1. De EU wil mobiel bellen tussen lidstaten goedkoper maken:
EC: mobiel bellen in Europa moet goedkoper. Fabrikanten vertellen welke prijzen ze wel en niet mogen hanteren. Daar moet toch wel een hele goede reden voor zijn, we hebben tenslotte gekozen voor een vrije markt economie, niet voor een sovjet model. De EU komt alleen niet verder dan
het is te duur. Het is niet gratis nee voor niks gaat de zon op. Maar duur? Absoluut niet.
Of iets duur is moet je het toch kunnen vergelijken. Tot 10 jaar geleden kon je praktisch niet mobiel bellen vanuit het buitenland, de prijs was dus
oneindig en in vergelijking met toen is de huidige prijs dus ontzettend omlaag gegaan: het is dus
goedkoop. Dus dient de EU met zijn tengels van de telecom markt af te blijven.
2. Het volgende voorbeeld is ook zo mooi, het zou eens niet uit frankrijk komen. De fransen willen Apple dwingen ook muziek van andere winkels af te spelen op hun iPod
quote:
Apple boos over Franse wetgeving
Uitgegeven: 22 maart 2006 22:04
CUPERTINO - De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft boos gereageerd op Franse wetgeving die de onderneming verplicht om ook muziek van andere internetwinkels toe te laten op iPod-muziekspelers. Volgens Apple stimuleert de wet het afspelen van illegale muziek.
Een ruime meerderheid van het Franse parlement nam dinsdag een wet aan die ertoe moet leiden dat muziek uit verschillende internetwinkels is af te spelen op iedere muziekspeler. Apple schermt zijn aanbod af door de muziek een eigen kopieerbescherming te geven. De verkoop van de iPod heeft daardoor de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.
Apple liet woensdag in een verklaring weten dat de Franse inmenging leidt tot "door de staat gesteunde piraterij". "De verkoop van legale muziek zal instorten, terwijl die juist aan de winnende hand was."
Analisten speculeerden er dinsdag al op dat de onderneming haar iTunes-winkel in Frankrijk sluit als het Franse parlement zijn zin krijgt. De Franse senaat moet zich nog over de omstreden wet buigen. Het parlement stelt tevens voor piraterij zwaarder te straffen.
De parlementariers snappen niet helemaal het verschil tussen
mijn en
dein geloof ik. als Apple een muziekspeler uit brengt dan mag Apple toch bepalen bepalen welk formaat wel afgespeeld wordt en welk niet. Je hoeft het niet te kopen, als je het er niet mee eens bent koop je gewoon een speler van een ander merk. Er is altijd nog zoiets als
keuze.
3. EU: breedband in plattelandsgebieden. Wil je echt breedband dan gaat dat in sommige plattelandsgebieden een aardige duit kosten. Dus komt de EU met een zak geld aan zetten. Internet is het einde, je zou dus haast niet tegen kunnen zijn. Ware het niet dat sommige dingen op het platteland weer goedkoper zijn dan in de stad, bijvoorbeeld de huizenprijzen zijn lager en ook de kosten van een verzekering. Gaat de EU nu ook de mensen in de stad daarvoor compenseren?
Het is uberhaupt bespottelijk om dit geld letterlijk bij de burgers vandaan te halen. Hoe internet voor die burgers dan goedkoper is geworden is mij een raadsel want het belasting geld waar dit van betaald wordt is door die zelfde burgers opgebracht, het is dus niets anders dan een sigaar uit eigen doos. We zitten nu alleen wel te bepalen wat mensen op het platteland moeten consumeren. Idioot gewoon.
Bovendien ontwikkelt de techniek zich zo snel dat het over 5 jaar misschien wel goedkoop kan.
4. Amsterdam heeft serieus plannen om de grond vol te stoppen met glasvezel. Dat alles onder het mom van een invstering (als dat echt zo zou zijn dan zouden er toch private partijen op ingesprongen zijn) . Dat amsterdam al vol ligt met TV kabels en lijnen van KPN wordt blijkbaar vergeten. Zeker omdat Adam zo dichtbevolkt is resulteert dat in hoge snelheden dus waarom nou nog die glasvezel nodig zijn? Misschien om de ambtenaren aan het werk te houden.
samenvatting: Overheden die in grijpen in de vrije markt? Er is IMO zelden een goeie aanleiding voor en in veel gevallen worden dus businessen kapot gemaakt en belastinggeld over de balk gesmeten. Hoe komt het dat we zo welvarend zijn? Een belangrijke reden is dat er een relatief goed ondernemersklimaat (= vrije markt) is waar geld verdient kan worden:
http://www.doingbusiness.org/EconomyRankings/ . Dit soort rare fratsen tasten alleen maar het ondernemersklimaat aan en dus indirect onze welvarat. Nee dank je. De overheid is zo traag als stroop alleen als het om ingrijpen in de vrije markt gaat zijn ze er als de kippen bij. Ophokken die hap!
Ondanks dat veel onderwerpen mijzelf raken ben ik dus toch tegen dit soort ongein omdat ik snap dat het zonneschijn lijkt, maar in veel gevallen niet is
itt tot veel mensen die niet verder dan hun neus kunnen kijken.
"De EU gaat het goedkoper maken? Dat is goed" . IHB tweakers (waar een aantal van de voorbeelden vandaan kwamen) die echt elke ingreep in de computer markt toejuichen.
Heel vaak doet de EU ook ingrepen ter bevordering van een vrije markt (de markt was niet vrij -> EU gaat hem vrij maken). Hartstikke goed en ik ben dan in veel gevallen best positief over de EU. Maar die parlementariers met hun gekke plannetjes
Om nog even op tweakers terug te komen. Ik kwam vandaag weer een mooi topic tegen:
http://tweakers.net/nieuws/41806/ Zit er daar een die denkt dat rusland ongebreideld kapitalisme kent. Niet volgens mijn statistieken:
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.cfm op #122, dat valt dus vies tegen. Nee, die gekke tweakers kunnen zich maar beter met compus beizg houden.
[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 29-03-2006 19:50:26 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy