abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36204614
quote:
Peijs: Hoofddoek geeft vrouwen juist vrijheid’

Door een onzer redacteuren

Rotterdam.

Minister Peijs (Verkeer, CDA) ziet de islamitische hoofddoek niet langer als een teken van onderdrukking. De hoofddoek „geeft vrouwen juist vrijheid”, zegt de minister in een interview met De Telegraaf. Ze is van gedachten veranderd na een bezoek aan de conferentie Vrouwen als wereldleiders in Abu Dhabi, waar 1200 vrouwen uit 87 landen bijeen waren.

Peijs zegt door het bezoek helemaal te zijn afgestapt van de gedachte dat een hoofddoek een teken van onderdrukking zou zijn. „Het dragen van een hoofddoek is natuurlijk cultureel bepaald. En zo voelen die vrouwen dat ook, want zo beleven zij hun religie. Daarnaast biedt een hoofddoek juist kansen voor vrouwen in sommige islamitische landen, die zonder hoofddoek anders het huis niet uit mogen”, zei de minister.

Peijs zou een minister met een hoofddoek in het volgende kabinet dan ook geen slecht idee vinden. „Het zou de herkenbaarheid van het kabinet zeker vergroten. Het moet wel iemand zijn die om haar capaciteiten wordt uitgekozen. Ze mag geen excuustruus zijn.”

Tweede-Kamerlid Hirsi Ali (VVD) reageert verontwaardigd op de uitlatingen van de minister. Volgens haar haalt Peijs de twee contexten door elkaar. „De minister heeft gelijk wanneer ze zegt dat de hoofddoek in bepaalde Arabische landen bijdraagt aan de vrijheid van de vrouw. Ze mogen zich gesluierd wel vertonen in het openbare leven en zonder hoofddoek niet. Dat komt omdat de vrouw daar als lustobject wordt beschouwd, die zich alleen in familiekring aan mannen helemaal mag tonen. Maar hier in Nederland is de vrouw volledig geaccepteerd. Ik zie dus niet in hoe de hoofddoek in Nederland bijdraagt aan de vrijheid van vrouwen”, zegt het Kamerlid desgevraagd.

Hirsi Ali vindt een minister met een hoofddoek ook geen goed idee. Volgens haar zou een dergelijke minister een verkeerd signaal afgeven door de seksuele moraal uit de Arabische landen in Nederland over te nemen. „Als je de logica achter de hoofddoek doortrekt, zou je dan dus moeten concluderen dat de mannelijke kabinetsleden zich niet zouden kunnen beheersen in de nabijheid van deze minister. Een minister met een hoofddoek is niet de manier om de stem van allochtonen te winnen, want het is een belofte die je niet kunt inlossen. We zouden dan weer helemaal terug gaan in de tijd.”

bron: nrc
Hoogste tijd voor deze minister om per direct af te treden. Van verkeer heeft ze al geen kaas gegeten laat staan van deze religie.
pi_36204822
Een minister van Verkeer zou zich per definitie niet over dit soort kwesties moeten uitlaten. En als je het dan al doet, zeg dan in vredesnaam iets zinnigs. De burka en hoofddoek zijn aan vrouwen opgedrongen binnen de Arabische cultuur, NIET omdat de islam het van ze verlangt. Een vrouw met een hoofddoek of burka is dan ook geen symbool van vrijheid, maar eerder van niet-vrijheid.

In een democratisch land als Nederland, waar vrouwen gelijke rechten hebben als mannen, hoort een hoofddoek of burka niet thuis. ZEKER niet in de regering.
pi_36205299
Groot gelijk heeft zij

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2006 17:38:31 ]
  maandag 20 maart 2006 @ 17:37:50 #4
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36205457
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:31 schreef Triggershot het volgende:
Groot gelijk heeft hij
Hij??
  maandag 20 maart 2006 @ 17:37:59 #5
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_36205463
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:31 schreef Triggershot het volgende:
Groot gelijk heeft hij
Zij.

Net als Wouter Bos is ook Karla Peijs tot de conclusie gekomen dat allochtonen geen kasplantjes zijn die je van de ene plek naar de andere plek kan vervoeren. Het heeft wel enige tijd geduurd, maar ik zie een kentering bij bepaalde politici in hun denkwijze over de in Nederland woonachtige en geboren allochtonen. Zoals Wouter Bos en Cohen al spraken: de islamitische aanwezigheid in Nederland is een feit, men moet accepteren dat de Islam een onderdeel is van de Nederlandse samenleving(of zal worden). Een nostalgisch verlangen naar een homogeen blanke samenleving uit de jaren 50 zal een nostalgisch verlangen blijven.

Vechten tegen de integratie van allochtonen/moslims heeft geen zin. Dat geeft alleen maar meer wrijving.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_36205481
ge edit
pi_36205513
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:15 schreef dVTB het volgende:
Een vrouw met een hoofddoek of burka is dan ook geen symbool van vrijheid, maar eerder van niet-vrijheid.

In een democratisch land als Nederland, waar vrouwen gelijke rechten hebben als mannen, hoort een hoofddoek of burka niet thuis. ZEKER niet in de regering.
In een land als Nederland zie ik het mogen dragen van een hoofddoek of desnoods een burqa juist als een vrijheid. Ik zie het als een symbool voor vrijheid van religie en uiting van religie
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_36205572
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:37 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Zij.

Net als Wouter Bos is ook Karla Peijs tot de conclusie gekomen dat allochtonen geen kasplantjes zijn die je van de ene plek naar de andere plek kan vervoeren. Het heeft wel enige tijd geduurd, maar ik zie een kentering bij bepaalde politici in hun denkwijze over de in Nederland woonachtige en geboren allochtonen. Zoals Wouter Bos en Cohen al spraken: de islamitische aanwezigheid in Nederland is een feit, men moet accepteren dat de Islam een onderdeel is van de Nederlandse samenleving(of zal worden). Een nostalgisch verlangen naar een homogeen blanke samenleving uit de jaren 50 zal een nostalgisch verlangen blijven.

Vechten tegen de integratie van allochtonen/moslims heeft geen zin. Dat geeft alleen maar meer wrijving.
Wie moet integreren?
pi_36205656
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:08 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hoogste tijd voor deze minister om per direct af te treden. Van verkeer heeft ze al geen kaas gegeten laat staan van deze religie.
Peijs heeft gelijk

er is in Nederland vrijheid geen dictatuur
dus respecteer de vrijheid
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 20 maart 2006 @ 17:49:12 #10
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36205783
Opkankeren met Religieuze vrijheid. Veiligheid komt eerst.
  maandag 20 maart 2006 @ 17:49:26 #11
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_36205789
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:42 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wie moet integreren?
Elk zichzelf respecterende mens.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_36205805
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:49 schreef TheThirdMark het volgende:
Ja, heel gevaarlijk die hoofddoekjes
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  maandag 20 maart 2006 @ 17:50:20 #13
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_36205823
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:37 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Zij.

Nee de Islam moet accepteren dat ze moet moderniseren en zich moet aanpassen aan de landen waar ze zitten. Dan gaat alles goed. Gelukkig heb ik hier geen last van de Moslims in het gebied waar ik in Thailand zit zijn ze goed aangepast. Geen soepjurken aan niets. Soms een hoofddoek soms niet maar gewone normale mensen die je niet bespuwen als je vriendin wel wat sexies aan heeft. Ik zie ook geen baarden hier. Mensen zijn hier wat relaxer als die moslims in Nederland. Hoewel er ook een stelletje gekken in het zuiden zitten die een oorlog voeren tegen de burgerbevolking, maar goed dat zijn dan weer de achtergestelde idioten.
mai pen rai
  maandag 20 maart 2006 @ 17:50:25 #14
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36205826
Je moet nu eenmaal herkenbaar door het leven gaan zo zegt de wet. Geldt ook voor hen die denken dat Nederlanders zich moeten aanpassen aan de Allochtonen.
pi_36205864
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:49 schreef TheThirdMark het volgende:
nee geen dictatuur
vrijheid geldt voor alles
  maandag 20 maart 2006 @ 17:51:27 #16
120647 BadKeukenTegel
Heer ende Meester
pi_36205866
--jammer joh, teveel onzin in een zin--

[ Bericht 71% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 20-03-2006 18:28:02 ]
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
pi_36205883
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:50 schreef TheThirdMark het volgende:
Je moet nu eenmaal herkenbaar door het leven gaan zo zegt de wet. Geldt ook voor hen die denken dat Nederlanders zich moeten aanpassen aan de Allochtonen.
En met een hoofddoekje op ben je onherkenbaar? Dan mogen we hoeden en petten ook wel gaan verbieden natuurlijk

En capuchon-truien

En mensen met lang haar
pi_36205903
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:50 schreef TheThirdMark het volgende:
ik weet niet wat je zegt hoor ?

30 % van de Moslimvrouwen draagt hier een hoofddoek
hoeveel Christenen dragen een kruis ?? 90 %
pi_36205904
als de vrouwen een keus hebben dan is het vrijheid... als ze geen keus hebben dan is het onderdrukking.
Free people own guns! Slaves do not!
  maandag 20 maart 2006 @ 17:54:07 #20
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36205963
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:52 schreef Meki het volgende:

[..]

ik weet niet wat je zegt hoor ?

30 % van de Moslimvrouwen draagt hier een hoofddoek
hoeveel Christenen dragen een kruis ?? 90 %
Ok, 90% van de Christenen draagt een Kruis zoals Jezus het deed? Compleet 5mtr lang, 3mtr breed?
pi_36206030
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:54 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ok, 90% van de Christenen draagt een Kruis zoals Jezus het deed? Compleet 5mtr lang, 3mtr breed?
maakt mij niet uit hoe lang die is . ze dragen een kruis maar daar hoor ik niemand
of je verbiedt ze allemaal of niet
pi_36206044
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:52 schreef Vampier het volgende:
als de vrouwen een keus hebben dan is het vrijheid... als ze geen keus hebben dan is het onderdrukking.
als mensen met een kruis komen dan is dat ook een teken van onderdrukking
pi_36206061
pfff, snap niet dat er dan weer per sé iemand met een hoofddoek in het cabinet moet, dat is weer hetzelfde onbezonnen gezever als dat er persé een vrouw als president moet zijn. "jaa, de regering is een afspiegeling van de samenleving.." dus niet hè.., de regering is een orgaan met deskundigen die weten hoe het land te besturen en te regeren. ze bestaan niet uit een vrouw, een hoofddoek, een homo, een surinamer, een nazi, en noem maar wat op. het zou wat worden dan zeg..

overigens heeft hirsi ali hier wel eens gelijk met dat de hoofddoek als onderdrukking kan gezien worden in de islamitische landen.., hoewel ik niet zie wat de utspraak van peijs dan weer met nederland heeft te maken, het is op straat toch niet verboden noch verplicht een hoofddoek te dragen?
  maandag 20 maart 2006 @ 17:58:07 #24
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36206113
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:55 schreef Meki het volgende:

[..]

maakt mij niet uit hoe lang die is . ze dragen een kruis maar daar hoor ik niemand
of je verbiedt ze allemaal of niet
Lolz, jij hebt dus geen verstand van de Islam neem ik dan maar aan.

Een kruisje hangt voor je borstkast, blokkeerd niet je zichtsveld en is anoniem. Een hoofddoek doet dat 9/10x wel.
pi_36206158
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:49 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Elk zichzelf respecterende mens.
hoogste tijd voor je om eraan te werken anders val je uit de boot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')