klopt.quote:Op maandag 20 maart 2006 15:18 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Geen vrijheid van meningsuiting is nog kutter.
Globalisme is een leuk idee, maar dat zal nooit lukken.. We zijn het te weinig met elkaar eens.. vicieuze cirkel en zo..quote:Op maandag 20 maart 2006 15:17 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Tja, ik ben zowieso niet zo'n voorstander van het concept 'land', doe mij maar 1 wereldregering. Ik vind ook niet dat je onderscheid moet maken tussen autochtonen of allochtonen die zich misdragen, ik zie ook niet in wat voor nut het zou hebben om dat onderscheid aan te brengen.
Helemaal met je eens..quote:Dat moet iedereen, allochtoon of autochtoon.
Dat bedoel ik ook.. Niet agressief zijn of wat dan ook, maar gewoon meedoen met de samenleving op een nette manier.quote:Uiteraard, je 'gedeist houden' vind ik wat ver gaan (je mag best actief zijn in de samenleving, maar dan wel op een positieve manier)
Dat klopt wel, maar zo gaat het natuurlijk wel. En dat werkt ook de andere kant in. Zo zijn bij veel marokkanen Nederlandse vrouwen hoeren en hebben alle autochtonen een hekel aan Marokkanen.. Kwestie van handreikingen doen denk ik...quote:Ja, onder die groep zitten veel rotte appels. Maar zo'n gegeven werkt maar 1 kant op. Stel dat er 80% rotte appels onder de Marokkanen zitten, dat wil niet zeggen dat een willekeurige individuële Marokkaan een 80% kans heeft om een rotte appel te zijn. Als je ze allemaal zo behandeld dan zal het deel dat zich wel goed gedraagt ook geirriteerd raken en radicaliseren.
Jazeker! Ze hebben zeker bestaan.. Feit is alleen dat die regels, normen en waarden veelal Christelijk van aard waren (en zijn) en dat is niet meer helemaal van deze tijd in de huidige samenleving...quote:Heb jij ze ooit geweten dan ? Volgens mij hebben ze nl. nooit bestaan.
Nee... De rotte appels vinden het niet fijn om naar een openbare school te gaan en zullen sneller de woorden discriminatie en meningsuiting roepen.. De persoon die wil 'integreren' (om dat woord maar te gebruiken bij gebrek aan beter) zal het niet zozeer uitmaken naar wat voor school zijn of haar kind gaat.quote:Hoezo ? Iedereen die naar een islamitische school wil is per definitie een 'rotte appel'. Hoe zit het dan met christelijke scholen ?
Klopt wel, maar het feit blijft dat er dan misschien een opeenhoping van cultuur ontstaat waardoor het meedraaien in de maatschappij wordt bemoeilijkt, omdat de kids maar met 1 cultuur in aanraking komen.quote:Je kan ook prima naar een islamitsche school en wen gewoon met de maatschappij meedraaien, net zoals dat kinderen die naar een christelijke school gaan dit ook kunnen.
Jij wil zeggen dat er ooit een set normen en waarden waren die gelijk waren voor alle nederlanders ? Ik dacht het niet. Ik denk dat je niet eens 2 personen vind die hier hetzelfde onder verstaan.quote:Op maandag 20 maart 2006 15:32 schreef ReSpawn het volgende:
Jazeker! Ze hebben zeker bestaan.. Feit is alleen dat die regels, normen en waarden veelal Christelijk van aard waren (en zijn) en dat is niet meer helemaal van deze tijd in de huidige samenleving...
Definieer 'christelijke principes', want het is mij geheel niet duidelijk.quote:(...)
Wat de Christelijke scholen betreft.. We zijn een maatschappij die in het verleden is opgebouwd op Christelijke principes. Deze principes gelden in een groot deel van de Westerse wereld.
Je zou toch denken dat kinderen meer doen dan alleen naar school gaan.quote:Klopt wel, maar het feit blijft dat er dan misschien een opeenhoping van cultuur ontstaat waardoor het meedraaien in de maatschappij wordt bemoeilijkt, omdat de kids maar met 1 cultuur in aanraking komen.
Jij vindt "Iederwijsscholen" zeker ook uitstekend...quote:Op maandag 20 maart 2006 10:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Specifiek islamitische scholen verbieden is discriminatie.
Zelf kiezen hoe je je onderwijs in wilt richten is wat mij betreft onderdeel van vrijheid van meningsuiting. Hoever dit mag gaan en op welk punt de rechten van de kinderen die dit onderwijs moeten ondergaan geschonden worden is weer een andere discussie.
Nee, en ik vindt Islamitische en Christelijke scholen ook niet echt een goed idee. Maar ik vind wel dat ze het recht hebben dit te doen.quote:Op maandag 20 maart 2006 15:51 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Jij vindt "Iederwijsscholen" zeker ook uitstekend...![]()
Ik denk het wel. Vraag maar aan de gemiddelde 80-jarige. Er waren normen en waarden die geaccepteerd werden.. Tenminste meer dan nu.. Het kan nooit zo zijn dat bepaalde normen en waarden voor iedereen acceptabel zijn...quote:Op maandag 20 maart 2006 15:40 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Jij wil zeggen dat er ooit een set normen en waarden waren die gelijk waren voor alle nederlanders ? Ik dacht het niet. Ik denk dat je niet eens 2 personen vind die hier hetzelfde onder verstaan.
Gewoon heel de samenleving van autochtonen. De mentaliteit is anders dan die van moslims. Als je dat niet ziet, zijn we snel uitgepraat.quote:Definieer 'christelijke principes', want het is mij geheel niet duidelijk.
Klopt. Maar als ze op school vriendjes maken, zullen ze daar ook mee gaan spelen en niet met jantje boerenkool van op de hoek...quote:Je zou toch denken dat kinderen meer doen dan alleen naar school gaan.
Benoem ze eens dan. Je blijft vaag praten, noem eens een specifieke waarde die typisch nederlands/christelijk is.quote:Op maandag 20 maart 2006 16:02 schreef ReSpawn het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Vraag maar aan de gemiddelde 80-jarige. Er waren normen en waarden die geaccepteerd werden.. Tenminste meer dan nu.. Het kan nooit zo zijn dat bepaalde normen en waarden voor iedereen acceptabel zijn...
De mentaliteit van autochtone nederlanders is op sommige punten anders ja. Maar wat is daar nu christelijk aan dan ? Ik zie geen enkel verband met religie eigenlijk.quote:Gewoon heel de samenleving van autochtonen. De mentaliteit is anders dan die van moslims. Als je dat niet ziet, zijn we snel uitgepraat.
Ik vind religieus gebonden educatie sowieso niet geweldig. Op een school hoort de kennisoverdracht centraal te staan, niet religieuze overtuiging. Of je nou Atheist, Christelijk of Islamitisch bent, 1+1 blijft 2. Amsterdam blijft de hoofdstad van Nederland en een Koe blijft een zoogdier.quote:Op maandag 20 maart 2006 15:56 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, en ik vindt Islamitische en Christelijke scholen ook niet echt een goed idee. Maar ik vind wel dat ze het recht hebben dit te doen.
Ik ben ook voor vrijheid van meningsuiting, dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met wat iedereen zegt, alleen met het feit dat ze dit mogen zeggen. Zelfde verschil.
Gedeeltelijk mee eens. Een opleiding is meer dan alleen feiten in je kop stampen. Je moet ook leren redeneren, kritisch nadenken, etc. In die zin ontsnap je niet aan een stukje filosofie/levensbeschouwing op je opleiding.quote:Op maandag 20 maart 2006 16:13 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik vind religieus gebonden educatie sowieso niet geweldig. Op een school hoort de kennisoverdracht centraal te staan, niet religieuze overtuiging. Of je nou Atheist, Christelijk of Islamitisch bent, 1+1 blijft 2. Amsterdam blijft de hoofdstad van Nederland en een Koe blijft een zoogdier.
Op Nederlandse scholen wordt die kennis overgedragen die belangrijk is voor kinderen om de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Bovendien wordt het meestal op een pedagogisch verantwoorde manier gedaan. Dingen als samenwerken, vertrouwen, zelfstandigheid, eerlijkheid en gelijkheid etc moeten ook (mede) op school worden geleerd. Ik zie niet in wat een Islamitische insteek die kinderen "beter" zal voorbereiden op de maatschappij.
Fatsoenlijke burgers maak je je jeugdige geloofsgenoten maar in de Moskee, kerk of waar dan ook.
Inderdaad, helemaal met je eens.quote:Op maandag 20 maart 2006 16:16 schreef Seneca het volgende:
Ik ben echter wel van mening dat de focus bij een opleiding niet zou moeten liggen bij een bepaalde overtuiging, maar dat alle filosofische/religieuze stromingen belicht zouden moeten worden, zodat mensen hun eigen overtuiging kunnen vormen, en niet een die door anderen is opgelegd.
Ik wil helemaal niet de Christelijke achtergrond erbij halen.. Ik zeg alleen dat Nederland een Christelijke achtergrond heeft.. Verder is het niet mogelijk Christelijke waarden te definieren, omdat het definieren van waarden en normen sowieso al moeilijk is. Bovendien is het zo dat, omdat Nederland een Christelijke achtergrond heeft, de mensen ook Christelijk denken en Christelijke normen en waarden hebben overgenomen.. Is het zo dat in Marokko een hand wordt afgehakt als je iets hebt gejat, hier in Nederland krijg je een soepelere straf... Ik weet niet of dat Christelijk is, maar het vloeit voort uit een maatschappij die Christelijk van oorsprong is...quote:Op maandag 20 maart 2006 16:05 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Benoem ze eens dan. Je blijft vaag praten, noem eens een specifieke waarde die typisch nederlands/christelijk is.
[..]
De mentaliteit van autochtone nederlanders is op sommige punten anders ja. Maar wat is daar nu christelijk aan dan ? Ik zie geen enkel verband met religie eigenlijk.
Je wilt heel graag de 'christelijke' achtergrond er bij halen, maar ik heb nog niks specifiek christelijks van je gehoord.
Maar volgens mij ontkom je niet aan een grondslag, en dan heb ik liever één die niet onder stoelen of banken wordt gestoken i.p.v. een verkapte overheidsideologie. Immers, neutraliteit is ook een impliciete levensbeschouwelijke stellingname. Ik heb er laatst nog een essay over geschreven, wat mij betreft wordt het openbaar onderwijs afgeschaft.quote:Op maandag 20 maart 2006 16:16 schreef Seneca het volgende:
Ik ben echter wel van mening dat de focus bij een opleiding niet zou moeten liggen bij een bepaalde overtuiging, maar dat alle filosofische/religieuze stromingen belicht zouden moeten worden, zodat mensen hun eigen overtuiging kunnen vormen, en niet een die door anderen is opgelegd.
Daarmee haal je de christelijke achtergrond erbij, wat imho hier totaal irrelevant is want Nederland is geen christelijke maar een seculiere maatschappijquote:Op maandag 20 maart 2006 16:28 schreef ReSpawn het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet de Christelijke achtergrond erbij halen.. Ik zeg alleen dat Nederland een Christelijke achtergrond heeft..
Hoe kan je dan zeggen dat wij in nederland christelijke normen en waarden hebben als je ze niet eens kan benoemen ?quote:Verder is het niet mogelijk Christelijke waarden te definieren, omdat het definieren van waarden en normen sowieso al moeilijk is.
Daar ben ik het als atheïst sterk mee oneens. Pas ik dan ook niet in dit land omdat ik niet christelijk ben ? En ga nu niet zeggen dat mijn normen en waarden gebaseerd zijn op het christendom, want dat zijn ze niet.quote:Bovendien is het zo dat, omdat Nederland een Christelijke achtergrond heeft, de mensen ook Christelijk denken en Christelijke normen en waarden hebben overgenomen..
Onze maatschappij leeft ook al heel lang onder de zeespiegel, je kan dus ook zeggen dat wij voortvloeien uit een maatschappij van polderbewoners, net zo relevant.quote:Is het zo dat in Marokko een hand wordt afgehakt als je iets hebt gejat, hier in Nederland krijg je een soepelere straf... Ik weet niet of dat Christelijk is, maar het vloeit voort uit een maatschappij die Christelijk van oorsprong is...
In die tijd liep de moslim wereld behoorlijk voor qua beschaving en wetenschap, het zijn juist de christenen die het verneukt hebben met hun kruistochten. WIJ waren degenen die een achterstand hadden, totdat de we moslims boos maakten.quote:Christenen hebben in het verleden de kruistochten gehouden om anders-gelovigen te bekeren/vermoorden.. Dat was 500 jaar geleden.. De Islamieten doen nu hetzelfde.. In mijn ogen heb je dan een achterstand..
Ik vraag me af in hoeverre dat met hun religie te maken heeft, sla de bijbel eens open, is ook geen vriendelijk boek.quote:De Christenen zijn daaroverheen gegroeid en openen nu hun armen voor iedereen... Ik zeg niet dat de Islam verantwoordelijk is voor het vermoorden van anders gelovigen, maar ik zeg dat het voortvloeit uit een mentaliteit die bestaat in bepaalde bevolkingsgroepen... Dat is dus het verschil...
Nederlanders zijn van oorsprong polderbewoners, en de poldercultuur bosts met de woestijn/bergbewoners cultuur ...quote:Punt is dat Nederland van oorsprong Christelijk is en dat de Christelijke cultuur botst met de Islamitische cultuur...
Ho ho... het is een seculiere staat... geen seculiere maatschappijquote:Op maandag 20 maart 2006 17:03 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Daarmee haal je de christelijke achtergrond erbij, wat imho hier totaal irrelevant is want Nederland is geen christelijke maar een seculiere maatschappij
Hoeveel liberaal-seculiere maatschappijen zijn er eigenlijk die niet zijn voortgekomen uit een Christelijke?quote:Op maandag 20 maart 2006 17:03 schreef Aaargh! het volgende:
Daarmee haal je de christelijke achtergrond erbij, wat imho hier totaal irrelevant is want Nederland is geen christelijke maar een seculiere maatschappij
Indirect waarschijnlijk wel, onze gedeelde normen en waarden zijn toch voor een belangrijk deel terug te voeren op de judeo-christelijke cultuur.quote:En ga nu niet zeggen dat mijn normen en waarden gebaseerd zijn op het christendom, want dat zijn ze niet.
Nee hoor, die kruistochten hebben ze zelf uitgelokt.quote:In die tijd liep de moslim wereld behoorlijk voor qua beschaving en wetenschap, het zijn juist de christenen die het verneukt hebben met hun kruistochten. WIJ waren degenen die een achterstand hadden, totdat de we moslims boos maakten.
Precies. Mozes, 10 geboden enzo....quote:Op maandag 20 maart 2006 17:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Indirect waarschijnlijk wel, onze gedeelde normen en waarden zijn toch voor een belangrijk deel terug te voeren op de judeo-christelijke cultuur.
Wordt Humanist, zou ik zeggenquote:Op maandag 20 maart 2006 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Mozes, 10 geboden enzo....
10 geboden zijn heel gewone gedragsregels, die de meeste mensen gewoon niet meer dan normaal vinden.
Ik denk dat de wereld een heel stuk leuker zou zijn als iedereen zich aan deze 10 geboden hield.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |