Nee, Russen en expansionisme is als vuur en water.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:52 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Uhh, hoe kan het dat jij mijn mening probeert te geven?![]()
Nee. Wat de Russen daar doen is verre van goed. Maar gelukkig zijn hun niet zo expansiegericht als de Amerikanen.
Zie je ze tegenwoordig landen binnen vallen? Laten we alsjeblieft gewoon naar de huidige tijd kijken. Als we naar vroeger gaan kijken is zelfs Mongolie expansiegericht.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, Russen en expansionisme is als vuur en water.
Drie jaar is nog huidige tijd, zeventien jaar geleden... prehistorie! Zoiets?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:54 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Zie je ze tegenwoordig landen binnen vallen? Laten we alsjeblieft gewoon naar de huidige tijd kijken. Als we naar vroeger gaan kijken is zelfs Mongolie expansiegericht.![]()
De VS wil denk ik het liefst zo snel mogelijk uit Irak, maar door een paar screw-ups en omdat het nog een beetje stabiel moet worden achergelaten duurt het nog een aantal jaar.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:52 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Uhh, hoe kan het dat jij mijn mening probeert te geven?![]()
Nee. Wat de Russen daar doen is verre van goed. Maar gelukkig zijn hun niet zo expansiegericht als de Amerikanen.
Ze hadden het land gewoon niet binnen moeten vallen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:57 schreef LexRex het volgende:
[..]
De VS wil denk ik het liefst zo snel mogelijk uit Irak, maar door een paar screw-ups en omdat het nog een beetje stabiel moet worden achergelaten duurt het nog een aantal jaar.
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF21032006_087quote:Bush waarschuwt voor chantage Iran
rtr
WASHINGTON - Als Iran een kernwapen ontwikkelt, kan het de wereld chanteren. De VS dringen dan ook aan op een diplomatieke oplossing voor Iran. Dat heeft de Amerikaanse president George W. Bush vanmiddag tijdens een persconferentie in het Witte Huis gezegd.
In bedekte termen sloot Bush een rechtstreekse Amerikaanse interventie in Iran uit. De onderhandelingen moeten in handen blijven van de EU3 (Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië), vindt hij. ,,Onze taak is ervoor te zorgen dat de internationale wil sterk blijft, zodat we dit probleem via diplomatieke weg kunnen oplossen.''
Diplomatieke onderhandelingen over het Iraanse kerndossier tussen de EU3 en Iran leverden geen oplossing op. Het dossier werd daarop verwezen naar de VN-Veiligheidsraad, waar de EU3 en de VS samen met Rusland en China een manier zoeken om de Iraanse ,,nucleaire ambities'' in te dammen.
Irak
Tijdens de persconferentie kwam ook de oorlog in Irak ter sprake. ,,We geven toe dat er geweld is, religieus geweld, maar volgens mij zijn de Irakezen vastberaden dat ze geen burgeroorlog willen'', zei Bush.
Hij reageerde hiermee op uitspraken van de Iraakse oud-premier Iyad Allawi. Die verklaarde zondag dat er in Irak een etnische zuivering bezig is en dat het land zich in een burgeroorlog bevindt.
De aanhoudende kritiek op het Irak-beleid van het Pentagon is volgens Bush geen reden om Amerikaans minister van Defensie Rumsfeld te ontslaan. ,,Hij levert prima werk'', klonk het.
Bush gaf toe dat de vijand de VS tot een andere tactiek heeft gedwongen, waardoor tijd verloren ging. Oorlogsplannen zien er echter altijd goed uit op papier, ,,tot men de vijand ziet''.
Hij zei nog dat een besluit over terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Irak zal worden genomen door toekomstige presidenten en Iraakse leiders. Dat betekent dat de Amerikanen, als het aan Bush ligt, nog zeker tot en met 2008 in Irak zullen blijven.
kld
Nee, niet echt. Ik zit wat Iraanse kranten te lezen. En het enigste opvallende nieuws wat ik kan ontdekken is dat ze de olieproductie gaan opvoeren. Ze gaan een nieuwe serie van olie-win-platforms in bedrijf stellen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:22 schreef zakjapannertje het volgende:
de roadmap is bij het oud papier gezet?
Wie is trouwens de belangrijkste afnemer van Iraanse olie? Rusland?quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:32 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Ik zit wat Iraanse kranten te lezen. En het enigste opvallende nieuws wat ik kan ontdekken is dat ze de olieproductie gaan opvoeren. Ze gaan een nieuwe serie van olie-win-platforms in bedrijf stellen.
dat ben ik ook wel met hem eens maar of dat china en rusland moeten zijn betwijfel ik ten zeerstquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:38 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nog niet eens zo'n gekke stelling.
Meer concurentie, meer competitie en meer een "I do care" houding.
mwa het scheelt niet veel zie georgie en oekraine.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:54 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Zie je ze tegenwoordig landen binnen vallen? Laten we alsjeblieft gewoon naar de huidige tijd kijken. Als we naar vroeger gaan kijken is zelfs Mongolie expansiegericht.![]()
en daar heb je gelijk inquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:59 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Ze hadden het land gewoon niet binnen moeten vallen.
rusland heeft zelf olie ik denk china en pakistan.quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:09 schreef Relmarokkaan het volgende:
[..]
Wie is trouwens de belangrijkste afnemer van Iraanse olie? Rusland?
wat ik niet snap is waarom hij het overlaat aan de EU3 en er zelf geen gezant mee stuurt.quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:22 schreef zakjapannertje het volgende:
de roadmap is bij het oud papier gezet?
[..]
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF21032006_087
Japan is een grote afnemer.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
rusland heeft zelf olie ik denk china en pakistan.
Helaas kan ik niet echt achterhalen om welke invididuele landen het gaat maar Iran is de 4e olie producent ter wereld dus we praten iig wel over aanzienlijke hoeveelheden.quote:Asia takes about two-thirds of Iran's 2.4 million-bpd of exports, the rest flowing to Europe, Africa or Latin America
maar heeft dan wqel weer grote reservesquote:Op woensdag 22 maart 2006 17:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Japan is een grote afnemer.
[..]
Helaas kan ik niet echt achterhalen om welke invididuele landen het gaat maar Iran is de 4e olie producent ter wereld dus we praten iig wel over aanzienlijke hoeveelheden.
Irak staat overigens niet eens in de top 10 van olie producerende landen.
VS en Iran hadden tot voor kort geen diplomatieke betrekkingen met elkaar. Ik dacht dat Iran niet wil onderhandelen met de VS over hun atoomprogramma.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat ik niet snap is waarom hij het overlaat aan de EU3 en er zelf geen gezant mee stuurt.
Wil hij als het mislukt de EU de schuld geven![]()
5e wereldwijd, dacht ik, echter is de Iraakse productie van 2.4mb/d in 2002 naar 1.5mb/d in 2004 gedaald. Daarmee staat Irak 18e op de wereldranglijst.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar heeft dan wqel weer grote reserves
In 1973 was in nog net geen 3 dus kon ik nog niet fietsen, maar nu lijkt het me toch wel eens leuk om een auto vrije zondag te hebben en over een snelweg te fietsen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
Anyways, een gewapend conflict met Iran zou een grote invloed op de prijs en beschikbaarheid van ruwe olie betekenen en we weten allemaal wat de gevolgen daarvan zouden zijn.
Hmm...denk niet dat het zo erg zal zijn als in '73, Saudi-Arabie alleen heeft de terugval van Irak meer dan gecompenseerd. Waarmee je je tegelijkertijd kan afvragen waarom de prijzen zoveel zijn gestegen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:53 schreef Basp1 het volgende:
In 1973 was in nog net geen 3 dus kon ik nog niet fietsen, maar nu lijkt het me toch wel eens leuk om een auto vrije zondag te hebben en over een snelweg te fietsen.![]()
De prijzen zijn gestegen omdat de olie weer terug op de kaart is gezet. Door Irak (eerst beperkte uitvoer, toen aanslagen en terreur), Nigeria (rebellen) en Venezuela (Chavez), de VS (orkanen) en andere factoren, zoals afgewaardeerde oliereserve's (waar onder Shell).quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:01 schreef Tijger_m het volgende:
Hmm...denk niet dat het zo erg zal zijn als in '73, Saudi-Arabie alleen heeft de terugval van Irak meer dan gecompenseerd. Waarmee je je tegelijkertijd kan afvragen waarom de prijzen zoveel zijn gestegen.
9 is wel heel laag volgensmij zit hij al vanaf de jharen 70 boven de $25quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:35 schreef LexRex het volgende:
Mid jaren 90 was de olie zelfs $9 per barrel, maja, aardige glut toen.
Klik hier ff, het was dus nog net boven de $10, maar niet gecorrigeerd voor inflatie.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
9 is wel heel laag volgensmij zit hij al vanaf de jharen 70 boven de $25
Je weet wat ik bedoel. Rusland had toen een heel ander systeem.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Drie jaar is nog huidige tijd, zeventien jaar geleden... prehistorie! Zoiets?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |