haha ik heb net 4 maanden mn eerste platenspelerquote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:18 schreef sig000 het volgende:
Ik was blij met een versterker,platenspeler en 2 boxen.![]()
24/7?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
Me aftrekken op de Wehkamp
[afbeelding]
leuke bezigheidquote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
Zat 5 minuten op zo"n ding met vette versterker en had gelijk ruzie.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
Vét illegaal! Wat was ik stoer in die tijd!![]()
Jeeh...hebben ze bij jullie pas 3 jaar een computer???quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Toen ik geboren ben waren er computers en wij hadden er thuis 1 vanaf mijn 6de ofzo. Dus ik kan me niet voorstellen hoe een jeugd doorgebracht werd zonder computers.
Hoe ? vertel me hoe! ?
dank U
waar staat dat ik 9 ben ?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:25 schreef wonko het volgende:
[..]
Jeeh...hebben ze bij jullie pas 3 jaar een computer???
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
Ja Commondore 64 en later ff Atari 1040. Toen ff pauze totdat P2 350 in 98 Divx kon draaien met ATI 16 MB AIW.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:59 schreef Bosbeetle het volgende:
zijn dit allemaal 40+érs die al vroeg computers hadden ... erm 40 geboren in 64 dan is jaren 80 (eerste computers) toch al rond hun 16de
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:19 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
vanaf je 6de ?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:26 schreef mazaru het volgende:
Wij lazen ook "boeken" toen
boek (het ~, ~en)
1 bundel bedrukte of beschreven bladen van papier in een band
2 letterkundig product, verhandeling, beschrijving, in bundelvorm verschenen
3 aantal bladen wit papier, bestemd om er aantekeningen in te schrijven
4 hoofdafdeling van een uitgebreid letterkundig werk
5 een bepaalde hoeveelheid in boekvorm
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
vanaf je 6de ?
haha maar je hoeft niet zo kleinerend te doen ik lees ook veel boeken
idd ik heb mn eerste spreekbeurten ook nog allemaal moeten opzoeken in de bieb .. (eik tot en met de mavo) maarja dan was het ook nog niet erg als je niet zoveel info hadquote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:29 schreef mazaru het volgende:
[..]
![]()
Eigenlijk bedoelde ik dat als je vroeger iets op moest zoeken, dan moest je naar de bibliotheek.
En dan nam je een stapel boeken, en dan maar hopen dat je de juiste informatie er in kon vinden.
Nu typ je het in bij Google, en je print het uit![]()
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:03 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ja Commondore 64 en later ff Atari 1040. Toen ff pauze totdat P2 350 in 98 Divx kon draaien met ATI 16 MB AIW.128 MB geheugen dat was vet veel.
![]()
en hoe deed je dat dan als de stroom uit viel?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:26 schreef mazaru het volgende:
Wij lazen ook "boeken" toen
boek (het ~, ~en)
1 bundel bedrukte of beschreven bladen van papier in een band
2 letterkundig product, verhandeling, beschrijving, in bundelvorm verschenen
3 aantal bladen wit papier, bestemd om er aantekeningen in te schrijven
4 hoofdafdeling van een uitgebreid letterkundig werk
5 een bepaalde hoeveelheid in boekvorm
[afbeelding]
Dan doen boeken het nog steeds.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:20 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
en hoe deed je dat dan als de stroom uit viel?
Nee op papier.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:41 schreef JoPiDo het volgende:
op de zon ofzo?
Print versie en dan op de knop rammen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:52 schreef JoPiDo het volgende:
hmmm daar wil ik wel meer over horen dan
zonder beeldscherm geen FOK!?! hè
Dat heb ik nog nooit werkend gekregen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:57 schreef JoPiDo het volgende:
printscreen bedoel je?
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:58 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit werkend gekregen.![]()
ok, hier moet ik op reagerenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:14 schreef Doderok het volgende:
[..]
Mijn printer luistert daar ook niet naar.
En niet vergeten, als je het bij een filmpje doet en je krijgt een zwart vlak, even de hardware acceleration van je video kaart uitschakelen, dan werkt het welquote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:28 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
ok, hier moet ik op reageren
druk eens op printscreen
open paint
kies plakken
voila
met printscreen maak je een screendump
Die printscreenknop werkt al jaren niet.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 06:28 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]
ok, hier moet ik op reageren
druk eens op printscreen
open paint
kies plakken
voila
met printscreen maak je een screendump
Die hebben wij ook gehad!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:33 schreef Doderok het volgende:
[..]
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
Dat was leuk, de Z80 of de 6502quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:08 schreef Athalon het volgende:
De eerste computer begon ik in 1978 mee, dat was nog een bord waar je met machinetaal op moest programmeren en de uitkomst op een LED display moest aflezen.![]()
Jah, super die ouwe computers.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:08 schreef Athalon het volgende: De eerste computer begon ik in 1978 mee, dat was nog een bord waar je met machinetaal op moest programmeren en de uitkomst op een LED display moest aflezen.![]()
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.quote:
8008? of de PPS-8?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.en het bordje was toen iets van 2000 gulden, zonder kast, zonder iets erbij, je kon het namelijk niet eens opslaan wat je programmeerde, je kon er wel een peperdure interface achterhangen.
Dat spelletje was Pong,met 2 van die strepies en een balletje....quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:26 schreef Bluezz het volgende:
Ik ging naar de padvinderij
We speelden heeeeeel veel buiten, rolschaatste me helemaal suf, ik las ook boeken...,
En we hadden zo'n tennisspel voor op de tv.
Op verjaardagen stond midden in de kamer een tafeltennistafel, hele competities werden er gespeeld!
Dit allemaal als kind.
Op mijn 16e kreeg ik mijn eerste vriend en daar fietste ik mee, luisterden avonden, nachten lang naar Pink Floyd met een joint en een glas rode wijn en branden wierrook
Wie betaalde dat in die tijd voor een ding wat een paar lampjes kon laten branden?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
Dat was nog veel lager dan de Z80 en de 6502, ik zou het niet meer weten, maar de Z80 en 6502 waren er nog niet eens, het had het verschrikkelijke grote geheugen van wel 256 Bytes.en het bordje was toen iets van 2000 gulden, zonder kast, zonder iets erbij, je kon het namelijk niet eens opslaan wat je programmeerde, je kon er wel een peperdure interface achterhangen.
Vingerboekje?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:37 schreef mazaru het volgende:
[..]
Heb je deze nog![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Hahaha ik zat er op te wachtenquote:
Nu ik het zo lees, dacht ik dat het de 8008 wasquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:16 schreef Doderok het volgende:
[..]
8008? of de PPS-8?
Elektuur toonde hoe je zelf je eigen computer kon bouwen. Je kon er acht led's mee doen branden, in willekeurige volgorde![]()
En als je er een jaar lang aan verder bouwde kon je zelfs strepen op een tv scherm doen verschijnen![]()
Mijn eerste jaar aan de universiteit kon je naar het "rekencentrum" gaan om je eigen FORTRAN programma's te laten lopen op de mainframe. Eerst maakte je een stapel ponskaarten, één per instructie, dan gaf je die stapel aan de "operator", die voerde alle stapeltjes in en dan kon je bij de matrixprinter gaan zoeken naar jou output.![]()
Meestal kreeg je een foutmelding omdat je een kaart vergeten was, of een gaatje verkeerd geponst.
Een populaire opdracht was: schrijf een programma dat acht koninginnen op een schaakbord plaatst zodat geen van hen een andere kan slaan.
Lieten ze trots hun programma zien, en schoendoos vol kaarten...![]()
Nou dat is niet zo, want ik zat toen al op een bord te programmeren in machinetaal, nog niet veel stappen kon zo'n programma maken, maar toch kon je er b.v. met al dat register geschuif en ADD etc etc "HELP" op je display laten verschijnenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:20 schreef sararaats het volgende:
toen ik geboren werd (in 1979) waren er nog geen computers
ik vermaakte me met het speelgoed dat ik had
Ik weet nog wel dat je een "computer" kom bouwen met de 7400 serie IC's maar dat vond ik toen een beetje te duurquote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:52 schreef Athalon het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[afbeelding]
De AM wel, de FM wat minder.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik las al vanaf mijn vierdequote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:27 schreef Bosbeetle het volgende:
vanaf je 6de ?
haha maar je hoeft niet zo kleinerend te doen ik lees ook veel boeken
Mazaru tochquote:
Je zat toch niet bij Manitoba in Leusden/Amersfoort? Wij hadden ook altijd kampen daar en nachtelijke droppings...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:29 schreef Bluezz het volgende:
Het vingerboekje, het fluitekoord, de jamboree, de kampen in austerlitz en zeist, de nachtelijke droppings
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:06 schreef longinus het volgende:
Germaine Groenier op de radio, stiekum luisteren met een van de eerste transistorradio's![]()
Msx is tobh ver voor de computers....quote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:29 schreef visserijdagen het volgende:
Vanaf mijn 14e had ik een msx en daarna msx 2, commodore 64 etc. en daar verzamelde ik games voor (lees ruilde illegale games in real life, weer wat anders dan p2p)
Tot mijn 16e veel buiten spelen, vlotten bouwen en boomhutten, daarna een brommer gescoord die zo kut was dat ik elke dag aan het sleutelen was en af en toe kon ik erop rijden
Veel met vrienden gehangen, beetje blowen en muziek luisteren en darten en bierflesjes verzamelen (even 100km reizen om 1 zeldzaam flesje te kopen).
Daarna vriendinnetjes en krantenwijken en thuis deden we veel bordspellen en keek ik af en toe ook wat tv en ik luisterde langspeelplaten.
Ik ben uit 74 en had pas op mijn 24e mijn eerste pc. Eigenlijk niet het gevoel gehad dat ik wat gemist had. Nu valt het me op dat ik veel minder tijd heb door de computer...
Nee Archipelgroep Utregquote:Op vrijdag 10 maart 2006 20:31 schreef visserijdagen het volgende:
Je zat toch niet bij Manitoba in Leusden/Amersfoort? Wij hadden ook altijd kampen daar en nachtelijke droppings...
Ik had 2 uitbreidingscartridges. 33KB. IK WAS COOL!!!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:33 schreef Doderok het volgende:
[..]
Je vergeet de ZX81! Met standaard 1kB geheugen...
Ja dat gevoel heb ik dus ook!quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:16 schreef tanna het volgende:
Vroeger waren we eigenlijk áltijd buiten, touwtje springen en verstoppertje spelen en natuurlijk ook elastieken. Met mooi weer naar het strandbad gaan om lekker te zwemmen en boy's te meeten (stiekum hé, zoals het toen hoorde)Zou ik nog bijna blikkie trap en vissies vangen vergeten, wij hadden het toen vééls te druk om te computeren
![]()
Echt dat was een van de leukste dingen als het weer een beetje lente werd.quote:
Ik heb het eigenlijk nooit meer gezien, maar er speelt niet veel meer buiten he........jammerquote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:22 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Echt dat was een van de leukste dingen als het weer een beetje lente werd.
En was er toevallig niemnad om "te staan" dan brachten de stoelen wel uitkomst.
Dat heb ik heel wat uren gedaan met mijn vriendinnetjes.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:22 schreef it_was_me het volgende:
Elastieken!
[..]
En was er toevallig niemand om "te staan" dan brachten de stoelen wel uitkomst.
Als je nu met zoiets aan komt bij de jeugd dan zeggen ze": doe ff normaal joh. Ik ga wel naar de mac. Wat een verschil he! En toch vind ik dat wij het hiermee iig wel beter hadden dan onze kids nu.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 12:41 schreef Quembel het volgende:
[..]
Dat heb ik heel wat uren gedaan met mijn vriendinnetjes.
En hutten of tenten bouwen en met het lelijkste koekepannetje van mijn moeder aardappeltjes bakken op het veld achter de straat. Iedereen nam iets mee, de een een zakje zout, de ander lucifers, boter, de volgende wat piepers of limonade.
Stoeptegels op zijn kant, takkies verzamelen, de brand er in en bakken maar.
Naar "de Plompert" een buitenzwembad in Rotterdam, 4 verschillende baden of zo, een met twee
of drie duikplanken/-torens en héél veel gras om op je handdoekkie te liggen.
Raar, maar waar: ik lees nog steeds boeken en schrijf soms ook nog wel met echte inkt berichten aan iemand.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:30 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, vroeger las je een boek en als je van schrijven hield dan zorgde je ervoor dat je met iemand kon corresponderen. Dat was een heel voorname manier van communicatie. Heb het jaren gedaan. Daarnaast had je ook de zogenaamde typmachine. Kutmachines. Bij fouten kon je aan de slag met typex, wat een vieze troep werd en lelijk stond. Bij een fout in de eerste of tweede zin, begon je opnieuw, totdat rondom je heen grote bergen papier oprezen. En jij al opgefokter en opgefokter werd. In 1993 kocht ik een computer (van mijn zwager) en toen waren mijn zorgen over...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |