haha ik heb net 4 maanden mn eerste platenspelerquote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:18 schreef sig000 het volgende:
Ik was blij met een versterker,platenspeler en 2 boxen.![]()
24/7?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
Me aftrekken op de Wehkamp
[afbeelding]
leuke bezigheidquote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
Zat 5 minuten op zo"n ding met vette versterker en had gelijk ruzie.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
Vét illegaal! Wat was ik stoer in die tijd!![]()
Jeeh...hebben ze bij jullie pas 3 jaar een computer???quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Toen ik geboren ben waren er computers en wij hadden er thuis 1 vanaf mijn 6de ofzo. Dus ik kan me niet voorstellen hoe een jeugd doorgebracht werd zonder computers.
Hoe ? vertel me hoe! ?
dank U
waar staat dat ik 9 ben ?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:25 schreef wonko het volgende:
[..]
Jeeh...hebben ze bij jullie pas 3 jaar een computer???
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
Ja Commondore 64 en later ff Atari 1040. Toen ff pauze totdat P2 350 in 98 Divx kon draaien met ATI 16 MB AIW.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:59 schreef Bosbeetle het volgende:
zijn dit allemaal 40+érs die al vroeg computers hadden ... erm 40 geboren in 64 dan is jaren 80 (eerste computers) toch al rond hun 16de
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
vanaf je 6de ?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:26 schreef mazaru het volgende:
Wij lazen ook "boeken" toen
boek (het ~, ~en)
1 bundel bedrukte of beschreven bladen van papier in een band
2 letterkundig product, verhandeling, beschrijving, in bundelvorm verschenen
3 aantal bladen wit papier, bestemd om er aantekeningen in te schrijven
4 hoofdafdeling van een uitgebreid letterkundig werk
5 een bepaalde hoeveelheid in boekvorm
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
vanaf je 6de ?
haha maar je hoeft niet zo kleinerend te doen ik lees ook veel boeken
idd ik heb mn eerste spreekbeurten ook nog allemaal moeten opzoeken in de bieb .. (eik tot en met de mavo) maarja dan was het ook nog niet erg als je niet zoveel info hadquote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:29 schreef mazaru het volgende:
[..]
![]()
Eigenlijk bedoelde ik dat als je vroeger iets op moest zoeken, dan moest je naar de bibliotheek.
En dan nam je een stapel boeken, en dan maar hopen dat je de juiste informatie er in kon vinden.
Nu typ je het in bij Google, en je print het uit![]()
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:03 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ja Commondore 64 en later ff Atari 1040. Toen ff pauze totdat P2 350 in 98 Divx kon draaien met ATI 16 MB AIW.128 MB geheugen dat was vet veel.
![]()
en hoe deed je dat dan als de stroom uit viel?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:26 schreef mazaru het volgende:
Wij lazen ook "boeken" toen
boek (het ~, ~en)
1 bundel bedrukte of beschreven bladen van papier in een band
2 letterkundig product, verhandeling, beschrijving, in bundelvorm verschenen
3 aantal bladen wit papier, bestemd om er aantekeningen in te schrijven
4 hoofdafdeling van een uitgebreid letterkundig werk
5 een bepaalde hoeveelheid in boekvorm
[afbeelding]
Dan doen boeken het nog steeds.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:20 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
en hoe deed je dat dan als de stroom uit viel?
Nee op papier.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:41 schreef JoPiDo het volgende:
op de zon ofzo?
Print versie en dan op de knop rammen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:52 schreef JoPiDo het volgende:
hmmm daar wil ik wel meer over horen dan
zonder beeldscherm geen FOK!?! hè
Dat heb ik nog nooit werkend gekregen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:57 schreef JoPiDo het volgende:
printscreen bedoel je?
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit werkend gekregen.![]()
ok, hier moet ik op reagerenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:14 schreef Doderok het volgende:
[..]
Mijn printer luistert daar ook niet naar.
En niet vergeten, als je het bij een filmpje doet en je krijgt een zwart vlak, even de hardware acceleration van je video kaart uitschakelen, dan werkt het welquote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:28 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
ok, hier moet ik op reageren
druk eens op printscreen
open paint
kies plakken
voila
met printscreen maak je een screendump
Die printscreenknop werkt al jaren niet.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:28 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
ok, hier moet ik op reageren
druk eens op printscreen
open paint
kies plakken
voila
met printscreen maak je een screendump
Die hebben wij ook gehad!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:33 schreef Doderok het volgende:
[..]
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
Dat was leuk, de Z80 of de 6502quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:08 schreef Athalon het volgende:
De eerste computer begon ik in 1978 mee, dat was nog een bord waar je met machinetaal op moest programmeren en de uitkomst op een LED display moest aflezen.![]()
Jah, super die ouwe computers.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:08 schreef Athalon het volgende: De eerste computer begon ik in 1978 mee, dat was nog een bord waar je met machinetaal op moest programmeren en de uitkomst op een LED display moest aflezen.![]()
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.quote:
8008? of de PPS-8?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.en het bordje was toen iets van 2000 gulden, zonder kast, zonder iets erbij, je kon het namelijk niet eens opslaan wat je programmeerde, je kon er wel een peperdure interface achterhangen.
Dat spelletje was Pong,met 2 van die strepies en een balletje....quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:26 schreef Bluezz het volgende:
Ik ging naar de padvinderij
We speelden heeeeeel veel buiten, rolschaatste me helemaal suf, ik las ook boeken...,
En we hadden zo'n tennisspel voor op de tv.
Op verjaardagen stond midden in de kamer een tafeltennistafel, hele competities werden er gespeeld!
Dit allemaal als kind.
Op mijn 16e kreeg ik mijn eerste vriend en daar fietste ik mee, luisterden avonden, nachten lang naar Pink Floyd met een joint en een glas rode wijn en branden wierrook
Wie betaalde dat in die tijd voor een ding wat een paar lampjes kon laten branden?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.en het bordje was toen iets van 2000 gulden, zonder kast, zonder iets erbij, je kon het namelijk niet eens opslaan wat je programmeerde, je kon er wel een peperdure interface achterhangen.
Vingerboekje?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:37 schreef mazaru het volgende:
[..]
Heb je deze nog![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Hahaha ik zat er op te wachtenquote:
Nu ik het zo lees, dacht ik dat het de 8008 wasquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:16 schreef Doderok het volgende:
[..]
8008? of de PPS-8?
Elektuur toonde hoe je zelf je eigen computer kon bouwen. Je kon er acht led's mee doen branden, in willekeurige volgorde![]()
En als je er een jaar lang aan verder bouwde kon je zelfs strepen op een tv scherm doen verschijnen![]()
Mijn eerste jaar aan de universiteit kon je naar het "rekencentrum" gaan om je eigen FORTRAN programma's te laten lopen op de mainframe. Eerst maakte je een stapel ponskaarten, één per instructie, dan gaf je die stapel aan de "operator", die voerde alle stapeltjes in en dan kon je bij de matrixprinter gaan zoeken naar jou output.![]()
Meestal kreeg je een foutmelding omdat je een kaart vergeten was, of een gaatje verkeerd geponst.
Een populaire opdracht was: schrijf een programma dat acht koninginnen op een schaakbord plaatst zodat geen van hen een andere kan slaan.
Lieten ze trots hun programma zien, en schoendoos vol kaarten...![]()
Nou dat is niet zo, want ik zat toen al op een bord te programmeren in machinetaal, nog niet veel stappen kon zo'n programma maken, maar toch kon je er b.v. met al dat register geschuif en ADD etc etc "HELP" op je display laten verschijnenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:20 schreef sararaats het volgende:
toen ik geboren werd (in 1979) waren er nog geen computers
ik vermaakte me met het speelgoed dat ik had
Ik weet nog wel dat je een "computer" kom bouwen met de 7400 serie IC's maar dat vond ik toen een beetje te duurquote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
De AM wel, de FM wat minder.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik las al vanaf mijn vierdequote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:27 schreef Bosbeetle het volgende:
vanaf je 6de ?
haha maar je hoeft niet zo kleinerend te doen ik lees ook veel boeken
Mazaru tochquote:
Je zat toch niet bij Manitoba in Leusden/Amersfoort? Wij hadden ook altijd kampen daar en nachtelijke droppings...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:29 schreef Bluezz het volgende:
Het vingerboekje, het fluitekoord, de jamboree, de kampen in austerlitz en zeist, de nachtelijke droppings
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:06 schreef longinus het volgende:
Germaine Groenier op de radio, stiekum luisteren met een van de eerste transistorradio's![]()
Msx is tobh ver voor de computers....quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:29 schreef visserijdagen het volgende:
Vanaf mijn 14e had ik een msx en daarna msx 2, commodore 64 etc. en daar verzamelde ik games voor (lees ruilde illegale games in real life, weer wat anders dan p2p)
Tot mijn 16e veel buiten spelen, vlotten bouwen en boomhutten, daarna een brommer gescoord die zo kut was dat ik elke dag aan het sleutelen was en af en toe kon ik erop rijden
Veel met vrienden gehangen, beetje blowen en muziek luisteren en darten en bierflesjes verzamelen (even 100km reizen om 1 zeldzaam flesje te kopen).
Daarna vriendinnetjes en krantenwijken en thuis deden we veel bordspellen en keek ik af en toe ook wat tv en ik luisterde langspeelplaten.
Ik ben uit 74 en had pas op mijn 24e mijn eerste pc. Eigenlijk niet het gevoel gehad dat ik wat gemist had. Nu valt het me op dat ik veel minder tijd heb door de computer...
Nee Archipelgroep Utregquote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:31 schreef visserijdagen het volgende:
Je zat toch niet bij Manitoba in Leusden/Amersfoort? Wij hadden ook altijd kampen daar en nachtelijke droppings...
Ik had 2 uitbreidingscartridges. 33KB. IK WAS COOL!!!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:33 schreef Doderok het volgende:
[..]
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...
Ja dat gevoel heb ik dus ook!quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:16 schreef tanna het volgende:
Vroeger waren we eigenlijk áltijd buiten, touwtje springen en verstoppertje spelen en natuurlijk ook elastieken. Met mooi weer naar het strandbad gaan om lekker te zwemmen en boy's te meeten (stiekum hé, zoals het toen hoorde)Zou ik nog bijna blikkie trap en vissies vangen vergeten, wij hadden het toen vééls te druk om te computeren
![]()
Echt dat was een van de leukste dingen als het weer een beetje lente werd.quote:
Ik heb het eigenlijk nooit meer gezien, maar er speelt niet veel meer buiten he........jammerquote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:22 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Echt dat was een van de leukste dingen als het weer een beetje lente werd.
En was er toevallig niemnad om "te staan" dan brachten de stoelen wel uitkomst.
Dat heb ik heel wat uren gedaan met mijn vriendinnetjes.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:22 schreef it_was_me het volgende:
Elastieken!
[..]
En was er toevallig niemand om "te staan" dan brachten de stoelen wel uitkomst.
Als je nu met zoiets aan komt bij de jeugd dan zeggen ze": doe ff normaal joh. Ik ga wel naar de mac. Wat een verschil he! En toch vind ik dat wij het hiermee iig wel beter hadden dan onze kids nu.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 12:41 schreef Quembel het volgende:
[..]
Dat heb ik heel wat uren gedaan met mijn vriendinnetjes.
En hutten of tenten bouwen en met het lelijkste koekepannetje van mijn moeder aardappeltjes bakken op het veld achter de straat. Iedereen nam iets mee, de een een zakje zout, de ander lucifers, boter, de volgende wat piepers of limonade.
Stoeptegels op zijn kant, takkies verzamelen, de brand er in en bakken maar.
Naar "de Plompert" een buitenzwembad in Rotterdam, 4 verschillende baden of zo, een met twee
of drie duikplanken/-torens en héél veel gras om op je handdoekkie te liggen.
Raar, maar waar: ik lees nog steeds boeken en schrijf soms ook nog wel met echte inkt berichten aan iemand.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:30 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, vroeger las je een boek en als je van schrijven hield dan zorgde je ervoor dat je met iemand kon corresponderen. Dat was een heel voorname manier van communicatie. Heb het jaren gedaan. Daarnaast had je ook de zogenaamde typmachine. Kutmachines. Bij fouten kon je aan de slag met typex, wat een vieze troep werd en lelijk stond. Bij een fout in de eerste of tweede zin, begon je opnieuw, totdat rondom je heen grote bergen papier oprezen. En jij al opgefokter en opgefokter werd. In 1993 kocht ik een computer (van mijn zwager) en toen waren mijn zorgen over...
Dan was je modern, ik had de TerMeulen post.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
quote:Op zondag 12 maart 2006 09:27 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dan was je modern, ik had de TerMeulen post.
Ik was in een nostalgische bui verzeild geraaktquote:Op maandag 13 maart 2006 00:53 schreef Bluezz het volgende:
Lieve Bluurgh en Falco, niet om lullig te doen, maar eigenlijk passen jullie posts niet in 40+ .
Dit forumonderdeel is er juist voor díe herinneringen uit díe tijd
(jaren 60/70 dus, toen de 40ers van nu kind waren zeg maar)
niemand is ook boos ofzo. maar bluezz heeft wel gelijkquote:Op maandag 13 maart 2006 00:54 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik was in een nostalgische bui verzeild geraakt!
quote:Op maandag 13 maart 2006 00:54 schreef Falco het volgende:
Ik was in een nostalgische bui verzeild geraakt!
Bestaat dat nog?????quote:Op zondag 12 maart 2006 09:44 schreef Dirkh het volgende:
[..]Ik zou even een plaatje zoeken van Termeulen post, maar die is tegenwoordig een stuk beter.
quote:Op maandag 13 maart 2006 00:53 schreef Bluezz het volgende:
Lieve Bluurgh en Falco, niet om lullig te doen, maar eigenlijk passen jullie posts niet in 40+ .
Is het niet mooi, hoe zacht en liefdevol hier gemodereerd wordt. Met een vriendelijk lachend icoontje erbij, 40+ is echt het Love & Peace subforum van Fok! , een oase van rust in een hectische wereld.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:58 schreef laffer het volgende:
[..]
niemand is ook boos ofzo. maar bluezz heeft wel gelijk![]()
quote:Op maandag 13 maart 2006 01:36 schreef Doderok het volgende:
Is het niet mooi, hoe zacht en liefdevol hier gemodereerd wordt. Met een vriendelijk lachend icoontje erbij, 40+ is echt het Love & Peace subforum van Fok! , een oase van rust in een hectische wereld.![]()
Ideaal plekje, een kabbelend visrijk beekje vlakbij; fruit, noten, kastanjes in overvloed. Genoeg sprokkelhout, ik denk dat ik m'n tentje hier optrek. En die twee bomen, als je ze op maat kon bestellen zou m'n hangmat er niet beter tussen passen![]()
Aaah, zaligggg![]()
doe gewoonquote:Op maandag 13 maart 2006 01:36 schreef Doderok het volgende:
[..]
[..]
Is het niet mooi, hoe zacht en liefdevol hier gemodereerd wordt. Met een vriendelijk lachend icoontje erbij, 40+ is echt het Love & Peace subforum van Fok! , een oase van rust in een hectische wereld.![]()
Ideaal plekje, een kabbelend visrijk beekje vlakbij; fruit, noten, kastanjes in overvloed. Genoeg sprokkelhout, ik denk dat ik m'n tentje hier optrek. En die twee bomen, als je ze op maat kon bestellen zou m'n hangmat er niet beter tussen passen![]()
Aaah, zaligggg![]()
Gaan kamperen in de vrije natuur! Da's toch ontopic?quote:
quote:Op maandag 13 maart 2006 00:53 schreef Bluezz het volgende:
quote:Op maandag 13 maart 2006 01:27 schreef Leandra het volgende:
Damn... Windsurfen vergeten... toen we maar eenmaal een rijbewijs en auto hadden (of de papsmobiel mochten lenen)
Eén ding is zeker: we hadden geen enkele zomer een bleek nerd-tintje![]()
Pijltjes blazen !!!!! met zo'n plastic pijp en dan van die velletjes die je in je broekrriem had hangenquote:Op maandag 13 maart 2006 09:50 schreef Cynix ® het volgende:
Ik herinner me ook dat onze jeugd zich vrijwel volledig "op straat" afspeelde. Als het heel erg regende waren we binnen, dan speelden we met Lego of zetten een bouwpakket van een vliegtuigjein elkaar of deden een spelletje, maar als het ook maar even droog was, waren we buiten. Voetballen, verstoppertje, tikkertje, polsstokverpsringen in de nabijgelegen weilanden, of gewoon maar rondhangen bij scholen of winkels. Eén ding weet ik iig nog heel goed: We verveelden ons nóóit!
Tevens rukken op RTL+ films. En Tutti Frutti..quote:Op zondag 12 maart 2006 09:44 schreef Dirkh het volgende:
[..]Ik zou even een plaatje zoeken van Termeulen post, maar die is tegenwoordig een stuk beter.
Jaa! Door alle openstaande ramen in de wijk.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:01 schreef fotoloog het volgende:
Pijltjes blazen !!!!! met zo'n plastic pijp en dan van die velletjes die je in je broekrriem had hangen
de plaatselijke doehetzelf zaak deed altijd weer goede zaken in de zomer, meters pvc!quote:Op maandag 13 maart 2006 12:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Jaa! Door alle openstaande ramen in de wijk.
Jong en onschuldig waren we.
Those were the daysquote:Op maandag 13 maart 2006 12:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Jong en onschuldig waren we.
ook leuk als er een hor in het raam zat, daar bleven de pijltjes mooi in stekenquote:Op maandag 13 maart 2006 12:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik kon nooit pijltjes draaienquote:Op maandag 13 maart 2006 10:01 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Pijltjes blazen !!!!! met zo'n plastic pijp en dan van die velletjes die je in je broekrriem had hangen
Meestal ging het mij vrij goed af, maar soms was een pijltje iets te dik of liet een beetje los in de buis. Als je dan net met volle kracht wilde blazen klapten je trommelvliezen zo'n beetje. Best lachen.quote:
Star trekquote:Op maandag 13 maart 2006 16:50 schreef milagro het volgende:
voor mijn pubertijd vooral buitenspelen, bomenklimmen, zover mogelijk het riool in lopen inde Binckhorst, crossen op afgelegen veldjes met mijn daarvoor veel te dure fiets, roeien in een opblaasboot van sloot naar sloot dwars door Den Haag, de winter (?) van de autoloze zondag staat me bij als fantastisch : eerst rolschaatsen op de snelweg, dan naar huis, Programma met de Muis kijken en daarna Star Trek
, speel-inn tijdens de vakanties, naar het huis van mijn vader lopen, door de toen nog bestaande weilanden, tegen mijn maatje in het kwaad zeggen dat het stuk bruine drab geen sloot was, maar gewoon modder, en hem vooruit sturen, waar al snel bleek dat het toch een sloot was
en hij krijsend half verzoop, niet kunnende zwemmen, en ik wel, en er dus ook aan moest geloven
dat soort dingen dus.
in mijn pubertijd vooral buitenshuis rondhangen, op schoolplein, bij de Mac, in het winkelcentrum, bij vriendinnen (alles van Queen draaien en dromen over Brian May ), in de bieb (alibi voor stiekeme ontmoetingen met de andere sexe), zwembad, sport-inn op zondagen, opsluiten op kamer met veel te harde muziek gespeeld op mono platenspeler
einde pubertijd en erna, stappen, stappen , stappen, werken , slapen, stappen stappen stappen, en ergens tussen door eten.
het hoe en wat op werk, zonder pc, ik kan me daar weinig van herinneren en ook weinig bij voorstellen, hoe deden we dat![]()
Amsterdam -oost 1097/1098 ?quote:Op maandag 13 maart 2006 21:45 schreef SuperMOM het volgende:
Oh God alles komt weer boven hier![]()
Dagen lang in het zwembad rondhangen, 's avonds weer terug door het gat in het hekPijltjes blazen!! Uren lang schaatsen en sneeuwballen gevechten houden, uren sleeën (wat hadden we goeie winters toen
) De autoloze zondagen: lekker fietsen op de "grote" weg, rolschaatsen zomaar op de middenweg!
ach,da's niet de middenweg die ik voor ogen hadquote:
quote:Op maandag 13 maart 2006 22:37 schreef fotoloog het volgende:
[..]
ach,da's niet de middenweg die ik voor ogen had![]()
Ik weet niet hoe oud jij bent maar :quote:Op maandag 13 maart 2006 22:48 schreef kzin het volgende:
We knutselden (Lego bestond volgens mij nog niet.
En dat vergat ik te melden.. idd heel erg leukquote:
Een bakkiequote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
Owwwwwquote:Op maandag 13 maart 2006 22:48 schreef kzin het volgende:
We knutselden (Lego bestond volgens mij nog niet. Dit was iets van fiesherman...):
[afbeelding]
Of we speelden met treintjes (die je dus zelf moest voortbewegen)
[afbeelding]
En op verjaardagfeestjes speelden we met auto's (ja, zelfs de meisjes):
[afbeelding]
Met de randen van die stoepe speelden we tottoirbandketsen met een bal en ach zo 1x per kwartier kwam er een auto langs.quote:Op maandag 13 maart 2006 22:44 schreef SuperMOM het volgende:
[..]
Nee ik snap het nu
Toen ik klein was noemde je de grote straat (gewoon een winkelstraat dus) de middenweg (waarom??? hij liep in het midden van de stoepen??
