Ja.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:51 schreef anneja het volgende:
ben even kwijt welke stof het is (voorloper van pectine?), maar het kan niet tegen verhitting. Klopt het dat je gekookte appel (appelmoes, appeltaart) wel gewoon kan eten?
Hm, groene appels zijn erg.quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:02 schreef anneja het volgende:
Het schijnt bij sommige appelrassen minder te zijn dan bij andere. Mijn appel-allergische collega zegt dat golden delicious en granny smith het ergst zijn. Oja, en schillen helpt een beetje (maar niet helemaal)
Hooikoorts beetje ja.quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
Heb je ook hooikoorts?
Gewoon geen rauwe appels meer eten. Ja dat is kut, maar een allergie kan zich ontwikkelen, en dat is nog kutter.
Nee. Wel bij kiwi's een beetje.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:25 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik heb precies hetzelfde. Ook last bij wortels?
Aardbeienquote:
Nee, vind de schil juist het lekkerstquote:Op zaterdag 25 maart 2006 14:23 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
AardbeienNectarines
.
Maar heb je het ook als je de appel schilt?
Want de dokter zei dat sommige mensen juist heel heftig reageren op bestrijdingsmiddelen, misschien dat het daar aan ligt?
quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:35 schreef Koewam het volgende:
Ik had er al langer last van, maar toch doe ik het: ik eet een appel.
Als ik een appel eet, voelt het alsof m'n tandvlees ontploft. Het voelt dikkig aan, het jeukt en het prikt. Ook voel ik m'n hart kloppen in m'n tandvlees. Zo'n lastige kriebel in m'n keel komt er ook nog bij kijken...
Weet iemand toevalligerwijs voor wat voor stof ik allergisch ben?
Ja heb ik ook! Ben dus maar gestopt met het eten van ongekookte appels. Peren en perzik reageer ik ook al op.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:51 schreef anneja het volgende:
ben even kwijt welke stof het is (voorloper van pectine?), maar het kan niet tegen verhitting. Klopt het dat je gekookte appel (appelmoes, appeltaart) wel gewoon kan eten?
Hier heb ik ook last van. Vroeger nooit, maar na een bepaalde leeftijd kwam het opeensquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:35 schreef Koewam het volgende:
Ik had er al langer last van, maar toch doe ik het: ik eet een appel.
Als ik een appel eet, voelt het alsof m'n tandvlees ontploft. Het voelt dikkig aan, het jeukt en het prikt. Ook voel ik m'n hart kloppen in m'n tandvlees. Zo'n lastige kriebel in m'n keel komt er ook nog bij kijken...
Weet iemand toevalligerwijs voor wat voor stof ik allergisch ben?
Nou... dacht 't dus ff niet hequote:Op zaterdag 25 maart 2006 20:45 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb trouwens eens gehoord dat deze zooi helpt: http://www.murill.com/nl/nederlands.htm
I
lijkt mij al aardig onzuiver.quote:Verklaringen van klanten
Wij willen ons conformeren aan alle wettelijke bepalingen (o.a, Warenwet artikel 19 en 20) en moeten derhalve de verklaringen van klanten aanpassen zodat het voor de wet acceptabele teksten zijn.
Dit is voor ons niet mogelijk gebleken, zonder afbreuk te doen aan de boodschap die deze honderden gebruikers aan ons en aan u hadden willen overbrengen.
Wij onderzoeken op dit moment hoe hier mee om te gaan.
Het Murill.com team
http://www2.wau.nl/pers/05/052wu.htmlquote:Ongeveer twee procent van de West-Europese bevolking leidt aan appelallergie.
[...]
Eerder is aangetoond dat appelallergie wordt veroorzaakt door één of meerdere eiwitten in appel (zogenaamde Mal d1 t/m Mal d4-eiwitten). Mal d1 is het belangrijkste allergeen in appel. Personen die allergisch zijn voor het Mal d1 eiwit hebben last van jeuk, tintelingen en zwellingen van lippen, tong en keel na het eten van een verse appel.
Pruimen kwam ik dus gisteren achter...quote:Op zaterdag 25 maart 2006 15:13 schreef debby1973 het volgende:
Ik heb het ook met noten, appels, kersen, nectarines, pruimen, kiwi. Soms helpt het een beetje als je een hooikoorts pilletje inneemt.
Dat is tobben ja.quote:Op zondag 26 maart 2006 10:00 schreef Libris het volgende:
had een viendin met een koemelk allergie, en ik dus een soja allergie... Is ook erg makkelijk..
Dat van die oren heb ik dus ook!! Niemand gelooft me als ik dat vertel, zelfs mijn ouders niet.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 20:40 schreef kikoooooo het volgende:
Bah iddIk heb t ook, al jaren... mn ma ook.
En ik heb idd ook hooikoorts...
Ik heb het vooral bij appels, schillen helpt een beetje... Krijgen jullie ook jeuk in je oren?Ik krijg jeuk in mn keel, blaren in mn mond en hele dikke lippen... ook heb ik dit bij peren
Helpt bij mij geen flikkerquote:Op zondag 26 maart 2006 17:48 schreef Beaker het volgende:
Als ik de appel met schil eet heb ik last van, maar zonder schil nietVolgens mijn huisarts kwam het omdat appels bespoten worden en daar zou iets van een stofje in kunnen zitten waar je allergisch voor kunt zijn
Misschien moet je dus eens een geschilde appel proberen
Dankje, ik ga een op zoek, ik houd wel van een appeltje op zijn tijd . Ook de tip om ze met kaneel in de magnetron te doen lijkt me lekker.quote:Op zondag 26 maart 2006 23:50 schreef Wakey het volgende:
Appelallergie bestaat, maar veel van die mensen kunnen wel tegen het ras Santana. Probeer het eens uit, het zijn nog lekkere appels ook (waarschijnlijk niet overal verkrijgbaar).
Meer info: www.syscope.nl/upload/project_alinea_2206.doc
Het komt niet omdat ze ongelofelijk zuur zijn, want rijpe kiwi's en ananas zijn zoet als ze rijp zijn, het komt door een bepaald eiwit dat erin zit. Deze zorgt voor een verbrand gevoel van tong en gehemelte. Dit eiwit komt overigens ook voor in condooms. Ik ben er ook allergisch voor en er valt helemaal niks aan te doen. Maar ik vind zowel kiwi's, ananas en sex te lekker, dus neem ik het branderige gevoel op de koop toe.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:03 schreef McNasty het volgende:
Bij kiwi's is het normaal, die zijn gewoon ongelofelijk zuur, net als ananas
Je hebt misschien gelijk wbt. dat eiwit maar dat neemt niet weg dat ananas en kiwi vreselijk zuur zijn. Juist omdat er zoveel suiker in zit als ze rijp zijn proef je dat niet zoals bij een citroen. Dit geldt ook voor CocaCola, dit heeft (bijna) dezelfde ph-waarde als citroensap, je proeft het alleen niet omdat er zoveel suiker in verwerkt is.quote:Op dinsdag 4 april 2006 15:17 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
Het komt niet omdat ze ongelofelijk zuur zijn, want rijpe kiwi's en ananas zijn zoet als ze rijp zijn, het komt door een bepaald eiwit dat erin zit. Deze zorgt voor een verbrand gevoel van tong en gehemelte. Dit eiwit komt overigens ook voor in condooms. Ik ben er ook allergisch voor en er valt helemaal niks aan te doen. Maar ik vind zowel kiwi's, ananas en sex te lekker, dus neem ik het branderige gevoel op de koop toe.
Ik ben bang dat ik iemand ben die geen lichte klachten heeft, maar zware (tot echt zware benauwdheid bij het eten van appels en kersen, de rest minder).quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:59 schreef richie80 het volgende:
Over appels in de magnetron: http://www.allergie-centrum.nl/page1/page29/page30/page30.html
Je kunt dus vooraf medicijnen nemen en genieten van b.v. je aardbeien!
Jammer, al eens aan immunotherapie gedacht ? (desensibilisatie/prikkenkuur). Je hebt dan kans om van je voedselallergie af te komen.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:08 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik iemand ben die geen lichte klachten heeft, maar zware (tot echt zware benauwdheid bij het eten van appels en kersen, de rest minder).
Appeltaart enzo gaan wel goed en in de magnetron ook, maar dan tot het een soort moes wordt.
Wel een boeiend stuk om te lezen
Yep aangedacht maar dat kost heel erg veel tijd de eerste paar jaar en ik heb geen zin om mijn allergieën mijn leven zo te laten beheersen. Ik kan wel bessen/banaan/citrusvruchten eten dus aan vitaminen kom ik wel, bovendien ben ik allergisch voor een heel arsenaal aan dingen. En het is maar de vraag of de therapie aanslaat.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:16 schreef richie80 het volgende:
[..]
Jammer, al eens aan immunotherapie gedacht ? (desensibilisatie/prikkenkuur). Je hebt dan kans om van je voedselallergie af te komen.
Hier heb je gelijk in, kost inderdaad veel tijd en je moet dus gemotiveerd hiervoor zijn, anders hou je het niet 3-5 jaar vol. Verder is het probleem van jou natuurlijk alleen bij rauwe producten, dus daar kun je rekening mee houden (je ziet het gelijk) en je heb geen last van addertjes onder het gras.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 23:26 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Yep aangedacht maar dat kost heel erg veel tijd de eerste paar jaar en ik heb geen zin om mijn allergieën mijn leven zo te laten beheersen. Ik kan wel bessen/banaan/citrusvruchten eten dus aan vitaminen kom ik wel, bovendien ben ik allergisch voor een heel arsenaal aan dingen. En het is maar de vraag of de therapie aanslaat.
Misschien ooit wel, nu in ieder geval nog niet.
Ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook heb, ik zal eens naar de huisarts met deze info gaan (die weet echt bijna niets van allergieën, erg vervelend)quote:Op donderdag 15 juni 2006 23:56 schreef Molline het volgende:
Ik lijd zelf aan het "Paraberk syndroom", een zogenaamde 'kruisallergie'.
Dit houdt bij mij in dat ik naast een appelallergie ook last heb van hooikoorts en dat heeft dus met elkaar te maken. Je kunt dan ook langzamerhand een allergie ontwikkelen voor andere voedingsmiddelen.
Ik krijg zelf ontzettende jeuk in mijn oren en mond van:
- appels
- peren
- aardbeien (begint op te komen)
- noten (vooral walnoten/kokosnoten)
- perzik/abrikoos/nectarine/pruim
Verder is bij een allergietest naar buiten gekomen dat ik allergisch ben voor de pollen van els/berk/hazelaar, hooikoorts dus.
Gelukkig zijn er nog veel dingen die ik wel kan eten, maar zoals je in het artikel kunt lezen kunnen er steeds meer voedingsmiddelen bij komen en blijf je helaas levenslang allergisch ....![]()
Zo naar jouw klachten kijkende zou het best kunnen dat jij dit ook hebt.
Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Moet je doen! zo leert hij ook eens wat bij..quote:Op vrijdag 16 juni 2006 08:16 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook heb, ik zal eens naar de huisarts met deze info gaan (die weet echt bijna niets van allergieën, erg vervelend)
Ik was trouwens allergsich voor kokos, maar dat is weggegaan.
Ik ben verder allergisch voor;
- Fruitsoorten: appel (heel heftig), peer perzik, abrikoos, nectarine, pruim, mango, kers(heel heftig), kiwi
- Noten:amandel (heel heftig tot bijna stikkend toe), pistache en kokosnoot (is nu over)
- Groenten tomaat (heel heftig), wortel, selderij
Het is me wel opgevallen dat er met de tijd dingen bijkomen, in het begin was het appel, kers, amandelen, tomaat, degene waar ik nu heel heftig op reageer, de rest is er langzamerhad bijgekomen.
Jouw klachten komen idd overeen.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 08:16 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook heb, ik zal eens naar de huisarts met deze info gaan (die weet echt bijna niets van allergieën, erg vervelend)
Ook last bij hazelnoten zeker? Zo'n Epipen geeft je natuurlijk ook een stukje meer zekerheid.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 09:55 schreef Silmarwen het volgende:
Epipen is toch alleen als je al een keer in anafablablashock bent geraakt? Ik ga iig maandag maar eens een afspraak maken. Ik zou het wel fijn vinden als ik precies weet voor welke ik nu allergisch ben, kan ik het mooi vermijden! Neem nu al zelden koek of taart etc aan omdat ik bang ben dat er ergens amandelen inzitten.
quote:Bij een geringe reactie, bijvoorbeeld alleen jeuk en roodheid van de huid, kan worden afgewacht. Als u twijfelt kunt u uit voorzorg naar een arts of een spoedeisende hulp gaan en daar het beloop afwachten.
Als er heel snel na het eten of na een insectensteek al een reactie optreedt, is de kans heel groot dat deze heviger verloopt. Zodra de reactie zich uitbreidt buiten de huid, dat wil zeggen als er duidelijk zwelling van de keel of kortademigheid of een neiging tot flauwvallen optreedt, moet u de adrenaline auto-injector gebruiken. Verderop leest u hoe
Is al een beetje oud nieuws hoor, maar Santana is nog te krijgen bij Fruitbedrijf Van Dongen aan de Spuidijk op de grens tussen Oud- en Nieuw - Bejijerland (elke zaterdag geopend).quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:55 schreef Molline het volgende:
Vandaag op het net:
Appel voor allergiepatiënten
WAGENINGEN (ANP) - Ongeveer 2 procent van de West-Europese bevolking lijdt aan een appelallergie. Wetenschappers van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) hebben nu een appelras ontwikkeld, dat deze allergiepatiënten wel kunnen verdragen.
De Santana-appel is al in sommige natuurvoedingswinkels te koop. De Wageningse onderzoekers zoeken ook naar een allergievrije peer- en perziksoort, aangezien dit fruit een overeenkomstig allergeen bevat, aldus de universiteit dinsdag.
goed nieuws, nu zijn ze straks misschien ook bij de reguliere supermarkt te koop!
Het gaat met name om de laatste alinea, dat was denk ik nog niet bekend.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:58 schreef richie80 het volgende:
[..]
Is al een beetje oud nieuws hoor, maar Santana is nog te krijgen bij Fruitbedrijf Van Dongen aan de Spuidijk op de grens tussen Oud- en Nieuw - Bejijerland (elke zaterdag geopend).
(bron: Luchtwijzer maart - april 2006 (blad voor astmapatienten))
Ah ha! Ik snap het .. sorry, niet goed genoeg gelezen...quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef Molline het volgende:
[..]
Het gaat met name om de laatste alinea, dat was denk ik nog niet bekend.
quote:Op donderdag 15 juni 2006 23:56 schreef Molline het volgende:
Ik lijd zelf aan het "Paraberk syndroom", een zogenaamde 'kruisallergie'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |