abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36288843
Ik had er al langer last van, maar toch doe ik het: ik eet een appel.

Als ik een appel eet, voelt het alsof m'n tandvlees ontploft. Het voelt dikkig aan, het jeukt en het prikt. Ook voel ik m'n hart kloppen in m'n tandvlees. Zo'n lastige kriebel in m'n keel komt er ook nog bij kijken...

Weet iemand toevalligerwijs voor wat voor stof ik allergisch ben?
pi_36289204
ben even kwijt welke stof het is (voorloper van pectine?), maar het kan niet tegen verhitting. Klopt het dat je gekookte appel (appelmoes, appeltaart) wel gewoon kan eten?
pi_36289212
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:51 schreef anneja het volgende:
ben even kwijt welke stof het is (voorloper van pectine?), maar het kan niet tegen verhitting. Klopt het dat je gekookte appel (appelmoes, appeltaart) wel gewoon kan eten?
Ja.
pi_36289219
Als je het alleen bij appels hebt dan komt het door de appel-stof Denk niet dat iemand je hier dat kan vertellen.Langs de huisarts gaan en om een allergietest vragen is denk ik een beter idee.
01-08-2008
pi_36289270
Mja, zo belangrijk is 't ook niet, maar het is ontzettend irritant, omdat dat een van de weinige fruitsoorten is die ik lust.
pi_36289435
Het schijnt bij sommige appelrassen minder te zijn dan bij andere. Mijn appel-allergische collega zegt dat golden delicious en granny smith het ergst zijn. Oja, en schillen helpt een beetje (maar niet helemaal)
pi_36289483
Dát heb ik nog net niet van appels, maar ik krijg er wel een rode, jeukende, branderige huid van om mijn lippen.
(Un)masking for the greater good.
pi_36289539
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:02 schreef anneja het volgende:
Het schijnt bij sommige appelrassen minder te zijn dan bij andere. Mijn appel-allergische collega zegt dat golden delicious en granny smith het ergst zijn. Oja, en schillen helpt een beetje (maar niet helemaal)
Hm, groene appels zijn erg.
pi_36290661
Heb je ook hooikoorts?

Gewoon geen rauwe appels meer eten. Ja dat is kut, maar een allergie kan zich ontwikkelen, en dat is nog kutter.
pi_36298965
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
Heb je ook hooikoorts?

Gewoon geen rauwe appels meer eten. Ja dat is kut, maar een allergie kan zich ontwikkelen, en dat is nog kutter.
Hooikoorts beetje ja.
pi_36300760
Kan wel kloppen ja Berken hebben dezelfde allergene stof als appels. Meeste mensen die niet tegen appels kunnen, kunnen ook niet tegen de pollen van berken.

Er zijn allergeen-vrije appels ontwikkelt, maar die vind je niet in de winkel hier.
pi_36301244
Appel even in de magnetron schijnt te helpen :p (of het lekker is betwijfel ik)
En dik schillen helpt ook wat, omdat de meeste allergenen dicht onder de schil zitten.
Is een kruisreactie met bepaalde boomallergie, verder niet veel aan te doen helaas.
pi_36301389
Herkenbaar, is inderdaad lastig. Ik heb er zelf maar heel licht last van. Gelukkig zijn er een heleboel andere fruitsoorten die ook lekker en gezond zijn.
Het heeft te maken met de eiwitten van de pollen van de boom die in de vruchten zijn terug te vinden. De berk heeft idd een gelijksoortige eiwit. Als de appels zijn verhit (moes e.d.) dan zijn die eiwitten uit elkaar gevallen en heb je er dus geen last meer van.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 23 maart 2006 @ 17:24:32 #14
18544 matthijz
Geen icoon aanwezig :P
pi_36302484
Ach ja ik heb er ook last van.............appelmoes enzo kan ik wel gewoon eten. Vroeger kon ik appels wel gewoon eten.......toch wel jammer maar ja.
"het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten :) "
pi_36302512
Ik heb precies hetzelfde. Ook last bij wortels?
pi_36302839
Ik ben ook allergisch voor fruit, maar bij mij komt het doordat ze bespoten zijn.
Bij biologisch fruit heb ik er namelijk geen last van (worden niet bespoten)
pi_36303420
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 17:25 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik heb precies hetzelfde. Ook last bij wortels?
Nee. Wel bij kiwi's een beetje.
pi_36306543
Ja bij kiwi's heb ik dat ook!!
Na het eten van een kiwi zo'n gevoel alsof iemand met een vijl over je tong heeft gevijlt!
Sowieso schrijf je zo.
pi_36306803
Ik heb het gelukkig niet met appels maar wel met kiwi's en ananas...erg vervelend...net toch maar weer stuk verse ananas gehad omdat ik het zo lekker vind. En nu weer een zere tong; met name de zijkanten....Uit blik geen probleem maar dat is niet z0 lekker...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_36310700
Bij kiwi's is het normaal, die zijn gewoon ongelofelijk zuur, net als ananas
pi_36310849
Ik heb het heel erg bij kiwi's...dan zwelt mijn tong op..Bij appels en ananas (verse) heb ik het in midere mate..
Erg vervelend.
"Ok, hier ben ik.....wat zijn je andere 2 wensen............"
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:08:27 #22
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_36310864
Ik heb het ook wel eens gehad.

Volgens mij komt het doordat je lange tijd geen fruit hebt gegeten. Als je vanaf nu elke dag een schijfje eet kan je over 2 weken gewoon appels eten. Je lichaam is al die vitaminen niet gewend
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  vrijdag 24 maart 2006 @ 05:43:07 #23
19840 Libris
Live from Singapore
pi_36318411
Heb er ook last van, hooikoorts in combinatie met appels, kiwi (idd heel erg), kersen, soja, walnoten (ook heel erg), en nog wat andere fruitsoorten. Iemand een idee om welke stof het gaat?

Ik krijg (voor mijn gevoel) erg dikke lippen, jeuk in mijn keel, last van mijn oren.
pi_36353607
Ik kan alleen niet tegen de schil van appels. Appels geschild en in partjes gaat prima, met schil betekent jeuk en gewoon afhappen betekent rode blaasjes op m'n lippen .

Maar er is nog genoeg ander fruit wat makkelijker eet
pi_36353669
Manderijnen Bananen
pi_36353693
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 14:22 schreef Koewam het volgende:
Manderijnen Bananen
Aardbeien Nectarines .

Maar heb je het ook als je de appel schilt?
Want de dokter zei dat sommige mensen juist heel heftig reageren op bestrijdingsmiddelen, misschien dat het daar aan ligt?
pi_36353698
Hey, dat heb ik ook. Maar als ik ze schil is dat weer wat minder. Volgens mij kwam dat door te veel ijzer ofzo.
pi_36353935
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 14:23 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Aardbeien Nectarines .

Maar heb je het ook als je de appel schilt?
Want de dokter zei dat sommige mensen juist heel heftig reageren op bestrijdingsmiddelen, misschien dat het daar aan ligt?
Nee, vind de schil juist het lekkerst
pi_36354800
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:35 schreef Koewam het volgende:

Als ik een appel eet, voelt het alsof m'n tandvlees ontploft. Het voelt dikkig aan, het jeukt en het prikt. Ook voel ik m'n hart kloppen in m'n tandvlees. Zo'n lastige kriebel in m'n keel komt er ook nog bij kijken...

quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:51 schreef anneja het volgende:
Ja heb ik ook! Ben dus maar gestopt met het eten van ongekookte appels. Peren en perzik reageer ik ook al op. Ook ben ik allergisch voor noten.

Mensen kijken je wel vreemd aan als je een stukje appeltaart oppeuzelt.
pi_36354988
Ik heb het ook met noten, appels, kersen, nectarines, pruimen, kiwi. Soms helpt het een beetje als je een hooikoorts pilletje inneemt.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:26:06 #31
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_36358509
Appeltje gewoon geschild met wat kaneel in de magnetron. Is nog lekker ook!
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:59:10 #32
24441 Iceking
en zo iest!
pi_36360934
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 09:35 schreef Koewam het volgende:

Hier heb ik ook last van. Vroeger nooit, maar na een bepaalde leeftijd kwam het opeens Wel een beetje raar, en van appelmoes etc. niks geen last
Welcome to the phantom zone
pi_36363951
Bah idd Ik heb t ook, al jaren... mn ma ook.

En ik heb idd ook hooikoorts...

Ik heb het vooral bij appels, schillen helpt een beetje... Krijgen jullie ook jeuk in je oren? Ik krijg jeuk in mn keel, blaren in mn mond en hele dikke lippen... ook heb ik dit bij peren

Aarbeien krijg ik alleen kleine blaren op mn lippen en jeuk in mn keel, die vind ik TE lekker om te laten liggen, dus de bijwerkingen heb ik er wel voor over
pi_36364095
Ik heb trouwens eens gehoord dat deze zooi helpt: http://www.murill.com/nl/nederlands.htm

I
pi_36364191
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 20:45 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb trouwens eens gehoord dat deze zooi helpt: http://www.murill.com/nl/nederlands.htm

I
Nou... dacht 't dus ff niet he
pi_36364256
heb je t geprobeerd?
pi_36364328
Glucan polysachardide is niet anders dan een suikerpaddestoel, en ik kan niet inzien hoe dat het immuunsysteem kan verbeteren. Daar zou je toch andere stoffen voor moeten hebben. Boevendien kost het 22 Euro, en:
quote:
Verklaringen van klanten

Wij willen ons conformeren aan alle wettelijke bepalingen (o.a, Warenwet artikel 19 en 20) en moeten derhalve de verklaringen van klanten aanpassen zodat het voor de wet acceptabele teksten zijn.

Dit is voor ons niet mogelijk gebleken, zonder afbreuk te doen aan de boodschap die deze honderden gebruikers aan ons en aan u hadden willen overbrengen.

Wij onderzoeken op dit moment hoe hier mee om te gaan.

Het Murill.com team
lijkt mij al aardig onzuiver.
pi_36364394
Ik weet t niet hoor Ik heb t ook ooit es gehoord
pi_36364728
quote:
Ongeveer twee procent van de West-Europese bevolking leidt aan appelallergie.
[...]
Eerder is aangetoond dat appelallergie wordt veroorzaakt door één of meerdere eiwitten in appel (zogenaamde Mal d1 t/m Mal d4-eiwitten). Mal d1 is het belangrijkste allergeen in appel. Personen die allergisch zijn voor het Mal d1 eiwit hebben last van jeuk, tintelingen en zwellingen van lippen, tong en keel na het eten van een verse appel.
http://www2.wau.nl/pers/05/052wu.html
pi_36364750
Ze hebben genappels ontwikkeld, nu nog op de markt graag!
  zondag 26 maart 2006 @ 05:27:28 #41
19840 Libris
Live from Singapore
pi_36371515
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 15:13 schreef debby1973 het volgende:
Ik heb het ook met noten, appels, kersen, nectarines, pruimen, kiwi. Soms helpt het een beetje als je een hooikoorts pilletje inneemt.
Pruimen kwam ik dus gisteren achter...

Kunnen jullie wel soja(melk) drinken?
pi_36372227
Ik lust het niet zo graag. Mijn dochter is allergisch voor soja (lekker lastig als er eerst een koemelkallergie wordt vastgesteld en het dus een soja-allergie blijkt )
  zondag 26 maart 2006 @ 10:00:13 #43
19840 Libris
Live from Singapore
pi_36372235
had een viendin met een koemelk allergie, en ik dus een soja allergie... Is ook erg makkelijk..
pi_36372245
quote:
Op zondag 26 maart 2006 10:00 schreef Libris het volgende:
had een viendin met een koemelk allergie, en ik dus een soja allergie... Is ook erg makkelijk..
Dat is tobben ja.
  zondag 26 maart 2006 @ 10:35:02 #45
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36372472
Ik ben allergisch voor alle steenvruchten inclusief appels dus maar ook peren, kersen, nectarines, pruimen, etc etc. Het enige fruit wat ik kan eten zijn citrusvruchten en bananen.

Ben er pas nog voor naar de huisarts geweest. Er valt eigenlijk niets aan te doen, het enige wat je kunt doen is de appels verwarmen waardoor de eiwitten en enzymen afbreken en je geen allergische reactie meer krijgt. Ik pof dus appeltjes (met kaneel) maar bij ander fruit vindt ik dat niet zo lekker Ik baal er behoorlijk van omdat ik gek ben op fruit. Tomaten kan ik trouwens ook niet eten en wortels ook niet.

De allergie is trouwens een kruisallergie met die van boompollen (mensen die bijvoorbeeld nu al behoorlijke hooikoorts hebben in plaats van pas in juli), Hiertegen kun je wel in therapie gaan of medicijnen voor slikken.
pi_36372571
Ja, dat heb ik dus ook. Ik heb hooikoorts vanaf begin maart (soms al in februari) tot en met oktober. Ik kan niet tegn boompollen en grassen.
pi_36373967
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 20:40 schreef kikoooooo het volgende:
Bah idd Ik heb t ook, al jaren... mn ma ook.

En ik heb idd ook hooikoorts...

Ik heb het vooral bij appels, schillen helpt een beetje... Krijgen jullie ook jeuk in je oren? Ik krijg jeuk in mn keel, blaren in mn mond en hele dikke lippen... ook heb ik dit bij peren
Dat van die oren heb ik dus ook!! Niemand gelooft me als ik dat vertel, zelfs mijn ouders niet. Maar meerder mensen hebben het dus
pi_36379185
Ja jeuk in m'n oren ook. Moet ik slikken, gaat 't een beetje weg.
pi_36382531
Als ik de appel met schil eet heb ik last van, maar zonder schil niet Volgens mijn huisarts kwam het omdat appels bespoten worden en daar zou iets van een stofje in kunnen zitten waar je allergisch voor kunt zijn
Misschien moet je dus eens een geschilde appel proberen
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_36384135
quote:
Op zondag 26 maart 2006 17:48 schreef Beaker het volgende:
Als ik de appel met schil eet heb ik last van, maar zonder schil niet Volgens mijn huisarts kwam het omdat appels bespoten worden en daar zou iets van een stofje in kunnen zitten waar je allergisch voor kunt zijn
Misschien moet je dus eens een geschilde appel proberen
Helpt bij mij geen flikker
pi_36385250
Dat helpt bij mij ook niet.
pi_36385500
Owh...nou dan moet je de appels maar laten staan en wat anders eten het was maar een tip
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_36385809
Bedankt voor de tip hoor. Maar helaas blijft er voor mij verder niet zoveel over om te kiezen.
pi_36385983
ik heb er ook last van, bij sommige pruimen ook maar bij Granny smith juist weer niet.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_36392839
Appelallergie bestaat, maar veel van die mensen kunnen wel tegen het ras Santana. Probeer het eens uit, het zijn nog lekkere appels ook (waarschijnlijk niet overal verkrijgbaar).

Meer info: www.syscope.nl/upload/project_alinea_2206.doc
Ik zoek niet, ik vind.
pi_36393004
Ik heb dat altijd bij kiwi's.
pi_36394345
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:50 schreef Wakey het volgende:
Appelallergie bestaat, maar veel van die mensen kunnen wel tegen het ras Santana. Probeer het eens uit, het zijn nog lekkere appels ook (waarschijnlijk niet overal verkrijgbaar).

Meer info: www.syscope.nl/upload/project_alinea_2206.doc
Dankje, ik ga een op zoek, ik houd wel van een appeltje op zijn tijd . Ook de tip om ze met kaneel in de magnetron te doen lijkt me lekker.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  maandag 27 maart 2006 @ 01:16:11 #58
119764 Sledgie
"freude am fahren"
pi_36394410
Grappig, nooit geweten dat dit te maken had met mijn hooikoorts. Ik heb het dus ook, vooral bij groene appels en peren.

Jeuk in de oren is ook bekend.
  maandag 27 maart 2006 @ 08:02:15 #59
54772 Silmarwen
pi_36395969
Santana appels, ik ga het eens vragen bij de groentenboer want zoals ik al eerder zei ik ben gek op fruit! Ik kan alleen bijna niets eten en de citrusvruchten komen een beetje mijn neus uit.

Ik zou een moord doen voor een echte groene en zure granny smith. Soms zit ik in de trein of tijdens college en dan eet iemand naast mij een appel, dat is echt een marteling
pi_36404409
Ja, dat geluid als iemand een hap uit een granny smith neemt!
pi_36637823
JEUK JEUK JEUK!!!

Ik zit hier te genieten van een gigantische bak met gesneden appel en aarbeien! Jeuken als een gek, maar die bijwerkingen heb ik er eens in de zoveel tijd wel voor over
pi_36637830
Blaren zullen zo wel komen, dat is wel weer minder
pi_36637967
Waarom zet je het niet 3 minuten in de vriezer en daarna 2 sec in de magnetron?
pi_36641680
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:03 schreef McNasty het volgende:
Bij kiwi's is het normaal, die zijn gewoon ongelofelijk zuur, net als ananas
Het komt niet omdat ze ongelofelijk zuur zijn, want rijpe kiwi's en ananas zijn zoet als ze rijp zijn, het komt door een bepaald eiwit dat erin zit. Deze zorgt voor een verbrand gevoel van tong en gehemelte. Dit eiwit komt overigens ook voor in condooms. Ik ben er ook allergisch voor en er valt helemaal niks aan te doen. Maar ik vind zowel kiwi's, ananas en sex te lekker, dus neem ik het branderige gevoel op de koop toe.

Allergie voor aardbeien komt meestal door de haartjes die er op zitten, het enige wat je even hoeft te doen is ze heel vluchtig overgieten met heet water en dan afspoelen met koud water, daardoor verdwijnen de haartjes en zijn ze veilig om te eten.

Ik was vroeger altijd allergies voor aardbeien, ik kreeg rode bultjes in mijn knieholtes en ellebogen. en voor bananen, daar kreeg ik blaasontsteking van. Maar over die 2 ben ik heen gegroeid
pi_36649433
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 15:17 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Het komt niet omdat ze ongelofelijk zuur zijn, want rijpe kiwi's en ananas zijn zoet als ze rijp zijn, het komt door een bepaald eiwit dat erin zit. Deze zorgt voor een verbrand gevoel van tong en gehemelte. Dit eiwit komt overigens ook voor in condooms. Ik ben er ook allergisch voor en er valt helemaal niks aan te doen. Maar ik vind zowel kiwi's, ananas en sex te lekker, dus neem ik het branderige gevoel op de koop toe.
Je hebt misschien gelijk wbt. dat eiwit maar dat neemt niet weg dat ananas en kiwi vreselijk zuur zijn. Juist omdat er zoveel suiker in zit als ze rijp zijn proef je dat niet zoals bij een citroen. Dit geldt ook voor CocaCola, dit heeft (bijna) dezelfde ph-waarde als citroensap, je proeft het alleen niet omdat er zoveel suiker in verwerkt is.
Ik heb zelf een keer een plastic bordje van vom veranderd zien worden omdat er een plak ananas op had gelegen.
  woensdag 5 april 2006 @ 00:21:54 #66
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_36660799
Ik heb er ook last van, sinds 2 a 3 jaar is het geleidelijk komen opzetten en nu kan ik geen rauwe appel meer eten helaas. Verder kun je dan ook last hebben van zogenaamde kruisallergieen. Ik kan niet meer tegen appels, ben er pas achter dat peren hetzelfde effect geeft en ook amandelen kan ik niet eten. Ook ben ik licht hooikoorts achtig..En volgens mij zijn er nog andere allergische reacties die ik heb maar dat moet ik nog uitvogelen....

Erg vervelend allemaal en vind het raar dat ik eerst 20 jaar nergens last van heb en dan opeens de laatste 2 jaar dit krijg...
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_36670749
Ben dus vanmorgen naar de allergoloog geweest ivm mijn zware hooikoorts. 55% van de mensen met een allergische reactie op berken pollen reageren ook allergisch op bepaalde rauwe voedingsmiddelen.
Nml op:
aardappelschillen
abrikoos
amandel
appel
hazelnoot
kers
kiwi
meloen
nectarine
paprika
paranoot
peer
perzik
peterselie
pruim
selderij
soja
tomaat
walnoot
wortel
pi_38828852
Over appels in de magnetron: http://www.allergie-centrum.nl/page1/page29/page30/page30.html

Je kunt dus vooraf medicijnen nemen en genieten van b.v. je aardbeien!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:08:52 #69
54772 Silmarwen
pi_38829264
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:59 schreef richie80 het volgende:
Over appels in de magnetron: http://www.allergie-centrum.nl/page1/page29/page30/page30.html

Je kunt dus vooraf medicijnen nemen en genieten van b.v. je aardbeien!
Ik ben bang dat ik iemand ben die geen lichte klachten heeft, maar zware (tot echt zware benauwdheid bij het eten van appels en kersen, de rest minder).
Appeltaart enzo gaan wel goed en in de magnetron ook, maar dan tot het een soort moes wordt.

Wel een boeiend stuk om te lezen
pi_38829468
Mijn lijstje met fruitsoorten waar ik niet tegen kan wordt steeds langer. Vroeger at ik alles, nergens last van. Nu: aardbeien, kiwi's, meloensoorten, bepaalde appels, peren, sinaasappels, ik kan t niet meer hebben. Pff, waar haal je je vitaminen nog vandaan he. Wil wel eens proberen ofbiologisch fruit het niet doet.
Gutopboale
pi_38829632
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:08 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik ben bang dat ik iemand ben die geen lichte klachten heeft, maar zware (tot echt zware benauwdheid bij het eten van appels en kersen, de rest minder).
Appeltaart enzo gaan wel goed en in de magnetron ook, maar dan tot het een soort moes wordt.

Wel een boeiend stuk om te lezen
Jammer, al eens aan immunotherapie gedacht ? (desensibilisatie/prikkenkuur). Je hebt dan kans om van je voedselallergie af te komen.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:26:51 #72
54772 Silmarwen
pi_38832999
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:16 schreef richie80 het volgende:

[..]

Jammer, al eens aan immunotherapie gedacht ? (desensibilisatie/prikkenkuur). Je hebt dan kans om van je voedselallergie af te komen.
Yep aangedacht maar dat kost heel erg veel tijd de eerste paar jaar en ik heb geen zin om mijn allergieën mijn leven zo te laten beheersen. Ik kan wel bessen/banaan/citrusvruchten eten dus aan vitaminen kom ik wel, bovendien ben ik allergisch voor een heel arsenaal aan dingen. En het is maar de vraag of de therapie aanslaat.

Misschien ooit wel, nu in ieder geval nog niet.
pi_38841277
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:26 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Yep aangedacht maar dat kost heel erg veel tijd de eerste paar jaar en ik heb geen zin om mijn allergieën mijn leven zo te laten beheersen. Ik kan wel bessen/banaan/citrusvruchten eten dus aan vitaminen kom ik wel, bovendien ben ik allergisch voor een heel arsenaal aan dingen. En het is maar de vraag of de therapie aanslaat.

Misschien ooit wel, nu in ieder geval nog niet.
Hier heb je gelijk in, kost inderdaad veel tijd en je moet dus gemotiveerd hiervoor zijn, anders hou je het niet 3-5 jaar vol. Verder is het probleem van jou natuurlijk alleen bij rauwe producten, dus daar kun je rekening mee houden (je ziet het gelijk) en je heb geen last van addertjes onder het gras.
pi_38901636
Ik heb ook hooikoorts en exact dezelfde symptomen bij appel. Bij amandelnoten trouwens ook.

Nav de lijst hierboven:

aardappelschillen
abrikoos
amandel
appel
hazelnoot
kers
kiwi
meloen
nectarine
paprika
paranoot
peer
perzik
peterselie
pruim
selderij
soja
tomaat
walnoot
wortel

^^ Typisch, als ik een aardappel schil dan krijg ik vaak ook blaasjes op mijn hand en ik vroeg me al af wat er nou zo raar aan een aardappel is. Idem met snijden van andere soorten die hierboven genoemd staan.
pi_38905046
Ik lijd zelf aan het "Paraberk syndroom", een zogenaamde 'kruisallergie'.

Dit houdt bij mij in dat ik naast een appelallergie ook last heb van hooikoorts en dat heeft dus met elkaar te maken. Je kunt dan ook langzamerhand een allergie ontwikkelen voor andere voedingsmiddelen.

Ik krijg zelf ontzettende jeuk in mijn oren en mond van:
- appels
- peren
- aardbeien (begint op te komen)
- noten (vooral walnoten/kokosnoten)
- perzik/abrikoos/nectarine/pruim

Verder is bij een allergietest naar buiten gekomen dat ik allergisch ben voor de pollen van els/berk/hazelaar, hooikoorts dus.

Gelukkig zijn er nog veel dingen die ik wel kan eten, maar zoals je in het artikel kunt lezen kunnen er steeds meer voedingsmiddelen bij komen en blijf je helaas levenslang allergisch ....

Zo naar jouw klachten kijkende zou het best kunnen dat jij dit ook hebt.
Hoop dat je wat aan deze info hebt.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 08:16:32 #77
54772 Silmarwen
pi_38909004
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:56 schreef Molline het volgende:

Dit houdt bij mij in dat ik naast een appelallergie ook last heb van hooikoorts en dat heeft dus met elkaar te maken. Je kunt dan ook langzamerhand een allergie ontwikkelen voor andere voedingsmiddelen.

Ik krijg zelf ontzettende jeuk in mijn oren en mond van:
- appels
- peren
- aardbeien (begint op te komen)
- noten (vooral walnoten/kokosnoten)
- perzik/abrikoos/nectarine/pruim

Verder is bij een allergietest naar buiten gekomen dat ik allergisch ben voor de pollen van els/berk/hazelaar, hooikoorts dus.

Gelukkig zijn er nog veel dingen die ik wel kan eten, maar zoals je in het artikel kunt lezen kunnen er steeds meer voedingsmiddelen bij komen en blijf je helaas levenslang allergisch ....

Zo naar jouw klachten kijkende zou het best kunnen dat jij dit ook hebt.
Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook heb, ik zal eens naar de huisarts met deze info gaan (die weet echt bijna niets van allergieën, erg vervelend)

Ik was trouwens allergsich voor kokos, maar dat is weggegaan.

Ik ben verder allergisch voor;
- Fruitsoorten: appel (heel heftig), peer perzik, abrikoos, nectarine, pruim, mango, kers(heel heftig), kiwi
- Noten:amandel (heel heftig tot bijna stikkend toe), pistache en kokosnoot (is nu over)
- Groenten tomaat (heel heftig), wortel, selderij

Het is me wel opgevallen dat er met de tijd dingen bijkomen, in het begin was het appel, kers, amandelen, tomaat, degene waar ik nu heel heftig op reageer, de rest is er langzamerhad bijgekomen.
pi_38910462
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 08:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook heb, ik zal eens naar de huisarts met deze info gaan (die weet echt bijna niets van allergieën, erg vervelend)

Ik was trouwens allergsich voor kokos, maar dat is weggegaan.

Ik ben verder allergisch voor;
- Fruitsoorten: appel (heel heftig), peer perzik, abrikoos, nectarine, pruim, mango, kers(heel heftig), kiwi
- Noten:amandel (heel heftig tot bijna stikkend toe), pistache en kokosnoot (is nu over)
- Groenten tomaat (heel heftig), wortel, selderij

Het is me wel opgevallen dat er met de tijd dingen bijkomen, in het begin was het appel, kers, amandelen, tomaat, degene waar ik nu heel heftig op reageer, de rest is er langzamerhad bijgekomen.
Moet je doen! zo leert hij ook eens wat bij..

Tijd voor een Epipen: http://www.anafylaxis.net/epipen.htm
  vrijdag 16 juni 2006 @ 09:55:53 #79
54772 Silmarwen
pi_38910672
Epipen is toch alleen als je al een keer in anafablablashock bent geraakt? Ik ga iig maandag maar eens een afspraak maken. Ik zou het wel fijn vinden als ik precies weet voor welke ik nu allergisch ben, kan ik het mooi vermijden! Neem nu al zelden koek of taart etc aan omdat ik bang ben dat er ergens amandelen inzitten.
pi_38911284
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 08:16 schreef Silmarwen het volgende:
Jouw klachten komen idd overeen.
Het artikel meenemen naar doc lijkt me een goed idee!
pi_38911706
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 09:55 schreef Silmarwen het volgende:
Epipen is toch alleen als je al een keer in anafablablashock bent geraakt? Ik ga iig maandag maar eens een afspraak maken. Ik zou het wel fijn vinden als ik precies weet voor welke ik nu allergisch ben, kan ik het mooi vermijden! Neem nu al zelden koek of taart etc aan omdat ik bang ben dat er ergens amandelen inzitten.
Ook last bij hazelnoten zeker? Zo'n Epipen geeft je natuurlijk ook een stukje meer zekerheid.

Misschien is het handig om dit stukje dan te lezen: http://www.allergologie.nl/PInfo_AI.htm
quote:
Bij een geringe reactie, bijvoorbeeld alleen jeuk en roodheid van de huid, kan worden afgewacht. Als u twijfelt kunt u uit voorzorg naar een arts of een spoedeisende hulp gaan en daar het beloop afwachten.

Als er heel snel na het eten of na een insectensteek al een reactie optreedt, is de kans heel groot dat deze heviger verloopt. Zodra de reactie zich uitbreidt buiten de huid, dat wil zeggen als er duidelijk zwelling van de keel of kortademigheid of een neiging tot flauwvallen optreedt, moet u de adrenaline auto-injector gebruiken. Verderop leest u hoe
pi_39027413
Vandaag op het net:

Appel voor allergiepatiënten

WAGENINGEN (ANP) - Ongeveer 2 procent van de West-Europese bevolking lijdt aan een appelallergie. Wetenschappers van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) hebben nu een appelras ontwikkeld, dat deze allergiepatiënten wel kunnen verdragen.

De Santana-appel is al in sommige natuurvoedingswinkels te koop. De Wageningse onderzoekers zoeken ook naar een allergievrije peer- en perziksoort, aangezien dit fruit een overeenkomstig allergeen bevat, aldus de universiteit dinsdag.

goed nieuws, nu zijn ze straks misschien ook bij de reguliere supermarkt te koop!
pi_39031685
Hoe duur?
  dinsdag 20 juni 2006 @ 13:55:52 #84
32679 PsyCha
Krieltje!
pi_39034225
En dat willen ze ook met perzikken doen! Perzikken
pi_39036469
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 09:55 schreef Molline het volgende:
Vandaag op het net:

Appel voor allergiepatiënten

WAGENINGEN (ANP) - Ongeveer 2 procent van de West-Europese bevolking lijdt aan een appelallergie. Wetenschappers van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) hebben nu een appelras ontwikkeld, dat deze allergiepatiënten wel kunnen verdragen.

De Santana-appel is al in sommige natuurvoedingswinkels te koop. De Wageningse onderzoekers zoeken ook naar een allergievrije peer- en perziksoort, aangezien dit fruit een overeenkomstig allergeen bevat, aldus de universiteit dinsdag.

goed nieuws, nu zijn ze straks misschien ook bij de reguliere supermarkt te koop!
Is al een beetje oud nieuws hoor, maar Santana is nog te krijgen bij Fruitbedrijf Van Dongen aan de Spuidijk op de grens tussen Oud- en Nieuw - Bejijerland (elke zaterdag geopend).

(bron: Luchtwijzer maart - april 2006 (blad voor astmapatienten))
pi_39036616
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:58 schreef richie80 het volgende:

[..]

Is al een beetje oud nieuws hoor, maar Santana is nog te krijgen bij Fruitbedrijf Van Dongen aan de Spuidijk op de grens tussen Oud- en Nieuw - Bejijerland (elke zaterdag geopend).

(bron: Luchtwijzer maart - april 2006 (blad voor astmapatienten))
Het gaat met name om de laatste alinea, dat was denk ik nog niet bekend.
pi_39045639
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef Molline het volgende:

[..]

Het gaat met name om de laatste alinea, dat was denk ik nog niet bekend.
Ah ha! Ik snap het .. sorry, niet goed genoeg gelezen...
Hoop dat de perzik er snel komt!
pi_39046927
kauwgompie nemen er na maakt je speksel aan en verdwijnt nare gevoel aan tandvlees en tong binnen paar minuten
tja....tja.. moet now type
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 20:31:53 #89
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_39048359
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_39049363
yep hebk ook!
pi_39066191
En Silmarwen, ben je al naar de dokter geweest?
  maandag 10 juli 2006 @ 15:02:58 #92
4593 Marty
Digi-babe
pi_39691139
Ik heb helaas ook last van 'kruisallergie'.

Ben oa allergisch voor 'zoete' vruchten zoals appels, perzikken, meloen, etc en voor sommige groentes in mindere mate zoals tomaat en wortel.
Mijn lippen en gehemelte zwellen op en beginnen te jeuken en ik heb soms moeite met ademen omdat mijn keel opzwelt. (ook last van mijn oren)

Verder heb ik van vroeg in het jaar tot na de zomer last van hooikoorts.
Daarbij komt de allergie voor katten en voor huisstofmijt.
En ik heb ook nog last van eczeem (gelukkig minder erg dan vroeger).

Ben je dus mooi klaar mee.

Een vriend van me kent een dokter die gespecialiseerd is in voedselintoleranties.
Ik denk er over na om daar maar eens heen te gaan. Je word dan twee uur lang onderzocht om er achter te komen voor welke produkten je precies allergisch bent.
Zij geeft je dan een hele lijst met produkten die je beter niet kan eten.
Verder kom je elke twee maanden terug op controle. In totaal duurt het programma zo'n 8 a 9 maanden. Maar daarna is je lichaam vrij van alle, voor jouw lichaam, giftige stoffen en moet je je ook lichamelijk beter voelen. Meer energie enzo.
Ik merk inderdaad dat ik vrij snel moe ben en dat komt dus mede door voedselallergie.
Lijkt me wel interessant zo'n onderzoek.
Forza Juve!
pi_39715544
Jammergenoeg heb ik hier zelf ook last van. De allergische reacties die worden genoemd zijn heel herkenbaar. Deze vorm van allergie heeft zelfs een naam:

Weg getipexed....

[ Bericht 88% gewijzigd door QuickSilverZ op 11-07-2006 14:30:16 ]
"Snelwandelen is zoiets als een wedstrijd wie het hardst kan fluisteren."
- Bob Q. Costas
pi_39722648
Of je leest even terug ...
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:56 schreef Molline het volgende:
pi_39722915
Sapperdeflap; anders lees je eens even goed

* QuicksilverZ pakt even tipex....
"Snelwandelen is zoiets als een wedstrijd wie het hardst kan fluisteren."
- Bob Q. Costas
pi_39724134
Ik heb sinds een paar jaar dat als ik appels eet, ik supererg ga zweten... onder mijn ogen...

Heel vreemd, vroeger had ik het niet, en alleen bij appels ook, heel vaag
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:19:41 #97
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_39724414
Allergievrije appel ontdekt

Dit is die appel, misschien kun jw n.a.v. dit bericht iets beter zoeken?
be nice or go away
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:20:34 #98
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_39724440
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 20:31 schreef Jimbo het volgende:
goed nieuws ! Allergievrije appel ontdekt
overheen gelezen.....
be nice or go away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties