het lukt mij wel degelijkquote:Op donderdag 23 maart 2006 22:50 schreef Schubbekut het volgende:
Ik heb het wel eens geprobeerd,maar ik kan het niet..
Ik heb heel erg moeite met het ontspannen van mijn benen.. en daarnaast gaan mijn armen heel erg pijn doen en worden ze ijskoud als ik ze teveel ontspan, maar ik heb nog nooit geluiden erdoor gehoord..
Je moet het jezelf ook niet moeilijk maken he...quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:50 schreef Schubbekut het volgende:
Ik heb het wel eens geprobeerd,maar ik kan het niet..
Ik heb heel erg moeite met het ontspannen van mijn benen.. en daarnaast gaan mijn armen heel erg pijn doen en worden ze ijskoud als ik ze teveel ontspan, maar ik heb nog nooit geluiden erdoor gehoord..
ik doe het altijd voor ik ga mediteren het aanspannen vna elke spiergroep.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 10:36 schreef SHE het volgende:
De oefening dfie Ero beschrijft ( aanspannen en ontspannen van elke spiergroep afzonderlijk ) , ook wel bekend als methodiek voor zelfhypnose, wordt veelal toegepast door slaaptherapeuten.
Slechte slaper? Overspannen? probeer die oefening eens als je in bed ligt. Lukt misschien de eerste keer niet...maar je zult zien dat je echt beter en sneller gaat inslapen!
Daar moet je je dus niet druk om maken, dat is de kunst, het geeft niet als je even de weg kwijt raakt en in gedachten verzonken raakt, het geeft niet als je moet gapen, of even je ledematen moet bewegen, aan je neus moet kriebelen, of wat dan ook...quote:Op vrijdag 24 maart 2006 10:54 schreef MouseOver het volgende:
Ik doe m'n best maar m'n concentratie werkt niet echt mee, daarom is het een beetje in het slop geraakt. Ik ging er trouwens ook altijd heel erg van gapen wat ook niet zo bevorderlijk voor de ontspanning is.
Binnenkort toch weer eens proberen.
Maakt niet uit. Zolang ik het maar zelf begrijp.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:24 schreef SHE het volgende:
lieve dromenvanger..
ik snap echt geen kont van je verhaal![]()
Zo lang je blijft volhouden dat er zo iets is als een 'ik' ben je nog een aardig eindje verwijderd van Nirvana.....niet zoveel lezen jongen en gewoon -zonder ambitie- zitten en loslaten dat is mediteren....quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:33 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Zolang ik het maar zelf begrijp.
quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:41 schreef Maleficium het volgende:
[..]
Zo lang je blijft volhouden dat er zo iets is als een 'ik' ben je nog een aardig eindje verwijderd van Nirvana.....niet zoveel lezen jongen en gewoon -zonder ambitie- zitten en loslaten dat is mediteren....
Tja...ik begrijp dat je er over na hebt gedacht...en de strekking van je verhaal komt me wel ergens bekend voor ..maar toen gebruikte ik nogal eens geestverruimende middelenquote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:33 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Zolang ik het maar zelf begrijp.
En ik begrijp het dus, omdat ik er dagelijks mee te maken heb. Ik begrijp soms mensen ook niet helemaal en het is ook niet nodig dat alle mensen elkaar direct begrijpen.
Om ff meer uit te leggen. Het gaat erom dat je niet te snel leeft en niet te langzaam. Dat je precies in het juiste ritme zit. En het ritme waar je inzit dat is tot stand gekomen door allerlei factoren. Dat ritme is al ontstaan in het prille begin van je leven en ook het karakter heeft ermee te maken en de overgang van winter naar lente en het langer en korter worden van de dagen. Allemaal zaken die de flow weghalen. Ook ervaringen en onderlinge contacten met mensen heeft met het ritme te maken. Alles heeft te maken met het huidige ritme. Het hele verleden en ook de handelingen in het heden. En dat bepaald vanzelf de richting die je opgaat in de toekomst. Heet dat niet karma?
Mocht je daar vatbaar voor zijn als mens zijnde. Ik ben dus vatbaar voor het verschil tussen winter en lente. Als alles tot leven komt, kom ik tot leven en ga ik vanzelf een level hoger. Maar dan moet ik maar zorgen dat ik niet te snel ga. En in de winter moet ik zorgen dat ik niet te langzaam ga dus ook.
En zo in alle 4 de seizoenen constant en stabiel zijn, en tevens in ultieme rust.
En kan zijn dat het bij sommigen vanzelf gaat, zoals erodome beweert. In mijn geval moet ik sleutelen eraan om het te bereiken. En ook bij alles wat ik doe verstandig denken of het wel verstandig is wat ik doe. Met verstand leven ook.
Nou ik..en dan gebruik ik weer ikquote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:41 schreef Maleficium het volgende:
[..]
Zo lang je blijft volhouden dat er zo iets is als een 'ik' ben je nog een aardig eindje verwijderd van Nirvana.....niet zoveel lezen jongen en gewoon -zonder ambitie- zitten en loslaten dat is mediteren....
Ik ben ook geen zwever. Nog sterker ik sta met beide benen op de grond. Ik ben sterker geworden ook. En heb nog plannen liggen. Ik kan ook niet leven op een lager pitje dan nu. Ik werk iedere dag door en door en door en door.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:45 schreef SHE het volgende:
[..]
Tja...ik begrijp dat je er over na hebt gedacht...en de strekking van je verhaal komt me wel ergens bekend voor ..maar toen gebruikte ik nogal eens geestverruimende middelen![]()
Ik probeer mezelf alleen maar te omringen met positieve gedachten en handelingen...en mezelf te ontdoen van belemmerende bagage, met behoud van juiste bagage, een stukje filteren her en der en vooral wat spaarzamer met mijn energie omgaan.
Ik ben veel te aards om een zweefteef te worden en daar geloof ik ook niet in..ik leef immers in het hier en nu. Wat niet wil zeggen dat je maar beter van elke dag een klein feestje kunt maken.
Dat is absoluut niet verkeerd, het is goed dingen van je af te schrijven enzo, maar dat is geen meditatie.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:54 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Nou ik..en dan gebruik ik weer ikIk schrijf niet graag ik. In de Nederlandse taal is het ook geen mooie stijl om alles met ik te beginnen. Hebben ze me toen duidelijk bijgebracht dat een opstel of boekwerk nooit veel ik mag bevatten. In ieder geval de zin beginnen met ik is niet okey volgens de regels.
Maar goed, over ambities. Ik heb ( alweer ik) dus dromen, en dromen is leuk en aardig en is misschien ook genoeg. Maar ook is het zo dat dromen werkelijkheid kunnen worden. En soms moet je dan wat inzet tonen om dromen te verwezenlijken maar het beste is dan nog dat het vanzelf gaat inderdaad.
Ik wilde net ff op erodome verder gaan dat nirvana helemaal niets is. Ik bedoel dus, dat je nirvana hebt door gewoon gezond te zijn. Maar wat dan als je je hele leven gebukt hebt gelopen door zware vervuilde gedachtes en angst voor het onbekende. Angsten zonder reden.
Dan lijkt het me logisch dat je eerst op onderzoek uitgaat waar alles vandaan komt dat niet gewenst is. Voor mij was het in die tijd onmogelijk om te ontspannen. Ik was een tijdbom en gejaagd ook. Onmogelijk om lekker te ontspannen was het dus. Nu pas kan ik vaak ontspannen. En dat komt doordat ik jaren heb liggen schrijven en gedachtes op orde heb liggen zetten. Structuur aanbrengen ook in het denken.
Schat, mijn hoofd is een warboel van zichzelf, ik ben een dagdromer, gedachte's komen en gaan, af en aan, het stopt als ik er niets aan doe nooit, kan heel vermoeiend zijn.quote:Het hele menselijke denken is niet makkelijk. Misschien zijn er geluksvogels die van nature een denken hebben dat tot in de puntjes verzorgd is, maar bij mij moest er dus echt gewerkt worden eraan.
Met niet teveel lezen wordt denk ik dat alles tegelijk aanpakken bedoeld, je leest teveel over hoe je het zou moeten doen terwijl je het moet voelen, verlichting bereiken is iets waar je vele levens over doet, dat is geen doel....quote:En dan moet je wel wilskracht hebben en een ambitie om je goed te willen voelen. En het draait dus ook om het goed voelen in het leven. Geld komt nog altijd op een 2e plek of 3e plek. Vriendschap en liefde staan hoger dan geld. Geld komt pas later. Maar ook geld is nog nodig hier op aarde.
En zo voer ik in. Ik ben een geval apart. Ben ver gekomen in mijn zoektocht naar rust. Maar ik moest er wel wat aan doen. Ik kon tijdens tijden van extreme onrust niet zomaar gaan zitten en zeggen van, nu ga ik ontspannen. Teveel rotzooi in mijn denken dus. En er was ook met geen mogelijkheid wat te doen aan dat gevoel. Pas door echt met beide handen het werk aan te pakken en te beginnen met opschonen ben ik nu rustiger geworden.
Na vele jaren intensief werken aan mezelf ook.
Toevoeging over jou opmerking over niet veel lezen jongen. Ik lees graag en wil de hele bibliotheek lezen nog. Informatie opvangen. Kennis binnen krijgen. Ben geen lui varken die de hele dag loopt te mediteren. En zeker niet de hele dag uit de neus loopt te wreten.
Om een betere wereld te krijgen moet sowieso gewerkt worden, en mediteren is een hulpmiddel om je functie beter te vervullen. Maar door mediteren ga je echt geen betere maatschappij op stelten zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |