Ik ben begonnen met de "Junior Computer" van elektuur. Zelf alle onderdelen op de printplaat solderen. Programmeren moest door de operation codes (de machinetaal instructies) hexadecimaal in te voeren.
![]()
Het ging eigenlijk meer om de fun van het leren programmeren, dan om het eigenlijke gebruik. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit eens een lichtkrant heb gemaakt, waarbij text dus over het display scrollt. Tenminste voor zover dat mogelijk was op die 7-segment displays.
Het systeem had maar liefst 2KB geheugen!!!
Later heb ik een (tweede-hands) Acorn Atom gekocht:
![]()
Dit was al een hele verbetering, want hierin kon je ook in basic programmeren. Het leuke van de atom-basic was overigens dat je basic kon mengen met machinetaal (dat je nu als assembly instructies kon invoeren).
Omdat assembly snellere code opleverde kon je hiermee dingen doen die in basic eigenlijk te traag waren. Zo heb ik ooit eens een morse decoder gemaakt, die de morse piepjes dus omzette naar leesbare text. Er was iemand die een telex-decoder programma gemaakt had, maar daarvoor moest wel een hardwarematige decoder bijgebouwd worden, die de tweetonige telexsignalen omzette naar een digitaal signaal. Hiermee luisterde ik naar de persbureaus op de korte golf, en naar zendamateurs.
Ook kon ik voor het eerst spelletjes spelen, of hem als textverwerker gebruiken (ik had er later een printer bij gekocht, een epson MX80 matrix printer die maar liefst f900,- kostte). Eenmaal in de maand ging ik naar een bijeenkomst van de 'atom club' om gelijkgestemden te ontmoeten, en programma's uit te wissellen.
Met de komst van een 'IBM compatible' (een 80286) begon de PC steeds meer een gebruiksvoorwerp te worden. Internet bestond officieel al wel, doch was nog niet echt tot de huiskamer doorgedrongen. Nee, wij vermaakten ons met bulletin boards. Daarop kon je programma's ter download vinden, en berichten lezen en achterlaten in een soort nieuwsgroepen. Sommige van die nieuwsgroepen waren lokaal, doch er waren er ook die uitgewisseld werden met andere BBS'en. (Fidonet heette het geloof ik). Een offline-reader complementeerde het geheel. 's nachts werden geselecteerde nieuwsgroepen 'gesynchroniseerd' met het BBS waar je als 'point' aangesloten was. Mijn berichten werden in de nieuwsgroepen gezet, en nieuwe berichten werden naar mijn PC overgeheveld. Prachtig vond ik het.
Nadat ik een tijdje bij CompuServe een account heb gehad (was toen nog gescheiden van Internet), ben ik uiteindelijk met Internet in aanraking gekomen.