tijd te houden, je te verdiepen in de bijbel en niet klakkeloos de cathechismus te volgen.
Ik heb daar geleerd om in vertrouwen kind van God te zijn.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk een relatie met God ontwikkeld.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk, bij het orgel , met tranen in mijn ogen bepaalde liederen staan zingen. Ik heb in de vrijgemaakte kerk betrokkenheid meegemaakt en enthousiasme.
fantastisch verwoord.
een brok in mijn keel. DIT is wat nodig is. Doe hier nog een fantastische jeugdgroep bij en elke week een aanbiddingsavond en je hebt een fantastische gemeente (denk ik).
quote:
Je ziet heel vaak dat evangelische christenen die uit de vrijgemaakte kerk komen, ongelofelijk gaan schoppen tegen alles wat met vrijgemaakten te maken heeft. Dat is mijns inziens niet goed.
ik zie het helaas ook. (in de vbg kunnen ze er wat van)
quote:
genant
?Porque no te calles?
pi_36490417
ik ben zelf altijd met m'n ouders naar een gereformeerde kerk geweest. ik denk niet dat ik nu nog kerkelijk zou zijn wanneer ik was overgestapt naar een evangelische gemeente.

het verschilt gewoon per persoon. de één houdt meer van theoretische zaken, de ander meer van doen. waar of met wie je het doet maakt niet zoveel uit lijkt me.
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:32:30 #24
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490537
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:59 schreef Daniel1976 het volgende:

gelukkig weet je dat niet want je kunt niet in hun hart kijken
quote:
dat ze nergens op slaan is sowieso niet waar. dat jij niet weet waar ze op slaan is mij wel duidelijk... de tradities worden hoog gehouden om zo de invloeden van de vrijzinnigheid buiten de deur te houden, daarnaast vinden zeer veel ouderen het fantastisch mooi. ik zelf ook in meerdere mate. (daarom kan ook niet aan de vrijgemaakten wennen, die doen dingen gewoon anders)
quote:
wat een speculatieve dooddoener
quote:
een totaal niet-gerechtvaardigde extrapolatie van een kenmerk van Jezus
quote:
nee, het wordt wel onderbelicht. maar bij de conventies van het CWN worden mensen genezen, spreken mensen in tongen en ga zo maar door. het is er wel, maar niet veel.
quote:
dat is waar, pcies mijn these. daar kunnen we toch wat aan doen in de geref. kerk?
quote:
dat lijkt me meer dan duidelijk. ik voel me niet prettig bij een kerk als de jouwe. iedereen kan alles maar roepen en je ziet dat het daarom zelfs sectarisch wordt (of dat de voorganger de gemeente oplicht zoals in Leiden). daarnaast blijf ik het niveau van preken in die kerken waar ik geweest ben tegen het genante aan vinden zitten.
?Porque no te calles?
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:33:46 #25
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490576
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:27 schreef het_fokschaap het volgende:
ik ben zelf altijd met m'n ouders naar een gereformeerde kerk geweest. ik denk niet dat ik nu nog kerkelijk zou zijn wanneer ik was overgestapt naar een evangelische gemeente.

het verschilt gewoon per persoon. de één houdt meer van theoretische zaken, de ander meer van doen. waar of met wie je het doet maakt niet zoveel uit lijkt me.
daar zit zeker wat in, maar het kan volgens mij beide in 1 gemeente.
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')