) maar dat was erg stoer natuurlijk zomaar midden op de weg
tottoirbandketsenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 02:05 schreef sig000 het volgende:
Met de randen van die stoepe speelden we tottoirbandketsen met een bal en ach zo 1x per kwartier kwam er een auto langs.![]()
zeker cool, wij noemden dat "stoepen"quote:Op dinsdag 14 maart 2006 02:11 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wij noemden dat gewoon 'stoepranden'. Was wel cool
De buur(t)kindertjes doen het hier nog wel. Ik woon aan een vrij rustig straatje!quote:
Was toch vaste klant bij jamin, maar deze ken ik nietquote:Op maandag 13 maart 2006 16:18 schreef fotoloog het volgende:
Geen idee,was een soort van waterijsje,Roze,maar superlekker.....
Stoepranden.quote:
Koetjekalven (ezelen), tienen, knikkeren, hooghouden, de bal de bal is voor: appel!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 08:46 schreef anneVi het volgende:
Kaatseballen tegen de achterkant van schuurtjes
daar waren ook ellenlange liedjes voor: karel I brak z'n been, enzovoort t/m karel XV geloof ik.
En hinkelen, dat hebben we ook veel gedaan.
En elastieken inderdaad, en dan het elastiek steeds hoger.
En touwtje springen met een heel lang touw, dat kon je per meter kopen. Dik plastic draad was het eigenlijk.
Sjemig wat een leuk topic dit
WHAAA! Ik moet bijna janken van nostalgie.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 08:04 schreef Quembel het volgende:
Stoepranden *melancholich kijkt* joh die auto's nam je voor lief.
Met een tennisballetje tegen een schuurtje. "vangbal...stuitebal...linkerbeen...rechterbeen...voorwaarts...achterwaarts... draaien maar" en dat almaar herhalen met klappen in je hand ertussen. Na elke reeks een keertje meer in je handen klappen, volgens mij kwam ik echt niet verder dan vijf keer.
En deze dan: An-na-ma-ri-a-koek-koek!
Te oud?quote:Op woensdag 15 maart 2006 10:59 schreef Crudus het volgende:
Kan iemand zich deze nog herinneren?
[afbeelding]
De 40+-ers waren hier misschien te oud voor, maar de dertigers zullen hem vast en zeker meegemaakt hebben. Dit was pas echt tof speelgoed.
Rubik's Magic Puzzle.![]()
Had ik ook!quote:Op woensdag 15 maart 2006 10:59 schreef Crudus het volgende:
De meeste dingen herken ik wel, maar help me ff: wat was knellen ook al weer?quote:
Ik heb hem nog steeds en inmiddels speelt mijn zoontje (3) er mee. Alleen legt hij hem steeds 'in de knoop' en dan moet papa het maar weer oplossen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 10:59 schreef Crudus het volgende:
[afbeelding]
De 40+-ers waren hier misschien te oud voor, maar de dertigers zullen hem vast en zeker meegemaakt hebben. Dit was pas echt tof speelgoed.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef France_II het volgende:
Toen ik een jaar of 14 was (ong.1971) had ik een bandrecorder, later een cassetterecorder.
Omdat ik altijd te weinig geld had om (genoeg) muziek te kopen (single-tjes of LP's) nam ik vaak nummers op van de top 40. Die werd geloof ik op zaterdagmiddag uitgezonden en dan was het wachten tot je favoriete nummer kwam. Ik weet nog goed dat je dan altijd wel een stukje van zo'n klote-jingle erbij opnam, of het gelul van de dj. Maar goed, je had tenminste weer gratis wat nieuwe muziek.
Leuk topic trouwens. Het valt me alleen wel op dat gevraagd naar wat je deed in het pre-computertijdperk, zoveel mensen hun ervaringen met hun Commodore's, Sinclairs e.d. menen te moeten vertellen.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef France_II het volgende:
Toen ik een jaar of 14 was (ong.1971) had ik een bandrecorder, later een cassetterecorder.
Omdat ik altijd te weinig ge;d had om (genoeg) muziek te kopen (single-tjes of LP's) nam ik vaak nummers op van de top 40. Die werd geloof ik op zaterdagmiddag uitgezonden en dan was het wachten tot je favoriete nummer kwam. Ik weet nog goed dat je dan altijd wel een stukje van zo'n klote-jingle erbij opnam, of het gelul van de dj. Maar goed, je had tenminste weer gratis wat nieuwe muziek.
Leuk topic trouwens. Het valt me alleen wel op dat gevraagd naar wat je deed in het pre-computertijdperk, zoveel mensen hun ervaringen met hun Commodore's, Sinclairs e.d. menen te moeten vertellen.
