abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:06:39 #1
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36225649
twee quotejes van Wilders in Trouw van vandaag:
quote:
Het liberalisme heeft de wereld prachtige zaken gebracht, maar ook [..] een 'degeneratie van vrijheid'. Het individualisme is doordgeschoten en daardoor dreigt de samenleving een morele basis en deugdzaamheid mis te lopen.
quote:
Ik stel in mijn programma het belang van de burgerlijke samneleving weer voorop. Traditionele instituties zoals gezin, kerk, scholen en buurtverenigingen zijn de buffer tusen overheid en burger die we in ere moeten houden.
dit zijn gewoon CDA punten....

goed/slecht? gejat?

ik ben er wel voor, maar ik stem dan ook CDA. De rest van Wilders' programma is toch wat onzinnig. Toch denk ik dat hij wel iets kan toevoegen aan het politieke spectrum in Nederland.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:18:11 #2
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_36225974
quote:
Het individualisme is doordgeschoten en daardoor dreigt de samenleving een morele basis en deugdzaamheid mis te lopen.
pi_36226081
De jaren 50 van de vorige eeuw zijn voorbij en maatschappelijke ontwikkelingen laten zich niet terugdraaien.
pi_36226220
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:21 schreef Tijger_m het volgende:
De jaren 50 van de vorige eeuw zijn voorbij en maatschappelijke ontwikkelingen laten zich niet terugdraaien.
Wat niet wegneemt dat wat door de één gezien wordt als vrijheid, door de ander blijkbaar gezien wordt als bedreiging. We spreken hier dus eigenlijk R&P.
I´m back.
pi_36226363
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:26 schreef Ryan3 het volgende:

Wat niet wegneemt dat wat door de één gezien wordt als vrijheid, door de ander blijkbaar gezien wordt als bedreiging. We spreken hier dus eigenlijk R&P.
Vrijheden worden door mensen met een beperkt denkraam of een repressieve agenda altijd gezien als een bedreiging.
pi_36226489
Het gaat zo kut met Nederland omdat de politici elkaar zo zwaar aan het bestrijden zijn dat ze geen van alle hun plannen volledig af kunnen maken. Zeker de laatste 6 jaar is dat zo. Het maakt geen donder meer uit wiens plannen nou het beste zijn en wiens plannen minder goed. De goede plannen zijn evenals de slechte plannen gedoemd tot mislukken. Omdat men meer bezig is met zichzelf dan met regeren.

En dan krijg je van die rare bokkesprongen uit frustratie zoals Wilders nu maakt.

Wat ik niet snap is waarom alles zo zwart/wit moet zijn. Waarom niet 'het belang van de burgerlijke samneleving weer voorop' stellen, en OOK vrijheid voor mensen die WEL met vrijheid om kunnen gaan.

Het hele punt is dat het vanzelf goed komt wanneer er eens wat minder regeltjes waren. Maar minder regeltjes betekent minder macht. En macht is iets wat geen enkele politicus zal inleveren als hij het eenmaal heeft.

Het is toch duidelijk dat er massaal gelogen wordt? In het regeeraccooord was het nog 'we gaan de hoeveelheid regels verminderen!'. In de praktijk zijn er alleen maar regels bij gekomen. Ik krijg tegenwoordig meer papier opgestuurd dan ooit, ik moet meer formulieren invullen dan ooit. En ook krijg ik sneller dan ooit dreigbrieven wanneer ik niet snel genoeg antwoordt.

Laat Wilders DAAR eens wat aan doen. Laat hij eens de meest integere politicus van Nederland worden door zich bezig te houden met practische dingen in plaats van ideologische overwegingen. Woorden betekenen niks, dat blijkt wel uit de praktijk.

*Als* ik conservatief zou stemmen, dan zou ik nog steeds VVD stemmen. Ondanks alles DOEN die tenminste wel meer dan alleen maar een boekje schrijven vol met stomme ideeen, die in de afgelopen 100 jaar al meerdere malen door verschillende partijen bedacht zijn (je dacht toch niet dat er nog iets nieuws te bedenken valt op het gebied van politiek? Die periode hebben we al lang achter de rug.).
pi_36226891
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vrijheden worden door mensen met een beperkt denkraam of een repressieve agenda altijd gezien als een bedreiging.
Lijkt me in algemene zin juist te zijn ja.
I´m back.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:01:05 #8
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36229108
quote:

[..]

