abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zondag 25 juni 2006 @ 23:01:45 #126
37843 lady-wrb
kortaf
pi_39226822
zo, even een antiek topic afstoffen.

afgelopen vrijdag heb ik kennis gemaakt met mijn lockmachine (later in dit verhaal bernina). ik had haar een week eerder al bewonderd bij de naaimachinehandel en het was liefde op het eerste gezicht
vrijdag kreeg ik een uur lang les om de kneepjes van het vak te leren.
het klonk allemaal heel logisch en qua theorie zag het er niet ingewikkeld uit en zelfs het inrijgen ging met hier en daar wat ingrijpen van de instructrice best redelijk.
vol goede moed betaalde ik en in afwachting van de thuiskomst van bernina stapte ik enthousiast op de fiets richting thuisbasis.
s middags haalde vriendlief de machine op en s avonds heb ik er alleen maar naar zitten kijken, want nu ik alleen met dat glimmende ding was, vond ik het eigenlijk best wel eng, want stel je voor dat ik iets fout zou doen en het ding meteen verziekt was.....
zaterdag avond heb ik de moed bijeengeraapt en ben ik er eens goed voor gaan zitten, want verdorie, dat ding stond er toch niet voor de sier.
het inrijgen van de draden viel in mijn eentje toch niet mee. na bloedig worstelen had ik ze er naar mijn mening toch goed inzitten.
heel voorzichting voet op het pedaal en gaan met die banaan

KRAK

ja hoor, wat ik fout deed weet ik nu nog niet, maar een van de naalden had ik niet eens in tweeën maar zelfs in drieën
ik probeerde het postitief in te zien: ik had immers geleerd hoe een naald te vervangen en ik kon dat nu meteen in praktijk brengen. zo gezegd zo gedaan en inderdaad de naald vervangen ging vlekkeloos
alle draden er weer uitgerukt en maar weer opnieuw spoorzoekertje gedaan met vier draden.
wederom zat alles er voor mijn gevoel goed in en heel voorzichtig gaf ik weer gas:

RRRRRRRRRRT!

ja dat klonk goed; de naald bleef in ieder geval heel. maar deze keer had ik niet de ketting die ik verwachtte, maar nog steeds die vier losse draden

en wat ik ook probeerde, het waren vier losse draden en het bleven vier losse draden. na een half uur prutsen was er nog steeds geen verknoping te bekennen.

ondertussen ging vriendlief al naar bed met de vraag of ik er soms nachtwerk van ging maken. ik antwoordde dat ik dat desnoods zou doen omdat ik niet van plan was om me door de eerste de beste bernina op mijn kop te laten zitten; wederom knipte ik zuchtend de draden door en begon weer van voren af aan.

en toen....... ineens.........

RRRRRRRRRT !

verrek....... kijk nou....... hij doet 't !!!!!!




en nu ben ik blij

maar nu durf ik het ding weer niet op mijn kleding-in-wording los te laten.

zou het ooit goedkomen tussen bernina en mij?
pi_39228350
dat gaat helemaal goed komen. Bernina moet altijd ff wennen aan haar nieuwe liefde, maar als ze gewend is dan doet ze alles voor je
pi_39229794
haha et enige waar ik doodsbang voor was met mn lockmachine was het mes...
eerste keer een lap stof dr doorheen halen; "hey maar, maar, maar, hij snijdt de stof weg!
dan kan ik niet meer lostornen als ik de mist in ga "
maar ben geheel verliefd op het ding ^^ mijn huskylock ding

Overigens begonnen met ontwerpen van mn nieuwe zomerjurkjes/rokjes/shorts
lading stof ligt er de ideen komen en ben bezig met et eerste jurkje ^^
zal foto's posten als ik em af heb
pi_39229949
hmm
  † In Memoriam † maandag 26 juni 2006 @ 07:58:00 #130
37843 lady-wrb
kortaf
pi_39239029
quote:
Op zondag 25 juni 2006 23:32 schreef toetsel het volgende:
haha et enige waar ik doodsbang voor was met mn lockmachine was het mes...
eerste keer een lap stof dr doorheen halen; "hey maar, maar, maar, hij snijdt de stof weg!
dan kan ik niet meer lostornen als ik de mist in ga "
maar ben geheel verliefd op het ding ^^ mijn huskylock ding

Overigens begonnen met ontwerpen van mn nieuwe zomerjurkjes/rokjes/shorts
lading stof ligt er de ideen komen en ben bezig met et eerste jurkje ^^
zal foto's posten als ik em af heb
dat is het bij mij nu ook hoor. dat mes
toen ik op school zat hadden we zo'n industrielockmachine.
ik heb er heel wat uit de bocht zien vliegen met dat ding en diverse kledingstukken werden zo hier en daar wat "creatief aangepast "
ik heb me destijds dan ook ver van dat apparaat gehouden en hield het veilig op afzigzaggen.
later kocht ik een naaimachine met locksteek; nog steeds veilig, maar het zag er al beter uit.
maar het idee van een eigen lockmachine bleek lokken
en nu ik ineens de financiele middelen in de schoot geworpen kreeg om een goeie aan te schaffen, heb ik de knoop maar doorgehakt.
dus nu staat er een prachtige bernina 800dl bij mij op de eettafel te glimmen
als straks zoonlief naar school is, ga ik de strijd aan.

en garde !
pi_39239132
quote:
Op maandag 26 juni 2006 07:58 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

dat is het bij mij nu ook hoor. dat mes
toen ik op school zat hadden we zo'n industrielockmachine.
ik heb er heel wat uit de bocht zien vliegen met dat ding en diverse kledingstukken werden zo hier en daar wat "creatief aangepast "
ik heb me destijds dan ook ver van dat apparaat gehouden en hield het veilig op afzigzaggen.
later kocht ik een naaimachine met locksteek; nog steeds veilig, maar het zag er al beter uit.
maar het idee van een eigen lockmachine bleek lokken
en nu ik ineens de financiele middelen in de schoot geworpen kreeg om een goeie aan te schaffen, heb ik de knoop maar doorgehakt.
dus nu staat er een prachtige bernina 800dl bij mij op de eettafel te glimmen
als straks zoonlief naar school is, ga ik de strijd aan.

en garde !
haha ik kreeg hem voor mn verjaardag, ja je gaat toch modevormgeving doen? dan moet je toch ook goede apparatuur hebben?! uh ok..
moet toegeven dat het me een tijd heeft gekost voor ik em daadwerkelijk voor kledingstukken wou gebruiken; proeflapjes? prima! mijn mooie veel tijd aan bestede jurk? mneeej
  † In Memoriam † maandag 26 juni 2006 @ 08:52:23 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_39239504
o gelukkig, ik ben niet de enige die wat aarzelend de lockmachine in de strijd gooit

to be continued
pi_39241341
Bij ons op cursus staa er ook een lockmachine, ze laat het 1x zien en de volgende keer mag je het zelf doen, dus die angst zou ik niet hebben omdat ik er mee gewerkt heb.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:48:58 #134
56819 Kimske
Juf in wording
pi_40940796
weet iemand simpel uit te leggen hoe je biaisband het beste kunt gebruiken??
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
pi_40941267
sorry kimske, daar weet ik het antwoord niet op.


ik val dit topic eigenlijk binnen voor Troel (volgt ze dit topic nog ?)

Troel, was jij niet degene die een tijd geleden zei een poppenhuis te gaan maken ?
heb je dit nog gedaan ?
Ben je er nog mee bezig ?

Hoe, wie, wat, waar...foto's ?


geheel ontopic...: heb je zelf de kleertjes van de poppen genaaid ?
en evenuele bankjes gestoffeerd ? gordijntjes ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_40941517
Ik heb een lievelingsspijkerbroek die aan de achterkant van de pijpen (waar de broek op de grond hangt bij platte schoenen) helemaal kapot is. Ik wil er een oplossing voor, maar ik weet niet zo goed wat.

Is het te doen om een stuk contrasterende (dat mag best) spijkerstof op het kapotte deel te zetten? Of moet er per se plakvlisiline tussen om dat alles vast te houden?
Of is er een charmantere oplossing?
Mon 'en!
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:40:50 #137
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_40974096
Anitra, Lady-wrb en eventueel anderen met (kennis van) een lockmachine..

Ik zit te twijfelen of ik er ook één aan zal schaffen..
We gaan weer lekker bezig om kleren te maken voor Hanne, Wilyan, hun neefje en kleertjes voor de pop van Hanne.
Ik heb al wat op http://www.matri.nl/lockmachine/ rondgekeken en het ziet er verleidelijk uit.

Vertel me..
  • Is het nu écht zo makkelijk om zo'n ding te hebben/gebruiken?
  • Heeft het echt voordelen?
  • Scheelt het echt tijd?
  • Wat zijn de voor- en wat zijn de nadelen?
  • Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
    pi_40974357
    quote:
    Op zaterdag 19 augustus 2006 18:40 schreef Noli. het volgende:
    Anitra, Lady-wrb en eventueel anderen met (kennis van) een lockmachine..

    Ik zit te twijfelen of ik er ook één aan zal schaffen..
    We gaan weer lekker bezig om kleren te maken voor Hanne, Wilyan, hun neefje en kleertjes voor de pop van Hanne.
    Ik heb al wat op http://www.matri.nl/lockmachine/ rondgekeken en het ziet er verleidelijk uit.

    Vertel me..
  • Is het nu écht zo makkelijk om zo'n ding te hebben/gebruiken?
  • Heeft het echt voordelen?
  • Scheelt het echt tijd?
  • Wat zijn de voor- en wat zijn de nadelen?
  • goed ik zal een poging doen!

  • Ik vind het makkelijk te gebruiken, een kwestie van wat oefenen en de basis heb je zo te pakken! de wat "moeilijkere" dingen als rolzoompjes etc is gewoon een kwestie van afstellen wat ook wel aangegeven word in de handleiding. Verder is het bijna altijd zo gewoon ff uitproberen op een restlapje van de stof voor de goede instellingen.
  • ik vind het echt voordelen hebben, effectiviteit, snelheid, schoonheid etc
  • ja het scheelt in tijd
  • nadeel:je hebt weer een extra apparaat wat je erbij moet pakken/dat ruimte inneemt. Het is in het begin eng omdat hij de rest stof afsnijdt, je moet het weer leren kennen en het kost wel even tijd om aan te leren.(je moet niet zoals ik al te lui zijn met nieuwe stoffen en denken dat de instelling wel klopt altijd ff checken.)
    voordeel: je hebt mooier afgewerkte kleding stukken. Het afwerken en een naadleggen scheelt ontzettend veel tijd; je naait nu in 1 keer de naad, werkt hem af en knipt de naadbreedte meteen er ook af. hij heeft meerdere extra functies met rolzoompjes inrimpelen etc. (wat over et algemeen ook sneller gaat)

    verder neus ff lekker rond naar de verschillende machines etc! Maar ik ben er nog geen seconde ontevreden mee geweest en het scheelt een hoop!
  • pi_40995172
    Weet iemand waar je leuke/makkelijke patronen kan vinden/kopen om een bermuda te maken die je nu zoveel ziet?
    Ik heb er 1 in mijn hoofd maar die kan ik nergens vinden

    Dus als iemand tips heeft heel graag!
    pi_40996725
    ja en idem hier!
    pi_40996752
    dat ik niet eerder dit topic heb ontdekt bedoel ik
      vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:40:07 #142
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_41162707
    Toetsel.. Thanks for the info!

    Ik kan een heel oud besje kopen bij een naaimachinewinkel..
    Het is een Singer 14U13.
    Voor wel ¤ 75,- ! ! !

    De meneer van de naaimachinewinkel heeft me de handleiding toegestuurd zodat ik het even kan bekijken. Als het me wat lijkt ga ik kijken en testen en vind ik het niks dan stuur ik gewoon netjes de handleiding terug.

    Het enige waar ik tegen aan loop is dat het machientje zo ver ik kan zien geen differentieel transport (filmpje) heeft.
    Aangezien we waarschijnlijk toch wel wat shirtjes willen gaan maken van dunne stof (maatje: dreumes, peuter en kleuter). Is zo'n differentieel transport dan/nou zo'n vereiste of kun je ook zat zonder?
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
      vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:04:40 #143
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_41165514
    quote:
    Op vrijdag 18 augustus 2006 17:06 schreef Mirage het volgende:
    sorry kimske, daar weet ik het antwoord niet op.


    ik val dit topic eigenlijk binnen voor Troel (volgt ze dit topic nog ?)

    Troel, was jij niet degene die een tijd geleden zei een poppenhuis te gaan maken ?
    heb je dit nog gedaan ?
    Ben je er nog mee bezig ?

    Hoe, wie, wat, waar...foto's ?


    geheel ontopic...: heb je zelf de kleertjes van de poppen genaaid ?
    en evenuele bankjes gestoffeerd ? gordijntjes ?
    ja, dat was ik.

    Ik ben er nog steeds mee bezig, want ik wil telkens een andere indeling
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      † In Memoriam † vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:05:20 #144
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_41166978
    sorry dat ik niet antwoordde jonnetje, maar ik ben vannacht pas teruggekomen na 3 weken italie en ook nu heb ik het nog razend druk met uitpakken, wassen, opruimen en de nasleep van de toestanden met de auto.

    maar ik weet niet of ik zou gaan voor een heel oud besje.
    zowiezo als er wat stuk is, is het waarschijnlijk moeilijker om vervangende onderdelen te vinden.

    en ja wat handig is aan een lockmachine: ik heb hem nog te kort om alle mogelijkheden uitgeprobeerd te hebben, maar wat ik tot nu toe gedaan heb is echt geweldig.
    het is tijdbesparend want je stikt, werkt af en de boel wordt meteen afgesneden.
    en het is ook echt heel netjes.

    wat mij bij mijn onderzoek naar DE lockmachine voor mij is verteld, dat de oude lockmachines een stuk ingewikkelder waren met inspannen dan die van nu.
    ik herinner me wel de machine van school waar inderdaad heftig werd gescholden over dat inspannen. maar inderdaad na wat oefening is het bij de mijne best te doen.

    ik heb me tot nu toe beperkt tot het naaien van tricot en die dunnen voileachtige stofjes en echt, het gaat zo lekker en met een rolzoompje worden die voileachtige dingen zo mooi

    zoals ik al zei zou ik zelf nog even doorzoeken en je budget bepalen.
      vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:09:11 #145
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_41171976
    WB Fijne vakantie gehad? Oi, zie nu toestanden met de auto..

    Deze ligt dus maar nét onder m'n budget..
    Het was of proberen om een leuke lockmachine te scoren of iets anders verzinnen voor m'n verjaardagsgeld.

    Met inrijgen en dat soort dingen heb ik eigenlijk nooit problemen. Tot nu toe kon ik van elke naaimachine waar ik achter heb gezeten, het garen rijgen zonder ook maar een gebruiksaanwijzing gezien te hebben.
    (ik had al gezien dat een lang pincet ook erg veel moeite scheelt, en deze machine werkt met kleurcodes.)

    * Noli. kan ook een compleet paarden-hoofdstel, -zadel,-tuig uitelkaar halen en weer inelkaar krijgen en ook de meest secuurste werkjes (in electronica en andere dingen) worden altijd naar mij toe geschoven .


    Het besje wat ik dus kan kopen is een Singer waar nog gewoon alle onderdelen van te krijgen zijn. Dat had ik namelijk ook al even gevraagd. En ik hoop op een kleine garantietermijn omdat ik 'm bij een naaimachinewinkel koop.
    En ik heb trouwens ook bewust voor een bekend merk gekozen aleen al om deze reden.

    Alleen zit ik dus nog steeds met de kwestie rond dat differentieel transport.
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
      † In Memoriam † vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:26:12 #146
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_41179067
    waarom ga je niet een paar van die naaimachinehandelaren langs om eens wat demonstraties te bekijken van diverse machines? kan je meteen naar dat diff. transp. vragen.
    zo ben ik ook begonnen hoor. tig keer winkel in en winkel uit en maar vragen. en zo ben ik nu ook bezig voor een borduurmachine.
    pi_41454661
    (Ook al in een ander topic vermeld, maar mij werd aangeraden hetzelfde bericht ook hier te plaatsen:)

    Ik zit in dubio over twee naaimachines, waarvan ik er eentje wil kopen. Hopelijk zijn hier kenners op dat gebied aanwezig, die me eruit kunnen helpen.

    Wat ik er voornamelijk mee wil gaan doen, is het korter maken van broeken (dat is bij mij nogal eens nodig). Ik wil daarvoor niet meer afhankelijk zijn van anderen, vandaar dat ik zelf een eenvoudige naaimachine wil kopen. Het zelf ontwerpen & maken van kleding staat vooralsnog niet in de planning. En het moet, vanwege de aard van de bezigheden, makkelijk zijn om een broekspijp om de tafel heen te schuiven.

    Dit is naaimachine nummer 1: De AEG NM 1600 (--> pagina met info)

    Op het eerste gezicht lijkt het mij de degelijkste. Hij ziet er 'klassiek' uit. Hij trekt me wel het meest aan, maar ik vrees een beetje voor het gewicht van het ding, omdat er nergens iets over 'lichtgewicht' of zo staat aangegeven. Onze oude husqvarna was net een blok lood, en zoiets wil ik liever niet in huis hebben.



    -----------

    Dit is naaimachine nummer 2: De Toyota Es 18 (--> pagina met info)

    Deze heeft weer als voordeel dat ik weet dat ik zeker weet dat 'ie 'lichtgewicht' is.



    -----------

    Welke zouden de naaimachine-kenners hier nemen? Ik heb zelf dus geen flauw idee.

    [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2006 17:12:54 ]
    pi_41454852
    Die bovenste heb ik wel eens mee gewerkt, die was wel fijn en niet zwaar De andere ken ik niet en kan ik dus niets over vertellen
    Saartje
    pi_41458441
    Hoe AEG machines zijn weet ik niet. Van Toyota weet ik dat de service goed is en de machines ook goed en degelijk zijn.
    Maar wat versta jij onder lichtgewicht? Ik ken geen enkele naaimachine die licht is
      zondag 3 september 2006 @ 21:04:17 #150
    107521 Furia
    snoopy weer
    pi_41461505
    Ik heb er weinig verstand van, maar Toyota naaimachines zijn over het algemeen erg goed. Mn moeder doet er al zo'n 30 jaar mee en toch wel redelijk intensief.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')