quote:
Hij speelt pas sinds de zomer bij Ajax, maar het lijkt alsof de 23-jarige Zweed al veel langer voor de Amsterdamse trots voetbalt. Markus Rosenberg is een van de weinige buitenlandse voetballers bij Ajax die zich heel snel op korte termijn weet aan te passen aan de clubcultuur. Dat doet de aanvaller meer dan voltreffelijk. Momenteel is Markus een voorbeeldprof bij Ajax.
Volgens de Sportweek zou hij al hebben gedacht aan het verlengen van zijn contract bij Ajax. Markus, wonend in het sjieke Amsterdam-Zuid, heeft het naar zijn zin bij Ajax. Ondanks dat hij niet op zijn favoriete positie uit de voeten mag, neemt hij wel steeds meer een favorietenrol op zich. Eigenlijk is de linksbuiten positie hem op het lijf geschreven. Als spits van Ajax sta je met je rug naar het doel en dat zijn niet de kwaliteiten van Markus. Hij is zeer gevaarlijk als hij juist met zijn gezicht naar het doel speelt en een actie kan maken. Dan komt zijn explosiviteit naar boven, zijn drang om met een venijnig schot binnen te schieten.
Niet alleen op het veld neemt de populariteit van Markus overigens toe. Eind vorig jaar moest hij nog een miljoenencontract van kledingsponsor Dirk Bikkembergs afslaan, omdat zijn huidige sponsor Puma dat niet toe stond. Hij poseerde ook al in een magazine voor Dolce & Gabbana en wordt in de Zweedse kranten gekoppeld aan voetbalmodellen als David Beckham, Freddie Ljungberg en Luis Garcia. Markus houdt ervan om zich goed te kleden en is daarom een goede kandidaat om de nieuwe shirts van Ajax voor volgend seizoen te gaan promoten.
Markus ziet er niet alleen goed uit, maar heeft van binnen ook veel kwaliteiten. Als een van de weinige wist hij in de 'fluitconcertperiode' bij Ajax het hoofd boven water te houden. Vraag maar aan de rest van de selectie, dan moet je een sterke zijn hoor. Volgens Markus zelf 'weet hij de negatieve fluitconcerten om te zetten in positieve impulsen' en daarom laat hij zich er niet door gek maken. Tegenwoordig hoeft hij niet meer bang te zijn voor die fluitconcerten, omdat hij allang al is geaccepteerd door het Amsterdamse publiek. Sterker nog, Markus vormt samen met Klaas Jan het scorend vermogen van Ajax.
Het verbaasde dan ook niet dat 'de glamourboy van Ajax' afgelopen zondag tegen Sparta zijn beste wedstrijd van het seizoen speelde. Iedere week wordt Markus vooralsnog beter, zonder dat het bij de meesten opvalt. Markus schitterde tegen Sparta. Links en rechts vloog hij voorbij zijn directe tegenstander en dan kwam er nog geen einde aan de sublimiteit van de Zweed. De voorzet op Tommie Vermaelen was goed, maar de assist op Klaas Jan was absoluut 'perfetto'. Zo makkelijk dat, ja, Klaas Jan hem alleen maar hoefde binnen te glijden.
Het mooiste moment moest nog komen. Mauro Rosales verprutste een grote kans van Ajax toen hij uit een onmogelijke hoek in het zijnet schoot, terwijl onze goalgetters allebij met hun handen omhoog vanaf de penaltystip naar de kleine Argentijn schreeuwden. Markus maakte het niet uit dat het 6-0 stond, hij moest nog scoren en gaf Rosales op zijn wammes. Met gebalde vuisten ramde de Zweed nogmaals op het gras van de Amsterdam ArenA. De frustratie droop van hem 23-jarige voetballer af, de woede was groot. Toch stond het al 6-0 en had de destbetreffende persoon al twee assist en een berewedstrijd op zijn naam. Maar Markus is gretig en aggressief, hij wil meer. Duitsland wacht ook nog op hem komende zomer.
Ik keek er dan ook niet van op dat Danny Blind na afloop van Ajax-Sparta (6-0) vond dat Markus de man van de wedstrijd was. Analisten gaven hem net als Klaas Jan een 8. Ik geef Markus een 9, alleen al voor dat gebaar.
Ik dacht aan de titel 'In de schaduw van Klaas Jan', maar dan zou ik Markus tekort doen. Zonder Markus had Klaas Jan nu niet zoveel doelpunten kunnen maken. Markus is een voorbeeldprof, of betere gezegd, modelprof bij Ajax.
Hier ben ik het volledig mee eens.....
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!