Dit is alleen maar een verschuiving van het probleem. Wat is dan een objectief goede melodie, of een objectief goede zang, of objectief goede lyrics? Om nog maar te zwijgen van muziek zonder lyrics.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:31 schreef SilverRocket het volgende:
Ik zal eens een paar zaken opsommen die bepalend zijn voor kwaliteit die je grotendeels objectief kunt beoordelen (binnen pop/rock)
-Melodie
-Harmonie
-Arrangementen
-Akkoordprogressie
-Instrumentatie
-Zang
-Lyrics
D'r is ook niemand die beweert dat je een liedje niet op objectieve wijze kan analyseren. Natuurlijk kan dat, daar zijn bibliotheken vol over geschreven. De fout die jij maakt is daar de conclusie aan verbinden dat het dus ook mogelijk is om objectief het beste liedje te bepalen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:10 schreef SilverRocket het volgende:
Als je je (emotionele) band met een liedje of album even aan kant kunt schuiven is het mogelijk om objectief te oordelen op verschillende aspecten en een liedje dus op een objectieve wijze te analyseren. Maar deze manier van redeneren is blijkbaar aan niemand besteed.
Dit forum zit sowieso vol met naievelingen die enige discussie over goede muziek bijna onmogelijk maken, met aantal uitzonderingen. Jammer.
Flauwekul. Muziek is zuiver subjectief. Kun je een film nog enigszins objectief beoordelen (ook al nauwelijks eigenlijk), muziek is een zuivere gevoelskwestie.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:33 schreef SilverRocket het volgende:
Ik snap dat er in een bepaalde mate subjectiviteit gekoppeld is aan een waardeoordeel, maar dat neemt niet weg dat je ook objectief kunt beoordelen. Wij kunnen heel mooi 2 verschillende liedjes analyseren:
The Beatles - Help!
Racoon - Love you more
Alletwee te analyseren en objectief kun je stellen dat Help! veeeel beter is. Zonder al te veel subjectiviteit. Ik kan ook zeggen dat ik Help! een kutliedje vind, maar dat dit wel het betere liedje is. Of dat ik Love you more gewoon geweldig vind omdat het het liedje van mij en mijn vriendin is, maar dat ik wel besef dat Help! gewoon stukken beter is.
Doe eens dan...quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:33 schreef SilverRocket het volgende:
Ik snap dat er in een bepaalde mate subjectiviteit gekoppeld is aan een waardeoordeel, maar dat neemt niet weg dat je ook objectief kunt beoordelen. Wij kunnen heel mooi 2 verschillende liedjes analyseren:
The Beatles - Help!
Racoon - Love you more
Alletwee te analyseren en objectief kun je stellen dat Help! veeeel beter is. Zonder al te veel subjectiviteit.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:10 schreef SilverRocket het volgende:
Als je je (emotionele) band met een liedje of album even aan kant kunt schuiven is het mogelijk om objectief te oordelen op verschillende aspecten en een liedje dus op een objectieve wijze te analyseren. Maar deze manier van redeneren is blijkbaar aan niemand besteed.
Dit forum zit sowieso vol met naievelingen die enige discussie over goede muziek bijna onmogelijk maken, met aantal uitzonderingen. Jammer.
Mooi gezegd.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:34 schreef dVTB het volgende:
Ik kies voor "Imagine" van John Lennon.
Op 10 september 2001 maakte ik voor het eerst een persoonlijke Top 100 allertijden, om die de volgende dag te publiceren, ter gelegenheid van mijn 25ste verjaardag, een dag later. In die lijst stond Imagine op nummer 2. Nog geen etmaal later was voor mij duidelijk waarom die plaat op nummer 1 thuishoort.
Geen nummer vat al het essentiële in de wereld (mensen, liefde, oorlogen, keuzes, gedrag) zo goed samen, in zo'n prachtige melodie. Onovertroffen en onaanraakbaar.
Thanks, Frollo. Ik bekeek trouwens je last.fm profiel eens even. We zitten qua muzieksmaak ERRUG dicht bij elkaar.quote:
Oeh, eng!quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:50 schreef dVTB het volgende:
[..]
Thanks, Frollo. Ik bekeek trouwens je last.fm profiel eens even. We zitten qua muzieksmaak ERRUG dicht bij elkaar.![]()
Doe eens dan! Je zegt nu wel heel gemakkelijk dat Help beter is, maar ik ben wel bijzonder benieuwd waar jij dat op wilt gaan baseren.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:33 schreef SilverRocket het volgende:
The Beatles - Help!
Racoon - Love you more
Alletwee te analyseren en objectief kun je stellen dat Help! veeeel beter is. Zonder al te veel subjectiviteit. Ik kan ook zeggen dat ik Help! een kutliedje vind, maar dat dit wel het betere liedje is. Of dat ik Love you more gewoon geweldig vind omdat het het liedje van mij en mijn vriendin is, maar dat ik wel besef dat Help! gewoon stukken beter is.
Nu ben ik wel benieuwd welk nummer eigenlijk op 1 stondquote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:34 schreef dVTB het volgende:
Ik kies voor "Imagine" van John Lennon.
Op 10 september 2001 maakte ik voor het eerst een persoonlijke Top 100 allertijden, om die de volgende dag te publiceren, ter gelegenheid van mijn 25ste verjaardag, een dag later. In die lijst stond Imagine op nummer 2. Nog geen etmaal later was voor mij duidelijk waarom die plaat op nummer 1 thuishoort.
Geen nummer vat al het essentiële in de wereld (mensen, liefde, oorlogen, keuzes, gedrag) zo goed samen, in zo'n prachtige melodie. Onovertroffen en onaanraakbaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |