abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36562014
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:50 schreef Andre70 het volgende:

[..]

Je moet inderdaad naar de stijging van de huizenprijzen ten opzichte van de stijging van het inkomen kijken. Dan krijg je reele cijfers.
Ondersoeker heeft mooie cijfers, maar die beginnen in '86. Dat is ná de enorme instorting van de woningmarkt. In '86 waren de prijzen weer wat aan het opkrabbelen.
quote:
"…de huizenprijzen gaan zakken omdat de inkomens zijn achtergebleven"

"De huizenprijzen vertonen sinds 1985 een duidelijk stijgend verloop. Vooral in de tweede helft van de jaren negentig ging het hard met de prijzen. Maar zijn de huizen daardoor nu te duur? De NVB onderzocht voor de Nederlandse situatie de betaalbaarheid van koophuizen, maar komt op basis van betrouwbare bronnen (CPB) tot andere conclusies. Wij leggen ons ijkpunt in 1980. Sedertdien zijn de gezinsinkomens van Nederlandse huishoudens ongeveer even hard gestegen als de huizenprijzen. Ons inziens is het echter relevanter om te kijken wat de koper maandelijks aan woonlasten kwijt is en hoe zich dat verhoudt tot zijn inkomen. We zien dan dat voor de nieuwe eigenaar/bewoner de woonlasten sinds 1980 met gemiddeld 73% zijn gestegen tegenover een gemiddelde groei van de gezinsinkomens met 176%. Het is kortom een fabel dat koophuizen te duur zijn geworden ten opzichte van de gezinsinkomens. In werkelijkheid is de betaalbaarheid juist krachtig verbeterd (grafiek 2a en 2b)."
bron: http://www.buildingbusiness.com/artikel.asp?ID=794
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36571357
Sigme, je hebt gelijk als je zegt dat als je 1986 en 2002 vergelijkt je waarschijnlijk twee uitersten vergelijkt. Wellicht zou je dan van een redelijke huizenprijs-inkomens verhouding van 5,5 uit kunnen gaan. Deze ligt nu rond de 7. Dit betekent dat een huizenprijs van 142.000 euro "reeel" zou zijn. (natuurlijk niet gezien het huidige tekort)

(25.900 * 5.5). Licht nu meer dan 60.000/70.000 hoger.

Echter, als je de huizenprijs-inkomens ratio neemt moet je je realiseren dat de welvaart sinds 1980 toegenomen is. De lonen zijn harder gestegen dan de inflatie. (=reele loonstijging)

Want als de huizenprijzen slechts de inflatie volgen EN er sprake is van reele loonstijgingen moet deze verhouding dalen. Huizen zijn dus Ondanks een welvaartstijging meer bruto-lonen gaan opslokken.

Als ik het wiskundig probeer uit te drukken: (corrigeer me maar als ik denkfouten maak)

IH= Inkomens- huizenprijs ratio= gemiddelde huizenprijs : gemiddelde inkomen
H=Huizenprijs (gemm)
I=inflatie
L=loon (gemm)
Pb= productiviteitsbonus= welvaartsstijging

IH= (H * I) / (L* I* Pb)

kan je vereenvoudigen tot

IH= H / (L* Pb)

Als dus H en L vedubbelen en er welvaartstijging is (Pb stijgt) wordt de noemer groter en daalt dus de verhouding. Dat het omgekeerde is gebeurt geeft aan dat huizen duurder zijn geworden.

3. De bron die jij gebruikt beweert dat wonen goedkoper geworden zou zijn. Ik weet niet in hoeverre je NVB hierin kan vertrouwen (maar goed dat zou flauw zijn, laten we ervan uitgaan dat het klopt), dan komt dat o.m omdat ze van een gezinsinkomen uit zijn gegaan en ik van een inkomen. Ik geloof dat sinds 1980 er veel vrouwen meer zijn gaan werken er sindsdien dus veel meer tweeverdieners zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door ondersoeker op 02-04-2006 11:26:13 ]
pi_36571990
quote:
Op zondag 2 april 2006 11:08 schreef ondersoeker het volgende:
Als ik het wiskundig probeer uit te drukken: (corrigeer me maar als ik denkfouten maak)
Oei, verhaaltjessommen, mijn zwakke kant. Eventuele denkfouten zal ik er niet uithalen .
quote:
3. De bron die jij gebruikt beweert dat wonen goedkoper geworden zou zijn. Ik weet niet in hoeverre je NVB hierin kan vertrouwen (maar goed dat zou flauw zijn, laten we ervan uitgaan dat het klopt), dan komt dat o.m omdat ze van een gezinsinkomen uit zijn gegaan en ik van een inkomen. Ik geloof dat sinds 1980 er veel vrouwen meer zijn gaan werken er sindsdien dus veel meer tweeverdieners zijn.
Hier begrijp ik je niet helemaal. Als er méér personen-per-huishouding inkomen hebben (2002 vergelijken met -eerder 1986 of '80, maakt voor principe niet uit), dan is het toch correct om te stellen dat de eenheid bewoners-per-huis minder van de verdiensten-per-huis besteed aan een huis?

Als ik jou zo goed begrijp zeg jij dat één individu gemiddeld meer kwijt is aan zijn huis, waarbij jij buiten beschouwing laat dat dat individu (gemiddeld) die woonlasten deels laat betalen middels inkomsten van een partner. Jij rekent per persoon; terwijl veelal meerdere personen een huis delen, waar de NVB per huis rekent.

De betrouwbaarheid van de NVB heb ik trouwens ook maar even gewoon aangenomen, ik ken die club niet.
Het ging mij erom dat ik mij de tijd kan heugen met bizar lage koopprijzen, begin jaren 80, en dat dat een extreem was, hetgeen dit soort statistiekjes vertekent. Het schijnt uit het collectief geheugen verdwenen, maar door de ineenstorting toen kan je nu met statistieken ongeveer alles bewijzen wat je maar wil, afhankelijk van je gekozen beginpunt.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36572751
quote:
Op zondag 2 april 2006 11:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Oei, verhaaltjessommen, mijn zwakke kant. Eventuele denkfouten zal ik er niet uithalen .
[..]

Hier begrijp ik je niet helemaal. Als er méér personen-per-huishouding inkomen hebben (2002 vergelijken met -eerder 1986 of '80, maakt voor principe niet uit), dan is het toch correct om te stellen dat de eenheid bewoners-per-huis minder van de verdiensten-per-huis besteed aan een huis?

Als ik jou zo goed begrijp zeg jij dat één individu gemiddeld meer kwijt is aan zijn huis, waarbij jij buiten beschouwing laat dat dat individu (gemiddeld) die woonlasten deels laat betalen middels inkomsten van een partner. Jij rekent per persoon; terwijl veelal meerdere personen een huis delen, waar de NVB per huis rekent.

De betrouwbaarheid van de NVB heb ik trouwens ook maar even gewoon aangenomen, ik ken die club niet.
Het ging mij erom dat ik mij de tijd kan heugen met bizar lage koopprijzen, begin jaren 80, en dat dat een extreem was, hetgeen dit soort statistiekjes vertekent. Het schijnt uit het collectief geheugen verdwenen, maar door de ineenstorting toen kan je nu met statistieken ongeveer alles bewijzen wat je maar wil, afhankelijk van je gekozen beginpunt.
Die bron stelt het volgende:

1. We zien dan dat voor de nieuwe eigenaar/bewoner de woonlasten sinds 1980 met gemiddeld 73% zijn gestegen
2. tegenover een gemiddelde groei van de gezinsinkomens met 176%

Als dit zou kloppen zou wonen goedkoper geworden zijn voor een paartje. Dankzij de grotere vrouwenparticipatie en de rentedaling. Ze vergeten erbij dat rentestijging in de toekomst dit kan benadelen. Want niet iedereen zet de rente lang vast. Op de een of andere manier vertrouw ik het niet echt, in hoeverre is De Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers NVB in deze objectief. Daarnaast zie je dat starters het erg moeilijk hebben en volgens mij kon je vroeger ook met een inkomen een hypotheek nemen. In Duitsland liggen de huizenprijzen erg veel lager.

Of de prijzen in 1980 bizar laag waren weet ik niet. Misschien was dat de laatste periode met reele huizenprijzen. Je hebt gelijk dat als je met het dieptepunt vergelijkt je hogere groeicijfers krijgt. Maar ook als je met 1992 vergelijkt zie je een snelle stijging.

Ik dacht dat afgelopen jaar 2005 de huizenprijzen met 5% omhoog waren gegaan. Dit terwijl er een inflatie van dacht ik zo'n 2 % en een gemiddelde loonstijging van 1% (natte vingerwerk).
(Dus er was weer sprake van een reele loondaling en een reele huizenprijsstijging)

Maar je hebt helemaal gelijk, met statistiek moet je erg uitkijken.
pi_36573409
quote:
Op zondag 2 april 2006 12:12 schreef ondersoeker het volgende:

Als dit zou kloppen zou wonen goedkoper geworden zijn voor een paartje.( ) Daarnaast zie je dat starters het erg moeilijk hebben en volgens mij kon je vroeger ook met een inkomen een hypotheek nemen.
Je hebt gelijk dat je vroeger, op één inkomen, méér huis kon kopen dan tegenwoordig, denk ik. Het kostwinnerschap. Gemiddeld kon destijds een heel gezin rondkomen van een inkomen; daar was een inkomen toen ook meer op bedacht.
Volgens mij zorgt marktwerking ervoor dat wat destijds op één inkomen de gezinswensen kon bekostigen, nu verdiend moet worden door twee. Een paartje gaat daar dus per saldo uiteindelijk niet op vooruit.

Voor starters bemoeilijkt het de zaak wel wat; lang niet alle starters hebben een relatie. Maar daarbij moet je niet vergeten dat ten tijde van het kostwinnerschap een persoon zonder vrouw en kinderen ook een lager loon kreeg dan iemand mét.

Starters van tegenwoordig hebben misschien niet zo'n zin zich aan iemand te verbinden met een echt huis en hypotheek en verantwoordelijkheden, maar daar hadden de jongelui van vroeger misschien ook wel niet zo'n zin in.
quote:
Of de prijzen in 1980 bizar laag waren weet ik niet. Misschien was dat de laatste periode met reele huizenprijzen.
Reëel is natuurlijk niets, anders dan de klaarblijke marktwaarde .
Stel dat je vindt (op welke grond dan ook), dat de waarde van de jaren '80, na de ineenstorting, de meeste correcte was, dan was dat toch buitengewoon rampzalig voor degenen met een huis niet lang daarvóór gekocht. Reken maar na; het was geheel niet ongebruikelijk 30.000 tot 70.000 ( dit zijn voorbeelden uit mijn eigen ervaring) verlies te lijden bij huisverkoop, tegen een hypotheekrente van 10%. Moet je je voorstellen wat dat toen deed met net-niet-starters op de woningmarkt, er komen kinderen, huis wordt te klein, of je vindt een baan elders, maar een ander huis kopen zadelt je op met een schuld ter grootte van een ruim jaarinkomen (of twee, drie) , met een woekerrente. Ten tijde van massawerkloosheid.

Ik vind dat wie nu klaagt over de moeilijkheden uit het oog verliest dat men in voorjaande jaren ook geen gespreidde bedjes trof, op de economische allergunstigste tijden na (jaren 70, jaren '90).
pi_36588915
quote:
Op zondag 2 april 2006 12:36 schreef sigme het volgende:

[..]

1) Je hebt gelijk dat je vroeger, op één inkomen, méér huis kon kopen dan tegenwoordig, denk ik. Het kostwinnerschap. Gemiddeld kon destijds een heel gezin rondkomen van een inkomen; daar was een inkomen toen ook meer op bedacht.

2) Reëel is natuurlijk niets, anders dan de klaarblijke marktwaarde .

3) Stel dat je vindt (op welke grond dan ook), dat de waarde van de jaren '80, na de ineenstorting, de meeste correcte was, dan was dat toch buitengewoon rampzalig voor degenen met een huis niet lang daarvóór gekocht.

4) Ik vind dat wie nu klaagt over de moeilijkheden uit het oog verliest dat men in voorjaande jaren ook geen gespreidde bedjes trof, op de economische allergunstigste tijden na (jaren 70, jaren '90).
Ik ben zo vrij geweest wat nummers voor delen van je betoog te zetten

1) Inkomens komen normaal gesproken niet tot stand op basis van de gevolgen hiervan voor de werknemer. Zaken als productiviteit en schaarste spelen een veel grotere rol. Ik denk dat het feit dat je nu niet meer kan rondkomen met één inkomen komt doordat we nu veel meer willen consumeren. Zaken die we nu normaal vinden had je toen in een doorsnee gezin niet. (geen tweede auto, slechst een vakantie, geen computer, enz.)

2) Het probleem is volgens mij dat die markt juist wordt verstoort door allerlei zaken zoals hypotheekrenteaftrek, bestemmingplannen, e.d

3) Heb je helemaal gelijk in. Zullen ook heel schrijnende verhalen zijn geweest, geloof ik graag. Ken ze overigens niet van familie.

4) Ook wel mee eens. Zo slecht hebben we het nu niet. Het is wel zo dat het om zo'n grote financiele uitgaven in je leven gaat, dat het een heel belangrijk onderwerp is. En starters die een tophypotheek nemen lopen ook nog de nodige risico's. Rente kan omhoog (staat historisch laag), huizenprijs kan inklappen, eventuele lastenverzwaring om de vergrijzing te betalen..... en als je naar het buitenland kijkt, vraag je je misschien terecht af... waarom zo duur?
pi_36591554
quote:
Op zondag 2 april 2006 20:56 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Ik ben zo vrij geweest wat nummers voor delen van je betoog te zetten
quote:
1) Inkomens komen normaal gesproken niet tot stand op basis van de gevolgen hiervan voor de werknemer.
Hoe oud ben jij, eigenlijk?
Je vergist je hierin, minstens deels. Het is lange tijd zeer gebruikelijk geweest opslag te vragen (en te krijgen) bij trouwen en (vaker voorkomend in een mensenleven, destijds, tegenwoordig andersom) bij geboorte van een kind.
quote:
2) Het probleem is volgens mij dat die markt juist wordt verstoort door allerlei zaken zoals hypotheekrenteaftrek, bestemmingplannen, e.d
Klopt volgens mij. Maar die marktverstorende elementen zijn op zichzelf redelijk constant. Je ziet dan ook dat de markt zich eromheen vormt. Uiteindelijk zijn het slechts factoren die meespelen op de markt.

Een grote verandering in een van deze factoren zal de markt gigantisch verstoren, stel dat de schaarste van bouwgrond domweg ophoudt te bestaan (kan makkelijk), dan halveren de huizenprijzen ofzo; dat stort dit land in een gigantische crisis.
quote:
4) () en als je naar het buitenland kijkt, vraag je je misschien terecht af... waarom zo duur?
Ik ben starter, heb een jaar geleden een huis gekocht. Mij hoor je niet klagen. Vrienden van me hebben een half jaar geleden hun eerste huis gekocht, in A'dam, op één inkomen; na járen bijstand had hij al 1 jaar een vaste baan. Ik ken allerlei mensen die de afgelopen 5 jaar voor het eerst een huis kochten, tweeverdieners, kostwinners, alleenstanden, flexwerkers met en zonder kinderen, in Randstad en in provincie. Eigenlijk vind ik dat het best meevalt allemaal .
pi_36592502
quote:
Op zondag 2 april 2006 22:00 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Hoe oud ben jij, eigenlijk?
Je vergist je hierin, minstens deels. Het is lange tijd zeer gebruikelijk geweest opslag te vragen (en te krijgen) bij trouwen en (vaker voorkomend in een mensenleven, destijds, tegenwoordig andersom) bij geboorte van een kind.
[..]

Klopt volgens mij. Maar die marktverstorende elementen zijn op zichzelf redelijk constant. Je ziet dan ook dat de markt zich eromheen vormt. Uiteindelijk zijn het slechts factoren die meespelen op de markt.

Een grote verandering in een van deze factoren zal de markt gigantisch verstoren, stel dat de schaarste van bouwgrond domweg ophoudt te bestaan (kan makkelijk), dan halveren de huizenprijzen ofzo; dat stort dit land in een gigantische crisis.

[..]

Ik ben starter, heb een jaar geleden een huis gekocht. Mij hoor je niet klagen. Vrienden van me hebben een half jaar geleden hun eerste huis gekocht, in A'dam, op één inkomen; na járen bijstand had hij al 1 jaar een vaste baan. Ik ken allerlei mensen die de afgelopen 5 jaar voor het eerst een huis kochten, tweeverdieners, kostwinners, alleenstanden, flexwerkers met en zonder kinderen, in Randstad en in provincie. Eigenlijk vind ik dat het best meevalt allemaal .
Ik ben in ieder geval niet oud genoeg om de arbeidsmarkt goed te kennen (uit het fantastische 1980), maar is dat nu nog gebruikelijk dat je opslag krijgt bij de geboorte van je kind ? Dan heb ik weer eens wat geleerd. Of is dit iets van vroeger ? Het is op zich nog wel te verklaren, het kan gezien worden als een beloning voor eventuele loyaliteit en mensen die al een tijdje werken zijn over het algemeen waardevoller, maar als ik uitga van de winstmaximaliserende manager (en zo worden ze wel opgeleid) is dit niet uit naastenliefde. (of bestaan zulke bazen ook?)

Je zegt dat de huizenmarkt wel meevalt en dat het wel ziet zitten. Dat is mooi, we hebben geen overschot aan positieve mensen ,. Ik hoop dat bij eventuele rentestijgingen e.d het nog betaalbaar blijft
pi_36592910
quote:
Op zondag 2 april 2006 22:24 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval niet oud genoeg om de arbeidsmarkt goed te kennen (uit het fantastische 1980), maar is dat nu nog gebruikelijk dat je opslag krijgt bij de geboorte van je kind ? Dan heb ik weer eens wat geleerd. Of is dit iets van vroeger ?
Hangt vooral van de grootte van het bedrijf af. Hoe groter, hoe formeler allerlei regels voor salarisschalen en loonstappen. Bij kleine bedrijven is het nog steeds gebruikelijk dat de baas meeleeft met personeel, en dus dergelijke gebeurtenissen aangrijpt om dat te tonen. En het personeel daar dus ook een beroep opdoet. Vroeger was het veel gebruikelijker, in sommige sectoren ook gewoon vanzelfsprekend / formeel vastgelegd.
  maandag 3 april 2006 @ 23:43:54 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36627599
Helft huizenbezitters: hypotheekrenteaftrek niet heilig
quote:
Bron: Nu.nl
DEN HAAG - De helft van de huizenbezitters wil af van het het huidige systeem van hypotheekrenteaftrek. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH), dat maandagavond is gepresenteerd in het tv-programma Nova
(...)
Verder: http://www.nu.nl/news/706(...)rek_niet_heilig.html

In tegenstelling tot wat veel (beroeps-) voorstanders van de HRA beweren, is het beperken van de HRA dus geen politieke zelfmoord. Volgens bovenstaand bericht hoeft zelfs van de helft van de huizenbezitters de HRA niet meer. Waarschijnlijk omdat zij beseffen dat dit geld tóch ergens anders vandaan komt.
Uiteindelijk resulteert de HRA natuurlijk in een geldstroom die, in plaats van naar de gemeenschap, naar de hypotheekverstrekkers en vastgoedhandelaren (Brammetje ) gaat. Wat de staat misloopt aan belastingen hier kan zij niet voor het algemene nut aanwenden of moet ze elders betrekken.

Nu geloof ik niet dat een plotsklaps afschaffen van de HRA een positief effect heeft op de economie. Bovendien zou het onrechtvaardig zijn voor degenen die op vrij korte termijn gekocht hebben. Maar een beperking van bijvoorbeeld 400.000, of een beperking tot een bepaald bedrag...
The End Times are wild
pi_36632239
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:43 schreef LXIV het volgende:
Nu geloof ik niet dat een plotsklaps afschaffen van de HRA een positief effect heeft op de economie. Bovendien zou het onrechtvaardig zijn voor degenen die op vrij korte termijn gekocht hebben. Maar een beperking van bijvoorbeeld 400.000, of een beperking tot een bepaald bedrag...
Ik betaal aan OZB méér dan ik aan hypotheekrente-aftrek ontvang. Beide is gebaseerd op de waarde van het huis; de OZB op de marktwaarde-volgens-de-gemeente en de hypotheekrenteaftrek op de hypotheek die ik nodig had om de marktwaarde van mijn huis op tafel te leggen.

Schaf in één klap de hypotheekrenteaftrek af én de OZB, dan ga ik erop vooruit.
  dinsdag 4 april 2006 @ 10:53:36 #87
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36633896
vastgoed handelaren

geweldig natuurlijk, ik zit er ook over te denken in de vastgoed te gaan, ik weet alleen niet hoe te beginnen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 4 april 2006 @ 18:08:22 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36647308
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 09:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik betaal aan OZB méér dan ik aan hypotheekrente-aftrek ontvang. Beide is gebaseerd op de waarde van het huis; de OZB op de marktwaarde-volgens-de-gemeente en de hypotheekrenteaftrek op de hypotheek die ik nodig had om de marktwaarde van mijn huis op tafel te leggen.

Schaf in één klap de hypotheekrenteaftrek af én de OZB, dan ga ik erop vooruit.
Je moet gewoon zorgen dat je in een hogere tariefschaal komt, sigme. Dan trekt dat vanzelf recht.
The End Times are wild
pi_36648670
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 18:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je moet gewoon zorgen dat je in een hogere tariefschaal komt, sigme. Dan trekt dat vanzelf recht.
Er zijn twee manieren om ruim voldoende geld te verdienen. Eén is meer verdienen, de ander minder nodig hebben. Mijn hypotheeklast is zo'n ¤115,- per maand, dus zelfs met afschaffing van de HRA zonder compensatie heb ik geen problemen .
  dinsdag 4 april 2006 @ 19:24:28 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36649704
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 18:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Er zijn twee manieren om ruim voldoende geld te verdienen. Eén is meer verdienen, de ander minder nodig hebben. Mijn hypotheeklast is zo'n ¤115,- per maand, dus zelfs met afschaffing van de HRA zonder compensatie heb ik geen problemen .
Inderdaad. Met zo een lage hypotheeklast is het logisch dat je OZB hoger is dan je HRA.
Alleen maar goed voor jou toch!
The End Times are wild
  woensdag 5 april 2006 @ 10:52:42 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36666553
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:53 schreef McCarthy het volgende:
vastgoed handelaren

geweldig natuurlijk, ik zit er ook over te denken in de vastgoed te gaan, ik weet alleen niet hoe te beginnen
Begin klein, oefen met lego.
  woensdag 5 april 2006 @ 11:16:49 #92
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_36667160
Ach, die vastgoedmagnaat heeft het gewoon buitengewoon goed voor mekaar
Zoals hij zegt, IEDEREEN die de mogelijkheid en kennis heeft hetzelfde te doen, zou dit ook daadwerkelijk doen... vrij logisch. Dat 99% van de bevolking niet deze mogelijkheid heeft, en dat er een klein deel amper financieel rond kan komen, tja... het leven is hard. Maar wat kunnen we eraan doen?
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  woensdag 5 april 2006 @ 18:17:33 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36682395
quote:
Op woensdag 5 april 2006 11:16 schreef EsDe het volgende:
Ach, die vastgoedmagnaat heeft het gewoon buitengewoon goed voor mekaar
Zoals hij zegt, IEDEREEN die de mogelijkheid en kennis heeft hetzelfde te doen, zou dit ook daadwerkelijk doen... vrij logisch. Dat 99% van de bevolking niet deze mogelijkheid heeft, en dat er een klein deel amper financieel rond kan komen, tja... het leven is hard. Maar wat kunnen we eraan doen?
Het beleid mbt bestemmingsplannen aanpassen, zodat vastgoedmagnaten zich tenminste niet door de regelgeving kunnen verrijken. Er hoeft echt geen anti-vastgoedmanagerbeleid gevoerd te worden, maar een beleid dat hen zó gemakkelijk de mogelijkheid geeft om zich te verrijken is ook slecht.
The End Times are wild
  woensdag 5 april 2006 @ 19:07:42 #94
61927 DaveM
uitgefokt
pi_36683804
quote:
Op woensdag 5 april 2006 18:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het beleid mbt bestemmingsplannen aanpassen, zodat vastgoedmagnaten zich tenminste niet door de regelgeving kunnen verrijken.
Een grof schandaal dat de 3 grote partijen hier nooit een stokje voor gestoken hebben.
Die lui kunnen zich legaal verrijken over de ruggen van anderen.
  woensdag 5 april 2006 @ 20:00:31 #95
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_36685711
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 01:08 schreef Barcas het volgende:

[..]

If you can't beat them, join them. Maar dat wil niet zeggen dat wij als Nederland in geheel dit soort praktijken dan maar moet toelaten. Die arme vrouw met haar kindje draagt meer bij aan Nederland als die vette kerel. Het is niet rechtvaardig.
Denkt het niet... weet eigenlijk wel zeker dat die 'vette kerel' (waar ik overigens veel respect voor heb) 999999x meer bijdraagt Denk alleen maar eens al het belasting wat hij betaalt over elke transactie die hij sluit... plus alle troep wat hij koopt, auto's, jacht, sigaren, kleding, etc etc etc... big spenders dragen meer bij, easy as that
  woensdag 5 april 2006 @ 20:05:07 #96
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_36685929
quote:
Op woensdag 5 april 2006 18:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het beleid mbt bestemmingsplannen aanpassen, zodat vastgoedmagnaten zich tenminste niet door de regelgeving kunnen verrijken. Er hoeft echt geen anti-vastgoedmanagerbeleid gevoerd te worden, maar een beleid dat hen zó gemakkelijk de mogelijkheid geeft om zich te verrijken is ook slecht.
Ach, dit zal wel enigszins helpen ja

Maar bij lange na niet zoveel als nodig is kennelijk... verhaal is heel simpel, met geld maak je geld. Die vastgoedhandelaren hebben meestal toch al een aardig vermogen danwel de juiste connecties. En dan kun je nog zo veel regels gaan opstellen, waar conecties zijn, zijn mensen die zonder al te veel moeite een flink vermogen opbouwen...vriendjespolitiek... zul je nooit van je leven tegen kunnen houden.
Ook al worden deze bestemmingsplannen gewijzigd, Grond en huizen etc. zal altijd verhandelt worden.. koop iets, hou het vast, en verkoop het op het moment dat je er een leuk slaatje uit kan slaan.... en als je vermogen hebt, zal het jouw reet roesten dat je misschien met het ene stuk grond, of dat ene bedrijfspand, nét iets langer opgescheept zit dan je gehoopt had

De rijken worden rijker, de armen worden niet rijker. ("Armer" zou ik ook niet 123 stellen) En dit zal altijd zo blijven.
pi_36763065
Ik kreeg vandaag een mail van Bram Duikelaar.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 9 april 2006 @ 19:11:43 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36800338
quote:
NIEUWEGEIN - De prijs van een gemiddelde woning bedroeg het afgelopen kwartaal 228.000 euro. Dat betekent een prijsstijging van 0,7 procent ten opzichte van het vierde kwartaal in 2005. Afgezet tegen het eerste kwartaal van vorig jaar is het een plus van 4,7 procent.
Bron:http://www.nu.nl/news/708(...)rustig_op_stoom.html

Wat ik me steeds meer begin te beseffen is dat er geen feitelijke bovengrens aan de huizenmarkt is. Zolang de schaarste blijft toenemen, kunnen de prijzen blijven stijgen.
Het is helemaal niet noodzakelijk dat er veel starters kunnen instappen. Op een gegeven moment zijn de huizen voor 96% van de starters onbetaalbaar. Die laatste 4% kunnen dan echter nog bijvoorbeeld 450.000 ophoesten. En dat is dan de prijs geworden.

Ik zal hier eens een mooie grafische afbeelding van posten...
The End Times are wild
pi_36800697
Mijn vader verhaalde vandaag; hij kocht mijn geboortehuis voor fl 4.400,-
Dat is zo'n 35 jaar geleden.
  zondag 9 april 2006 @ 19:32:47 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36800988
quote:
Op zondag 9 april 2006 19:23 schreef sigme het volgende:
Mijn vader verhaalde vandaag; hij kocht mijn geboortehuis voor fl 4.400,-
Dat is zo'n 35 jaar geleden.
Dat is 2000 euri!

Daar doen we nu boodschappen van.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo