http://en.wikipedia.org/wiki/Consumerismquote:Consumerism is a term used to describe the effects of equating personal happiness with purchasing material possessions and consumption. It is often associated with criticisms of consumption starting with Karl Marx and Thorstein Veblen, but can actually be traced back to the first human civilizations.
In economics, consumerism can also refer to economic policies that place an emphasis on consumption, and, in an abstract sense, the belief that the free choice of consumers should dictate the economic structure of a society
http://en.wikipedia.org/wiki/Post-materialismquote:Post-materialism is an economic philosophy that emphasizes quality of life and environmental sustainability issues instead of earning income and material possessions. Post-materialists give high priority to values such as more citizen input in government decisions, the ideal of a society based on ideas instead of money, and maintaining a clean and healthy environment, rather than to values associated with the philosophy of materialism such as economic growth, a strong national defense, and "law and order".
The term "post-materialism" was coined by the political scientist Ronald Inglehart in 1970. One of his main hypotheses was that people place their highest interest in things they were relatively deprived of in their youth. Therefore, Inglehart argued that people growing up after the Second World War would generally have a more post-materialist value orientation than people growing up before, because they were not raised in times of material deprivation.
This hypothesis would imply that the whole of society should grow more post-materialist over time. This has not yet turned out to be the case; in countries with a relatively high level of post-materialism such as The Netherlands or Sweden, the proportion of post-materialists in society hasn't even grew higher than 30 percent, and during some years declined. Still, the concept of post-materialism can be usefully related to libertarianism, (anti-)authoritarianism, egalitarianism, and party preference.
Ik denk overigens dat jij meer een hybride bent.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:05 schreef Floripas het volgende:
Ik zou eigenlijk - uit hoofde van SP-sympathie - een consumerist (ook wel: materialist) moeten zijn, maar ik denk dat ik meer een post-materialist ben.
Niet echt, waarom jezelf alsmaar in nieuwe modieuze hokjes stoppen?quote:Op maandag 20 maart 2006 00:05 schreef Floripas het volgende:
Hebben jullie weleens nagedacht over deze twee wereldvisies?
Ik denk dat die vergelijking niet in die zin opgaat. Materialisme valt heel erg individueel te zien - je kunt een bepaalde ideologie aanhangen omdat die jou materieel het beste uitkomt. Post-materiele zaken zijn echter vooral niet-persoonsgebonden aangelegenheden. Zaken als milieu, democratie etc. zijn abstract en in principe heeft iedereen dezelfde baten ervan.quote:Op maandag 20 maart 2006 12:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wil post-modernisme in dit opzicht niet gewoon zeggen dat je minder tastbare zaken als leefomgeving, vrije tijd etc. 'materialiseert' en als consumptiegoed gaat beschouwen? En als dat zo is is het dan niet precies hetzelfde?
Inderdaad. Daarbij is het ook situatie-afhankelijk. Wanneer je miljonair bent, consumeer je (waarschijnlijk) automatisch meer dan wanneer je een modaal inkomen tot je beschikking hebt.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:45 schreef dVTB het volgende:
Ik behoor niet overduidelijk tot één van beide groepen. Ik denk dat je ook een beetje van allebei nodig hebt. De één kan niet zonder de ander, krijg ik de indruk.
Nee, tenzij je kannibaal bent.quote:Op maandag 20 maart 2006 15:21 schreef Arendt het volgende:
Moet "consumerist" niet "consumentist" zijn?
Dat denk ik ook. Post-materialistische idealen als de kwaliteit van het leven, beter milieu etc zijn heel mooi. Maar die kunnen pas bestaan als er genoeg economische welvaart is. Een dak boven je hoofd hebt en elke dag brood op de plank komen op de eerste plaats. Pas dan als je een redelijk goed leven hebt ga je je pas bekommeren om hogere idealen als milieu etc. Denk ik. Misschien dat er echt een heel klein handje vol mensen zijn die echt helemaal geen waarde aan spullen hechten. Mensen die uit zichzelf zwerver worden.quote:Op maandag 20 maart 2006 12:38 schreef Heerlijkheid het volgende:
Als ik met een pistool op mijn hoofd per se moet kiezen tussen deze twee dan ben ik voorzichtig geneigd mij een post-materialist te noemen, maar ik ben geneigd er tussen in te gaan zitten. De basis van alles is economische welvaart, maar alleen geld maakt niet gelukkig. Economische progressie is uiteindelijk wel de voorwaarde voor kwaliteit van leven in dit maatschappelijke systeem. En dat laatste vind ik het belangrijkste.
een hybride dusquote:Op maandag 20 maart 2006 16:10 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Post-materialistische idealen als de kwaliteit van het leven, beter milieu etc zijn heel mooi. Maar die kunnen pas bestaan als er genoeg economische welvaart is. Een dak boven je hoofd hebt en elke dag brood op de plank komen op de eerste plaats. Pas dan als je een redelijk goed leven hebt ga je je pas bekommeren om hogere idealen als milieu etc. Denk ik. Misschien dat er echt een heel klein handje vol mensen zijn die echt helemaal geen waarde aan spullen hechten. Mensen die uit zichzelf zwerver worden.
Ik ben dus post-materialist, aangezien ik waarde hecht aan dat soort idealen. Maar dat als ik geen dak boven mijn hoofd had, een tv om naar te kijken, een computer, etc. dan zou ik heel snel consumerist worden.
En een compromis tussen deze 2 extremen is natuurlijk weer eens niet mogelijk...?quote:Op maandag 20 maart 2006 16:40 schreef Davitamon het volgende:
Ik stel voor dat alle zelfingenomen 'post-materialistische' moralisten eens tussen een Afrikaanse nomadenstam gedropt worden. Na hoeveel uur zullen ze gillend richting vliegveld rennen en erachter komen dat ze toch niet zo voorbij het materialisme zijn als ze zelf dachten?
De titel lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 20 maart 2006 16:42 schreef Solopeople het volgende:
[..]
En een compromis tussen deze 2 extremen is natuurlijk weer eens niet mogelijk...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |