Bron: De Telegraaf.quote:CHICAGO - Gouverneur Mike Rounds van South Dakota heeft maandag een wet getekend, waardoor abortus in zijn staat vrijwel onmogelijk wordt. Met de maatregel wil Rounds de discussie over abortus in de Verenigde Staten opnieuw leven inblazen.
De Republikein Rounds noemde de wet een „frontale aanval” op Roe versus Wade, de zaak waarin abortus 33 jaar geleden werd gelegaliseerd door het Amerikaanse hooggerechtshof. Pogingen van conservatief religieuze groeperingen om deze beslissing terug te draaien zijn sindsdien mislukt.
Maar onder president Bush zijn het afgelopen jaar twee nieuwe conservatieve rechters in het hooggerechtshof benoemd die zich in het verleden tegen abortus hebben uitgesproken. Rounds verwacht dat de anti-abortuswet uiteindelijk wordt aangevochten bij de hoogste federale rechtbank en dat de conservatieve opperrechters het recht op abortus dan zullen terugdraaien.
Met de nieuwe wet in South Dakota wordt abortus in vrijwel alle gevallen verboden. Ook als een vrouw zwanger is geworden na een verkrachting of door incest. Alleen als een zwangere vrouw in levensgevaar is, mag een einde aan de zwangerschap worden gemaakt. De conservatieve staat in het zuiden telt momenteel één abortuskliniek.
Echt weer zo'n extreem-christelijke hillbilly dus uit het Zuiden, waar incest gelukkig nog aan de orde van de dag isquote:Marriage is one of the most sacred human institutions. I asked our Senators, as many South Dakotans have done, to protect marriage as a union between a man and a woman.
Zou ik normaal gesproken ook zeggen. Maar ik woon nu in Thailand en ik kan je vertellen boedisten zijn religieus maar zeer vreedzaam volk. Hebben ieder geval geen lange tenen en eisen niet van je dat je je naar hun maatstaven aanpast. Ok paar kleine regeltjes zoals even de schoenen uit voordat je hun tempel ingaat maar voor de rest is het wel ok.quote:
Ik heb m'n twijfels.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 04:23 schreef devzero het volgende:
Zodra Roe vs Wade omver is geworpen door de amerikaanse hoge raad (wat ik eigenlijk wel zie gebeuren binnen 2 jaar), kan iedere staat anti-abortus regelingen gaan invoeren. Een eng vooruitzicht, maar ik ben bang dat toch binnen 5 jaar de helft van alle states zoiets heeft ingevoerd.
Nou...dat weet ik niet...een tripje naar een staat waar het wel mag is snel gemaakt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:33 schreef DionysuZ het volgende:
het ergste is nog dat nu de illegale abortuspraktijken weer uit de grond zullen springen als onkruid, woekerprijzen vragend en vaak onhygienisch te werk zullen gaan.
Zuid-Dakota is de rode staat op dit kaartje:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:55 schreef -skippybal- het volgende:
Echt weer zo'n extreem-christelijke hillbilly dus uit het Zuiden, waar incest gelukkig nog aan de orde van de dag is![]()
of wat vluchtjes nederland.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:33 schreef DionysuZ het volgende:
het ergste is nog dat nu de illegale abortuspraktijken weer uit de grond zullen springen als onkruid, woekerprijzen vragend en vaak onhygienisch te werk zullen gaan.
Volgens mij is abortus in Ierland nog steeds verboden.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 01:55 schreef Clourhide het volgende:
Gebeurde niet zo lang geleden in Europa ook nog, met name Ierse meisjes die even de boot pakten naar Groot-Britannië, omdat abortus in Ierland tegen de wet was.
Je kutn Noord-Dakota proberenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:03 schreef freako het volgende:
[..]
Zuid-Dakota is de rode staat op dit kaartje:
[afbeelding]
Veel noordelijker krijg je het niet in de VS..
Dit zijn gewoon conservatieven hoor, hoezo 'neo'-conservatieven?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 09:27 schreef D-FENS het volgende:
Neo-conservatieven A.K.A. Christelijke Taliban![]()
Je moet het niet zo moeilijk voor ze makenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:10 schreef marcb1974 het volgende:
De doodstraf mag wel, abortus niet, hoezo pro-life
Was er ook niet zoiets met Polen?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 10:06 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij is abortus in Ierland nog steeds verboden.
Niet alleen in Polen: http://www.womenonwaves.org/set-1020.245-nl.htmlquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |