In het omkoopschandaal rond de Chinees Zheyun Ye heeft onderzoeksrechter Sylviana Verstreken de eerste spelers in verdenking gesteld. Dat staat in Het Laatste Nieuws en werd bevestigd door het gerecht. Om wie het gaat, wil het gerecht nog niet kwijt. De krant weet echter dat negen (ex-)spelers van Lierse een aanklacht mogen verwachten wegens passieve private omkoping.
Het gerecht geeft toe dat er aanklachten verstuurd zijn. Onder anderen ex-Lierse-spelers Marius Mitu, Laurent Fassotte en Cliff Mardulier zouden een brief in de bus krijgen.
Ook zes andere (ex-)Lierse-spelers zouden aangeklaagd worden, meent Het Laatste Nieuws. Wellicht gaat het dan om de spelers die zich volgende week moeten verantwoorden voor de Controlecommissie van de bond.
En die zes zijn: Ninoslav Milenkovic, Hasan Kacic, Archie Thompson, Yves Van der Straeten, Laurent Delorge en Igor Nikolovski.
Ook ex-trainers Paul Put (foto) en Patrick Deman zouden aangeklaagd worden. In het La Louvière-luik zou ex-trainer Gilbert Bodart ook voor passieve corruptie in verdenking gesteld worden.
Corrupte spelers riskeren zes maanden cel
Wie veroordeeld wordt voor passieve private corruptie riskeert een gevangenisstraf van minstens zes maanden.
"Oordeelt de rechter dat de spelers met de Chinees Ye een criminele organisatie vormden, kan de straf oplopen tot twee jaar", zegt Luc Misson, de advocaat van Marius Mitu.
Het tuchtproces van de bond begint volgende week, een zaak voor de Brusselse rechtbank komt er niet meer voor de zomer.
Eerst krijgen de spelers en hun advocaten inzage in het dossier en kunnen ze bijkomende onderzoeksdaden vragen. Pas daarna volgt een proces.
Spelers van La Louvière zijn (nog) niet aangeklaagd
Het is nog onduidelijk of het bestuur van Lierse ook door het gerecht aangeklaagd zal worden. "Wij hebben voorlopig geen brief gekregen", zegt manager Danny Aras.
Bij La Louvière zijn er volgens manager Chris Benoît nog geen spelers in verdenking gesteld. Voorzitter Filippo Gaone is wel aangeklaagd, maar wegens schriftvervalsing en verduistering.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)