PORTRET. Paul Put, een zondagskind
Het verhaal van Paul Put was er, tot de verschijning van de Chinees Zheyun Ye op Lierse, vooral een van succes.
PUT sloot zich op achtjarige leeftijd aan bij het toenmalige Beerschot VAV. In elke jeugdploeg waar hij speelde, was hij de aanvoerder. Hij was iemand die graag grote sier maakte, toen nog met het geld van zijn ouders.
Als voetballer toonde hij een enorme wilskracht, maar hij was matig getalenteerd. Toch werd hij aan de zijde van Juan Lozano in 1973 landskampioen met de Uefa-juniores (min 18 jaar). Hij raakte op Het Kiel niet verder dan enkele keren op de bank bij de A-ploeg onder trainer Rik Coppens.
De liefhebber van mooie wagens hield de wedstrijden bij de invallers pas bekeken op zijn 24ste. Hij ging naar Tubantia Borgerhout en eindigde via Oudenaarde, Rotselaar, Bornem, Union en Herentals bij FC Wilrijk. Ondertussen was hij ook een graag geziene gast in het Antwerpse uitgaansleven. De blitse Paul Put was in de hoogdagen van de Motown- en later discomuziek zelfs een tijdje ober in dancing The Piper in Wilrijk.
Put wist ook wat werken was. Hij was even declarant in de haven, maar als zelfstandig videotheek-uitbater was hij het succesvolst. Hij verkocht zijn zaak - door Test Aankoop tot best geleide handelszaak van het land uitgeroepen - aan Super Club maar werd betaald met 3.000 waardeloze aandelen. ,,Spijtig, het was een mooi appeltje voor de dorst geweest'', sakkerde hij.
Hij kreeg een job als aankoopdirecteur bij Super Club en amuseerde zich kostelijk. ,,Ik ging naar die filmfestivals en daar zat ik aan tafel met de grootste filmsterren ter wereld: Demi Moore (zijn dochtertje is naar haar genoemd, red.) , Michael Douglas, Kim Basinger...''
Ook als trainer boekte Put succes. Via Tubantia Borgerhout, Sint-Niklaas, Tielen, Geel (even in eerste klasse), Ingelmunster kwam hij na dertien jaar zwoegen bij Lokeren als hoofdtrainer in eerste klasse terecht. Zijn verfrissende aanpak, gestoeld op tactisch vernuft en psychologisch doorzicht, maakte van hem de nieuwe kroonprins. Met Lokeren haalde hij voor het eerst in zestien jaar Europees voetbal. Tot de betalingen bij Lierse begonnen te stokken en de Chinees Zheyun Ye opdook, deed hij het ook goed in het Vanderpoortenstadion.
Put kreeg ook flinke tegenslagen te verwerken. Zijn vader stierf net nadat hij met Geel via de eindronde naar eerste klasse was gepromoveerd. Zijn moeder stierf net nadat hij bij Lokeren zijn eerste contract bij een eersteklasser had getekend.
Hij bleef zijn royale leefstijl trouw. Hij bouwde voor vrouw en dochter een moderne grote villa in Zoersel. Hij wilde met iedereen goed staan en dacht dat met geld uitpakken hem daarbij zou helpen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)