abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 maart 2006 @ 18:10:53 #1
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36383094
quote:
'Passief roken dodelijker dan gedacht'

Stefania Bianchi, IPS
BRUSSEL, 21 maart (IPS) - In de Europese Unie sterven elk jaar meer dan 79.000 volwassenen als gevolg van passief roken. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat voor het eerst de schade opmeet van 'tweedehandsrook' in heel Europa. De onderzoekers pleiten voor een totaal en onvoorwaardelijk rookverbod in alle café's en restaurants.

Het rapport 'Lifting the smokescreen: 10 redenen voor een rookvrij Europa' betekent slecht nieuws voor liefhebbers van tabak. Rokers brengen de gezondheid van hun medemens veel meer schade toe dan gedacht. "Voor elke acht mensen die sterven als gevolg van actief roken sterft er eentje als gevolg van passief roken", aldus het rapport, dat vandaag (21 maart), werd voorgesteld in het Europees parlement. Actief roken kostte in 2000 het leven aan 656.000 mensen in de 25 landen van de huidige Unie.

Het gaat om voorzichtige berekeningen, verzekert professor Konrad Jamrozik van de universiteit van Queensland. "Het gaat om mensen die sterven aan hartziekten, hersenbloedingen, longkanker en ademhalingsziekten veroorzaakt door passief roken. De statistieken houden geen rekening met sterfgevallen in de kindertijd en andere aandoeningen verbonden met passief roken, zoals longontsteking."

Werken in cafés, restaurants of nachtclubs is bijzonder ongezond. In de Europese horeca sterven elk jaar 325 werknemers als gevolg van passief roken. "Dat is ongeveer één dode per werkweek." Duitsland is met 15.609 doden koploper wat betreft het aantal doden als gevolg van 'tweedehands rook'. Hongarije en polen staan op de tweede en derde plaats in de ranglijst.

De risico's van passief roken zijn 20 jaar na de eerste medische bewijzen onweerlegbaar, menen de European Respiratory Society (ERS) en de Britse en Fransen nationale kankerinstituten die de studie bestelden, samen met het European Heart Network. Tabak is volgens de onderzoekers de belangrijkste vervuiler binnenshuis. Rook van sigaretten zou meer dan 4000 schadelijke stoffen bevatten. Meer dan 50 daarvan zijn kankerverwekkend en 100 zijn geklasseerd als giftig. Het is de eerste studie die de gevolgen van passief roken op Europese schaal in kaart brengt. De onderzoekers roepen alle nationale parlementen in Europa op tot een compleet rookverbod op alle openbare plaatsen en in alle werkruimtes, inclusief cafés en restaurants. Sinds januari 2004 hebben verschillende Europese landen die raad al opgevolgd.

"Passief roken veroorzaakt dood en verderf. Er is geen enkel excuus om niet meteen een totaal rookverbod in te voeren. De successen in Ierland, Noorwegen en Italië tonen dat zo'n verbod makkelijk en zonder veel tegenstand kan ingevoerd worden," zegt professor John Britton, de woordvoerder van de Smoke Free Partnership, een samenwerkingsverband tussen bovenstaande organisaties.

De horecazaken die vrezen dat een totaal rookverbod hun omzet zal doen dalen, hebben ongelijk, zeggen de onderzoekers. "Het aantal jobs in bars en restaurants in New York is gestegen met 10.600 plaatsen in het jaar nadat roken er verboden werd." (MM)
bron: http://ipsnews.be/categorieen/internaf.asp?idnews=6877
bron: http://www.vrtnieuws.net/(...)iefRoken/index.shtml
Het is weer heel erg fijn dat de anti-rokers lobby met een wetenschappelijk politiek rapport de rokers weer eens proberen te beschuldigen van een ongekende massa moord terwijl het al zo vaak bewezen is door grote onderzoeken dat meeroken bijna geen effect heeft op de gezondheid.
  zondag 26 maart 2006 @ 18:26:14 #2
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36383512
Het is weer heel erg fijn dat de zoveelste aanwijzing dat meeroken vele malen schadelijker is dan al die "'t is toch gewoon gesjellig" rokers in de horeca en andere sociale gelegenheden stug (om niet te zeggen krampachtig) vol proberen te houden, weer terzijde wordt geschoven met een beroep op niet-bestaande dan wel zwaar door de tabaksindustrie gesubsidiëerde reclame onderzoeken van buitengewoon twijfelachtig allooi.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
pi_36383553
Zoiets valt totaal niet te onderzoeken gezien dat talloze andere factoren die van invloed kunnen zijn. Het is dan ook een rapport van de anti-rook lobby.
  zondag 26 maart 2006 @ 18:42:35 #4
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36383960
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:26 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Het is weer heel erg fijn dat de zoveelste aanwijzing dat meeroken vele malen schadelijker is dan al die "'t is toch gewoon gesjellig" rokers in de horeca en andere sociale gelegenheden stug (om niet te zeggen krampachtig) vol proberen te houden, weer terzijde wordt geschoven met een beroep op niet-bestaande dan wel zwaar door de tabaksindustrie gesubsidiëerde reclame onderzoeken van buitengewoon twijfelachtig allooi.
Onderzoeken zoals de grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie (die fanatiek tegen roken is) kon geen verband vinden tussen meeroken en longkanker en probeerden dat raport in de doofpot stoppen.
Environmental tobacco smoke and tobacco related mortality in a prospective study of Californians, 1960-98
  zondag 26 maart 2006 @ 18:44:16 #5
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_36384008
Daarom steek ik er af en toe gewoon lekker een op als ik lam ben. Ter compensatie.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 26 maart 2006 @ 18:47:38 #6
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384075
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:42 schreef Monus het volgende:

[..]

Onderzoeken zoals de grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie (die fanatiek tegen roken is) kon geen verband vinden tussen meeroken en longkanker en probeerden dat raport in de doofpot stoppen.
Moet je voor de grap eens daadwerkelijk naar de site van WHO gaan, en moet je voor de grap eens zoeken op "passive smoking", en vertel me dan NOG eens dat er geen onderzoeken zijn waarin een verband wordt gevonden...
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
pi_36384151
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:47 schreef Pundit_wannabe het volgende:

[..]

Moet je voor de grap eens daadwerkelijk naar de site van WHO gaan, en moet je voor de grap eens zoeken op "passive smoking", en vertel me dan NOG eens dat er geen onderzoeken zijn waarin een verband wordt gevonden...
Het verband tussen franse schimmelkaas en staar bij bejaarden is net zo aantoonbaar.
  zondag 26 maart 2006 @ 18:51:16 #8
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_36384170
Ik las 'moeilijker ipv 'dodelijker'
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_36384192
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:51 schreef Rasing het volgende:
  zondag 26 maart 2006 @ 18:54:19 #10
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384242
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:50 schreef gelly het volgende:

[..]

Het verband tussen franse schimmelkaas en staar bij bejaarden is net zo aantoonbaar.
Stroman.
En onzin.
pi_36384289
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:54 schreef Pundit_wannabe het volgende:

[..]

Stroman.
En onzin.
Longkanker bij niet-rokers is voor een groot deel terug te voeren op luchtverontreiniging door industrie en verkeer.
  zondag 26 maart 2006 @ 18:57:07 #12
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36384297
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:27 schreef gelly het volgende:
Zoiets valt totaal niet te onderzoeken gezien dat talloze andere factoren die van invloed kunnen zijn. Het is dan ook een rapport van de anti-rook lobby.
Maar er zijn wel zaken die gemakkelijk onderzocht kan worden. Zoals bijvoorbeeld hoeveel rook een meeroker inademt.
Passive smokers inhale six cigarettes a year
pi_36384357
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:57 schreef Monus het volgende:

[..]

Maar er zijn wel zaken die gemakkelijk onderzocht kan worden. Zoals bijvoorbeeld hoeveel rook een meeroker inademt.
Passive smokers inhale six cigarettes a year
Als je een kwartier op straat loopt in een grote stad krijg je al meer troep binnen. Dergelijke rapporten zijn vooral gebaseerd op suggestie door andere feiten niet te vermelden.
  zondag 26 maart 2006 @ 19:01:56 #14
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_36384413
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:59 schreef gelly het volgende:

[..]

Als je een kwartier op straat loopt in een grote stad krijg je al meer troep binnen. Dergelijke rapporten zijn vooral gebaseerd op suggestie door andere feiten niet te vermelden.
Inderdaad, zes sigaretten, waar maken we ons druk om Leef lekker je leven, als je dood gaat, ga je dood. Die zes sigaretten p/j zullen daar geen noemenswaardige invloed op hebben. Die kilo's mcdonalds, liters cola en gebrek aan beweging daarentegen...
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 26 maart 2006 @ 19:02:44 #15
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36384425
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:47 schreef Pundit_wannabe het volgende:

[..]

Die site heb ik al een paar keer bezocht. Maar een groot en landurig wetenschapelijk raport die het WHO probeert te verbergen is meer betrouwbaar.
  zondag 26 maart 2006 @ 19:03:03 #16
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384433
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:56 schreef gelly het volgende:

[..]

Longkanker bij niet-rokers is voor een groot deel terug te voeren op luchtverontreiniging door industrie en verkeer.
Dat is niet meer of minder dan het verband tussen passief roken en kanker.
Ik vraag me af hoe jouw verband wel opgaat, maar het mijne schijnbaar niet?

Maar goed. Dergelijke logische inconsistentie doet er ook niet toe: in de praktijk is het niet "het één of het ander": luchtverontreiniging zorgt ongetwijfeld voor een grote hoeveelheid lichamelijke klachten, en met de hoeveelheid niet of moeilijk afbreekbare stoffen in de lucht is een verband met kanker waarschijnlijk.
Net als met passief roken.
pi_36384441
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:51 schreef Rasing het volgende:
hi
  zondag 26 maart 2006 @ 19:07:31 #18
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384504
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:02 schreef Monus het volgende:

[..]

Die site heb ik al een paar keer bezocht. Maar een groot en landurig wetenschapelijk raport die het WHO probeert te verbergen is meer betrouwbaar.
I see.
Tientallen rapporten waar je je eigen denkbeelden niet in kwijt kunt zijn dus minder betrouwbaar dan één enkel rapport dat misschien niet goed is uitgevoerd (wat uiteraard nog lang niet betekent dat de conclusies daarin invalide zijn: het beste -als het al waar is- wat je er van kunt zeggen is dat het onderzoek opnieuw gedaan cq. geïnterpreteerd dient te worden.).

Het is me helemaal helder.
  zondag 26 maart 2006 @ 19:17:48 #19
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36384742
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:07 schreef Pundit_wannabe het volgende:

[..]

I see.
Tientallen rapporten waar je je eigen denkbeelden niet in kwijt kunt zijn dus minder betrouwbaar dan één enkel rapport dat misschien niet goed is uitgevoerd (wat uiteraard nog lang niet betekent dat de conclusies daarin invalide zijn: het beste -als het al waar is- wat je er van kunt zeggen is dat het onderzoek opnieuw gedaan cq. geïnterpreteerd dient te worden.).

Het is me helemaal helder.
Zal ik het even voor je uitspellen zodat jij het ook begrijpt.
Als je zes sigaretten per jaar (thuis en op het werk) meerookt, dan rook jij in heel je leven maar
80 jaar x 6 sigaretten/jaar = 480 sigarreten/20 pakjes in heel je leven. Deze dosis is veel te weinig om er een ziekte van te krijgen.
pi_36384848
Het boeit me gewoon niet of andere mensen doodgaan door mijn gerook. Ja, ik zal dan wel asociaal zijn...
Ja, ik generaliseer.
  zondag 26 maart 2006 @ 19:22:29 #21
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384876
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:17 schreef Monus het volgende:
Deze dosis is veel te weinig om er een ziekte van te krijgen.
Hè, gelukkig, Professor Dokter Monus.
Ik ben blij van u te mogen horen dat er blijkbaar intussen een minimum hoeveelheid stoiffen is waarvan kwantiteit en kwaliteit exact te berekenen zijn, zodat we nu precies weten wat kanker veroorzaakt!

U hebt het inderdaad nu zo voor mij uitgespeld dat ik het eindelijk begrijp!
Mag ik u vragen waar ik deze conclusies kan nalezen? Ik mag althans toch aannemen dat deze voor de medische en wetenschappelijke wereld schokkende conclusies in vooraanstaande medische tijdschriften zijn gepubliceerd?
  zondag 26 maart 2006 @ 19:23:23 #22
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36384902
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:21 schreef Northside het volgende:
Het boeit me gewoon niet of andere mensen doodgaan door mijn gerook. Ja, ik zal dan wel asociaal zijn...
Ja! We have a winner!
  zondag 26 maart 2006 @ 19:29:00 #23
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36385077
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:22 schreef Pundit_wannabe het volgende:

Ik mag althans toch aannemen dat deze voor de medische en wetenschappelijke wereld schokkende conclusies in vooraanstaande medische tijdschriften zijn gepubliceerd?
Ja, dat mag je inderdaad aannemen. Maar het enige wereld schokkende over deze hele zaak is dat vele mensen valselijk van een grote massa moord worden beschuldig en dat de overheid daar ook een grote rol in speelt.
  zondag 26 maart 2006 @ 19:30:01 #24
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_36385108
6 sigaretten per jaar door passief meeroken?? Poeh hee, dan drink ik wel wat meer frambozensap, schijnt erg gezond te zijn
  zondag 26 maart 2006 @ 19:35:53 #25
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_36385275
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:29 schreef Monus het volgende:
Maar het enige wereld schokkende over deze hele zaak is dat vele mensen valselijk van een grote massa moord worden beschuldig en dat de overheid daar ook een grote rol in speelt.
Schopje >> TRU
pi_36387032
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:23 schreef Pundit_wannabe het volgende:

[..]

Ja! We have a winner!
Overigens rook ik niet in restaurants of op andere plekken waar mensen er echt last van hebben. Ik beperk me tot het station, de straat of de plek (cafe/club/etc.) waar ik uitga. Maar daar wens ik dan ook niet lastig gevallen te worden door mensen die me erop willen wijzen dat roken slecht is. Ja ik weet het, nee het boeit me niet en nee, ik voel me op geen enkele manier schuldig over het effect van mijn rookgedrag op jouw levensverwachting.
Ja, ik generaliseer.
pi_36387281
quote:
Op zondag 26 maart 2006 19:17 schreef Monus het volgende:

[..]

Zal ik het even voor je uitspellen zodat jij het ook begrijpt.
Als je zes sigaretten per jaar (thuis en op het werk) meerookt, dan rook jij in heel je leven maar
80 jaar x 6 sigaretten/jaar = 480 sigarreten/20 pakjes in heel je leven. Deze dosis is veel te weinig om er een ziekte van te krijgen.
Nou, dat vraag ik mij dus altijd af....
Krijg je longkanker van je 100e sigaret of van je 10.000 ste?

Hoe meer je rookt, hoe grooter de kans, dat lijkt mij logisch.
Maar kan je b.v. zeggen dat bij 2 sigaretten per dag het risico op ziekten niet heel veel groter wordt?

Als iedereen sigaretten nou eens gebruikt als genotsmiddel, waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. Gezellig tijdens het uitgaan etc.... en niet dat gezeik van... "Ik ben verslaafd...."
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
  zondag 26 maart 2006 @ 21:04:07 #28
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_36387828
quote:
Op zondag 26 maart 2006 20:46 schreef UFOtje het volgende:

[..]

Hoe meer je rookt, hoe grooter de kans, dat lijkt mij logisch.
Maar kan je b.v. zeggen dat bij 2 sigaretten per dag het risico op ziekten niet heel veel groter wordt?
Dat de kans groter is dat je eerder doodgaat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk sneller doodgaat. er zijn zat rokende mensen die heel oud worden. De kans dat je een ziekte krijgt is alleen groter.
Je kan dan dus ook niet zeggen dat je bij een bepaalde hoeveelheid sigaretten je doodgaat. Misschien is na 10 sigaretten bij de 1 niks aan de hand en de ander wel.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  Donald Duck held zondag 26 maart 2006 @ 21:08:36 #29
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36387953
mensen die roken zijn gewoon zwak.
het is een smerige stinkende kutgewoonte.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 26 maart 2006 @ 21:58:16 #30
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_36389526
quote:
Op zondag 26 maart 2006 21:08 schreef __Saviour__ het volgende:
mensen die roken zijn gewoon zwak.
het is een smerige stinkende kutgewoonte.
Ja en scheten laten ook. Ga je lekker druk maken om iets belangrijks.
deed het licht uit
pi_36393457
De titel van het rapport suggereert niet direkt een objectief wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb trouwens m'n bedenkingen bij onderzoeksresultaten met vijf significante cijfers.
De doorsnee student zou zo'n fout niet (mogen) maken.
quote:
Teachers of engineering courses have been known to deduct points when scoring papers if excessive significant figures are given in a final answer.
pi_36394297
Gaan we weer!
En dat er jaarlijks tig doden vallen door en in het verkeer is niet interessant!
Was er niet pas geleden een onderzoek gedaan naar het verband tussen longkanker en het wonen langs een snelweg?
ik zeg altijd maar: zou je willen ruilen?
pi_36394512
quote:
Op zondag 26 maart 2006 20:46 schreef UFOtje het volgende:

[..]

In tabak zitten kankerverwekkende stoffen en ander gif in zeer kleine hoeveelheden. Maar toch, naast gewone langzame vergiftiging -een druppel pure nicotine op je huid zou accuut dodelijk zijn- is roken een soort Russisch roulette. Je kan in principe bij je eerste trekje kanker triggeren. Elk trekje kan uiteindelijk fataal blijken te zijn. Zelfs als je zelf niet rookt kunnen rookdeeltjes van een ander die kettingreactie in gang zetten. Ook kun je van de gifsoorten als niet-roker allerlei andere ziektes krijgen of je gestel ondermijnen waardoor je bevattelijk/zwakker wordt.

Deze dingen zijn niet verzonnen door anti-rooklobbies maar zijn wetenschappelijk vastgestelde feiten a.d.h.v. onderzoeken naar stoffen waarbij tabak misschien niet eens een rol heeft gespeeld. Asbestonderzoek heeft bijv. relevante feiten aan het licht gebracht over wat kankerverwekkende stoffen in microscopische hoeveelheden kunnen doen: 1 deeltje kan dodelijk zijn. Het is niet voor niets dat mannen in maanpakken oude daken opruimen.

De dichtheid van rook in een rokerige ruimte is vele malen groter dan de dichtheid roetdeeltjes in een stuk vieze straatlucht in een A2-file. Ja, er gaan mensen dood aan luchtvervuiling, maar er gaan meer mensen dood aan passief meeroken.

Roken is dodelijk. Zou een mens een levensverwachting van 1000 jaar hebben dan zou actief roken 100% dodelijk wezen omdat geen enkele roker de 1000 zou halen. Krijg je geen kanker dan sterf je onderweg aan andere schade.
pi_36394594
om een verband aan te wijzen tussen meeroken en longkanker hoef je helemaal geen gericht onderzoek te doen. dit is namelijk een logische conclusie uit de huidige kennis van het menselijk lichaam. het enige twistpunt is de mate van invloed die het heeft op ons. ik vind dit echter niet echt een valide discussiepunt. zie ook de post hierboven.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  maandag 27 maart 2006 @ 01:39:00 #35
65918 IBAZ
broeinest
pi_36394643
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:27 schreef gelly het volgende:
er is geen anti-rook lobby.
niet roken is de norm.
om het roken desondanks in stand te houden, is er een rook-lobby.
pi_36394660
Stop dan toch ook met dat passief roken, wat heb je eraan?
  maandag 27 maart 2006 @ 01:45:19 #37
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_36394681
Ik weet het niet.....rook zelf ook dus dat is makkelijk gezegd maar er is zoveel poeha omtrent het roken, het is tegenwoordig bijna een doodszonde ofzo

Terwijl alcohol eigenlijk veel schadelijker is, kijk maar eens hoeveel mensen elk weekend met uitgaan bijv stevig drinken enzo, oke, je kan niet passief meedrinken en meeroken dus wel, maar zelf ben ik van mening dat roken an sich niet altijd even slecht is Rook zelf al een dik aantal jaren stevig en heb nooit een kuchje of hoestje of noem het maar op gehad, voel me kerngezond en mn conditie is ook prima

Mss moeten ze eens een sigaret uitvinden die niet schadelijk is, er wordt immers genoeg gemaakt tegenwoordig, zie alle high tech dingen en de ontwikkeling van computers etc. dus zou dit ook mogelijk moeten zijn lijkt me
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
pi_36394690
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:45 schreef BONG4002 het volgende:
Ik

Terwijl alcohol eigenlijk veel schadelijker is ...
Daar is nog nooit iemand dood aan gegaan hoor! bier
  maandag 27 maart 2006 @ 01:50:11 #39
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_36394713
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:47 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Daar is nog nooit iemand dood aan gegaan hoor! bier
Bier is okej

Maargoed, alcohol kan dodelijk zijn in bepaalde hoeveelheden En dan nog, het zal niet direct dodelijk zijn maar het wordt niet voor niets vaak een "sluipende moordenaar" genoemd, en ja dat is ook toepasbaar op roken Maar zelf denk ik toch dat roken net iets minder gevaarlijk is dan stevig drinken in het weekend (wat de meeste doen met uitgaan enzo)
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
  maandag 27 maart 2006 @ 01:52:32 #40
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_36394730
Passief roken; het zou verboden moeten worden.
...dass wir fliegen.
pi_36394740
Onder de 16 mag je tegenwoordig ook al niet meer passief roken. Dan moet je je eerst legitimeren enzo
  † In Memoriam † maandag 27 maart 2006 @ 07:58:13 #42
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_36395949
Waarom worden katten/ honden en vogeltjes in een huishouden van kettingrokende baasje dan doorgaans veel ouder dan huisdieren van niet rokenden?
Huisdieren in een steriele rookvrije omgeving mankeren altijd van alles..
pi_36396327
Straks eindelijk uitgaan en thuiskomen zonder focking smerig te stinken
  maandag 27 maart 2006 @ 09:32:39 #44
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36396755
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:42 schreef Monus het volgende:

[..]

Environmental tobacco smoke and tobacco related mortality in a prospective study of Californians, 1960-98
Het is niet alleen kanker hoor, ook hart en vaatziekten komen erbij kijken. Maar de niet-zieke gevolgen zijn ook erg (minder goed kunnen ademen)
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  maandag 27 maart 2006 @ 09:33:39 #45
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36396774
quote:
Op maandag 27 maart 2006 07:58 schreef Loedertje het volgende:
Waarom worden katten/ honden en vogeltjes in een huishouden van kettingrokende baasje dan doorgaans veel ouder dan huisdieren van niet rokenden?
Huisdieren in een steriele rookvrije omgeving mankeren altijd van alles..
Weer iemand die nu wil zeggen dat roken gezond is
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_36397250
quote:
Op maandag 27 maart 2006 09:33 schreef faberic het volgende:

[..]

Weer iemand die nu wil zeggen dat roken gezond is
Nee, roken en het naar je zin hebben is gezonder dan op een stuk selderij knagend je druk maken over kanker en hartkwalen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_36397541
Ik rook lekker door!
  maandag 27 maart 2006 @ 11:12:44 #48
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36398832
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:24 schreef Keromane het volgende:

In tabak zitten kankerverwekkende stoffen en ander gif in zeer kleine hoeveelheden. Maar toch, naast gewone langzame vergiftiging -een druppel pure nicotine op je huid zou accuut dodelijk zijn- is roken een soort Russisch roulette. Je kan in principe bij je eerste trekje kanker triggeren. Elk trekje kan uiteindelijk fataal blijken te zijn. Zelfs als je zelf niet rookt kunnen rookdeeltjes van een ander die kettingreactie in gang zetten. Ook kun je van de gifsoorten als niet-roker allerlei andere ziektes krijgen of je gestel ondermijnen waardoor je bevattelijk/zwakker wordt.
Gif werkt alleen maar als je die in hoge hoeveelheden en in korte tijd in je lichaam krijgt. Kleine hoeveelheden gif bouwt zelf een grotere weerstand op tegen dat gif. En fabeltjes dat 1 trekje kanker kan veroorzaken is werkelijk de grootste bullshit dat ik heb gehoord over roken.
quote:
Deze dingen zijn niet verzonnen door anti-rooklobbies maar zijn wetenschappelijk politiek vastgestelde feiten a.d.h.v. onderzoeken naar stoffen waarbij tabak misschien niet eens een rol heeft gespeeld. Asbestonderzoek heeft bijv. relevante feiten aan het licht gebracht over wat kankerverwekkende stoffen in microscopische hoeveelheden kunnen doen: 1 deeltje kan dodelijk zijn. Het is niet voor niets dat mannen in maanpakken oude daken opruimen.
Stoppen ze tegenwoordig ook al asbest is de sigaretten, of is dit een domme vergelijking om je gelijk te proberen te halen?
quote:
De dichtheid van rook in een rokerige ruimte is vele malen groter dan de dichtheid roetdeeltjes in een stuk vieze straatlucht in een A2-file. Ja, er gaan mensen dood aan luchtvervuiling, maar er gaan meer mensen dood aan passief meeroken.
Meerdere belangrijke en grote wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat mensen niet dood gaan door meeroken.
quote:
Roken is dodelijk. Zou een mens een levensverwachting van 1000 jaar hebben dan zou actief roken 100% dodelijk wezen omdat geen enkele roker de 1000 zou halen. Krijg je geen kanker dan sterf je onderweg aan andere schade.
Wer zo'n domme vergelijking die nergens op slaat, je hebt het dan over de gemidelde leeftijd die rokers zullen hebben (een stevige roker leeft gemiddeld 4 jaar minder). Ik dat geval zal je het hebben over een levensverwachting van ongeveer 950 jaar.
pi_36398994
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:12 schreef Monus het volgende:
je wordt niet gehinderd door enige feitenkennis he? het inademen van geoxideerde deeltjes zorgt ervoor dat deze in je bloed komen. en oxidanten (ook wel vrije radicalen genoemd) in je bloed veroorzaken kanker.

een logische conclusie is dat de inname van meer geoxideerde deeltjes een hogere kans op kanker veroorzaakt. zoals ik eerder al aangaf is slechts de mate van invloed onderwerp van discussie.

er is maar 1 deeltje nodig om een groot gezwel in jouw lichaam te veroorzaken. de kans dat 1 deeltje dit doet is alleen ontzettend klein. het risico neemt met een bepaalde exponent (1 -> ...) toe naar aanleiding van het aantal deeltjes.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  maandag 27 maart 2006 @ 11:25:56 #50
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_36399216
quote:
Op maandag 27 maart 2006 09:32 schreef faberic het volgende:

[..]

Het is niet alleen kanker hoor, ook hart en vaatziekten komen erbij kijken. Maar de niet-zieke gevolgen zijn ook erg (minder goed kunnen ademen)
Heb je al op de eerste pagina van dat onderzoek gekeken?
quote:
James E Enstrom, researcher1, Geoffrey C Kabat, associate professor2

1 School of Public Health, University of California, Los Angeles, CA 90095-1772, USA, 2 Department of Preventive Medicine, State University of New York, Stony Brook, NY 11794-8036, USA

Correspondence to: J E Enstrom jenstrom@ucla.edu

Objective To measure the relation between environmental tobacco smoke, as estimated by smoking in spouses, and long term mortality from tobacco related disease.

Design Prospective cohort study covering 39 years.

Setting Adult population of California, United States.

Participants 118 094 adults enrolled in late 1959 in the American Cancer Society cancer prevention study (CPS I), who were followed until 1998. Particular focus is on the 35 561 never smokers who had a spouse in the study with known smoking habits.

Main outcome measures Relative risks and 95% confidence intervals for deaths from coronary heart disease, lung cancer, and chronic obstructive pulmonary disease related to smoking in spouses and active cigarette smoking.

Results For participants followed from 1960 until 1998 the age adjusted relative risk (95% confidence interval) for never smokers married to ever smokers compared with never smokers married to never smokers was 0.94 (0.85 to 1.05) for coronary heart disease, 0.75 (0.42 to 1.35) for lung cancer, and 1.27 (0.78 to 2.08) for chronic obstructive pulmonary disease among 9619 men, and 1.01 (0.94 to 1.08), 0.99 (0.72 to 1.37), and 1.13 (0.80 to 1.58), respectively, among 25 942 women. No significant associations were found for current or former exposure to environmental tobacco smoke before or after adjusting for seven confounders and before or after excluding participants with pre-existing disease. No significant associations were found during the shorter follow up periods of 1960-5, 1966-72, 1973-85, and 1973-98.

Conclusions The results do not support a causal relation between environmental tobacco smoke and tobacco related mortality, although they do not rule out a small effect. The association between exposure to environmental tobacco smoke and coronary heart disease and lung cancer may be considerably weaker than generally believed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')