als jij de vrijheid krijg om iemand te vermoorden, dan maak ik mij daar zorgen over.
blijkbaar heb ik dan een beperkt denkraam of een repressieve agenda.... maar dat moet dan maar blijkbaar.
?Porque no te calles?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:02:32 #9
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36229151
quote:
Wat ik niet snap is waarom alles zo zwart/wit moet zijn. Waarom niet 'het belang van de burgerlijke samneleving weer voorop' stellen, en OOK vrijheid voor mensen die WEL met vrijheid om kunnen gaan.
hoe zie je dat voor je?
(het klinkt als een goed principe, maar ik twijfel over de haalbaarheid)
?Porque no te calles?
pi_36229280
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:01 schreef pmb_rug het volgende:

als jij de vrijheid krijg om iemand te vermoorden, dan maak ik mij daar zorgen over.
blijkbaar heb ik dan een beperkt denkraam of een repressieve agenda.... maar dat moet dan maar blijkbaar.
Met welke wet ontneem je de mogeljkheid om iemand te vermoorden dan?

Gek genoeg zijn het juist degenen die een extreem geloof in God en 'deugdzaamheid' hebben die weinig moeite hebben om anderen om het leven te brengen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 17:47:13 #11
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36238196
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Met welke wet ontneem je de mogeljkheid om iemand te vermoorden dan?

Gek genoeg zijn het juist degenen die een extreem geloof in God en 'deugdzaamheid' hebben die weinig moeite hebben om anderen om het leven te brengen.
een wet beperkt de vrijheid, omdat het consequenties stelt aan daden waardoor een fatsoenlijk kosten/baten analyse negatief uit zal pakken...

over je tweede punt: doe eens normaal kerel. belachelijk.
?Porque no te calles?
pi_36239128
Ik ben best gecharmeerd van bepaalde punten van het conservatisme, zoals b.v. meer aandacht voor organisch gegroeide sociale structuren en een flinke dosis scepsis t.o.v. van het maakbaarheidsgeloof dat socialen en in mindere mate liberalen tentoonspreidden, maar grosso modo voel ik me toch vooral Christen-democraat en niet echt een conservatief.
Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk dat het bij Christendemocratie uiteindelijk gaat om vaststaande waarden waarvan normen worden gedistilleerd die per definitie tijdelijk zijn en vaak weer opnieuw aan de waarden worden getoetst, terwijl het conservatisme zich teveel op de normen an-sich richt, wat een voorspelbaar gevaar inhoudt.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 18:21:24 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36239231
Het conservatieve gedachtengedoed is niet gepatenteerd, dat zou me wat zijn.
pi_36239270
quote:
Het punt is een beetje dat vrijheden altijd gepaard gaan met verantwoordelijkheden, en de balans tussen die twee is wat uit evenwicht. Als bepaalde mensen vrijheden niet aankunnen omdat de last van de bijbehorende verantwoordelijkheden te zwaar op hun schouders drukt, dan mogen die vrijheden voor dat individu best ingeperkt worden.
pi_36239334
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 18:21 schreef Floripas het volgende:
Het conservatieve gedachtengedoed is niet gepatenteerd, dat zou me wat zijn.
De SP is van de linkse partijen waarschijnlijk het meest conservatief (in sociaal/etisch opzicht).
Komt mevrouw net binnenwandelen als ik weg moet.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 18:37:11 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36239704
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 18:24 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Angst? Ik ruik meeeeensenvlees!
  woensdag 22 maart 2006 @ 00:37:40 #17
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_36252421
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 18:24 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

De SP is van de linkse partijen waarschijnlijk het meest conservatief (in sociaal/etisch opzicht).
Dan heb je wel een zeer eenzijdig perspectief, want de SP steunt vele vrijheden en dat is toch zeker wel ethisch te noemen.

Ik vind het plan van Wilders trouwens onzin. Zulke wetten hebben maar 1 nut, en dat is repressie van andere culturen. Dat is iets wat velen misschien graag zien, maar zij missen dan het punt dat die cultuur hier, die van die in de grondwet vast te leggen humanistische en joods-christelijke traditie, precies de reden is dat wij andere culturen niet zomaar mogen onderdrukken. Deze traditie gaf ons immers tolerantie als belangrijke waarde, iets dat Wilders kennelijk vreemd is. Sterker nog, hij wil een beleid dat expliciet gericht is tegen de islam en dat is haast onvergeeflijk. Wilders discrimineert openlijk. Een ander ding: De joods-christelijke traditie gaat uit van een god. Ik wil niet zien dat God wordt vastgelegd in onze grondwet, al is het indirect. In plaats daarvan is er verdere secularisering van de staat nodig, want men moet maximale vrijheid van religie hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')