maar dan heb ik liever dat je dit topic links laat liggen.quote:God bestaat niet. slotje
I like the way you thinkquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:59 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben zelf lid van levend woord gemeente rotterdam. (ergens tussen christengemeente en berea in)
En ik kom uit ned. hervormd nest.
Traditionele kerken zijn passieloos. Ik twijfel soms of die mensen wel ECHT contact hebben met God.
Trqditionele kerken richten zich teveel op de theorie tradities die nergens op slaan en een strak stramien.
Ik denk dat als Jezus nu leefde dat hij in de meeste kerken gewoon niet welkom zou zijn.
Jezus was in zijn tijd nogal een oproer kraaier. En onze traditionele kerken hebben een hekel aan oproerkraaiers.
Zalving zegeningen tongen etc zijn dingen die onomstotelijk in de bijbel staan als gift aan christenen. en de traditionele kerk negeert dat gewoon.
Ik denk dat nieuwe christenen hunkeren naar dat persoonlijk contact met God.
En ik denk dat soulsurviver enzo je leert om echt persoonlijk contact met God te hebben.
Wat me wel opvalt is dat God voor elk soort van mensen een kerk heeft. Misschien heeft Hij daar wel zijn bedoelingen mee.
elkaar niet groeten is wel HEEL karig... dat kan ik ook echt niet onderschrijven.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:57 schreef joachim87 het volgende:
Hey!
Ik kwam oorsprongelijk uit een Christelijk Gereformeerde kerk..
Nu ben ik lid van een Evangelische kerk.. want me 100x beter bevalt eigenlijk.
In de CGK was er niet echt een band tussen de mensen.. er waren zelfs mensen die niet teruggroeten op zondagochtend in de kerk..
Bij de evangelische kerk straalt het enthousiastme eraf.. er is een band tussen de mensen, mensen helpen elkaar en hebben wat voor elkaar over.
dit herken ik heel goed. maar dit is wel echt het EERSTE wat JIJ kan veranderen. of niet? denk je dat cgk jongeren er geen behoefte aan hebben? moet jij eens kijken! het is vooral zo dat de leiding gewoon niet weet wat ze moet doen (dat heeft heel gecomliceerde redenen waar ik liever nu niet op in ga). maar JIJ weet het wel. lijkt me een mooie kans, toch? bij de evangelische kerk heb je wat geleerd, is het niet tijd om daar iets mee te doen?quote:Wat ik ook wat minder vond was 'de wetjes', catechesatie stelde niet veel voor, beetje praten over wat wetjes enzo.. terwijl ik nu in een jeuggroep zit waar we voor elkaar bidden, waar we er voor elkaar zijn, dit is opbouwend, veel beter dus.
mee eensquote:Happy clappy vind ik trouwens niet echt een fijn woord, want het is niet altijd happy clappy.. het is een onderdeel, in de bijbel staat ook dat we mogen klappen voor God, dus waarom zouden we dan altijd maar stijf blijven zitten met een orgeltje?
quote:Dat was mijn mening
grappig, ik ben ook een tijdje naar die kerk gegaan (en ik heb er maandag toevallig nog gekookt voor alphaquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:05 schreef freecell het volgende:
Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt opgevoed door mijn twee diepgelovige ouders
Een aantal van mijn broers zijn inderdaad baptist geworden. Daar ben ik dus vaak heengeweest. De kerk sprak me daar heel erg aan, vooral de vorm. Toen heb ik geconcludeerd dat je geen lid van een kerk moet worden omdat de vorm je aanspreekt. Dus: vrijgemaakt gebleven en het beste er van maken.
Toen kwam ik mijn vriend tegen. Hij was christen, maar vond kerken volledige onzin. Ik vond van niet
Na een tijdje snapte hij mijn punt heel goed en wilde best naar een kerk, maar in de vrijgemaakte kerk werd hij helemaal simpel. (opgevoed rondom baptisten en pinkstergemeenten).
Ik heb toen beloofd dat ik mijn wortels los zou laten, de bijbel zou pakken en er onbevooroordeeld in te gaan staan.
We zijn hier en daar geweest, maar óf het was de baptistenleer waar ik het nog steeds niet mee eens ben, óf het was iets wat erg veel op vrijgemaakt lijkt.
Jeruzalemkerk kwam er trouwens wel positief uit
We zijn toen op een gegeven ogenblik eens gaan kijken bij het CCG (Christelijk centrum Groningen, goede herder kerk). En daar zijn we gebleven. Het is een heel bijbelgetrouwe gemeente, charismatisch evangelisch, maar zónder de babtistenleer. Het ligt qua leer wat in tussen de vrijgemaakte en de baptistenleer.
Ik denk dat dit de plek is waar God wil dat wij christen zijn. De plek waar wij kunnen leven voor Hem. Voor mijn ouders is die plek de vrijgemaakte kerk. Voor mijn broers de baptistengemeente (VBG).
quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:04 schreef Young_David het volgende:
Hoi, een collega navigator op Fok, wat leuk(ik zit bij NSZ)
quote:Aan de ene kant kan ik je verhaal volgen. Ik ga zelf al zolang ik weet naar een evangelische gemeente (ik vind 'happy clappy' leuk gevonden) en heb niets met wat voor gereformeerde gemeente dan ook. Toch merk ik dat bij mij zelf wat meer behoefte is aan wat jij theologie noemt. Voor mij is de stap naar een gereformeerde of vrijgemaakte gemeente te groot, ik kan me daar niet thuis voelen en dat is toch wel een belangrijke voorwaarde voor een gemeente.
Ik merk dat je een beetje terughoudend bent naar de evangelische hoek en dat is wel jammer. Ik merk bij mijzelf ook wel eens terughoudendheid naar de gereformeerde kerken, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Je hebt denk ik wel gelijk dat de gereformeerde kerk zich wat serieuzer moet richten op jongerenwerk en aanbidding. Tegelijkertijd zal de evangelische kerk zich wat meer moeten richten op meer diepgang in het bijbelonderwijs. Beide gemeentes kunnen heel veel van elkaar leren en naar elkaar toegroeien. Het is namenlijk heel raar dat er zoveel verschillende soorten gemeentes zijn terwijl we allemaal dezelfde God volgen.
Mijn ervaring is dat het heel wisselend is. Soms heb je echt preken waar je niets mee hebt (maar raakt anderen wel weer) en soms zijn ze gewoon geweldig. Net als het enthousisasme, soms is het er gewoonweg niet echt.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
grappig, ik ben ook een tijdje naar die kerk gegaan (en ik heb er maandag toevallig nog gekookt voor alpha) maar ik had 1 heeeel groot probleem met de CCG. Die enthousiaste voorganger had mij na 5x niet veel nieuws meer te melden. Het blijft imo een beetje op een bedenkelijk niveau hangen. Verder is het een heel leuke gemeente!
Iets waar ik nog altijd verbaasd over ben.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:13 schreef freecell het volgende:
Bij mij in de gemeente weet driekwart niet wie Luther is![]()
We hebben een heleboel verschillende voorgangersquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
grappig, ik ben ook een tijdje naar die kerk gegaan (en ik heb er maandag toevallig nog gekookt voor alpha) maar ik had 1 heeeel groot probleem met de CCG. Die enthousiaste voorganger had mij na 5x niet veel nieuws meer te melden. Het blijft imo een beetje op een bedenkelijk niveau hangen. Verder is het een heel leuke gemeente!
ik denk dat jij ietsje minder de nuance van het topic begrijpt. Ik stel namelijk helemaal niet dat mijn GELOOF beter. In tegendeel. Het IS dezelfde God. Wij zijn allemaal broeders in die zin. Het gaat mij meer om de trent die ik zie dat gereformeerde jongeren kiezen voor een benadering die meer charismatisch is. opzichzelf is dat prima, maar ik vraag me af of dit geen consumptief bedrag behelst. Lekker zingen en aanbidden is prima, super mooi zelfs. Ik doe het heel graag. Mijn 'ideale' kerk zou dan ook als benadering hebben dat 's ochtends er een meer traditionele dienst is (psalmen zijn ZOOOO mooi) en 's avonds een aanbiddingsdienst.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:01 schreef SadKingBilly het volgende:
Heel het geloof is een dwaling. Slotje.
zo goed?
Overigens, maakt het veel uit welk geloof je aanhangt? Het gaat toch allemaal over dezelfde god?
En waarom ben jij ervan overtuigd (gevaarlijke vraag aan een gelovige, die denken allemaal dat hun god de enige god is) dat het gereformeerd geloof beter / superieur is aan andere geloven?
Of vind jij dat plezier hebben (lekker kunnen zingen) en geloof niet bij elkaar horen?
de waarde zit hem in de rijkdom van de theologie. er zit zoveel kennis achter. je hebt het over honderden jaren van gereformeerd denken (wat weer voortkomt uit de RK tradities van Thomas Aquinas en St Augustine, wat weer terug gaat op oa Plato).quote:Ik vind het dus heel relevant waarom jij juist dít geloof zo waardevol vindt.
nee joh, super mooi zelfs!quote:Zoals je zult hebben begrepen ben ik zelf een overtuigd agnost (tegen atheïsme aan) maar dat wil niet zeggen dat ik de discussie niet interessant mag vinden, toch?
Ben blij dat ik beiden kenquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Iets waar ik nog altijd verbaasd over ben.
Ook onze huidige gemeente heeft nog een boel te leren
(Maar de volgorde van de Bijbelboeken in je hoofd stampen, of de preciese volgorde van de 10 geboden, da's ook weer niet nodig)
quote:Het is niet meer dan normaal dat de jongeren aangetrokken worden door het enthousiasme wat de evangelische kerk uitdraagt. Maar daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat een kerk ook inhoud moet hebben. Dat er een leer is, en ook belangrijk, dat je je in die leer kan vinden.
Waarom is er geen middenweg? Die beiden heeft? Ik zie uit beide richtingen schoorvoetend beweging komen die kant op. Sommige gereformeerde kerken staan soms een band toe, of een opwekkingslied. Evangelische kerken worden inhoudsvoller. Maar dat er een probleem is hier is, werd ons (freecell en ik) wel duidelijk toen we samen een kerk zochten waar we ons thuis voelden. Freecell komt uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk. (Ik zelf ben met van alles (baptist, pinkster, hervormd) in aanraking gekomen en was niet meer kerkgaand).
Duidelijk is dat er vanuit beide richtingen nog genoeg werk te verrichten valt. Traditioneel moet meer doen met jongeren, enthousiasme, muziek en aanbidding. Evangelisch meer met Bijbelleer.
quote:Aanvulling: Ik heb in de vrijgemaakte kerk Jezus leren kennen, Hem leren liefhebben, geleerd om stille tijd te houden, je te verdiepen in de bijbel en niet klakkeloos de cathechismus te volgen.
Ik heb daar geleerd om in vertrouwen kind van God te zijn.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk een relatie met God ontwikkeld.
Ik heb in de vrijgemaakte kerk, bij het orgel , met tranen in mijn ogen bepaalde liederen staan zingen. Ik heb in de vrijgemaakte kerk betrokkenheid meegemaakt en enthousiasme.
quote:Je ziet heel vaak dat evangelische christenen die uit de vrijgemaakte kerk komen, ongelofelijk gaan schoppen tegen alles wat met vrijgemaakten te maken heeft. Dat is mijns inziens niet goed.
genantquote:Bij mij in de gemeente weet driekwart niet wie Luther is
gelukkig weet je dat niet want je kunt niet in hun hart kijkenquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:59 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben zelf lid van levend woord gemeente rotterdam. (ergens tussen christengemeente en berea in)
En ik kom uit ned. hervormd nest.
Traditionele kerken zijn passieloos. Ik twijfel soms of die mensen wel ECHT contact hebben met God.
dat ze nergens op slaan is sowieso niet waar. dat jij niet weet waar ze op slaan is mij wel duidelijk... de tradities worden hoog gehouden om zo de invloeden van de vrijzinnigheid buiten de deur te houden, daarnaast vinden zeer veel ouderen het fantastisch mooi. ik zelf ook in meerdere mate. (daarom kan ook niet aan de vrijgemaakten wennen, die doen dingen gewoon anders)quote:Trqditionele kerken richten zich teveel op de theorie tradities die nergens op slaan en een strak stramien.
wat een speculatieve dooddoenerquote:Ik denk dat als Jezus nu leefde dat hij in de meeste kerken gewoon niet welkom zou zijn.
een totaal niet-gerechtvaardigde extrapolatie van een kenmerk van Jezusquote:Jezus was in zijn tijd nogal een oproer kraaier. En onze traditionele kerken hebben een hekel aan oproerkraaiers.
nee, het wordt wel onderbelicht. maar bij de conventies van het CWN worden mensen genezen, spreken mensen in tongen en ga zo maar door. het is er wel, maar niet veel.quote:Zalving zegeningen tongen etc zijn dingen die onomstotelijk in de bijbel staan als gift aan christenen. en de traditionele kerk negeert dat gewoon.
dat is waar, pcies mijn these. daar kunnen we toch wat aan doen in de geref. kerk?quote:Ik denk dat nieuwe christenen hunkeren naar dat persoonlijk contact met God.
En ik denk dat soulsurviver enzo je leert om echt persoonlijk contact met God te hebben.
dat lijkt me meer dan duidelijk. ik voel me niet prettig bij een kerk als de jouwe. iedereen kan alles maar roepen en je ziet dat het daarom zelfs sectarisch wordt (of dat de voorganger de gemeente oplicht zoals in Leiden). daarnaast blijf ik het niveau van preken in die kerken waar ik geweest ben tegen het genante aan vinden zitten.quote:Wat me wel opvalt is dat God voor elk soort van mensen een kerk heeft. Misschien heeft Hij daar wel zijn bedoelingen mee.
daar zit zeker wat in, maar het kan volgens mij beide in 1 gemeente.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:27 schreef het_fokschaap het volgende:
ik ben zelf altijd met m'n ouders naar een gereformeerde kerk geweest. ik denk niet dat ik nu nog kerkelijk zou zijn wanneer ik was overgestapt naar een evangelische gemeente.
het verschilt gewoon per persoon. de één houdt meer van theoretische zaken, de ander meer van doen. waar of met wie je het doet maakt niet zoveel uit lijkt me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |