abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 juli 2007 @ 12:36:30 #76
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_51320933
Accoord met de overdracht van het dossier, niet noodzakelijk met de inhoud ervan.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_51324710
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:36 schreef m@x het volgende:
Accoord met de overdracht van het dossier, niet noodzakelijk met de inhoud ervan.
Waarom zou je accoord gaan met de overdracht van iets dat onjuist is...?

dat is precies de reden waarom je dat dossier zilt lezen zodat je weet dat wat overgedragen wordt correct is.....

Stel je voor de kleine heeft suiker en een notenallergie en dat laatste staat doorr wat voor reden niet vermeld...... geef die kleine maar een snickers als zijn bloedsuiker heen en weer springt....

Of zo'n huisarts amateurpsycholoog die een suikerbuz gedurende een consultatie voor ADHD vermoedt ,
Zeker las je in al die kere ieder keer een andere kwak krijgt
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:30:24 #78
3142 m@x
pi_51324772
Hier is het gebruikelijk dat je na de geboorte (als de wijkverpleegkundige op bezoek komt) al tekent dat het dossier over gedragen mag worden aan de schoolarts zodra je kindje vier is geworden. Aangezien er op dat moment nog geen dossier is kan je ook niet accoord gaan met de inhoud ervan
pi_51324919
dat is helemaal strijdig met het CBP/de privacywetgeving, waardoor die ondertekening niet rechtsgeldig is m@x
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:41:39 #80
3142 m@x
pi_51325141
Daar ben ik inmiddels ook wel achter en ik weet ook niet of ze me straks nog een keer gaan vragen om een handtekening (ik ben door een verhuizing van CB-organisatie gewisseld maar het dossier verhuist natuurlijk gewoon mee). Mochten ze dat niet doen dan zal ik er bij het laatste bezoekje zeker over beginnen.
pi_51325276
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 14:30 schreef m@x het volgende:
Hier is het gebruikelijk dat je na de geboorte (als de wijkverpleegkundige op bezoek komt) al tekent dat het dossier over gedragen mag worden aan de schoolarts zodra je kindje vier is geworden. Aangezien er op dat moment nog geen dossier is kan je ook niet accoord gaan met de inhoud ervan
Dat is dus zoiets als je handtekening op een blaco cheque zetten ....
Zou ik dus nooit of te nimmer doen... kom maar vragen om die krabbel tegen de tijd van overdracht
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:48:57 #82
3142 m@x
pi_51325378
Ja, zeg dat maar tegen een pasbevallen moeder die nog na zit te razen van de hormonen. In een normale situatie had ik zoiets waarschijnlijk ook niet gedaan maar tja, roze wolk enzo Ach, het is nog niet te laat. De handtekening is niet rechtsgeldig dus ze mogen er ook niets mee.
pi_51326145
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 14:48 schreef m@x het volgende:
Ja, zeg dat maar tegen een pasbevallen moeder die nog na zit te razen van de hormonen. In een normale situatie had ik zoiets waarschijnlijk ook niet gedaan maar tja, roze wolk enzo Ach, het is nog niet te laat. De handtekening is niet rechtsgeldig dus ze mogen er ook niets mee.
Weet ik ook wel ... en fair play to Leah dat ze dat "sat is heel ongebruikelijk" vrolijk negeert
pi_51326390
ik was vanmorgen voor de laatste keer met piet bij 't CB en met dit topic in gedachten vroeg ik dus ook of ik het dossier nog een keer in mocht zien. de arts liet me er vluchtig inkijken en zei: "er staat eigenlijk niks bijzonders in, het is altijd prima gegaan met Piet" en ik heb 't daar maar bij gelaten, omdat er ook echt weinig aanleiding is om te denken dat het anders zou zijn. toch had ik een beetje het gevoel dat ze het erg afhield. wat zou daar nou de reden voor zijn? is het veel administratieve rompslomp ofzo?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 15:25:26 #85
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_51326490
Volgens mij heb je altijd dat recht. Wat voor dossier dan ook.
Straks op de basisschool ook. En daar mag je gerust naar vragen.
Ik probeer zelf, als juf, alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Dus neit in de trant van.
"Vandaag een kutgesprek gehad met de ouders van Jantje". "Vreselijke mensen."
Ouders hebben overal inzage in. Ook in toetsresultaten zoals cito enzo.

Om een lang verhaal kort te maken. Ja dat mag!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 16:18:51 #86
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51328263
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 15:22 schreef bixister het volgende:
toch had ik een beetje het gevoel dat ze het erg afhield. wat zou daar nou de reden voor zijn? is het veel administratieve rompslomp ofzo?
Ik heb echt geen idee... misschien weet Marit daar wat meer van?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 18:33:08 #87
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_51332893
De laatste tijd zit ik ergens mee. Ik stuit nog wel eens op enigheid over hoe iets aan te pakken hier thuis. En mijn angst is dat als ik dat bespreek op het cb dat ze zich ermee gaan bemoeien en allerlei dingen erover in het dossier gaan zetten. Dingen die later uit z'n verband getrokken kunnen gaan worden.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_51333518
Lastig lijkt me dat, PV. Misschien is het zinvol om voor jezelf op een rijtje te zetten of er vanuit het CB echt hulp nodig is of dat er misschien ook andere mensen/instanties zijn die kunnen helpen. Instanties die misschien meer opvoedkundig gericht zijn inplaats van medisch personeel dat er een beetje opvoeden bij doet.
En als het CB kan helpen, wat er dan is wat later uit zijn verband getrokken kan worden en of dat dan echt zo vervelend zal zijn. Ik bedoel niet dat ik vind dat je het hier neer moet zetten maar dat het misschien kan helpen om het even puntsgewijs op te schrijven.
Je kan altijd later ook nog in opstand komen tegen eventuele, uit zijn verband getrokken zaken
  dinsdag 10 juli 2007 @ 19:04:44 #89
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51334011
PV, lastig inderdaad. Misschien wel een idee voor een topic? Ik stuit soms ook wel 'ns op verschillen van mening en zou het fijn vinden dat te bespreken soms.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_51334148
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 16:18 schreef Leah het volgende:

[..]

Ik heb echt geen idee... misschien weet Marit daar wat meer van?
Hihihi
ik had hier vanmiddag een antwoord op geschreven maar niet gepost omdat ik niet als de betweter oid over wil komen.

Mijn verklaring was vooral: tijdgebrek ???

Als ik naar onze organisatie kijk, en dan eigenlijk alleen naar hoe ik daar zelf mee om ga is het niet zo'n administratieve romslomp hoor.
Ik geef ouders bij de inzage-vraag aan dat dit uiteraard kan,
dat het misschien het handigst is om een kopie van het dossier te krijgen (vraagt de org. 5 euro voor qua tijd/kopieren enzo) en dan laat ik het dossier kopieren door het secretariaat en opsturen naar ouders.
(meestal wijzen ouders het 'samen lezen' af omdat ze het zelf ook wel snappen)

Nadeel van zo opsturen is dat er geen uitleg gegeven kan worden!
Ik schrijf redelijk netjes (ahum..)
maar er staan in zo'n dossier toch eigenlijk vooral afkortingen vrees ik.

Ik heb in de discussie hier trouwens inmiddels we het gevoel dat er door sommigen wat zwaar getild wordt aan wat er in een dossier geschreven zou kunnen worden en wat de gevolgen zouden zijn hoor.
Ik heb eerder al eens verteld dat de overdracht naar de schoolarts in de meeste gevallen niet veel meer is dan een korte opsomming van bepaalde 'mijlpalen' en 'uitslagen'
Gewicht/lengte ten opzichte van gemiddeld
alle vaccinaties gehad? (indien niet...hangt daar echt geen oordeel aan ! )
ogentest gehaald? (echt niemand boeit dan meer hoe moeder tijdens zo'n test reageert op kind!!!!)
evt. opvallende dingen

ik zou zeggen:
bij afspraak op het cb....vraag aan het eind van het gesprek (er komt vast de vraag: heeft u nog vragen?) gewoon eens luchtig of hij/zij eens kan laten zien wat er nou eigenlijk ingevuld wordt.
Dan zal datgene wat uberhaupt opgeschreven werd vast erg meevallen !

dinsdag 10 juli 2007 @ 21:18:08 #91
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_51338901
Even een heel andere vraag dan tussendoor, Marit. Hoe gaan jullie om met vermoeden van mishandeling/verwaarlozing?

Ik ben daar wel benieuwd naar, maar misschien wel lastig omschakelen voor jou nu je voornamelijk lekker nieuwe moeder bent
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:23:57 #92
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51339154
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 21:18 schreef livelink het volgende:
Even een heel andere vraag dan tussendoor, Marit. Hoe gaan jullie om met vermoeden van mishandeling/verwaarlozing?
Nou, wat toevallig. Ik heb het daar vanochtend met de mevrouw die weegt/meet over gehad.

Thies was lekker aan het spelen. Komt er een lief menneke dat met hem wil voetballen. Ik zeg dat babies nog niet kunnen voetballen, maar dat hij wel de bal mag rollen. Het kind wil toch voetballen. Moeder: "Je laat het, anders ga ik je slaan! "
Ik zei dat me dat niet nodig leek.

Toen die moeder bij de arts was vroeg ik dus aan die meetmevrouw wat ze met dergelijke dingen doen.
"Nou, daar letten we wel op hoor! Maar ja, in een andere cultuur is dat toch anders he? En och, met een corrigerende tik zijn we allemaal groot geworden. Maar als we echt blauwe plekken zien dan doen we er wel wat mee hoor! Goh, wat speelt je zoon al leuk met de bal he?"
Oftewel, change the subject.
Het zit me nog steeds niet lekker.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:31:21 #93
37150 livelink
pi_51339425
Het CB heeft daar wel een signaalfunctie in, lijkt me. Maar het blijft natuurlijk een heel moeilijk onderwerp.
Ik zag laatst een documentaire over een tienermoeder en daar had de kinderarts van het CB melding gemaakt van verwaarlozing. De moeder was woedend en die arts zei later in de documentaire dat het een hele moeilijke afweging was, omdat ze ook niet wilden dat de moeder niet meer naar het CB zou komen.

Erg vervelende situatie, inderdaad Moonah
Ik heb misschien de valse hoop dat moeders die ermee dreigen het niet echt zullen doen, maar het is natuurlijk wel heel vervelend om getuige te zijn bij zo'n opmerking.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:34:07 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51339542
Is ook een moeilijke afweging. Want als mensen niet meer komen is er helemaal geen controlerend oog meer.
Maar juist dit soort uitspraken (die ik net dus vertelde) laten bij mij alarmbellen afgaan. En dat zijn dus wél dingen die in het dossier zouden moeten worden opgenomen imo.

Ik denk juist altijd als mensen in het bijzijn van anderen al dergelijke uitspaken doen, wat gebeurt er dan als er geen vreemde ogen bij zijn...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:35:57 #95
103793 kozakken
Living the life
pi_51339608
Toch wil ik graag een andere kanttekening bij het CB plaatsen. En wel bij de signaleringsfunctie.
Want: ik kom met mijn kindje tot een jaar ongeveer elke maand/ twee maand bij 't CB.
Maar dan....
bij 1,5
bij 2
2,5 / 3
en bij 4 jaar de overdracht.
In hoeverre kun je dan als CB nog goed signaleren?
Dit bedoel ik echt als serieuze vraag. Want wat kun je signaleren in zo'n korte periode dat ik met mijn kind binnen ben. De verhouding tussen mij en mijn kind, non-verbaal, hoe ik over mijn kind spreek?
Ik denk dat ik overkom als een bewuste (bijzonder eigenwijze) moeder. Ik laat me niet alles zomaar vertellen en trek best zelf aan de bel.
Maar wat wanneer ik mijn dag/dagen niet heb?

Lastig Moonah. Alsof je denkt, had ik niet meer.....
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:39:53 #96
37150 livelink
pi_51339789
Je hebt wel gelijk, Kozakken. Het contact met het cb wordt wel snel minder, maar het blijft de enige instantie die de kindjes met een zekere regelmaat ziet (naast de huisarts misschien). Dus in die zin heeft het CB wel de signaalfunctie, maar of ze daar ook naar handelen, weet ik niet.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:43:30 #97
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51339966
Zoals ik al eerder in dit topic zei, we hadden echt ieder bezoek een ander, met als afsluiter een Pakistaanse arts. Prima vent, ware het niet dat deze meneer erg moeilijk te verstaan was..
Ik kwam er nog wel aardig uit, maar Freek dus niet .

Ik vraag me dan wel af in hoeverre die signaalfunctie dan nog opgaat, er was nogal een spraakverwarring, van beide kanten.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_51346056
het is altijd beter dan niets kozakken, en ik vind 't aantal contactmomenten nog best redelijk. maar ze zullen uiteraard vast een aantal risico-'gevallen' over 't hoofd zien. ook in omgekeerde zin zal er heus wel eens een fout gemaakt worden (dus onterecht aan de bel getrokken), hoe naar dat ook kan zijn, het is onvermijdelijk bij zo'n signalerings-systeem. tegelijkertijd denk ik niet dat als jij als normale gezonde moeder (neem ik even aan een keer je dag niet hebt dat dat meteen leidt tot luid rinkelende alarmbellen.
pi_51352702
Poeh Moonah, wat een nare situatie zeg... zeker omdat het onderwerp beetje opzij werd gelegd!

Die signalerings-functie is er zeker, maar o zó moeilijk!
Het is in mijn ogen vaak een te traag traject bij signalen zoals Moonah beschrijft.

Toevallig heb ik dat laatst meegemaakt, ik kreeg van de meet/weeg-assistent in de boxenkamer het signaal dat moeder daar toch wel dreigend en hardhandig met kind omging.
Het was ná het gesprek bij mij binnen, maar eerlijk gezegd zou ik niet goed weten hoe ik daar in het gesprek over had kunnen praten hoor!
We hebben nu wel contact gezocht met het kdv, om daar ook evt. signalen te verzamelen.
Probleem is vooral vaak dat er tussen instanties onderling te weinig contact is !
Overal 'één signaal' maakt samen toch al snel een situatie waar je sneller stappen in wil ondernemen!

Qua contactmomenten na het 14maanden consult is het trouwens inderdaad erg weinig om goed en/of tijdig te kunnen signaleren!
Gelukkig gaan de meeste peuters naar een kdv of psz en hebben de meeste cb's daar een nauwe samenwerking mee (elke 6weken ongeveer bezoekje door verpleegkundige daar)
Wel leuk voor discussie hier: er moet door cb en/of door kdv/psz toestemming gevraagd worden voor dit overleg! Per regio is wijze waarop dat gebeurt erg verschillend.
pi_51352883
dat wist ik niet, dat cb's zo nauw samenwerken met kdv's en psz-en.

marit, krijgen jullie wel trainingen over hoe dit soort onderwerpen ter sprake te brengen? (omdat je zegt dat je niet zou weten hoe je daar in het gesprek over had kunnen praten, dat verbaast me een beetje).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')