"En dat is verboden", zo verzekerde me de agent die me zojuist had staande gehouden en had doen stilstaan op een parkeerplaats. Hij had een tijdje achter me gereden en signalen opgevangen die erop duiden dat ik een radardetector aan boord zou hebben, zo legde hij me uit. Ter ondersteuning van zijn verhaal wees hij gretig op de houder die middels zuignap aan mijn raam bevestigd zit. "Dus u moet uw radardetector afstaan en u krijgt een boete van 250,-", aldus oom agent.
Nu is het zo dat ik al sinds 2003 geen radardetector meer heb. Toen ik het verbod op dit mooi staaltje techniek voelde aankomen, heb ik het apparaat verkocht aan een argeloze hardrijder, die twee maanden daarna ineens met betreffend verbod geconfronteerd werd waardoor zijn recent aangeschafte radardetector ineens geheel waardeloos bleek, maar dat terzijde. Ik legde oom agent uit dat ik dus allang geen radardetector meer in bezit had. Waar hij zijn radardetector-detector sporen vandaan had, was voor mij dan ook een raadsel. "Maar die houder aan uw voorruit dan? Die hangt daar niet voor niets!" grijnsde de diender mij toe. "Dat klopt, maar die is dan ook voor mijn navigatiesysteem." antwoordde ik naar waarheid.
Hierdoor leek hij even van zijn stuk gebracht. Echter, agent als hij was, bleef een volgende poging om mij tot een bekentenis te dwingen niet uit: "En heeft u uw navigatiesysteem dan bij u?" - "Nee, ik hoef vandaag niet speciaal ergens naar toe, en dan ga ik dat ding niet meeslepen" - "Maar met een navigatiesysteem kunt u toch ook gewaarschuwd worden voor flitspalen? Dat mag dan ook niet!" luidde de volgende poging om mij in de boeien te krijgen. "Ten eerste heb ik geen TMC antenne, ten tweede heb ik betreffende feature niet op mijn navigatiesysteem geinstalleerd en ten derde is het ontvangen van poi coördinaten zoals die van flitspalen gewoon toegestaan.", verzuchtte ik. Hiermee leek hij door zijn argumenten heen te zijn. Twijfelachtig keek hij naar zijn collega, die tot dan maar een beetje rondlummelend rond mijn auto had gehangen. "Moeten we de specificaties van het navigatiesysteem bij de infodesk opvragen?" probeerde hij nog steun te vergaren. Zijn collega schudde mismoedig van nee.
De pliesie geeft zich echter niet zomaar gewonnen. De tollenaar van Spee was toch wel zeer overtuigd van de aanwezigheid van de vermeende detector en wilde hoe dan ook scoren. Ik bood hem aan om hem de auto te laten doorzoeken. Hell, de dag was toch al om zeep en ik zou door dit voorval toch al niet meer op tijd op mijn werk komen, dus vooruit met de geit. Doorzoeken die auto! Wel weer alles netjes terug leggen. Daar wilde oom agent echter niet aan. "Want," zo betoogde hij, "radardetectoren zitten tegenwoordig zeer goed verstopt in auto's, vaak ergens in het motorblok en hij had niet de benodigde technische kennis om zo ver te zoeken". Hoewel hij ten aanzien van zijn opmerking betreffende het hebben van te weinig technische kennis een punt had, begon dit gesprek me te vervelen en wilde ik eigenlijk mijn weg vervolgen. Ik maande hem tot duidelijkheid.
"Beste meneer, we staan hier nu al tien minuten onverrichterzake en dit gesprek gaat helemaal nergens heen. Ik heb u aangeboden om mijn auto te doorzoeken, dat wilt u niet, maar u blijft erbij dat ik een radardetector in mijn auto heb zonder dat u dat aangetoond hebt. Ik stel dan ook voor dat we dit gesprek afronden, dat u mijn autopapieren terug geeft en dat we elk ons weegs gaan" (of zoiets, ik weet niet meer precies wat ik stond te lullen)
Voor de vorm liep hij onder het binnenmonds grommen van "Momentje" terug naar zijn zuurstok met lichtkrant, alwaar hij iets in de microfoon murmelde. Met een lang gezicht strompelde hij terug en overhandigde mij mijn rij-en kentekenbewijs. Hij liet het deze keer bij een waarschuwing, vermelde hij tot slot. Ik wenste hem nog een prettige dag verder.
Nee, ik heb inderdaad geen radardetector. Ik heb het vermoeden dat het een misverstand in combinatie met een gevalletje scoringsdrang was. Waar is de camera van wegmisbrukers als je ze nodig hebt?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.