’Een stapje terug om er twee vooruit te zetten’ Donderdag 30 maart 2006 - Fred van der Hoorn legt uit waarom het voor FC Den Bosch beter is niet nu, maar volgend jaar te promoveren.
Fred van der Hoorn. Foto Dolph Cantrijn Aan het begin van deze voetbaljaargang beweerde Fred van der Hoorn, technisch directeur van FC Den Bosch, dat zijn club bij de eerste vijf moest kunnen eindigen in de eerste divisie. In januari werden Berry Powel en Paul Verhaegh verkocht, maarmet nog twee wedstrijden voor de boeg behoort de vijfde plek nog tot de mogelijkheden. FC Den Bosch staat nu zevende en moet hopen op een misstap van Emmen om de doelstelling te halen. Lukt dat, dan mogen de Bosschenaren ook meedoen aan de play-offs, met promotie naar de eredivisie als inzet.
Promoveren is theoretisch nog mogelijk, maar is FC Den Bosch daar al wel klaar voor?Van der Hoorn: „We gaan het niet uit de weg, maar als we promoveren, hebben we veel hulp van buitenaf nodig om een eredivisiewaardig team op de been te brengen.“
En is dat niet nodig bij promotie volgend jaar?„Minder. We hebben nu al vijf nieuwe jongens voor meerdere jaren vastgelegd die het klappen van de zweep kennen. Die spelers kunnen in principe straks zo mee de eredivisie in.“
Was dat een criterium bij het zoeken naar nieuwe spelers?
„Ja, net als mentale weerbaarheid. Dat zit er dit seizoen te weinig in. Zeker na het vertrek van Verhaegh. Veel jongens hebben gespeeld in jeugdselecties waar ze tot de beteren behoorden. Dat is voor de weerbaarheid niet ideaal.“
Had je dat niet vooraf kunnen bedenken?„Eind vorig seizoen was ik zelf als trainer aan het proberen de club in de eredivisie te houden. We konden pas laat gaan zoeken naar nieuwe spelers, ook al omdat we niet wisten of het eerste- of eredivisie zou worden. Met nauwelijks geld. Daarom hebben we nu veel huurlingen. Soms pakt het heel goed uit, zoals met Michel Vorm en Stanley Aborah. Soms minder. Er is één speler die ik maar één keer heb zien spelen voordat we hem huurden. Dat is te weinig geweest. Zal niet meer gebeuren.“
Nadat Paul Verhaegh Berry Powel en in januari waren verkocht, werden spel en resultaten minder. Spijt van de verkoop?„Nee, want dat is gebeurd in het belang van de club, die een paar jaar geleden nagenoeg failliet was. Powel zou hier over een paar weken gratis zijn weggelopen het bod dat Vitesse deed op Verhaegh konden we niet afslaan. Vele malen beter dan het geld dat RKC afgelopen zomer bood voor hem. Vitesse moest snel een nieuwe rechtsback hebben, dus was dit hét moment voor een transfer. Mede daardoor hebben we nu al een aantal spelers voor volgend seizoen kunnen vastleggen. Soms moet je een stapje terug doen om er twee vooruit te kunnen zetten.“
Financieel kan FC Den Bosch een grote klapper maken als Ruud van Nistelrooij door Manchester United wordt verkocht. Jullie krijgen dan namelijk een klein deel van de transfersom. Al aan het rekenen? „Nee. Natuurlijk zou ons dat heel goed uitkomen, maar zoiets zou ’gefundenes Fressen’ zijn.“
Je hebt al aangekondigd dat er na Ten Heuvel, Demouge, Luijten, Pinto en Coutinho nog een paar nieuwe spelers komen. Kun je reageren op de volgende namen die in het geruchtencircuit in verband worden gebracht met FC Den Bosch?- Chris van der Weerden (nu Germinal Beerschot).
„Zou ik er graag bij hebben. Ik heb al twee keer met hem gesproken. Maar hij heeft meer pijlen op zijn boog.“
- Patrick Pothuizen (nu bij NEC)
„Op dit gerucht kan ik niet ingaan.“
- Koen van der Biezen (uit Nuland, nu FC Utrecht-2)
„Ook daar kan ik niks op zeggen. Maar het is geen geheim dat wij nu vooral nog op zoek zijn naar aanvallers. En dat is hij wel, ja.“