abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2372640
Noem hier de artiesten die jullie verdenken op het gebruik van Autotune... En dan niet alleen op plaat/cd maar ook tijdens optredens.

- alle zingende soapsterren in Nederland en met name Georgina Verbaan.

- Britney Spears, je kan nooit zo heftig dansen en zo strak zingen als ze al live zingt tenminste.

- zelfde geldt eigenlijk voor Madonna, Jennifer Lopez

- Enrique Iglesias. Hij gebruikt het zeker weten. Tijdens een live optreden in Duitsland viel hij door de mand. Op het net zwerft ergens het MP3tje rond waar z'n echte zangkunsten op worden vertoond.

- Marco Borsato werd trouwens ergens ook genoemd als autotune artiest.

Voor degenen die niet weten wat Autotune is:
Dat is een heel handig apparaatje/stukje software van het bedrijf Antares. Het zorgt er voor dat intonatie-problemen in vocalen of instrumenten in real-time gecorrigeerd kunnen worden. De computer zorgt er dus voor dat je stem strak klinkt. Heel handig dus als je niet echt zuiver zingt.... Het heeft z'n plekje gevonden in heel erg veel studios.

http://www.antares-systems.com/products/auto-tune.html

Sex is like Nokia: Connecting People
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 december 2001 @ 12:29:44 #2
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_2372644
soortje playback dus, maar dan nog net iets meer live?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_2372674
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 12:29 schreef Tokus het volgende:
soortje playback dus, maar dan nog net iets meer live?
Tijdens live optredens draait het apparaatje mee. Je zingt wel live, maar Autotune zorgt er real-time voor dat je zangpartijen 'strak' uit de speakers komen. Dat je niet zuiver kan zingen wordt dus mooi verdoezeld door Autotune.

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Madonna en Janet Jackson zo enorm zitten te hossen, zonder dat je ze ook maar een enkele keer hoort hijgen en constant strak kunnen blijven zingen?

Ook Whitney Houston heeft er bijvoorbeeld wel eens gebruik van gemaakt. Ze wilde haar keel sparen, omdat ze last had van keelpijn...

pi_2372693
Oops. Dubbele post.
pi_2373131
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 12:28 schreef CJ het volgende:
Het heeft z'n plekje gevonden in heel erg veel studios.
En dat gebruikt T-Spoon ook?
  dinsdag 4 december 2001 @ 13:40:50 #6
13973 ranja
image means nothing
pi_2373334
Ik zou dan inderdaad meteen alle eurohouse bands willen noemen... kun je die autotune ook in hoogte instellen, zodat de stem dus hoger klinkt?

En de vraag is, wat bedoel je met dit topic, vind je het een probleem dat ze het gebruiken, of niet?
Oftewel gaat dit (weer) een afkraak topic worden?

pi_2373366
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 13:18 schreef postinggirl het volgende:

[..]

In ieder geval niet bij de live-optredens. En voor zover ik weet niet op CD... kleine correcties daargelaten.

Ik zal eens checken hoe het zit...

pi_2373380
Dus met zo een apparaatje zou ik zelfs kunnen zingen .. cool.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_2373419
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 13:40 schreef ranja het volgende:
Ik zou dan inderdaad meteen alle eurohouse bands willen noemen... kun je die autotune ook in hoogte instellen, zodat de stem dus hoger klinkt?

En de vraag is, wat bedoel je met dit topic, vind je het een probleem dat ze het gebruiken, of niet?
Oftewel gaat dit (weer) een afkraak topic worden?

Het is niet de bedoeling dat dit een afkraaktopic wordt.

Autotune gebruiken is niet erg, maar als je de boel gaat neppen door alles recht te trekken/te zuiveren met autotune, omdat je zelf niet goed kan zingen...

Ik ben gewoon benieuwd of mensen weten welke bekende zangers en zangeressen er autotune gebruiken... Alsook in welke mate het gebruikt wordt (volledig nummer, alleen kleine correcties, hele cd, tijdens live optredens etc). Eigenlijk is het gewoon bedoeld als lijstjes-topic. Noem zo veel mogelijk namen.

En uhm... niet alle eurohouse bands gebruiken autotune hoor...

pi_2373542
Dus met zo'n apparaat is er zelfs van mìjn zwakke, wat hese stem (beetje van het Big Brother-Sandy-soort, ik heb al veel negatief commentaar gehad in mijn leven op mijn stemgeluid, en dat is zingend al helemáál geen gehoor) nog wat te maken? Knap. Dus in feite kan je er zelfs een ezel mee laten zingen?

En nu ik dit weet vertrouw ik types als Britney in vocaal opzicht nòg minder......

dinsdag 4 december 2001 @ 14:11:01 #11
13973 ranja
image means nothing
pi_2373586
Ach je mag toch ook een pedaal aan je gitaar zetten om het een ander geluid te geven? Een synthesizer heeft toch ook diverse geluiden in zich? Denk je bv. een viool of trompet te horen, niks hoor, is er gewoon een toetsenist aan het spelen.
Komt voor mij op hetzelfde neer... het is het resultaat dat telt.
  dinsdag 4 december 2001 @ 14:25:12 #12
18757 Key
Schizophrenic
pi_2373767
Ik denk zo ongeveer wel iedere grote "popster"
En idd bij live optreden zeker.
Power of a weird mind!
pi_2379300
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 13:18 schreef postinggirl het volgende:

[..]

Heb effe gecheckt en zoals ik al zei... bij CD-opnames wordt het gebruikt voor kleine correcties, maar verder dus niet. En bij optredens al helemaal niet, want die zijn gewoon Linda's pure zangstem. (en dat kun je van veel andere dance acts lekker niet zeggen )
pi_2379403
Bij Dune werd Auto-tune toch gebruikt om die absurde toonhoogte te halen? (althans bij de eerste zangeres, ben de naam kwijt)
pi_2379422
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 22:08 schreef weerdo het volgende:
Bij Dune werd Auto-tune toch gebruikt om die absurde toonhoogte te halen? (althans bij de eerste zangeres, ben de naam kwijt)
nah, daarvoor zullen ze Octavers hebben gebruikt ofzo.. Autotune maakt alleen van een valse A een zuivere A, van een valse B een zuivere B etc..
pi_2379472
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 22:10 schreef SanderThomas het volgende:
nah, daarvoor zullen ze Octavers hebben gebruikt ofzo.. Autotune maakt alleen van een valse A een zuivere A, van een valse B een zuivere B etc..
Aha..
  dinsdag 4 december 2001 @ 22:15:49 #17
3878 Vork
Manisch creatief
pi_2379489
Maar er zijn ook mensen die behoorlijk hoor kunnen zingen hoor.
  dinsdag 4 december 2001 @ 22:54:52 #18
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_2379953
Ik wil ook wel zo'n ding. Kan ik mijn eigen nummers tenminste inzingen.

*zit er meestal net naast*

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  dinsdag 4 december 2001 @ 22:57:53 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2379986
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 22:10 schreef SanderThomas het volgende:

nah, daarvoor zullen ze Octavers hebben gebruikt ofzo..

Die zijn ook koel voor zang, heb ik weleens op zo'n muziekbeurs uitgeprobeerd. Ik gaf gelijk een mooie versie van 'The Chipmunks theme' ten beste
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 5 december 2001 @ 09:59:31 #20
16495 Devnull
... sprakeloos ...
pi_2382148
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 12:28 schreef CJ het volgende:
Noem hier de artiesten die jullie verdenken op het gebruik van Autotune... En dan niet alleen op plaat/cd maar ook tijdens optredens.
Ok.

Wat is daar nou steeds op tegen? Die eurodance act die jij steeds promoot met je spammende sig. heeft ook z'n succes te danken aan studio electronica, ik zie daar geen live-band aan te pas komen. Als je zo tegen techniek bent, dan moet je ook geen effecten in de studio gebruiken zoals chorus, delay, reverbs en electronisch gegenereerde sounds uit synths en drumcomputers, laat staan samplers. En neem dan ook alles op in 1 take, want anders is het niet puur en hebben we techniek gebruikt .... stel je voor.

Ik zie het hele probleem niet waarom hier zoveel op tegen is. Een band op het podium gebruikt ook effecten, en de gitaristen hebben ook een zooi pedalen en ga zo maar door.

Ga maar lekker muziek maken zonder electronica, m.a.w. wordt straatmuzikant.

Je mag in de studio en op het podium alles mooier maken, behalve de vocals? Kortzichtig hoor.

Sex met jezelf is in ieder geval sex met iemand die van je houdt.
  woensdag 5 december 2001 @ 10:13:29 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_2382293
quote:
Op woensdag 05 december 2001 09:59 schreef Devnull het volgende:

[..]

Ok.
- nog een verhaal -

Zie mijn post (14:11), mee eens dus
pi_2382873
quote:
Op woensdag 05 december 2001 09:59 schreef Devnull het volgende:

[..]

Ok.

Wat is daar nou steeds op tegen? Die eurodance act die jij steeds promoot met je spammende sig. heeft ook z'n succes te danken aan studio electronica, ik zie daar geen live-band aan te pas komen.

*** KNIP ***

Je mag in de studio en op het podium alles mooier maken, behalve de vocals? Kortzichtig hoor.

Wie zegt dat ik iets tegen techniek of autotune heb? Of dat ik het erg vind dat je iets mooier moet maken? Dat heb je mij niet letterlijk horen zeggen.

Waar ik wel iets op tegen heb is dat artiesten ook LIVE hun publiek kunnen neppen door middel van autotune. Als een fan naar een live optreden komt, dan mag je toch verwachten dat de desbetreffende artiest ook daadwerkelijk alles zelf live zingt zonder hulp van een hulpmiddel als autotune? Stel dat je tijdens een interview wordt gevraagd om een live stukje te zingen... zo hee... val je dan effe door de mand.

Ik kan wat dat betreft de verontwaardiging van de Duitse fans van Enrique Iglesias goed begrijpen. Zij komen naar het concert om een spetterend live optreden te zien van hem, omdat ze zijn stem zo geweldig vinden en omdat ze het een toffe eerlijke gozer is. En wat gebeurt er dan? Een technicus neemt het concert op zonder autotune en laat het aan een Duitse zender horen... Enrique blijkt geen enkele hoge toon zuiver te kunnen zingen en de lage tonen gaan hem ook niet echt goed af... Ik zou me behoorlijk genept voelen, want als hij live al geen behoorlijke performance neer kan zetten... wat is dan het percentage vocalen wat door de autotune machine is gehaald op z'n cd's? 80% of 90%?

Dan heb ik liever dat een artiest playbackt. Dan weet het publiek tenminste dat ze genept wordt. Door het gebruik van autotune bij live optredens geef je het publiek de illusie dat je ook echt goed live kan zingen. Dat vind ik zelf niet door de beugel kunnen. Gebruik dan een vocoder om je stem te vervormen ofzo, maar ga je fans geen valse illusies geven.

Gebruik van autotune vind ik prima. Het is een handig hulpmiddel dat in bijna elke studio waarschijnlijk wel gebruikt wordt. Zelfs op onze zangeres Linda wordt het wel eens toegepast. Maar ik ben blij om te kunnen zeggen dat ze live wel alles doet zonder dit soort hulpmiddelen, want daarvoor heeft ze geen autotune nodig... en dit kun je niet zeggen van een band als de Vengaboys of Alice Deejay... Gelukkig zijn er ook andere vocalisten (van eurodance bands) die het wel live kunnen zoals Desiree van de 2 Brothers, Jackie Sangster van Culture Beat, Ingrid Simons, Sylvia Samson en Marion van Iwaarden die vroeger bij 2 Unlimited zat.

pi_2403172
autotune live? wist niet dat dat bestond overigens is het natuurlijk geen zonde om in de studio hier en daar wat aan de zang te corrigeren, aangezien dat ook wel met drumsolo's of andere instrumentale opnames gebeurt. het wordt natuurlijk een ander verhaal als de zangeres in kwestie geen noot op de goeie hoogte kan zingen ( mevrouw verbaan ) en de hele melodielijn wordt uitgetekend op haar opname. maargoed, aan de andere kant, nu elk rondborstig soapsterretje kan zingen, blijven we weer bespaard van verdere milli vanilli achtige praktijken
yesterday I woke up sucking a lemon
  vrijdag 7 december 2001 @ 10:21:03 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_2404284
Zoals al 2x gezegd, een gitaar of synthesizer wordt ook met effecten bewerkt, met een synthesizer maak je zo een perfect piano of trompet geluid. Valt dat even tegen als je het live ziet... tenminste, in de redenatie van t-spoon.
Ik heb dus geen probleem met het apparaat, zoals ik ook graag een gitaar hoor met een laag distortion er overheen...
Of komt jou 'tegenzijn' misschien voort uit een gevoel van oneerlijke concurentie of zelfs jaloezie? Want je noemt nu alleen de euro-house bands

Je noemde eerder Madonna, kan me best voorstellen dat zij haar zang laat corrigeren, zeker als ze ondertussen zo staat te springen en dansen klinkt het er vast beter door. Dus komt het de show alleen ten goede...

vrijdag 7 december 2001 @ 10:35:51 #25
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2404440
Tja, maar als je voor geen meter kunt spelen komt er ook met een effectpedaal geen zuiver geluid uit een gitaar, terwijl iemand die niet zuiver kan zingen wel goed klinkt mbv autotune. Ik vind de vergelijking dan ook een beetje raar.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')