Lierse zet Van der Straeten en Kacic op non-actief
zo 23/04/06 - Lierse-spelers Van der Straeten en Kacic kwamen weer in opspraak. Lierse zet beiden voorlopig op non-actief.
Nieuwe onthullingen in het dossier-Lierse heeft de club ertoe aangezet om de spelers Yves Van der Straeten en Hasan Kacic voorlopig langs de kant te houden.
"In het kader van de zaak-Ye hebben we beiden op non-actief gezet", zegt manager Danny Aras (foto) op de clubwebsite.
"Maar zolang we geen formele bewijzen hebben, ontslaan we Kacic en Van der Straeten niet."
"Nu wachten we het verdere onderzoek af, voor we overgaan tot verdere acties. We hebben deze beslissing genomen omdat we consequent willen blijven in deze omkopingszaak."
Yves Van der Straeten en Hasan Kacic werden zondag ingelicht door de teammanager van Lierse.
Wat staat er allemaal in het dossier Lierse?
Ex-Lierse-speler Laurent Fassotte heeft niet alleen geld ontvangen van de Chinees Zheyun Ye, maar heeft ook zelf gegokt op zijn eigen ploeg. Dat blijkt uit het dossier van het bondsparket.
Sporza tv kon het dossier inkijken. Op de vraag of Fassotte zelf gokte, antwoordde hij: "Ja, ik gok geregeld via internet op voetbalmatchen."
"Ik gebruik daarvoor mijn VISA-kaart. En ja, ik heb ook op wedstrijden van Lierse gegokt."
Volgens Fassotte was Lierse-doelman Yves Van der Straeten van bij het begin op de hoogte van de omkooppraktijken. De keeper zelf ontkent dat.
" Yves Van der Straeten nam geld aan"
Yves Van der Straeten is volgens verschillende getuigen betrokken bij de omkoopzaak.
"De onderzoekers zeiden me zelfs dat hij een aanstoker is", zei Laurent Fassotte aan het bondsparket.
Fassotte wordt in het dossier als volgt geciteerd: "Ik weet niet wat gebeurde tussen Put, Deman en Van der Straeten. We stelden ons wel vragen bij z'n blessures. Hij nam geld aan, maar speelde niet mee wanneer we moesten verliezen."
Lierse-voorzitter Leo Theyskens: "Ik heb het parket namen gevraagd, maar die willen ze niet geven. Van der Straeten ontkent, dus heb ik geen argumenten."
Ye beloofde de Lierse-spelers een cadeautje
Uit het dossier van de bond blijkt ook dat ex-Lierse-hulpcoach Patrick Deman contact bleef houden met Ye, zelfs nadat de Chinees zijn gezin bedreigd had.
Drie maanden na de bedreigingen van Ye heeft Patrick Deman nog geld opgehaald voor spelers van Lierse. Deman deed dat na de 7-0-zege van Lierse tegen La Louvière. "Ye had immers "een cadeautje" beloofd en Thompson en Milenkovic wilden dat graag snel hebben omdat ze op reis vertrokken", staat in het dossier.
Deman belde vervolgens naar Ye en trok naar Roeselare, waar hij een envelop met 5.000 euro kreeg voor Thompson.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)