Netjes hoor

. Leuk stuk in het AD:
quote:
Luca Toni is zijn geld waard
Door RIEPKO BUIKEMA
ROTTERDAM/MÜNCHEN - Elf miljoen euro kostte hij. Maar de beleidsmakers van Bayern München hebben nog geen moment spijt gehad van het aantrekken van Luca Toni. Het afschrift met daarop de transfersom, overgemaakt naar Fiorentina, hangt in München welhaast ingelijst aan de muur.
De topspits blijkt namelijk een koopje. In de uitwedstrijd tegen Hannover 96 maakte Toni in de tweede helft alle treffers: 3-0. De wereldkampioen staat inmiddels op dertien competitietreffers en heeft dit seizoen in totaal 22 keer gescoord voor de Duitse topclub. Toni + Tore = Titel? rekende Bild zijn lezers voor.
,,Bayern heeft veel geld voor me uitgegeven,’’ zie Toni gisteren na zijn eerste hattrick in de Bundesliga, ,,Ik probeer de club met doelpunten terug te betalen. Ik wil bewijzen dat ik die som waard ben. Werder Bremen voerde de druk op, dus we moesten winnen.
,,Ik ben natuurlijk erg blij met mijn doelpunten en zou graag topscorer van Duitsland worden. Maar het belangrijkste is dat we kampioen worden. En dan kan ik maar beter zoveel mogelijk doelpunten maken.’’
Mark van Bommel, die terugkeerde in de basis na een lichte knieblessure, had een aandeel in de eerste treffer van Toni. Hij won het duel van Cherundolo en kopte de bal naar de Italiaan, die snel wegdraaide en doelman Robert Emke met een volley kansloos liet. Bij de tweede goal werd Toni - randje buitenspel - bediend door Bastian
Schweinsteiger. ,,Luca liet vandaag zien waarom hij topscorer was in de Serie A en wereldkampioen werd met Italië. Hij steeg in de tweede helft boven zichzelf uit en toonde zijn killersinstinct,’’ stelde coach Ottmar Hitzfeld tevreden vast.
De prestatie van Toni kreeg extra gewicht toen de geschiedenisboeken van de roemruchte club werden opengeslagen. Hoewel Bayern zich met regelmaat de sterkste van Duitsland toont, was Hans Dorfner op 29 april 1989 de laatste speler die namens Der Rekordmeister een hattrick maakte.
Met zijn uitstekende optreden kwam er voor Toni een heerlijk einde aan een weekeinde dat vervelend begon. Zijn riante villa in het Italiaanse Modena kreeg zaterdag bezoek van inbrekers. Volgens vader Giancarlo Toni was zijn zoon zeer ontdaan door de roof, waarbij de gouden WK-medaille tot geluk van de spits niet werd ontvreemd.