abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35963690
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:17 schreef Heero87 het volgende:
14 ploegen is vooral voor de leefbaarheid. Nu heb je ploegen die zo dicht bij elkaar zitten dat het amper leefbaar is. Je ziet dat nu ook in Westerlo. Daar is het bestuur dolgelukkig met de degradatie van streekgenoot Geel, want dat levert hen wellicht betere sponsorovereenkomsten én nieuwe supporters op.
14 ploegen zal vooral betekenen dat meer ploegen in de problemen komen. Niet dat meer ploegen meer inkomsten genereren.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_35963699
Leg eens uit?
pi_35963766
14 ploegen in de 1e klasse, betekent 4 ploegen minder die profiteren van TV-gelden en ticketinkomsten (die zijn hoger in de 1e klasse, aangezien een thuiswedstrijd tegen Anderlecht meer publiek trekt dan een thuiswedstrijd tegen Deinze. Ook kun je een hogere inkomprijs vragen.)

Er verdwijnen dus 4 ploegen naar lagere regionen, die ploegen zullen in de problemen komen. Tevens zal de nummer 14 degraderen en dat is een betere ploeg en een ploeg met meer potentie, dan wat er nu onderin staat. Ploegen als GBA, Charleroi (dat is dan niet zo erg) of Westerlo kunnen in een competitie met 14 ploegen zo maar degraderen in 'n minder jaar... Dan krijgen ze te maken met een flinke terugval, aangezien de 2e klasse minder interessant is.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_35963824
Uitslagen 2e klasse:

Geel - Union 1-0
Deinze - KVSK United 0-0
Antwerp - Eupen 3-2

Tubeke - KV Mechelen 2-1
Bergen - Virton 5-1
pi_35963905
Dáárom net dat het geleidelijk moet gebeuren. Stel je voor dat La Louvière nu teruggezet wordt en we met zeventien ploegen zitten. Een tijdje later zullen er vast nog meer ploegen gaan sukkelen en ook financieel teruggezet worden. Zo kom je automatisch bij een selectie van veertien ploegen.

Trouwens, op Heusden-Zolder na zijn er nu toch ook zeventien ploegen die bewijzen dat tweede klasse perfect leefbaar is? Als Oostende of Bergen er perfect in slaagt om te overleven in tweede na een minder seizoen, waarom zouden Germinal Beerschot of Charleroi daar dan niet in slagen?
pi_35963974
Oostende heeft jarenlang in de 2e gespeeld, promotie voor dat soort clubs een éénmalig uitstapje. Ze doen geen gekke dingen (net zoals Roeselare en Zulte) en bij degradatie weten ze zich financieel prima te redden en met 'n beetje geluk doen ze sportief gezien ook goed mee.

Ploegen als Charleroi en GBA zullen veel spelers kwijtraken bij degradatie (spelers stellen hogere sportieve eisen dan spelers van Oostende) en zullen het financiële gemis zeker voelen. Dit zijn ploegen die uitgaan van een vast verblijf in de 1e klasse, Oostende niet.

Als La Louviere wordt teruggezet en Lierse SK en Beveren sportief degraderen dan kan dat prima worden opgevuld met KVSK United (dat best potentie heeft), Bergen (corrupt zooitje, maar wel de beste ploeg in de 2e klasse) en Kortrijk.
pi_35964110
Enkel KVSK United kan op lange termijn een toegevoegde waarde betekenen voor eerste. Bergen is zoals je het zelf ezgt een corrupt zooitje en is nóg maar ééns een ploeg er bij in Henegauwen. Om maar te zwijgen van Kortrijk. Kortrijk zou het vijfde team (als je Moeskroen er bij rekent zelfs het zesde) zijn in West-Vlaanderen en zal op lange termijn ook de leefbaarheid van Zulte Waregem, Roeselare, Moeskroen en Cercle Brugge aantasten.

Je stelt dat sommige ploegen hun leefbaarheid gaan verliezen doordat ze bij een competitie met veertien ploegen dreigen te zakken naar tweede, maar moeten we daarom de leefbaarheid van vijf andere ploegen in het gedrang brengen?
pi_35964206
Als Kortrijk in de 1e klasse speelt, dan zal dat echt niet minder toeschouwers opleveren voor Zulte Waregem, Roeselare, Moeskroen en Cercle Brugge. Alleen wat meer streekderby's.

Het klopt dat veel ploegen in de 2e klasse heel weinig potentie hebben, maar het is beter dat die ploegen stuivertje wisselen dan dat ploegen die wel stabiel zijn (GBA, Charleroi, Zulte-Waregem, Westerlo, AA Gent) straks gaan degraderen. Daar heeft echt niemand wat aan.
pi_35964381
quote:
Als Kortrijk in de 1e klasse speelt, dan zal dat echt niet minder toeschouwers opleveren voor Zulte Waregem, Roeselare, Moeskroen en Cercle Brugge. Alleen wat meer streekderby's.
Reken maar van wel. Er zijn natuurlijk een hoop trouwe aanhangers van hun ploeg die ook bij hun ploeg blijven in eenders welke afdeling, maar er zijn ook heel wat toeschouwers die gewoon naar een bepaalde ploeg gaan omdat het de dichtstbijzijnde eersteklasser is. Je hebt bijvoorbeeld mensen in Kortrijk die naar Moeskroen gaan voor het eersteklassevoetbal. Zodra Kortrijk er bijkomt, verliest Moeskroen wellicht die toeschouwers aan Kortrijk.

Dat is toch perfect logisch? Als je met twee ploegen in een streek van 100.000 inwoners zit, dan zal je toch minder toeschouwers hebben dan wanneer je de enige ploeg uit die streek van 100.000 inwoners bent?

Hetzelfde geldt voor sponsoring. Voor een West-Vlaamse sponsor is er veel meer keuze uit West-Vlaamse voetbalploegen, wat maakt dat de sponsor volgens het vraag-aanbodprincipe minder zal moeten neertellen voor shirtreclame bij een bepaalde ploeg. Het spreekt voor zich dat een ploeg die in de wijde omgeving geen andere eersteklassers kent meer geld kan vragen aan een grote sponsor dan een ploeg die met drie andere eersteklassers in de buurt zit.
pi_35964442
Echt heel veel zal het niet uitmaken. Ik denk niet dat Kortrijk in de 1e klasse 10.000 toeschouwers zal trekken.

In elk geval zal het met Kortrijk in de 1e klasse meer geld opleveren (sponsoring) dan dat het op zou leveren in 'n klasse onder de 1e klasse met 14 ploegen.

Streekderby's leveren trouwens ook extra publiek op.
pi_35964503
Het gaat natuurlijk niet om duizenden mensen die overstappen, maar een verschil van 200 tot 500 supporters is voor Moeskroen op zich al rampzalig.

Streekderby's leveren extra publiek op, maar niet als je vijf verschillende streekderby's per seizoen hebt. Dan krijg je nét het omgekeerde effect.
pi_35964540
Een degradatie naar de 2e klasse is nog rampzaliger voor Moeskroen. Helemaal als het verschil met de 1e klasse zo groot is, dat terugkomen en handhaven een zo goed als onmogelijke opgave is.

Daarnaast zal het kaf zich vanzelf van het koren scheiden. Als 5 Westvlaamse ploegen teveel is, dan zullen er vanzelf een aantal naar lagere regionen verdwijnen.
  zondag 12 maart 2006 @ 14:28:30 #13
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_35964666
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Echt heel veel zal het niet uitmaken. Ik denk niet dat Kortrijk in de 1e klasse 10.000 toeschouwers zal trekken.

In elk geval zal het met Kortrijk in de 1e klasse meer geld opleveren (sponsoring) dan dat het op zou leveren in 'n klasse onder de 1e klasse met 14 ploegen.

Streekderby's leveren trouwens ook extra publiek op.
Het probleem van ploegen als Kortrijk, vroeger Harelbeke, Moeskroen , ... ligt trouwens niet eens in België , maar ligt over de grens in Rijsel en Lens waar wekelijks duizenden Belgen naartoe trekken ...

En ook begrijpelijk, bij bv Rijsel kan je al binnen voor een eerstedivisiematch in Frankrijk aan 16 ¤.
Voor de Uefacupmatch tegen Donetsk kon je er naartoe voor 5 ¤ ! Een CL-abonnement koste er de helft ! minder dan bij Club Brugge of Anderlecht ...

Begin daar maar eens tegen te concurreren ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_35964701
quote:
Op zondag 12 maart 2006 14:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het probleem van ploegen als Kortrijk, vroeger Harelbeke, Moeskroen , ... ligt trouwens niet eens in België , maar ligt over de grens in Rijsel en Lens waar wekelijks duizenden Belgen naartoe trekken ...

En ook begrijpelijk, bij bv Rijsel kan je al binnen voor een eerstedivisiematch in Frankrijk aan 16 ¤.
Voor de Uefacupmatch tegen Donetsk kon je er naartoe voor 5 ¤ ! Een CL-abonnement koste er de helft ! minder dan bij Club Brugge of Anderlecht ...

En bij Lens zie je misschien ook nog eens beter voetbal...
  zondag 12 maart 2006 @ 14:30:02 #15
pi_35964705
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een degradatie naar de 2e klasse is nog rampzaliger voor Moeskroen. Helemaal als het verschil met de 1e klasse zo groot is, dat terugkomen en handhaven een zo goed als onmogelijke opgave is.

Daarnaast zal het kaf zich vanzelf van het koren scheiden. Als 5 Westvlaamse ploegen teveel is, dan zullen er vanzelf een aantal naar lagere regionen verdwijnen.
Overigens is het een illusie te denken dat veel mensen van "ploeg veranderen" , dat zag je ook bij bv het verdwijnen van Harelbeke , die mensen haken gewoon af. Idem zou je krijgen in Brugge. Stel dat Cercle daar zou verdwijnen. Je gaat geen honderd groen-zwarten vinden die dan naar Club zouden gaan kijken hoor ...
pi_35964769
quote:
Op zondag 12 maart 2006 14:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Overigens is het een illusie te denken dat veel mensen van "ploeg veranderen" , dat zag je ook bij bv het verdwijnen van Harelbeke , die mensen haken gewoon af. Idem zou je krijgen in Brugge. Stel dat Cercle daar zou verdwijnen. Je gaat geen honderd groen-zwarten vinden die dan naar Club zouden gaan kijken hoor ...
Dat bedoel ik dus. Als je de 1e klasse gaat inkrimpen ben je gewoon veel supporters kwijt. Ik kan me voorstellen dat een Moeskroen-supporter dan liever thuis blijft of ergens in Frankrijk naar topvoetbal gaat kijken, dan dat diegene naar 'n andere ploeg in Henegouwen of West-Vlaanderen gaat kijken.
pi_35964826
quote:
Op zondag 12 maart 2006 14:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Eens. Daar valt niet tegen te concurreren.

Ik vind de toegangsprijzen in België trouwens sowieso hoog. In de 3e klasse betaal je soms al 10 euro en dat lijkt niet eens op voetbal, terwijl het vaak ook vreselijk koud is en/of je staat gewoon in de regen te kijken.

In Nederland speelt dat om de één of andere reden veel minder. Roda JC, FC Groningen, FC Twente, Heracles Almelo, Willem II en NAC Breda hebben veel minder last van Duits en/of Belgisch voetbal.
  zondag 12 maart 2006 @ 14:34:59 #18
pi_35964836
quote:
Op zondag 12 maart 2006 14:32 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Als je de 1e klasse gaat inkrimpen ben je gewoon veel supporters kwijt. Ik kan me voorstellen dat een Moeskroen-supporter dan liever thuis blijft of ergens in Frankrijk naar topvoetbal gaat kijken, dan dat diegene naar 'n andere ploeg in Henegouwen of West-Vlaanderen gaat kijken.
Dat is zo , ik woon hier in de streek van Harelbeke, en uit diverse vroegere "supportersclubs" van Harelbeke vertrekken hier nu tweewekelijks bussen naar Rijsel ... (wat uiteindelijk vanuit West-Vlaanderen maar gewoon een halfuurtje tot een klein uurtje ver rijden is hé ...)
pi_35964960
quote:
Op zondag 12 maart 2006 14:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat is zo , ik woon hier in de streek van Harelbeke, en uit diverse vroegere "supportersclubs" van Harelbeke vertrekken hier nu tweewekelijks bussen naar Rijsel ... (wat uiteindelijk vanuit West-Vlaanderen maar gewoon een halfuurtje tot een klein uurtje ver rijden is hé ...)
Ik woon vlakbij België en Duitsland, maar hier is dat een stuk minder. Er zijn dan ook geen ploegen verdwenen hier in de buurt.

Kan me wel voorstellen dat als RBC of Fortuna Sittard verdwijnt, die mensen niet of nauwelijks zullen gaan kijken bij ploegen als NAC Breda of Roda JC. Als je dan toch voetbal wilt zien, dan steek je eerder de grens over dan dat je gaat kijken bij een voormalige aartsrivaal.

Als FC Den Bosch onverhoopt mocht verdwijnen ga ik in elk geval echt niet naar FC Utrecht, RKC Waalwijk of PSV kijken.
  zondag 12 maart 2006 @ 14:43:45 #20
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_35965130
Malinwa FC!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  zondag 12 maart 2006 @ 14:45:30 #21
pi_35965190
Overigens is het trouwens wel zo dat je nu wel kunt zeggen dat er veel te veel "West-Vlaamse" ploegen op een hoog niveau (1ste of 2de klasse) zitten , maar er zijn eigenlijk zowat geen ploegen daar die in "financiele problemen" zitten. Natuurlijk, de supporters verdelen zich wat meer over de verschillende ploegen , maar het feit dat die ploegen allemaal op zo'n 'hoog' niveau kunnen meedraaien heeft er ook veel mee te maken dat dit feitelijk de economisch meest welvarende streek in België is. Die ploegen vinden hier vrij makkelijk sponsoren en er zitten altijd vrij veel bedrijfsleiders in de besturen. Waarom zouden ze dan moeten verdwijnen ?
Terwijl je ziet dat ploegen die als je alles veel meer "planmatisch" zou bekijken soms véél meer financiele problemen hebben omdat in hun streek geen sponsors te vinden zijn ...
pi_35965243
Een ploeg staat niet voor niets in de 1e klasse natuurlijk. Ik vind altijd dat er niet teveel Westvlaamse ploegen in de 1e klasse kunnen zijn. Als iets levensvatbaar is dan blijft het, is het niet levensvatbaar dan verdwijnt het. Zo'n ploeg draait niet voor niets mee in de 1e klasse.

In Nederland zijn er in Brabant ook heel wat profploegen, terwijl bijvoorbeeld Zeeland geen enkele profploeg heeft. Wel gehad, maar die is ter ziele gegaan. Dat geeft aan dat er meer dingen dan topografie een rol spelen.
pi_35966213
quote:
Dat is ook een compleet ander gegeven. Club en Cercle zijn aartsrivalen. Een Zulte Waregem en Roeselare hebben dat veel minder. Een toeschouwer van Zulte Waregem zal bij degradatie van Waregem veel makkelijker overstappen naar Roeselare dan dat een toeschouwer van Cercle bij degradatie naar Club overstapt.

Denk trouwens ook eens aan de bedrijven die business-seats of skyboxes kopen in de Belgische stadions. Als Cercle Brugge bijvoorbeeld degradeert, gaan die bedrijven écht niet aarzelen om bijvoorbeeld naar Club Brugge over te stappen hoor. En misschien is nét dat wel nog gevaarlijker dan het aantal toeschouwers dat overstapt.

Voor een topclub als Club Brugge is de komst van een extra West-Vlaamse ploeg trouwens geen gevaar. Daar hbben ze zo al genoeg supporters, bovendien is de toevloed van toeschouwers door de recente successen veel groter dan de afvloei door bijvoorbeeld de komst van Cercle.
quote:
Overigens is het trouwens wel zo dat je nu wel kunt zeggen dat er veel te veel "West-Vlaamse" ploegen op een hoog niveau (1ste of 2de klasse) zitten , maar er zijn eigenlijk zowat geen ploegen daar die in "financiele problemen" zitten.
En Harelbeke enkele jaren geleden dan? En het oude Waregem?

Hetzelfde zie je trouwens in andere gebieden: Aalst bezweek onder de druk van Lokeren, Beveren en AA Gent, KV Mechelen had het heel moeilijk met de aanwezigheid van Lierse, Westerlo, Geel, Antwerp en Germinal Beerschot.

Voetbal is tegenwoordig veel meer een commerciëel product dan vroeger. Voor heel wat mensen geldt de redenering: als mijn ploeg wegvalt, stap ik naar de concurrentie. Een spijtige evolutie misschien, maar je moet er wel op anticiperen.
pi_35966236
Bij KVM was er gewoon sprake van wanbeleid, de val van KVM heeft echt weinig te maken met de aanwezigheid van bijvoorbeeld Geel.
  zondag 12 maart 2006 @ 15:25:41 #25
pi_35966283
Het oude Waregem werd de das omgedaan door de fraude en het overlijden van hun sponsor hé ...

Harelbeke had trouwens in de eerste plaats geen "echte" financiele problemen, alleen zat je daar ook met een vreemde constructie met Kroatische investeerders die er opeens de brui aangaven. Waarna de fusie met Ingelmunster hen helemaal de das omdeed ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')