Wat nou 20 km, gewoon 4x40 km stelletje watjes...quote:Op woensdag 22 maart 2006 08:48 schreef Rewimo het volgende:
Pfff iedereen moet met gemak 20 kilometer kunnen wandelen![]()
quote:Voor eerst in kwart eeuw minder dikke landgenoten
Van onze Haagse redactie
VOORBURG, woensdag
Nederlanders zijn voor het eerst sinds 1981 minder dik. Dit blijkt uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In 2005 kampte 45 procent van de mannen en vrouwen met overgewicht. Dat is een kleine daling ten opzichte van 2004, toen was het 46,5 procent.
Sinds 1981 nam het aantal dikke mensen steeds meer toe. In dat jaar bedroeg het percentage 33 procent. Sindsdien was er een stijgende lijn te zien die nu weer afneemt. Vooral in de jaren negentig schoot het omhoog van 35,1 procent in 1991 tot 44,8 in 2001.
Het aantal volwassen met ernstig overgewicht is nog wel stabiel in vergelijking met 2004, een op de tien Nederlanders is nog steeds veel te zwaar. Vooral mannen blijken te zwaar, van dit geslacht kampt de helft met overtollige kilo’s. Bij de vrouwen gaat het om 39,6 procent. De daling van het aantal mensen met overgewicht is vooral te zien in de leeftijdscategorie 20 tot 35 jaar. Bij de 55-plussers nam het wel toe.
Volgens het CBS is er geen echt onderzoek gedaan naar de gewichtsafname, maar lijkt er een verband te zijn met de stijging van het aantal Nederlanders dat meer beweegt.
Zo deed 55 procent van de Nederlanders vanaf twaalf jaar aan voldoende lichaamsbeweging. Ook dat percentage ligt iets hoger dan voorgaande jaren.
Jongeren tussen de 12 en 18 jaar bewegen nog te weinig. Daar haalde maar 33 procent van de jongens de norm en 22 procent van de meisjes.
Net als een jaar eerder rookte in 2005 bijna 30 procent van de mensen boven twaalf jaar. Alleen de jongeren staken minder sigaretten op. Zo rookte in 2005 nog maar 23 procent van de jeugd, in 2005 was dat 25 procent.
Uit het permanent onderzoek leefsituatie van het CBS blijkt verder nog dat een op de negen Nederlanders gekwalificeerd kan worden als zware drinker die minstens een dag in de week meer dan zes glazen achteroverslaat. Een op de vijf personen zegt helemaal geen alcohol tot zich te nemen.
Ja, dat hadden ze beter moeten regelen natuurlijkquote:Op woensdag 22 maart 2006 10:16 schreef Isabeau het volgende:
Ik mis alleen de credits in dat artikel in de Telegraaf
www.valtaf.nl?quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:17 schreef ymme het volgende:
Waar kon je ookal weer je bmi uitrekenen (zonder cm op te geven)
Alleen op maandag t/m vrijdag hoorquote:Op woensdag 22 maart 2006 10:20 schreef Isabeau het volgende:
Zet dat dan even in de OP, Rewimo.
Om 10:00 moet Rewimo een seintje hebben voor appeltje en karnemelk
Erg is dat he... ik ken die van mij ook van buitenquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:19 schreef Isabeau het volgende:
Ik ken mijn 1.67x1.67= 2.7889 al uit mijn hoofd![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |