abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39101409
Wij maken in oktober een rondreis van 26 dagen in Vietnam en Cambodja (enkel Ankor Wat).
Kan iemand mij vertellen hoe en waar we aan een visa komen voor Cambodja. Is dat aan de grens van Vietnam of kan je dat ook op voorhand halen in Belgie op de ambassade van Cambodja?
Om de grens over te steken van Vietnam naar Cambodja, doen we dat dan best vanuit HCMC of Chau Doc? En hoeveel tijd kost het ons om in Siem Reap te geraken?
En als we uitstappen willen doen zoals bijvoorbeeld vanuit Hanoi naar Halong en Sapa, doen we dat dan best met een geboekte tour of kan het zonder problemen op eigen houtje gedaan worden. We willen wel graag overnachten in Halong en Sapa.
Als iemand een goede slaapplaats kent in Hanoi? Tips zijn altijd welkom.
  donderdag 22 juni 2006 @ 08:18:21 #127
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39101520
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 07:56 schreef stefencis het volgende:
Wij maken in oktober een rondreis van 26 dagen in Vietnam en Cambodja (enkel Ankor Wat).
Kan iemand mij vertellen hoe en waar we aan een visa komen voor Cambodja. Is dat aan de grens van Vietnam of kan je dat ook op voorhand halen in Belgie op de ambassade van Cambodja?
Je kan ze voor 20 dollar gewoon aan de grens halen, makkelijk is al je al een pasfoto bij je hebt.
quote:
Om de grens over te steken van Vietnam naar Cambodja, doen we dat dan best vanuit HCMC of Chau Doc?
We hadden een 2 daagse boottocht in Saigon geboekt, deze bracht ons naar verschillende plaatsen en uiteindelijk naar Chau Doc, daar overnacht en dan weer boten naar de grens. Daar werden alle formaliteiten geregeld terwijl we lunchten (commissie 2 dollar per visa) daarna nog een stuk met de bus naar PP. Dat kostte ons 2 dagen. Je kan ook van Saigon rechtstreeks naar PP, dat is ong. 5-6 uur. Van PP naar Siem Reap duurt ong hetzelfde. Ware het niet dat onze rit uitgerekend in 's lands grootste opstopping stond
quote:
En hoeveel tijd kost het ons om in Siem Reap te geraken?
En als we uitstappen willen doen zoals bijvoorbeeld vanuit Hanoi naar Halong en Sapa, doen we dat dan best met een geboekte tour of kan het zonder problemen op eigen houtje gedaan worden. We willen wel graag overnachten in Halong en Sapa.
Boeken via een burootje is goed te doen, natuurlijk wel toeristischer, maar dat is soms een groooot voordeel! Je kan ook alleen het vervoer er naar toe doen en dat zou ik zeker aanraden. Al is het meer om dat het vietnamese openbaar vervoer echt link is. Wij noemden het doden bussen. Ze razen met 80/100 km/uur, dat lijkt misschien niet hard, maar vergeet niet dat er nauwelijks verlichting is, wegen niet recht, brommers, kippen, etc etc. En idioot genoeg zijn ze duurder dan toeristen vervoer!! Het enige moment dat het toeristen vervoer even nadelig kan zijn is bij uitstappen, touts willen ze dan graag naar je hotel loodsen. Wij vonden dat soms juist handig, soms vervelend. Gewoon even mentaal op voorbereiden dan is het prima vervoer!!

Owja, in Cambodja waren we de enige toerist in een toeristen bus... Kennelijk zijn Cambodjanen slimmer dan Vietnamezen Die rijden liever met de dodenbus.

(Ps: om een idee te geven van de veiligheid: 2 bootongelukjes (eentje wat serieuzer) en 3 busongelukjes (waarvan een brommer aangereden) ofwel ik overdrijf niet.... of ik heb slecht karma oid )
pi_39101589
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 07:56 schreef stefencis het volgende:
http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=24&threadid=104860&messid=847352 : on arrival via Chau Doc en Moc Bai (op de weg van HCMC naar Phnom Penh).
quote:
Om de grens over te steken van Vietnam naar Cambodja, doen we dat dan best vanuit HCMC of Chau Doc? En hoeveel tijd kost het ons om in Siem Reap te geraken?
Van HCMC naar Phnom Penh per bus kost een dag (geen eerste hand ervaring mee)
Van Chau Doc naar Phnom Penh heb ik omgekeerd gedaan. Erg aangenaam, het grootste deel gaat per boot (Singh Tours in samenwerking met het cambodjaanse Capitol Tours). Kost je een dag, mag je vanuit gaan.

Welke van de beide? Hangt af van hoe het past in de rest van je reisplannen, lijkt me. Ik vond het boottochtje, en de middle of nowhere douanepost aan de rivier wel aardig.

Van Phnom Penh naar SIem Reap is nog een dag. Per fastboat, of per diverse busdiensten. Zeer wellicht zou je een dag kunnen besparen, als je na aankomst in Phnom Penh, een late avondvlucht zou nemen naar Seam Reap. Volgens mij kunnen ze je wel bij elkaar vegen dan (trust me, de touts zullen dat ook doen)
quote:
geen ervaring
pi_39101650
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 08:18 schreef jack4ya het volgende:
Boeken via een burootje is goed te doen, natuurlijk wel toeristischer, maar dat is soms een groooot voordeel! Je kan ook alleen het vervoer er naar toe doen en dat zou ik zeker aanraden. Al is het meer om dat het vietnamese openbaar vervoer echt link is. Wij noemden het doden bussen. Ze razen met 80/100 km/uur, dat lijkt misschien niet hard, maar vergeet niet dat er nauwelijks verlichting is, wegen niet recht, brommers, kippen, etc etc. En idioot genoeg zijn ze duurder dan toeristen vervoer!! Het enige moment dat het toeristen vervoer even nadelig kan zijn is bij uitstappen, touts willen ze dan graag naar je hotel loodsen. Wij vonden dat soms juist handig, soms vervelend. Gewoon even mentaal op voorbereiden dan is het prima vervoer!!

Owja, in Cambodja waren we de enige toerist in een toeristen bus... Kennelijk zijn Cambodjanen slimmer dan Vietnamezen Die rijden liever met de dodenbus.
LOL, de bus van Phnom Penh naar Battangbang haalde (op een briljant goed stukje weg) 140 km per uur, op banden waarvan je op de draad keek (als je het positief bekijkt: superslicks ). Het was ook de enige bus met een werkende kilometerteller die we in Cambodja zijn tegengekomen (en natuurlijk moest ik er net op kijken...)

Cambodja en Vietnam verschillen niet zoveel

(ik wil terug )
  donderdag 22 juni 2006 @ 08:45:15 #130
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39101810
Klopt, de Cambodjanen kunnen er ook wat van, maar de weg van PP naar SR is ook één rechte streep perfect asfalt, de chauf knalde er aardig door, maar die Vietnamezen, pfffff.

Ow iemand opperde met de boot van PP naar SR, -> zou ik niet doen, is niet zo idyllisch als het klinkt, (op een gegeven moment is het gestuiter op het water niet zo fijn meer, en een toiletje? yeah right, plus 6 uur water zonder iets te zien behalve het water zelf? Mwah) en kost ong 24 dollar terwijl de bus 4 dollar kost en net zo snel is. Die boot bovendien schijnt de boot soms overbelast te zijn... veuls te veel mensen aan boord dus... Als je wilt boten, kan je beter de Mekong doen.

Maar jij, wat JIJ wilt natuurlijk! ;-)
pi_39102017
wat m.i. trouwens een leukere alternatieve route is, maar dan moet je wel een paar dagen extra hebben, is met de bus van Phnom Penh naar Battambang (dag), een paar daagjes in Battambang en omgeving, en vervolgens per slowboat van Battambang naar Seam Reap (dag, niet in alle seizoenen mogelijk). Ik kan me echter voorstellen dat, als je vanuit de Mekongdelta komt, dat je bootjes een beetje zat bent

Ik heb overigens geen ervaring met fastboats over Tonle Sap, wel van Koh Kong naar Sihanoukville (dus over zee), en dat was inderdaad geen pretje, ik was erg blij dat we er waren, iedereen zag behoorlijk bleekjes. Maar ja, geen alternatief he.
In het toilet was trouwens lading opgestapeld Ananassen geloof ik.

Trouwens jack4ya: je kunt ook bovenop de boot gaan zitten, als een echte die hard backpacker (bring lots of sunblock)
  donderdag 22 juni 2006 @ 09:42:56 #132
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39102846
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 08:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Trouwens jack4ya: je kunt ook bovenop de boot gaan zitten, als een echte die hard backpacker (bring lots of sunblock)
Joh?!
In die stalen snelkookpan was het ook zeker 44 graden, echt verschrikkelijk! Ik ben door het raam naar buiten geklommen en op de richel gaan zitten. Dat deden er meer en allemaal aan de "schaduwkant" natuurlijk... De hele boot hing scheef
pi_39103202
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 09:42 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Joh?!
In die stalen snelkookpan was het ook zeker 44 graden, echt verschrikkelijk! Ik ben door het raam naar buiten geklommen en op de richel gaan zitten. Dat deden er meer en allemaal aan de "schaduwkant" natuurlijk... De hele boot hing scheef
Geen diepvriesverschijnselen veroorzakende airco? Zeker geen lokalen aan boord?

ik moest heel erg lachen toen dat snelheidsmonster ons tuf-tuf bootje tegemoet kwam in het nauwe kanaaltje tussen Battambang en Siem Reap, met alle hard core backpackers bovenop, met vetcoole zonnebril, bandana en i-pod. Alle touristen bovenop, alle localen onderin. Het toppunt van non-interactie

Men neme de bus, en vergeet niet halverwege gewoon uit te stappen. Morgen komt er weer één. Of anders overmorgen wel
  donderdag 22 juni 2006 @ 10:08:37 #134
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39103354
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geen diepvriesverschijnselen veroorzakende airco? Zeker geen lokalen aan boord?

ik moest heel erg lachen toen dat snelheidsmonster ons tuf-tuf bootje tegemoet kwam in het nauwe kanaaltje tussen Battambang en Siem Reap, met alle hard core backpackers bovenop, met vetcoole zonnebril, bandana en i-pod. Alle touristen bovenop, alle localen onderin. Het toppunt van non-interactie

Men neme de bus, en vergeet niet halverwege gewoon uit te stappen. Morgen komt er weer één. Of anders overmorgen wel
Airco? Snelheidsboot? Locals? Allemaal niet gezien hoor, wij waren ook zo'n tuf tuf club. Alleen zullen locals deze boot nooit nemen omdat het niet een logische route was.

Die ipod hebben we trouwens bewust thuis gelaten, precies om de reden die je aanhaalt!
pi_39293533

[ Bericht 44% gewijzigd door stefencis op 27-06-2006 19:00:20 ]
pi_39293624
[quote]Op donderdag 22 juni 2006 08:18 schreef jack4ya het volgende:

1
Je kan ze voor 20 dollar gewoon aan de grens halen, makkelijk is al je al een pasfoto bij je hebt.
1

Duurt dit enkele dagen of uren?

Sorry voor het gepruts hier. Ik snap niet hoe jullie die quote gebruiken
  dinsdag 27 juni 2006 @ 19:06:02 #137
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39293875
Dit knopje klikken die naast (rechtsboven) de tekst staat die je wilt herhalen..

Het duurde bij ons een uur of anderhalf uur. Dit was inc. lunch tijd en aan de balie je gezicht laten zien.
pi_39432543
Thanx

In Hanoi komen we toe in de namiddag. Is het goed te doen om dan zelf een slaapplaats te gaan zoeken of raden jullie aan om al op voorhand iets te reserveren van thuis uit?

SaluKus
Cis
  zaterdag 1 juli 2006 @ 23:32:14 #139
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_39436847
Volgens mij kan je makkelijk ter plekke iets regelen. Wij kwamen ook in de middag aan. We hadden vanaf de airport even een taxi genomen, om even te acclimatiseren en om jezelf niet onmiddelijk als makkelijke prooi aan te bieden.
Ik weet alleen even niet hoe het zit met evt. feestdagen, dan zou het drukker kunnen zijn, (Tet bijv) Maar anders hoef je niet vooruit te boeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')