quote:
Op woensdag 14 juni 2006 18:45 schreef spookygirl het volgende:[..]
Ik heb 2x opleiding gehad in een wijk die ik toch niet hoefde te lopen echt fdaar heb je wat aan. Ik was al bezorger geweest bij een concurrent en 5 jaar krantenbezorger, dus hoe ik post moest lopen wist ik wel
![]()
Uiteindelijk 3x opleiding gehad, want ja de 3e keer kende ik mn eigen wijk nog niet echt die had ik pas 1x gelopen.
Het lopen van de wijk is niet bepaald het belangrijkste onderdeel van de opleiding... Dat is doorgaans een kwestie van achter de post aanlopen. Het is belangrijker dat je vooral het binnenwerk leert en leert hoe je om moet gaan met bijvoorbeeld aangetekende brieven...
Wat ik wel fijn vond van m'n opleiding, was dat ik het door verschillende postbodes kreeg. Daardoor leerde ik verschillende werkmethodes kennen en kon daardoor de methode kiezen die mij het beste lag.
Maar daarvoor moet je ook veel om je heen kijken. De mensen die mij opleiding gaven gebruikten bijvoorbeeld allemaal het zetblok. Toen ik zag dat andere postbodes het zet-rek (a.k.a. de zethark) gebruikte, heb ik dat ook even geprobeerd... Dat was voor mij duidelijk de snelste methode om de post te zetten. Tegenwoordig wordt de zethark niet meer gebruikt, omdat het lastig is met de machinepost, maar toen we hem nog hadden kon ik met de zethark sneller zetten dan mijn collega's met het zetblok.
Bij het samenvoegmiddel (het huidige zetblok) heb je ook verschillende methodes. Sommige postbodes zetten een halve rode bak in het samenvoegmiddel en gaan dan achter elkaar de vakjes afwerken (zonder de post vakje voor vakje uit de rode bak te halen), wat sneller werkt. Of bijvoorbeeld eerst de grove post op volgorde zetten en het daarna pas tussen het fijne spul zetten, wat ik vooral gebruik bij fietsstraten. Bij straten die je op de fiets doet, heb je niet echt de tijd om alle post door te lopen (omdat het lastig is om door je bundel te gaan terwijl je fietst)... Door tijdens het zetten alvast alle post te controleren kan je veel tijd winnen in de wijk, zonder dat de kwaliteit hierdoor in gevaar komt.
Je leert bij je opleiding de basisdingen (voornamelijk van het binnenwerk), maar de handigheidjes zijn minstens zo belangrijk (zoals de edele kunst van het fietstasproppen)... de rest leer je door gewoon af te kijken van je collega's.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.