Afgezien van het feit dat wij al iets meer tv keken bij ons thuis, lijkt deze dagindeling toch ook wel op mijn kinderdagen in de jaren 80.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:06 schreef Sprookjesbos het volgende:
Hoe zag mijn doosnee schoolweek eruit in, zeg 1979?
maandag - vrijdag:
na schooltijd (gemiddeld zo rond 15.00 uur) zit moeders met een kopje thee en een biscuitje klaar. Aan de eetkamertafel wordt gevraagd naar de belevenissen van de dag.
Na de thee naar boven om huiswerk te maken. Transistorradio (afgestemd op radio 3) aan natuurlijk.
Zo rond een uur of 16.00 / 16.30 weer naar beneden, hier staat de radio afgestemd om radio 2. Stiekem de avondkrant doorkijken, eigenlijk het voorrecht voor vaders dus de krant mag niet te erg kreuken! Moeders helpen in de keuken met het avondeten, tafel dekken etc.
Vaders komt om 17.00 uur thuis, gaat in z'n stoel zitten, krijgt een kop koffie en pakt de krant.
Stipt om 18.00 uur staat de warme prak op tafel. Iedereen schuift netjes aan en de avondmaaltijd wordt "genoten".
Na het eten gaat vaders een uurtje naar bed (werkt in de bouw). Zus en ik ruimen de tafel af en doen de afwas terwijl moeders in de woonkamer de krant leest.
Na de vaat mogen zus en ik tot 20.00 uur naar buiten om in de buurt te hangen met onze vrienden (niveau van de gesprekken ongeveer te vergelijken met het huidige msn'en).
Om 20.00 uur weer binnen zijn voor het acht-uur journaal (tv gaat ook pas aan als dit journaal begint) en koffie. Na het tweede kopje koffie, zo rond een uur of 21.00 een glaasje fris voor de kids en een alcoholische versnapering voor de ouders.
Daarna tot bedtijd op de bank tv kijken of lezen. Boven op de slaapkamer radio luisteren totdat een van de ouders naar boven roept dat het nu "welletjes" is.
En ik had niet eens het idee dat ik een saai leven had![]()
Zo heb ik een keer tijdens het hele kerstdiner heen en weer gerend van tafel naar cassetterecorder omdat ik persé de top 100 aller tijden wilde opnemen. En dan was je weer te laat omdat je net een hap eten genomen had.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:03 schreef SuperMOM het volgende:
[..]
Heel herkenbaar!
Uren wachten op je favoriete plaatje, snel de knoppen indrukken (2 tegelijk, de play en de rec knop
) opnemen en dan kletste die dj er weer tussen door!
Of niet het plaatje helemaal uit laten spelen, nee zo'n klote jingle er door heen jassen!
Idem!quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef France_II het volgende:
Omdat ik altijd te weinig ge;d had om (genoeg) muziek te kopen (single-tjes of LP's) nam ik vaak nummers op van de top 40.
Eeen soort tol, conisch houten ding met stalen punt waar een touw omheen gedraaid zat. Die gooide je dan op de grond waarbij je tegelijkertijd aan het touw trok. Kunst was de knel zo lang mogelijk te laten draaien.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:20 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
De meeste dingen herken ik wel, maar help me ff: wat was knellen ook al weer?
Wat erg.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:16 schreef Crudus het volgende:
De juf krijgt dan eigenlijk alleen maar te horen welke spelletje ze op welke console gespeeld hebben en hoe die spelletjes werken. (van een juf gehoord)
Ah ok, dat heette bij 'ons' gewoon tollen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:02 schreef Merisse het volgende:
Eeen soort tol, conisch houten ding met stalen punt waar een touw omheen gedraaid zat. Die gooide je dan op de grond waarbij je tegelijkertijd aan het touw trok. Kunst was de knel zo lang mogelijk te laten draaien.
inderdaad heel herkenbaar. Op vrijdag had je altijd een of twee uur non stop muziek op Hilversum 3, en dan inderdaad opnemen, Dizzymans Band, Abba etc etc... Maar het was ook een feest om naar Felix Meurders enzo te luisteren.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:55 schreef France_II het volgende:
Omdat ik altijd te weinig ge;d had om (genoeg) muziek te kopen (single-tjes of LP's) nam ik vaak nummers op van de top 40. Die werd geloof ik op zaterdagmiddag uitgezonden en dan was het wachten tot je favoriete nummer kwam. Ik weet nog goed dat je dan altijd wel een stukje van zo'n klote-jingle erbij opnam, of het gelul van de dj. Maar goed, je had tenminste weer gratis wat nieuwe muziek.
Oh fuck... Je had er een grotere variant van, die was na enkele dagen kompleet om zeep. Probeer de visdraad maar terug op de juiste plaats te krijgen als die eraf komt...quote:Op woensdag 15 maart 2006 10:59 schreef Crudus het volgende:
[afbeelding]
Daar hoef je geen 40+ voor te zijn, heb ik vroeger ook weleens gedaan.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
beton uur met alfred lagarde ?quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:01 schreef Doderok het volgende:
Radio: woensdag en donderdag: Hilversum 3:
Stampij met Hanneke Kappen(?)
Beton met weet-ik-niet-meer
Diabolo en de meisjes "elastiekten".quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:02 schreef Merisse het volgende:
Eeen soort tol, conisch houten ding met stalen punt waar een touw omheen gedraaid zat. Die gooide je dan op de grond waarbij je tegelijkertijd aan het touw trok. Kunst was de knel zo lang mogelijk te laten draaien.
Arme Alfred is niet meer onder onsquote:Op woensdag 15 maart 2006 19:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
beton uur met alfred lagarde ?
haha ik herriner me wel vara's vuurwerk
Ja, geweldig was dat.quote:
Yes!quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:01 schreef Doderok het volgende:
Weet je 'm nog Rewimo? Laat ons eens meegenieten van je hagelwit!quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:16 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb ooit het hagelwit van de NOS gewonnenDat was net nadat Frits gestopt was met de Avondspits. Waarop ik stopte met luisteren en dus mijn eigen poplimerick niet gehoord heb
die is ook leukerquote:Op woensdag 15 maart 2006 22:18 schreef Rewimo het volgende:
Jeetje... daar vraag je me wat. Ik weet nog wel voor welke plaat. Sting had toen zijn nummer An Englishman in New York uitgebracht. Maar ik vond An Englishman in New York van Godley & Cream véél leukerDus had ik daarop een limerick geschreven.
Ron Flon Flon met ......... JACK betonquote:Op woensdag 15 maart 2006 17:01 schreef Doderok het volgende:
Radio: woensdag en donderdag: Hilversum 3:
Tijdens de uitzending kwam dikwijls verkeersinformatie binnen. Eén keer, toen op de achtergrond "Hell's Bells" van AC/DC begon te spelen, vloekte die verkeersinfo-gast opeens: "Verdomme nu doet ie het weer!" En weg was hijDe presentator beetje schaapachtig: Hmm tja, ik wilde AC/DC reeds zachtjes opzetten maar blijkbaar vond hij dat niet zo leuk. Ga proberen hem terug te krijgen want die informatie is toch wel belangrijk..." Maar ik heb em niet meer gehoord die uitzending.
![]()
In België had je dat soort programma's natuurlijk niet, gelukkig zat Hilv3 op de kabel.
En herinner me vaag iets als "Orion boven de vlakte"?
Oudbolligheid van de zuiverste soortquote:Jarenlang nam de bejaarde revue-legende Willy Walden samen met zijn vrouw Aase Rasmussen plaats achter de microfoon om Raad een lied of niet te presenteren. Hun hond Doesjka lag steevast onder de presentatietafel. Luisteraars konden bellen om te raden welk oud-Hollandse liedje er bij de cryptische omschrijving hoorde, en dienden dat liedje ook voor te zingen. Aase Rasmussen noteerde ondertussen of ze ‘een woordje’ gehoord had.
quote:
Ja, die waren ook leuk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:51 schreef ElisaB het volgende:
Jack Plafond en Wilhelmina Kuttje
En Harry de gokkasquote:Op donderdag 16 maart 2006 23:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]luikinga luikinga jongetje wat doe je daar
Dit forum is voor alles wat de 40+ ers bezighoudt of hield.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:41 schreef wimmel_1 het volgende:
...al horen deze programma's hier eigenlijk niet thuis omdat ze allemaal eind '80 's begin '90 's zijn...
Beetje traag (tsja, 40+ hè?quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:18 schreef Rewimo het volgende:
Jeetje... daar vraag je me wat. Ik weet nog wel voor welke plaat. Sting had toen zijn nummer An Englishman in New York uitgebracht. Maar ik vond [b]An Englishman in New York van Godley & Cream véél leuker]/b]Dus had ik daarop een limerick geschreven.
Frits Spits was en is nóg zeker goed.quote:Op woensdag 22 maart 2006 01:53 schreef avonne het volgende:
Frits Spits om 18 uur vond ik ook geweldig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |