Over een weekje vertrek ik naar Turkije, voor eerst een rondreis. Het hoogtepunt van de vakantie gaat natuurlijk de totale zonsverduistering op 29 maart worden. In 1999 heb ik de (totale) verduistering in Roemenie gezien, door een dunne laag bewolking. We hadden nog geluk, want een paar minuten na de totaliteit schoof een dikke wolkeband voor de zon. De corona was hierdoor niet te zien (of ik kan het me niet meer herhinneren), maar door mijn (toen net nieuwe) telescoop kon ik wel te protuberansen zien. Zal ik dit jaar de corona in volle glorie zien
![]()
De verduistering in '99 heeft grote indruk op me gemaakt. Toen het donker begon te worden werden de schaduwen scherper, wat een geheimzinnige/onwerkelijke sfeer veroorzaakte. Alles duurde heel erg kort, voor herhalin vatbaar dus!
Voor meer info:
http://www.dekoepel.nl/zenit/eclipsweb/eclips2006.htmlWie gaat er allemaal naar Turkije, Egypte, Libie of misschien wel een heel ander land? En waarmee ga je de verduistering waarnemen? Ik neem me telescoop (ETX 90) me, statief gaat in m'n grote reistas met m'n kleding en andere spullen. En m'n telescoop gaat mee als handbaggage.
[ Bericht 12% gewijzigd door whosvegas op 11-03-2006 15:38:00 ]