Ze waren vrij kansloos tegen het nationaal amateurelftal:
quote:
Amateurelftal verplettert Omniworld: 1-6
22 november
ALMERE - Het Nederlands amateurelftal kreeg dinsdagavond in de oefenwedstrijd tegen eerstedivisionist FC Omniworld zoveel kansen, dat met gemak de dubbele cijfers hadden kunnen worden gehaald. In de laatste oefenwedstrijd voor de interland tegen Engeland gaf het team van bondscoach Marco Bout zowel in de eerste als in de tweede helft - toen er twee verschillende teams aantraden - tevens vrijwel geen kansen weg. Opmerkelijk was dat er vooral na de pauze stevig op los werd gescoord. Eerlijkheidshalve dient wel te worden opgemerkt dat het elftal van trainer Jan Schulting het zonder een aantal basisspelers moest stellen.
In de eerste helft van het treffen in het Mitsubishi Forklift-stadion viel er aanvankelijk niet zo veel te beleven. Nadat een inzet van de op het kunstgras van de thuisclub goed uit de verf komende middenvelder Michael Thé (FC Hilversum) naast het doel van keeper Marc Hoogervorst belandde, was er tien minuten voor het rustsignaal van scheidsrechter Roeleveld (Vinkeveen) pas weer sprake van dreiging voor het doel van FC Omniworld. Na een hakje van rechterspits Daniël da Cruz (Vitesse Delft) mocht de bij vlagen ongrijpbare linkerspits Istvan Bakx (Hoek) alleen op de keeper afstevenen, doch met een goede ingreep voorkwam Hoogervorst de openingstreffer. Ook Karim El Kaddouri had de 0-1 eigenlijk op zijn naam moeten schrijven.
De aanvallende middenvelder van Spakenburg kopte van dichtbij een voorzet van de technisch begaafde Bakx over. Op slag van rust kreeg het Nederlands amateurelftal dan toch de beloning voor het betere voetbal. Thé, die in het Regions' Cup-team ook enkele keren de positie van linkerspits bezette, schoot de bal van twintig meter op prachtige wijze achter Hoogervorst. Opvallend was de positie die John Schot bezette. De vroegere speler van Jong NEC fungeert bij zijn club Kloetinge doorgaans als rechterspits of aanvallende middenvelder, en werd door Bout dinsdagavond als rechtsback opgesteld. Na een onwennig begin, herstelde de Zeeuw zich in de resterende fase van de eerste helft redelijk.
In het tweede bedrijf kwam er een compleet nieuw team binnen de lijnen, dat zich direct zou laten gelden. De plichtmatig opererende thuisclub kreeg in een tijdsbestek van tien minuten maar liefst drie treffers om de oren. Achtereenvolgens centrale verdediger Jordi Meester (Hollandia), linkerspits Elroy Lammers (Katwijk) en middenvelder Niels Buijtenhuis (Sparta Nijkerk) breidden de score uit tot 0-4. In de 57-ste minuut kon de formatie uit Almere wat terugdoen via spits Richard Haklander, die keeper Gijs Roelofsen (FC Omniworld) passeerde. Vooral de aanvallers en rasdribbelaars Patrick Duarte (FC Lisse) en Donovan Mijnals (Spakenburg) zorgden continu voor gevaar. Laatstgenoemde speler had alleen zijn vizier bepaald niet op scherp staan, want hij kreeg drie keer een vrije doortocht naar het vijandelijke doel en toonde zich evenzo vaak niet scherp in de afwerking. Wat dat betreft deed de tactisch sterk spelende Spartaan Buijtenhuis het een stuk beter, want hij trof in het vervolg van de ongelijke strijd nog wel twee keer doel, waardoor de eindstand op 1-6 werd bepaald.
Trainer Marco Bout was na afloop zeer tevreden over het spel van zijn ploeg: "Zowel in de eerste als in de tweede helft hebben we het verdedigend goed neergezet en hebben we weinig ruimte weggegeven. Eigenlijk hadden we voor rust al riant moeten leiden, want vooral in de slotfase kregen we enkele grote kansen. Vooraf hadden we afspraken gemaakt met technisch manager Jeffrey Kooistra over de sterkte van de tegenstander. Er deden een aantal basisspelers niet mee. De ervaring heeft ons geleerd dat hoofdklassers in oefenduels vaak aan met een veredeld tweede elftal aantreden. Daar hebben onze spelers niet zo veel aan, want ze moeten onder druk leren te spelen.
Met wat meer fortuin in de afwerking had er na rust zelfs een monsterscore op het bord kunnen komen. Het elftal dat in de tweede helft speelde, toonde zich zeer gretig en uiterst koelbloedig voor het doel. Wat ik van Engeland weet? Ik heb ze vorig jaar tegen België aan het werk gezien en weet niet wat voor ontwikkeling het team daarna heeft doorgemaakt. Destijds speelde men in een 4-4-2 systeem en ik verwacht eigenlijk dat het team nu dezelfde taktiek zal hanteren."
Bout ging ook nog even in op de vraag, waarom hij middenvelders als Raymond Bolt (Be Quick 1897) en John Schot als rechtsback had geposteerd. Tot voor kort was Rydell Tuinfort (ADO '20) namelijk altijd een zekerheidje voor de trainer, maar nadat de donkere back had afgezegd voor het toernooi om de Regions' Cup werd hij niet meer opgeroepen: "Dat is juist. We hebben nu gemeend andere spelers voor deze positie in aanmerking te laten komen. Tijdens de selectiewedstrijd in Nijkerk kwam naar voren dat er weinig verdedigers waren en we tevens een overschot aan middenvelders hadden. Daarom hebben we het nu met Schot en Bolt geprobeerd, die het goed hebben opgepakt. We moeten keuzes maken. Schot was wel een beetje verrast. Verder bekijken we ook telkens of de jongens die we oproepen de potentie hebben om in de betaalde sector te slagen." Overigens mocht het ook opvallend worden genoemd dat van het Regions' Cup Team er maar liefst tien spelers waren geselecteerd voor dit oefenduel, derhalve waren de districten West I en West II goed vertegenwoordigd.
Eén van de spelers die een opvallende rol vertolkte was Istvan Bakx, de behendige linkerspits van Hoek. Bakx zit sinds kort bij de selectie en geniet met volle teugen: "Ik heb in de eerste helft meegedaan en was gematigd tevreden over mijn persoonlijke prestatie. Ik wisselde namelijk een aantal goede acties met enkele minder goede acties af. Het is geweldig om deel uit te mogen maken van de selectie en ik hoop dat ik de coaches heb kunnen overtuigen. Ik heb vanavond gemerkt dat er nog meer goede aanvallers rondlopen bij het Nederlands amateurelftal, waardoor er sprake is grote concurrentie. Maar dat is alleen maar goed. Vorig jaar zat ik nog in de A-selectie van eredivisonist Sparta. Tegen Roda JC en Heerenveen mocht ik invallen, maar voor de rest heb ik voornamelijk in Jong Sparta gespeeld. Ik kon een contract voor twee jaar tekenen in Rotterdam, maar omdat ik weinig perspectief zag, heb ik daar vanaf gezien. Aan de Hogeschool Zeeland volg ik een opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en dat vind ik ook heel belangrijk," aldus de linkerspits, die zich vorig seizoen tevens in de belangstelling mocht verheugen van zijn oude club Kloetinge en ASWH.
De volgende spelers zijn inmiddels geselecteerd voor de interland in en tegen Engeland op 29 november: Djimmi van Putten (Achilles '29), Peter Post (AFC), Raymond Bolt (Be Quick 1887), Sven Taberima (DOVO), Taner Ozbek (Elinkwijk), Martijn Jansen (SC Genemuiden), Michael Thé (FC Hilversum), Istvan Bakx (Hoek), Jordy Meester (Hollandia), Elroy Lammers (Katwijk), John Schot (Kloetinge), Patrick Duarte (FC Lisse), Joey van de Berg (MSC-Antaris), Gijs Roelofsen (FC Omniworld), Bart Freke (Rijnsburgse Boys), Donovan Mijnals (Spakenburg), Niels Buitenhuis (Sparta Nijkerk) en Henri de Graaf (IJsselmeervogels).
De spelers die voorlopig op de standby-lijst komen zijn Daniel da Cruz (Vitesse Delft), Karim El Kaddouri (Spakenburg), Alexander van Dommelen (DOTO) en Roel Hendriks (FC Lienden). Die laatste speler kampt met een blessure en is er om die reden niet bij.
FC Omniworld - Nederlands amateurelftal 1-6 (0-1)
45. Michael Thé 0-1, 48. Jordi Meester 0-2, 49. Elroy Lammers 0-3, 54. Niels Buijtenhuis 0-4, 57. Richard Haklander 1-4, 61. Niels Buijtenhuis 1-5, 87. Niels Buijtenhuis 1-6.
Toeschouwers: 200.
Scheidsrechter: M.A. Roeleveld.
Gele kaarten: Vincent Gouttebarge, Tomi Nyman en Zenon Caravella (allen FC Omniworld).
Opstelling Nederlands amateurelftal (eerste helft):
Sven Taberima (DOVO), John Schot (Kloetinge), Djimmie van Putten (Achilles '29), Patrick Post (AFC), Henri de Graaf (IJsselmeervogels), Taner Ozbek (Elinkwijk), Michael Thé (FC Hilversum), Karim El Kaddouri (Spakenburg), Daniël da Cruz (Vitesse Delft), Joey van den Berg (MSC-Antaris), Istvan Bakx (Hoek).
Opstelling Nederlands amateurelftal (tweede helft):
Gijs Roelofsen (FC Omniworld), Raymond Bolt (Be Quick 1887), Bart Freke (Rijnsburgse Boys), Jordi Meester (Hollandia), Roel Hendriks (FC Lienden), Niels Buijtenhuis (Sparta Nijkerk), Alexander van Dommelen (DOTO) en Martijn Jansen (SC Genemuiden), Patrick Duarte (FC Lisse), Donovan Mijnals (Spakenburg), Elroy Lammers (Katwijk).