![]()
quote:
Timmer: Adriaanse naar Eindhoven
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM, zondag
President-commissaris van PSV Jan Timmer ziet in Co Adriaanse de ideale opvolger van de vertrekkende Guus Hiddink als coach van PSV.
Adriaanse meldde in Porto, waar hij momenteel de scepter zwaait bij de plaatselijke FC, dat hij niet rechtstreeks is benaderd door de Eindhovense club. „Maar in het voetbal moet je niets uitsluiten”, drukte Adriaanse, die met FC Porto voor de dubbel gaat, zich diplomatiek uit. De voormalige AZcoach zou overigens ook bij Ajax genoemd zijn om de plaats in te gaan nemen van Danny Blind. Timmers macht in Eindhoven is groter dan menigeen dacht. Zo dwarsboomde hij persoonlijk de aanbieding voor doelman Gomes.
quote:
Adriaanse voornaamste kandidaat bij PSV
„Ik wil graag meer vertellen, maar dat mag ik niet doen”
PORTO, zondag
In Estadio do Dragăo speelt Co Adriaanse geen verstoppertje. De 58-jarige coach van FC Porto is kandidaat nummer één om Guus Hiddink bij PSV op te volgen. Alle namen die nu circuleren dienen als bliksemafleider, want Jan Timmer heeft zijn zinnen gezet op de voormalige trainer van AZ, die intussen op jacht is naar de dubbel in Portugal.
Als Telesport hem in Porto met dit nieuws confronteert, knippert Adriaanse niet eens met zijn ogen. Aan zijn lichaamshouding is te zien dat hij het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld vindt. „Ik heb wel via via vernomen dat Ajax interesse zou hebben, maar niet van PSV. Ja, je hoort wel eens wat. Maar hierbij verzeker ik je dat ik met niemand van PSV contact heb gehad.”
Dat kan, weet ook hij, snel veranderen. „In de voetballerij moet je niets uitsluiten. Ik heb hier onlangs wel mijn contract met twee jaar verlengd. Hoewel ik graag meer wil vertellen, mag ik dat niet doen. Van FC Porto mag ik behalve na afloop van een wedstrijd niets zeggen. Ook de spelers mogen dat niet. Dit is een andere cultuur. Al een tijdje geldt hier een persboycot”, zegt Adriaanse.
Dat hij de taal inmiddels beheerst, is een goed teken. „Ik kan me verstaanbaar maken tegenover de spelers. Dat is heel belangrijk.” Samen met zijn assistenten Jan Olde Riekerink, Wil Coort en de ex-international Rui Barros vormt hij een hecht team. Op 9 april valt wellicht de beslissing over de titel wanneer FC Porto naar concurrent Sporting Lissabon gaat.
’Mister’, zoals Adriaanse wordt aangesproken, behaalde afgelopen woensdag de bekerfinale door hetzelfde Sporting na een ijzingwekkende strafschoppenserie te elimineren. „Op 14 mei spelen we de finale tegen Vítoria Setubal. Dat wordt een happening, want er wordt gespeeld in het nationale stadion van Portugal in Lissabon”, glimt Adriaanse van trots.
Hij bijt op zijn tong, want de succescoach heeft al te veel verteld. De boycot jegens de media is een gevolg van de onverkwikkelijke toestanden na de verloren wedstrijd tegen Braga. ’s Nachts werd de auto met Adriaanse achter het stuur bekogeld met stenen en gierden lichtkogels om zijn bolide. De Portugese pers maakt er zo’n affaire van, dat niemand van de scribenten nog nieuws krijgt. De immer openhartige Adriaanse heeft het er moeilijk mee.
De Nederlander wordt na een moeizame start op handen gedragen in de port-stad. Hij wordt vooral geroemd om zijn discipline. Ook daar mag hij niet dieper op ingaan. En al helemaal niet over het nieuws dat PSV hem naar Eindhoven wil halen. Het streelt zijn ego. „Met Martin van Geel, technisch directeur bij Ajax, wissel ik geregeld sms’jes uit. Maar over een eventuele terugkeer hebben we het niet gehad”, zegt Adriaanse tot slot als de spelersbus van FC Porto al met een ronkende motor klaarstaat om richting Coimbra te vertrekken. Op de drempel herhaalt hij nog maar eens dat je in het voetbal niks moet uitsluiten.
En aangezien is gebleken dat bij PSV Jan Timmers wil wet is, behoort een overgang naar Eindhoven zeker tot de mogelijkheden.
quote:
Jan Timmer fluit Westerhof terug
Van onze Telesportredactie
EINDHOVEN, zondag
De onderhandelingen van PSV met doelman Gomes over een nieuw contract verlopen uiterst rommelig. Voorzitter Rob Westerhof heeft de Braziliaan afgelopen week een aanbieding gedaan, maar is nu door Jan Timmer terug gefloten. De president van de raad van commissarissen was vorige week niet bij de gesprekken aanwezig vanwege een wintersportvakantie. Timmer vond bij nader inzien de gedane aanbieding, waar Gomes positief tegenover stond, te hoog en heeft die ingetrokken.
Eerder was er ook al grote onduidelijkheid over de gesprekken tussen PSV en een vertegenwoordiger van Corinthians over Gomes. Terwijl Westerhof de Braziliaanse belangstelling als ’niet serieus’ terzijde schoof, bevestigde Guus Hiddink dat Corinthians zich via een fax officieel had gemeld. Het nieuwste incident geeft aan dat Timmer momenteel bij PSV degene is die de touwtjes in handen heeft en dat de president-commissaris zich niet slechts beperkt tot het controleren van de directie.