prof hulp?quote:Op zondag 12 maart 2006 22:56 schreef Met-Yvana het volgende:
Ik zit al een lange tijd met een probleem: ik kan nooit tevreden zijn!
Je denkt nu vast ,,wat een spoiled brat" maar het is echt een vervelend iets. Het ligt namelijk zo, iedere keer als ik een doel bereik, kan ik niet rusten. Er doemen gelijk nieuwe doelen op, soms mogenlijk,soms onmogenlijk. Ik kan nou nooit eens ,,gelukkig zijn met wat ik heb". Is dit een serieus probleem, of kampen meerdere mensen hiermee?
Het erge is, dat ik mijzelf ook zo ,,dwars zit" met mijn doelen, aangezien ze vaak niet realistisch zijn. Ze zijn ook vaak gebaseerd op jaloezie, bijv. als er iemand in de klas nieuwe kleding heeft, wil ik ook nieuwe kleding, daarna nieuwe schoenen, een nieuw kapsel enz.Alleen om die persoon te overtreffen.
De poppen zijn pas echt aan het dansen als ik één van mijn doelen niet haal, zoals toen ik bleef zitten in de 4e. Ik wou simpelweg nooit meer uit bed komen, zo erg vond ik het, ik kon het niet aan mensen aan te kijken , want ik vond/vind het zo'n grote schande......een bewijs dat ik tekortschoot en nu nog steeds, in de 5e, baal ik als ik mijn oude v6 klasgenoten langs zie lopen.
Is dit normaal voor mensen in de puberteit? Of moet ik er echt hulp voor zoeken? Weten mensen misschien hoe je moet omgaan met zoiets?
Ik had een jaar achter de rug met een paar vreselijke ,,klappen" .quote:Op zondag 12 maart 2006 23:18 schreef Heerlijkheid het volgende:
Tsss... Verkapt-ik-ben-een-perfectionist-topic.
Als je nooit tevreden bent, vind ik het vreemd dat je ooit bent blijven zitten.
Verdedig je niet tegen zulke mensen.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:20 schreef Met-Yvana het volgende:
[..]
Ik had een jaar achter de rug met een paar vreselijke ,,klappen" .
En om welke reden dan?quote:Op zondag 12 maart 2006 23:10 schreef Met-Yvana het volgende:
Ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen ,,trek je er niks van aan" . Ik weet dat het de beste oplossing is, maar toch trek ik me het dan JUIST aan om 1 of andere reden
Volgens mij raad jij dat iedereen aan in R&P: faalangst, ontevredenheid, jaloezie, gebroken hart, etc..quote:Op zondag 12 maart 2006 23:10 schreef Chriz2k het volgende:
Ik kan je aanraden de film ''Fight Club'' eens te bekijken.
En terecht .quote:Op zondag 12 maart 2006 23:21 schreef Adelante het volgende:
[..]
Volgens mij raad jij dat iedereen aan in R&P: faalangst, ontevredenheid, jaloezie, gebroken hart, etc..
Wie wilt er nou niet het beste/de mooiste zijn? Is dat zon gekke wens?quote:Op zondag 12 maart 2006 23:21 schreef Marve het volgende:
[..]
En om welke reden dan?
Wil je zo graag meelopen met de rest en altijd maar de beste en mooiste proberen te zijn?
Ik kan dat niet zo goed begrijpen maar naarmate je steeds volwassener wordt zal dat begrip er steeds meer komen denk ik.
(...)
Oh sorry als de oorzaak buiten jezelf ligt, dan heb ik niks gezegd.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:20 schreef Met-Yvana het volgende:
[..]
Ik had een jaar achter de rug met een paar vreselijke ,,klappen" .
Inderdaad, samen met American Beauty.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:10 schreef Chriz2k het volgende:
Ik kan je aanraden de film ''Fight Club'' eens te bekijken.
Nee, maar wel een heel onrealistische wens en dat weet je al zodra je eraan begint.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:26 schreef Met-Yvana het volgende:
[..]
Wie wilt er nou niet het beste/de mooiste zijn? Is dat zon gekke wens?
Om even verder te gaan:quote:Op zondag 12 maart 2006 23:25 schreef Salvad0R het volgende:
You are not a beautifual and unique snowflake. You are the same decaying organic matter as everything else. We are all part of the same compost heap. We are all the all singing, all dancing CRAP of the world. You are not your bank account. You are not the clothes you wear. You are not the contents of your wallet. You are not your boul cancer. You are not your Grande Latte.You are not the car you drive. YOU ARE NOT YOUR FUCKING KHAKIS.
Nee hoor, al is er maar één iemand die dat vindt, dan is dat al genoeg.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:38 schreef Met-Yvana het volgende:
Maar hebben jullie dan nooit het verlangen aan de top te schitteren? Dat iedereen naar je kijkt van ,,hé daar gaat die en die, wat een mooie kleding heeft zij, en wat ziet ze er mooi slank uit"
Niet echt nee, ik vraag me ook af wanneer mensen eerder naar je kijken, als je jezelf zo geforceerd gedraagd of als je gewoon tevreden bent met wie je bent en dat ook uitstraalt.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:38 schreef Met-Yvana het volgende:
Maar hebben jullie dan nooit het verlangen aan de top te schitteren? Dat iedereen naar je kijkt van ,,hé daar gaat die en die, wat een mooie kleding heeft zij, en wat ziet ze er mooi slank uit"
Films zijn wel een uitermate goed medium om bepaalde ideeën te concretiseren en aan de man te brengen. Ook een mooi medium voor mensen die er altijd al zo over dachten maar het dus niet goed onder woorden konden brengen of mensen die er nog nooit zo over nagedacht hadden.quote:
Precies.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:42 schreef Marve het volgende:
[..]
Niet echt nee, ik vraag me ook af wanneer mensen eerder naar je kijken, als je jezelf zo geforceerd gedraagd of als je gewoon tevreden bent met wie je bent en dat ook uitstraalt.
Wat hierboven al gezegd werd, het is toch allemaal maar gebakken lucht.
Ons punt met die quotes was dat de TS die ging lezen, er eens even over na gingen denken en zich bedacht dat er ook nog zat mensen zijn die er anders over denken dan de grijze massa.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:47 schreef DarkElf het volgende:
kan idd zo zijn maar ik denk, en das dus slechts een meningkje, dat alleen quotes uit films plaatsten zonder er een posts omheen te breien die slaat op wat een TS te melden heeft, weinig tot niets toevoegen aan een discussie. maar goed wie ben ik?
wil je hier nou nog serieus antwoord op? je hebt het over jouw doelen maar jij hebt dus geen doelen, alles wat je doet is gebaseerd op wat iemand anders is.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:56 schreef Met-Yvana het volgende:
Ik zit al een lange tijd met een probleem: ik kan nooit tevreden zijn!
Je denkt nu vast ,,wat een spoiled brat" maar het is echt een vervelend iets. Het ligt namelijk zo, iedere keer als ik een doel bereik, kan ik niet rusten. Er doemen gelijk nieuwe doelen op, soms mogenlijk,soms onmogenlijk. Ik kan nou nooit eens ,,gelukkig zijn met wat ik heb". Is dit een serieus probleem, of kampen meerdere mensen hiermee?
Het erge is, dat ik mijzelf ook zo ,,dwars zit" met mijn doelen, aangezien ze vaak niet realistisch zijn. Ze zijn ook vaak gebaseerd op jaloezie, bijv. als er iemand in de klas nieuwe kleding heeft, wil ik ook nieuwe kleding, daarna nieuwe schoenen, een nieuw kapsel enz.Alleen om die persoon te overtreffen.
Ik wil niet de beste en de mooiste zijn, geen enkele behoefte aan en bovendien een nogal onmogelijk streven, imo.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:26 schreef Met-Yvana het volgende:
[..]
Wie wilt er nou niet het beste/de mooiste zijn? Is dat zon gekke wens?
Ik heb toch altijd de drang om anderen te ,,overtreffen". Ik denk dat het komt omdat ik vroeger altijd heel erg in mijn schulpje gekropen zat, en de laatste jaren heb ik nieuwe vriendinnen gemaakt, die altijd in de spotlight willen staan, en ik heb altijd dan zoiets van ,,Ha vind jij dat exclusief? i'll show you exclusief". Het is gewoon een gekke drang die ik ook niet zomaar uit mn hoofd zet, het liefst spring ik gelijk na school in de trein om te shoppen, maar als dat niet gaat .....quote:Op maandag 13 maart 2006 07:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[...]
Dat laatste is het belangrijkste: waarom wil je al die dingen? Is dat om anderen de loef af te steken of om beter te lijken dan de rest?
quote:Hating me wont make you pretty
Aangezien je nu dus onderuit gegaan bent, kom je erachter dat je toch niet zo perfect bent als dat je van jezelf gedacht had of jezelf voordeed en dat doet dus nu ff flink pijn.quote:Thats why i lead the herd!
quote:Op maandag 13 maart 2006 20:11 schreef Met-Yvana het volgende:
Ik heb toch altijd de drang om anderen te ,,overtreffen". Ik denk dat het komt omdat ik vroeger altijd heel erg in mijn schulpje gekropen zat, en de laatste jaren heb ik nieuwe vriendinnen gemaakt, die altijd in de spotlight willen staan, en ik heb altijd dan zoiets van ,,Ha vind jij dat exclusief? i'll show you exclusief".
Da's Calimero spelen. Laat dat maar aan getekende kuikens over.quote:Het is gewoon een gekke drang die ik ook niet zomaar uit mn hoofd zet, het liefst spring ik gelijk na school in de trein om te shoppen, maar als dat niet gaat .....![]()
Auw!!! dat kan voor sommige mensen pijn doen, maar het is wel een goede opmerking. Ook onderlijve moeten ondervinden. Het is simpelweg een onderdeel van volwassen worden en daarbij flink wat zelfreflectie onderhouden. Hoe vaker je op je bek gaat, hoe makkelijker dat wordt.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:43 schreef TimMer1981 het volgende:
Misschien een pijnlijke conclusie, maar ik denk dat je jezelf te hoog ingeschat hebt en daardoor arrogant bent geworden als ik het zo lees. Ook je ondertitel en sig geven een beetje een indicatie:
[..]
[..]
Aangezien je nu dus onderuit gegaan bent, kom je erachter dat je toch niet zo perfect bent als dat je van jezelf gedacht had of jezelf voordeed en dat doet dus nu ff flink pijn.
Naar alle waarschijnlijkheid ga je nu dus het lastige proces in van jezelf accepteren zoals je bent, iets waar een hoop mensen moeite mee hebben en dat de rest van hun leven zullen houden, simpelweg omdat ze niet met hun echte persoontje geconfronteerd willen worden. Daarbij komt nog eens het probleem waar we het al eerder over hadden: de maatschappij wordt je ook nog eens aangepraat dat je perfect moet zijn, iets wat onmogelijk is.
kan iemand me uitleggen wat die pyramide is ?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:21 schreef An24 het volgende:
[..]
[...]
Daarnaast TS: begin je bij de piramide van Maslow onderaan. Das stabeler. Als bovenaan begint wankel je te veel en val je van je stuk! Heel veel succes ermee![]()
http://www.leren.nl/cursus/management/motiveren/maslow.htmlquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:23 schreef Met-Yvana het volgende:
[..]
kan iemand me uitleggen wat die pyramide is ?![]()
Dank u, je was me voorquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
http://www.leren.nl/cursus/management/motiveren/maslow.html
Ja ok, met bijv. gadgets heb ik het ook, ik wil altijd de nieuwste gadgets hebben en er mee kunnen pronken maar als ik er geen geld voor heb koop ik ze niet en dan zal het me ook een zorg zijn verder, het is geen must, je moet de dingen wel nuchter blijven bekijken.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:26 schreef Tref het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem: ik moet en zal altijd excelleren . Als ik een leuke vriendin heb, wil ik een andere (onbereikbare) meid. Als ik iets heb aangeschaft, denk ik alweer aan het duurdere/betere model. Ik ben extreem veeleisend naar mezelf toe en heb al snel het gevoel dat ik heb gefaald als er ook maar iets tegen zit.
Nou dit is niet alleen normaal voor mensen in de puberteit, maar ook helaas voor mensen in de rest van hun leven. Dit klinkt namelijk als een typisch geval van gebrek aan zelfvertrouwen en een lage eigendunk. Een hoop mensen leren later in hun leven dat je gewoon blij kan zijn met wie je bent zonder anderen constant te overtreffen, zonder je constant druk te hoeven maken wat andere mensen van je denken.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:56 schreef Met-Yvana het volgende:
Is dit normaal voor mensen in de puberteit? Of moet ik er echt hulp voor zoeken? Weten mensen misschien hoe je moet omgaan met zoiets?
Om maar weer eens American Beauty te quotenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:26 schreef Blackhouse het volgende:
[..]
Nou dit is niet alleen normaal voor mensen in de puberteit, maar ook helaas voor mensen in de rest van hun leven. Dit klinkt namelijk als een typisch geval van gebrek aan zelfvertrouwen en een lage eigendunk. Een hoop mensen leren later in hun leven dat je gewoon blij kan zijn met wie je bent zonder anderen constant te overtreffen, zonder je constant druk te hoeven maken wat andere mensen van je denken.
quote:My daughter is the typical American teenager. Always struggling in this harsh world and always confused. I wish I could tell her those things would go away eventually. But I wouldn't want to lie to her.
Trainspotting al is gezien ? Die heb ik samen met American Beauty hoog staan in mn persoonlijke film lijst.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:34 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Om maar weer eens American Beauty te quoten:
[..]
ga het boek morgen meteen bestellen!1!quote:Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef TimMer1981 het volgende:
Aanrader voor de topicstarter:
Dr. Wayne Dyer - Niet morgen, maar nu
Werelberoemd boek, je bent er zo doorheen, leest makkelijk en heeft een paar zeer interessante ideeën. Wij moesten het toendertijd lezen van onze docent psychologie, net als alle voorgaande lichtingen studenten.
Volgens hem waren er een heleboel mensen een paar jaar na het lezen van het boek bij hem terug gekomen met het verhaal dat ze heel erg veel aan het boek hadden gehad en dat ze er op een positieve manier door veranderd waren. Leuk dus voor degenen onder ons die hun eigen weg nog niet helemaal hebben gevonden.
Het belangrijkste wat ik ooit tijdens psychologie heb geleerd was een hele simpele theorie:
Al lang, zo interessant vind ik hem niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:45 schreef MisterICE het volgende:
[..]
Trainspotting al is gezien ? Die heb ik samen met American Beauty hoog staan in mn persoonlijke film lijst.
Heeft idd heel erg met onzekerheid te maken. Heb er zelf ook last van gehad een paar jaar geleden. Het is zeker ontzettend vermoeiend en ik raakte er ook gefrustreerd door want het zal nooit helemaal lukken. Bij mij is het vanzelf langzamerhand weggegaanquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:21 schreef AgLarrr het volgende:
Volgens mij is TS onmetelijk onzeker en mede daarom niet tevreden met zichzelf en haar kunnen. Misschien dat ze daarom de drang heeft om zich naar buiten toe als beste te willen profileren.
Als je tevreden bent met jezelf, heb je volgens mij die drang niet om de beste te willen zijn. Je bent nl. al tevreden. TS, heb je geen dingen in je leven waar je goed in bent? Waar je plezier aan beleeft? Waar je zelfvertrouwen/kracht uit kan putten? Dingen die alleen al door ze te doen een statement maken, zonder dat jejezelf nadrukkelijk hoeft te bewijzen?
Het lijkt me niet alleen vermoeiend, maar ook nog eens onnodig om altijd maar de beste te willen zijn. Natuurlijk is het leuk als mensen je zo af en toe bewonderend nakijken. Maar zoals ik al zei: dat zit vaak in dingen die mensen doen. Niet in hoe ze eruit zien..
Het hele leven draait om beoordelen en beoordeelt worden. De drang naar erkenning en waardering is in ieder mens aanwezig. Mensen die dit niet nastreven zijn incompetent, introvert of beide en hebben geen reeel beeld van de maatschappij waarvan ze onderdeel uitmaken.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:21 schreef AgLarrr het volgende:
Volgens mij is TS onmetelijk onzeker en mede daarom niet tevreden met zichzelf en haar kunnen. Misschien dat ze daarom de drang heeft om zich naar buiten toe als beste te willen profileren.
Als je tevreden bent met jezelf, heb je volgens mij die drang niet om de beste te willen zijn. Je bent nl. al tevreden. TS, heb je geen dingen in je leven waar je goed in bent? Waar je plezier aan beleeft? Waar je zelfvertrouwen/kracht uit kan putten? Dingen die alleen al door ze te doen een statement maken, zonder dat jejezelf nadrukkelijk hoeft te bewijzen?
Het lijkt me niet alleen vermoeiend, maar ook nog eens onnodig om altijd maar de beste te willen zijn. Natuurlijk is het leuk als mensen je zo af en toe bewonderend nakijken. Maar zoals ik al zei: dat zit vaak in dingen die mensen doen. Niet in hoe ze eruit zien..
Maar is erkenning en waardering (of jaloezie eigenlijk zoals ik TS lees) van wildvreemden noodzakelijk? En is de competitie met 'vriendinnen' zo gezond?quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:41 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het hele leven draait om beoordelen en beoordeelt worden. De drang naar erkenning en waardering is in ieder mens aanwezig. Mensen die dit niet nastreven zijn incompetent, introvert of beide en hebben geen reeel beeld van de maatschappij waarvan ze onderdeel uitmaken.
Die drang is aanwezig, dat al ik niet ontkennen. Maar de drang om door iedereen als beste/leukste/mooiste beschouwd worden vind ik wel heel erg ver gaan.quote:Het hele leven draait om beoordelen en beoordeelt worden. De drang naar erkenning en waardering is in ieder mens aanwezig. Mensen die dit niet nastreven zijn incompetent, introvert of beide en hebben geen reeel beeld van de maatschappij waarvan ze onderdeel uitmaken.
Inderdaad, het lijkt mij niet. Zeker onder vriend(inn)en zou die competitie toch niet zo nadrukkelijk aanwezig moeten/hoeven zijn. Je kent elkaar, waardeert elkaar om wat je bent en natuurlijk prijs je elkaar en kijk je bewonderend naar elkaar op gebieden waar de ander beter in is dan jij. Maar dat houdt niet automatisch een ziekelijke competitie drang in. Leuke "vriendschappen" krijg je dan..quote:Maar is erkenning en waardering (of jaloezie eigenlijk zoals ik TS lees) van wildvreemden noodzakelijk? En is de competitie met 'vriendinnen' zo gezond?
Je snapte hem nietquote:Op woensdag 22 maart 2006 19:11 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Al lang, zo interessant vind ik hem niet.
Nou, het scheelt een hoop frustratie en je hebt wat vaker een goed humeurquote:Op donderdag 23 maart 2006 15:05 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat is normaal voor iedereen, wat is er nou leuk aan het leven als je tevreden bent?
Juist niet, ik heb geen ambitie, maar ben wel ontevredenquote:Op donderdag 23 maart 2006 15:11 schreef Moja het volgende:
[..]
Nou, het scheelt een hoop frustratie en je hebt wat vaker een goed humeur![]()
Ik geloof dat jij ontevredenheid verward met ambitie.
Het gaat hier geloof ik meer over tevreden zijn met jezelf, dan kan je nog wel dingen willen bereiken op andere gebieden.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:13 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Juist niet, ik heb geen ambitie, maar ben wel ontevreden. Ik denk ook dat het moelijk is om ambitie te hebben wanneer je echt tevreden bent.
Ok, dat was dus niet wat ik had begrepen uit het topic. Ik doelde met mijn post dan ook op mensen die beweren tevreden te zijn, dus tevreden in het algmeen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:16 schreef Moja het volgende:
[..]
Het gaat hier geloof ik meer over tevreden zijn met jezelf, dan kan je nog wel dingen willen bereiken op andere gebieden.
Geen ambitie, maar wel ontevreden. Lui dus.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:13 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Juist niet, ik heb geen ambitie, maar ben wel ontevreden. Ik denk ook dat het moelijk is om ambitie te hebben wanneer je echt tevreden bent.
Ik ben de laatste die dat zal ontkennen!quote:Op donderdag 23 maart 2006 19:00 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Geen ambitie, maar wel ontevreden. Lui dus.
Slap gelul.quote:Op donderdag 23 maart 2006 19:30 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Minderwaardigheidscomplex...simpel zat.
Slotje
Precies. TS moet niet zo jankenquote:Op donderdag 23 maart 2006 19:30 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Minderwaardigheidscomplex...simpel zat.
Slotje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |