abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36261558
Dit naar aanleiding van het plan van Dijksma: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Hoe duur zijn studies in werkelijkheid ? Er wordt vaak gesteld dat het collegegeld niet kosten- dekkend is. De vraag is: hoeveel moet de overheid (belastingbetaler ) bijlappen ?
Zijn er grote verschillen in studies (ongetwijfeld) en houdt men bij de berekening ook rekening dat onderwijs slechts een deel het takenpakket van de universiteit is.(ook bijvoorbeeld onderzoek)

Ik ben van mening dat het best meevalt, en dat sommige studies best wel goedkoop zijn. Dat zijn de studies waarbij er weinig contacturen zijn en waarbij sprake is van veel zelfstudie.
Daarnaast wordt binnen de economie onderwijs als een positieve externaliteit beschouwd. Onderwijs verbetert de maatschappij van A tot Z en dan is het ook logisch dat het gesubsidieerd wordt.
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:14:05 #2
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_36261712
Mijn studie kan niet duur zijn, ik heb 6uur college per week (hoorcollege's), daar komt ongeveer de helft opdagen en 4 keer per jaar een tentamenweek. De hele rompslomp eromheen kost het echte geld. Hier gewoon de bezem eens goed doorheen halen en alles kan een stuk efficienter. Ik studeer dan ook bedrijfskunde variant. Ik kan begrijpen dat natuurkunde/geneeskunde een stuk duurder is.
pi_36261796
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 13:14 schreef -Wonderchild- het volgende:
Mijn studie kan niet duur zijn, ik heb 6uur college per week (hoorcollege's), daar komt ongeveer de helft opdagen en 4 keer per jaar een tentamenweek. De hele rompslomp eromheen kost het echte geld. Hier gewoon de bezem eens goed doorheen halen en alles kan een stuk efficienter. Ik studeer dan ook bedrijfskunde variant. Ik kan begrijpen dat natuurkunde/geneeskunde een stuk duurder is.
Wat mij altijd opvalt is dat vooral bedrijfskundige opleidingen zelf niet eens in staat zijn om het efficient te regelen terwijl de mensen die de opleidingen volgen wel geacht worden effecientie verbetering door te kunnen voeren na het behalen van hun diploma.
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:24:46 #4
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_36262031
veel te duur.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_36262295
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 13:14 schreef -Wonderchild- het volgende:
Laten we zeggen dat je 10 uur salariskosten van de docent kwijt bent (6uur + lesvoorbereiding)
Stel dat zijn brutoloonkosten 60 euro per uur zijn (ruim geschat), kost dit 600 euro per week. gaan we uit van 200 studenten....

....dan is dat 3 euro per week, dus zo'n 120 euro per jaar per student. Daarnaast komt natuurlijk de overhead (die moet worden gealloceerd) e.d: maar is dit VEEL meer dan 1000 euro per jaar ??

Ik moet het nog eens zien
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:45:12 #6
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36262585
Uit PDF Bron van de CBS site

In het zelfde document staat dat de personele lasten het grootste deel van het budget verbruiken.
Dus een studie met een weinig studenten en veel personeel (hoogleraren en ondersteuning) zal meer geld kosten.
Economie en Rechten zullen waarschijnlijk behoorlijk goedkoop zijn.
Natuurlijk zullen studie als Natuurkunde, Scheikunde en Medicijnen een stuk duurder zijn.
Meestal zijn er niet zoveel studenten en er ook nog eens veel 'hardware' aan labratioria nodig om de studie te volgen.
Maar hoeveel exact weet ik niet.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_36263070
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 13:45 schreef DiRadical het volgende:
Uit PDF Bron van de CBS site
[afbeelding]

In het zelfde document staat dat de personele lasten het grootste deel van het budget verbruiken.
Dus een studie met een weinig studenten en veel personeel (hoogleraren en ondersteuning) zal meer geld kosten.
Economie en Rechten zullen waarschijnlijk behoorlijk goedkoop zijn.
Natuurlijk zullen studie als Natuurkunde, Scheikunde en Medicijnen een stuk duurder zijn.
Meestal zijn er niet zoveel studenten en er ook nog eens veel 'hardware' aan labratioria nodig om de studie te volgen.
Maar hoeveel exact weet ik niet.
Interessante bron.

Als ik het snel doorlees zijn 40 % van de uitgaven van het hoger onderwijs onderzoeksuitgaven !
Als we deze NIET meetellen waren de kosten per deelnemer in 2002 als volgt:

primair onderwijs : 5000 euro
secundair: 6200 euro
tertiair: 7400 euro.

Zo veel duurder is de student dus niet vergeleken met het middelbare en basisonderwijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')