Herkenningquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:07 schreef Isabeau het volgende:
Soms kom je gewoon even niet op een woord en met een beetje geluk schiete nmede-fokkers je dan te hulp in dit algemene ik-zoek-een-woord-topic
Ik begin
Eén woord voor het fenomeen dat als je iets nieuws leert/ziet/hoort etc. dat je dan binnen korte tijd datzelfde nieuwe weer tegenkomt/hoort/ziet.
Dejavu? ( en dan juist gespeld)quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:07 schreef Isabeau het volgende:
Soms kom je gewoon even niet op een woord en met een beetje geluk schiete nmede-fokkers je dan te hulp in dit algemene ik-zoek-een-woord-topic
Ik begin
Eén woord voor het fenomeen dat als je iets nieuws leert/ziet/hoort etc. dat je dan binnen korte tijd datzelfde nieuwe weer tegenkomt/hoort/ziet.
In welk zinsverband?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:09 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Herkenning?
Goed topic, ik zoek een goed alternatief voor "centraal".
Als in: Centraal topicquote:
Algemeen?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:12 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Als in: Centraal topic
Want ik ken iemand die niet echt warmloopt van het woord centraal.
Mwa, ja misschien is dat wel het beste alternatief.quote:
Oeh, dat is misschien wel een hele goedequote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:22 schreef Tigereve het volgende:
bediende?
Toeval zal het ook niet zijn, zeker?quote:
Toevallig niet. Ik heb het woord 1x gehoord en dus sprak het woord zichzelf alweer tegen.quote:
Oh, ik weet precies waar je 't over hebt, en ik maak het ook wel eens mee. Maar dat woord kan ik dus even niet bedenkenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Toevallig niet. Ik heb het woord 1x gehoord en dus sprak het woord zichzelf alweer tegen.
Het gaat vooral om het 'nog nooit eerder gezien, gelezen, doorgehad' aspect. Je ziet bijvoorbeeld voor het eerst in je leven een Ferrari Testarossa. Twee dagen later ben je in een andere plaats en zie je er verdorie alweer één! Of je hoort voor het eerst van één of andere ziekte en diezelfde avond nog behandelen ze die ziekte in een tv-programma. Daar schijnt dus een woord voor te bestaan, voor dat fenomeen.
Nu je 't zegt, dat heb ik heel vaakquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Toevallig niet. Ik heb het woord 1x gehoord en dus sprak het woord zichzelf alweer tegen.
Het gaat vooral om het 'nog nooit eerder gezien, gelezen, doorgehad' aspect. Je ziet bijvoorbeeld voor het eerst in je leven een Ferrari Testarossa. Twee dagen later ben je in een andere plaats en zie je er verdorie alweer één! Of je hoort voor het eerst van één of andere ziekte en diezelfde avond nog behandelen ze die ziekte in een tv-programma. Daar schijnt dus een woord voor te bestaan, voor dat fenomeen.
Ik pijnig mijn hersenen met je meequote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:35 schreef Isabeau het volgende:
Hmm, ik dacht echt dat het één woord was, OpenDeur, maar dat zou ook kunnen. Ik herken het overigens niet (geen déjà vu hier).
Nu je het zegt..quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
onderdanige?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Lakei, butler, dienaar zijn niet genoeg. Heeft iemand nog variaties?
ja iets als reïteratieve noviteitsperceptie bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:49 schreef Spaceman89 het volgende:
Isabeau, ik heb zo het gevoel dat je dat woord moet zoeken in een of ander moeilijk woord voor herhaling oid.
legionellaquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:01 schreef RipCore het volgende:
Die leipe ziekte dat ooit heerste in zwembaden en dan ergens in Groningen dacht ik. Je kon er dood aan gaan.
Het woord bij de vraagtekens. Ligt op het puntje van mijn tong, maar kom er niet op.quote:(...) enkel een trema op de ‘e’ toe te voegen. Hierdoor wordt een andere uitspraak ???
Anders, of veranderd?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:03 schreef alwaysthebest het volgende:
Ah, deze heb ik toevallig nodig.
[..]
Het woord bij de vraagtekens. Ligt op het puntje van mijn tong, maar kom er niet op.
Dus door een trema wil je dat de e een andere uitspraak heeft. Maar hoe noem je dat?
een andere intonatie? of klank?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:03 schreef alwaysthebest het volgende:
Ah, deze heb ik toevallig nodig.
[..]
Het woord bij de vraagtekens. Ligt op het puntje van mijn tong, maar kom er niet op.
Dus door een trema wil je dat de e een andere uitspraak heeft. Maar hoe noem je dat?
it's the thought that countsquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:06 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik helemaal opzoeken met Google, heb ik 't gevonden en wil ik 't posten, staat het er al.
'massaal' is in dit verband misschien wel leukquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:12 schreef Tha_Erik het volgende:
Als in: Centraal topic
Want ik ken iemand die niet echt warmloopt van het woord centraal.
Dat heet gewoon een kledingborstelquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:21 schreef caradoc het volgende:
Een staaf / borstel voor je kleding. De borstel is elektrisch geladen en trekt haartjes en pluisjes aan.
is dat een vraag of geef je antwoord?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:21 schreef caradoc het volgende:
Een staaf / borstel voor je kleding. De borstel is elektrisch geladen en trekt haartjes en pluisjes aan.
Of schuier?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:22 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Dat heet gewoon een kledingborstel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |