quote:
Op maandag 3 april 2006 23:48 schreef mr_cucumber het volgende:The Football Factory; film over Chelsea hooligans, aardige film, maar hij kwam nergens echt op gang had ik het idee.
Had je toch beter moeten kijken, de film ging over de hooligans van West Ham United
![]()
Vanavond gezien:
Do The Right ThingHele sterke film van en met Spike Lee over racisme en hoe mensen daar mee omgaan in een multiculturele buurt.
Had in het begin het gevoel dat het even duurde voordat de film echt op gang kwam. Dat kwam doordat er zoveel personages tegelijk werden geintroduceerd. Maar wanneer dat eenmaal achter de rug is en het verhaal echt van start gaat, krijg je als kijker een realistische en (gelukkig) ongedramatiseerde kijk op hoe de mensen in (in dit geval Brooklyn) omgaan met rassen haat en het moeten leven met verschillende culturen in 1 buurt. Het acteerwerk is erg sterk, de personages zijn zoals gezegd realistisch. Het camerawerk vond ik echt typisch jaren `80 en door het vele gebruik van een rood kleuren filter werd het gevoel dat het warm weer is, zoals de hele film wordt gezegd, goed over gebracht.
Tegen het einde van de film wordt het echt hard en op momenten onaangenaam om naar te kijken. Voor alle betrokken karakters kun je begrip op brengen. En dat is aan de ene kant goed gedaan door Spike Lee, aan de andere kant is het raar omdat je weet dat wat
alle personages doen niet goed te praten is.
De boodschap van de film komt dan ook heel duidelijk over zonder dat het te gepushed wordt en aanvoeld.
De laatste stukjes tekst na afloop van de film zijn ook vandaag de dag nog actueel en zeer leerzaam.
Paul Haggis` Crash was een erg goede film over het thema racisme, maar Do The Right Thing is nog veel beter en verplichte kost voor iedereen!
IMDB Cijfer: 7,7/10
Mijn Cijfer: 8,8/10