En wat mij betreft nietquote:Op vrijdag 1 september 2006 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet hoe het werkt en de voorwaarden zijn wat mij betreft gewoon helder en logisch.

Ik denk dat jullie langs elkaar heenpraten.quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Prima. Duidelijker dan aan de hand van het rekenvoorbeeld zou ik het niet kunnen maken, vrees ik.

Je hoeft het mij ook niet uit te leggen of te verduidelijken, ik weet hoe het werk. Ik werk net als jij bij een bank.quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Prima. Duidelijker dan aan de hand van het rekenvoorbeeld zou ik het niet kunnen maken, vrees ik.

quote:Op zaterdag 2 september 2006 22:56 schreef _Flash_ het volgende:
Exact, frederik. Maar Five_Horizons lijkt dit punt niet te (willen) begrijpen..

Neem gewoon een spaarrekening met 4% rente, kosteloos opneembaar. Volgens jou beredenering heb je dan beide voordelenquote:Op zaterdag 2 september 2006 23:43 schreef frederik het volgende:
Persoonlijk ben ik wel blij met dat soort rekeningen, hoeft het niet alleen een nodeloos ingewikkelde marketing strategie te zijn.
Vroeger had je de keuze tussen of een spaarrekening met 1,5% rente, of een vaste looptijd rekening met 4% rente. Nu is er een tussenoplossing met 3.3% danwel 1%, een rekening ...

ASN Bank is onderdeel van SNS oid.quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:55 schreef Paul_P het volgende:
Er is nu ook SNS Maxisparen. Ook maandelijkse inleg tussen 50 en 250 euro, kostenloos opneembaar en net zoals ASN Ideaalsparen 4% rente.

ABN Amro toekomstplan. Je legt maandelijks geld in, daar koopt ABN Amro aandelen voor (afhankelijk van je keuze heel defensief of heel offensief, of iets daartussenin). Levert veel rendement op. Als aandelen zakken is dat lullig voor je reeds gedane inleg, maar gunstig voor de inleg die nog zal volgen, in dat geval koop je namelijk relatief goedkoop in.quote:Op maandag 11 september 2006 10:49 schreef exode het volgende:
wat een keuzes allemaal....ik en geld zijn geen vrienden...ik had altijd een vaste termijn spaarrekening bij de Rabo, zo 1 waar je niet eens aan kon komen. Maar die is een tijdje geleden vrij gevallen...
Nu heb ik 2 internetspaarrekeningen bij de Rabo, 1 voor rekeningen die nog gaan komen (als het op mijn betaalrekening staat gaat het op....) en 1 voor iets langere termijn (vakantie etc). Voor mij werkt het zo prima...ik gebruik de eerste dus niet echt als spaarrekening maar als verkapte betaalrekening. Een de 2e als korte termijn spaarrekening....
maar nu wil ik ook nog op lange termijn gaan sparen. Dus geld lang laten staan, voor ooit een huisje of zo..of gewoon zodat ik niet op een houtje moet gaan bijten als ik oud en afgedankt ben...is die postbank rekening dat een optie of zijn er nog veel betere opties? bijvoorbeeld iets met aandelen erin? Ik werk dan wel bij de Rabo (nog paar weekjes) maar heb niets te maken met rekeningen en zo.

of naar -50% of meerquote:Op maandag 11 september 2006 22:10 schreef Cosworth het volgende:
[..]
ABN Amro toekomstplan. Je legt maandelijks geld in, daar koopt ABN Amro aandelen voor (afhankelijk van je keuze heel defensief of heel offensief, of iets daartussenin). Levert veel rendement op. Als aandelen zakken is dat lullig voor je reeds gedane inleg,
Rendement over 10 jaar kan oplopen tot zo'n 50 procent of meer.

Stel je stort 100.000 euro op je spaarrekening 1 dag nadat het nieuwe kwartaal is ingegaan. Dan krijg je over die 100.000 euro voor de rest van het kwartaal maar 1 procent rente, en niet 3,zoveel procent.quote:Op vrijdag 1 september 2006 23:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Even een rekenvoorbeeld:
Je hebt ¤ 100,--
Dat laat je er een kwartaal op staan. Daar krijg je 3,3% /4 = ¤ 0,825 over.
Nu neem je die 100,825 op en je stort de rest van het jaar niet meer bij. Dan zou het dus logisch moeten zijn dat je aan het einde van het jaar ¤ 3,30 krijgt
Lijkt me niet.

Die 4% is over een heel jaar gerekent. Die 3,3% bij de postbank(kwartaalrekening) krijg je dus elke 3 maanden, mits je niet aan het bedrag zit. Uiteindelijk is die 3,3% dus veel interessanter dan die 4% van de SNS bank. Veel mensen kijken hier overheen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:55 schreef Paul_P het volgende:
Er is nu ook SNS Maxisparen. Ook maandelijkse inleg tussen 50 en 250 euro, kostenloos opneembaar en net zoals ASN Ideaalsparen 4% rente.

Huh? Dan zou dat betekenen dat je 1,033^4 = 13,9% rente krijgt op jaarbasis. Toch?quote:Op dinsdag 12 september 2006 16:59 schreef fr0x het volgende:
[..]
Die 4% is over een heel jaar gerekent. Die 3,3% bij de postbank(kwartaalrekening) krijg je dus elke 3 maanden, mits je niet aan het bedrag zit. Uiteindelijk is die 3,3% dus veel interessanter dan die 4% van de SNS bank. Veel mensen kijken hier overheen.

Rente over rente.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:09 schreef fr0x het volgende:
Ik snap je berekening niet, per kwartaal krijg je 3,3% mits je er niet aanzit. 4 x 3,3 = 13,2
Dus, als je 10.000 op je spaar rekening hebt, krijg je hier elke 3 maanden 3,3% rente overheen. Dit is dus 330,- per kwartaal.
correct me if i'm wrong..

Precies. 3.3% per jaar mét voorwaarden, niet nemen dus.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:07 schreef LB06 het volgende:
[..]
Rente over rente.
Kwartaal 1: ¤100,00 * 1,033 = ¤103,30
Kwartaal 2: ¤103,30 * 1,033 = ¤106,71
Kwartaal 3: ¤106,71 * 1,033 = ¤110,23
Kwartaal 4: ¤110,23 * 1,033 = ¤113,86
Ergo, kapitaal in kwartaal 4 = ¤100 * 1,033 * 1,033 * 1,033 * 1,033= ¤100 * 1,033^4.
En zelfs al zou er geen rente over rente bestaan, dan nog is 13,2% op jaarbasis (op een risicoloze spaarrekening NB!) veel te veel om waar te zijn. Als dat waar zou zijn zou bijna niemand meer beleggen in aandelen, laat staan obligaties.

| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |