vorige deeltjesquote:Porsche 901 - 1963
Op de Internationale Automobieltentoonstelling in Frankfurt wordt in 1963 het type 901 als opvolger van de legendarische Porsche 356 aan het publiek gepresenteerd. Het nieuwe model moet sportief rijden mogelijk maken en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk en comfortabel zijn.
Daarom is zijn vorm aėrodynamisch geoptimaliseerd, de wielbasis met 2.211 millimeter iets langer en het interieur groter dan dat van zijn voorganger. De nieuw ontwikkelde 6-cilinder boxermotor is nauw verwant aan de race-achtcilinder, die aan het begin van de jaren zestig werd ontwikkeld. De nieuwe constructie laat veel racemotorkenmerken zien en biedt daarmee voldoende potentieel voor verdere ontwikkeling en tuning in de komende jaren. Reeds toen werd bij Porsche het beste resultaat niet gezien als einddoel, maar als basis voor verdere ontwikkeling en perfectionering.
“Hier beleeft men het rijden in z’n mooiste vorm”, aldus de enthousiaste pers, die de 901 als een “meesterlijke worp” omschrijft.
Door een bezwaar van de Franse automobielfabrikant Peugeot, die voor de Franse markt de getalvolgorde met een nul in het midden heeft geregistreerd, wordt de 901 in 1964 omgedoopt tot 911 - de “Elfer” is geboren.
Uit 2 liter motorinhoud mobiliseert de eerste 911, die een McPherson vooras en schijfremmen aan alle vielen wielen heeft, 130 pk (bij 6.100 tpm) en bereikt daarmee een - voor de toenmalige tijd indrukwekkende - topsnelheid van 210 km/h.
net voor Unisys achter die borden langs de weg waar de bedrijfsnamen staan etc. Staat vaak zo'n flitsert.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:55 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Waar stonden ze?
* PeuRac moet morgen om 9u op schiphol zijn.
ik krijg dan van die dingen als:quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:36 schreef Fugie het volgende:
[..]
moet je opeens keiserieus terug kijken, dan snappen ze er nix meer van
ja maar jij bent ook een chickquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:04 schreef Mukie het volgende:
[..]
ik krijg dan van die dingen als:
je moet hier naakt zitten hoor
of dat je de vraag krijgt:" misschien is dit te beladen voor je, maar waarom die tattoo?"
ooh, daar kom ik toch nietquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:02 schreef BoJo het volgende:
[..]
net voor Unisys achter die borden langs de weg waar de bedrijfsnamen staan etc. Staat vaak zo'n flitsert.![]()
wat hugo zegtquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:04 schreef Mukie het volgende:
[..]
ik krijg dan van die dingen als:
je moet hier naakt zitten hoor
of dat je de vraag krijgt:" misschien is dit te beladen voor je, maar waarom die tattoo?"
al gedaanquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:06 schreef Hugster het volgende:
Muuk je mag wel even een gastslotje zetten op mijn playstation topic hoor
en dan achtervolgt worden van die 70+ mennekesquote:
Kan ik wel wat aan doen hoor .... waar is je sauna en welke dagen/tijden ga je?quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:08 schreef Mukie het volgende:
[..]
en dan achtervolgt worden van die 70+ mennekes
moet je maar wat lelijker wordenquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:08 schreef Mukie het volgende:
[..]
Brrrquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:08 schreef Mukie het volgende:
[..]
True thatquote:Op woensdag 22 maart 2006 14:10 schreef PeuRac het volgende:
sommigen hier wil je niet in de sauna zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |